Podle obou firem nová technologie představuje skutečný průlom v oblasti mobilního a stacionárního skladování energie. Spojuje totiž funkce nabíječky a měniče v modulech lithium-ion baterií.
Po čtyřech letech navrhování, modelování a simulací dnes tým pětadvaceti inženýrů a výzkumníků z CNRS (Francouzského národního centra pro vědecký výzkum), skupiny Stellantis a společnosti Saft představil inovativní prototyp baterie pro ukládání energie, která v sobě spojuje funkce měniče a nabíječky.
Díky tomuto spojení vznikla baterie, která je účinnější, což zvyšuje dojezd elektromobilů poháněných bateriemi, a je rovněž spolehlivější a levnější. Uvolňuje také místo ve vozidle. Tento společný výzkumný projekt je znám pod názvem IBIS, „Intelligent Battery Integrated Systém“.
Na stacionární demonstrátor, který je v provozu od léta 2022, se vztahuje celá řada patentů a znamená zásadní průlom oproti v současnosti používaným systémům přeměny elektrické energie. Projekt umožnil ověřit mnoho nových technických konceptů a zvládnout jejich řízení a provoz s ohledem na využití v automobilech nebo v rámci stacionárních systémů.
V oblasti elektromobility přinese projekt IBIS skutečnou změnu paradigmatu v konstrukci elektrických pohonných jednotek. V systému IBIS jsou elektronické konverzní karty, které plní funkci měniče a nabíječky, namontovány co nejblíže lithium-iontovým článkům. Důmyslný řídicí systém umožňuje vyrábět střídavý proud pro elektromotor přímo z baterie.
Partneři projektu IBIS se nyní soustředí na vyrobení plně funkčního prototypu vozidla, který bude testován ve vývojových pracovištích Stellantis a zkušebních tratích i na otevřených silnicích. Tým projektu IBIS očekává, že tato technologie bude k dispozici ve vozidlech značek skupiny Stellantis do konce tohoto desetiletí.
„Naše cesta k elektrifikaci je poháněna inovacemi a špičkovým výzkumem, který využívá nejmodernější technologie k uspokojení skutečných potřeb našich zákazníků v oblasti elektromobilů, jako je dojezd, prostornost a cenová dostupnost, a zároveň díky vyšší efektivitě snižuje uhlíkovou stopu,“ uvedl Ned Curic, technický a technologický ředitel skupiny Stellantis. „Tento revoluční bateriový systém by mohl znamenat milník v závazku skupiny Stellantis poskytovat užitečné, snadné a pokročilé technologie pro každého.“
Díky vývoji účinné a nákladově efektivní technologie nabízí projekt IBIS možnost snížit hmotnost a náklady na pohonnou jednotku a výrobu elektromobilů a zároveň nabídnout řadu nových funkcí.
V oblasti stacionárních úložišť energie pro energetické sítě a v rámci integrace energie z obnovitelných zdrojů bude partner projektu, společnost Saft, schopna nabídnout instalace na klíč s lepší dostupností baterií, optimalizovaným využitím instalované energie a menší ekologickou stopou. Vlastní architektura baterie IBIS zjednoduší údržbu a modernizaci zařízení a sníží uhlíkovou stopu podniku.
Kombinace bateriových řešení používaných pro elektromobily a stacionárního úložiště zvyšuje konkurenceschopnost obou nabídek díky objemovým účinkům na rostoucích trzích.
„Společnost Saft se zabývá inovováním průmyslových baterií již více než 100 let. Naši výzkumníci, kteří jsou jako průkopníci v této špičkové oblasti, jsou schopni dlouhodobě realizovat výzkumné programy, jako je IBIS. Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat s dalšími uznávanými partnery v této odborné oblasti na tomto inovativním projektu usilujícím o revoluci v elektromobilitě a stacionárním skladování energie,“ prohlásil Cédric Duclos, generální ředitel společnosti Saft.
Projekt IBIS je financován z programu Plan d’Investissement du Futur (Francie 2030), který spravuje ADEME (Agence de gestion de l’environnement et de l’énergie – Agentura pro životní prostředí a hospodaření s energiemi) a koordinuje skupina Stellantis. Sdružuje průmyslové partnery Saft (skupina TotalEnergies), E2CAD a Sherpa Engineering, jakož i výzkumné laboratoře CNRS (GeePs, SATIE, LEPMI) a Institut Lafayette.
zdroj: tisková zpráva
ten článek je neuvěřitelně debilni a nepodává naprosto žádnou informaci. neuvěřitelný pr blábol. tak na čem vlastně pracují? VTG nebo VTH? nebo jen 220V zásuvce? nula informací
V článku bohužel chybí konktrétní čísla.
Zatím bohužel nejsou ze strany Stellantis/Saft k dispozici.
A jaka cisla ocekavate? Jedna se o system ktery bude teprve pozdeji realizovan v ruznych variantach. U clanku o MEB – modularni platforme od VW pro EV se take nedozvite jak dlouhe nebo siroke to bude. Protoze se jedna o system a ne o konkretni model.
V cervnu se v EU plus GB plus ve statech EFTA prodalo vic EV nez naftaku. Nejprodavanejsi auto ze vsech pohonu Tesla Y. Neni to nadhera?!
Na FB docela dost lidi tvrdi ze to neni pravda. Faze popirani. 🙂
kdyby i VW šlapal jak má, bylo by to skvělé. ale já mám z toho psychopata co leze diktátorům do zadku a dětem dává kódována jména čím dál větší obavy
Nebojte, az bude nejhur, sedne do rakety a odleti na Mars. Gigafabriky si sebou nevezme a know-how tady take zustane. A jako bonus vypne twitter.