Zájem o zemní plyn do aut roste, prodej se loni zvýšil téměř o 14 %

Stlačený zemní plyn (CNG) využívá jako automobilové palivo stále více českých motoristů. Podle statistik Českého plynárenského svazu vzrostl meziročně prodej CNG o 13,9 %.

Na umí jezdit třeba i Volkswagen Passat.
foto: Volkswagen.cz

Celkově se tohoto paliva v Česku vytočilo tolik, že by zaplnilo deset Máchových jezer. Na tuzemských silnicích v současnosti jezdí téměř 19 000 vozidel na CNG, která mohou tankovat palivo ve více než 170 plnicích stanicích.

Výhody stlačeného zemního plynu (CNG) jakožto ekologického a ekonomicky příznivého paliva objevuje stále více českých řidičů. Dokládají to rostoucí prodeje CNG na čerpacích stanicích.

Celková výtoč zemního plynu v nich podle statistik Českého plynárenského svazu loni dosáhla objemu více než 67,6 milionů m3, meziročně jde o 14% nárůst. Prodeje stlačeného zemního plynu přitom meziročně rostou již několik let, mezi roky 2014 a 2015 činil tento nárůst dokonce téměř 45 %.

Počet plnicích stanic roste, lidé v nich nejčastěji platí speciální kartou

Motoristé nyní mohou v Česku tankovat na 172 plnicích stanicích. Nejširší možnosti tankování CNG mají řidiči kromě Prahy hlavně ve Středočeském a Jihomoravském kraji. Obecně lze ale říci, že jsou plničky dobře zastoupeny ve většině krajů. Řidiči v nich přitom rádi využívají bezhotovostních plateb pomocí CNG karty.

„Jedná se o nejčastější způsob platby v našich plnicích stanicích. Je to dáno hlavně jednoduchým používáním, protože zákazník platí pomocí měsíčních vyúčtování spotřeby. Samozřejmě je ale možné platit také bankovní kartou či CCS kartou,“ popisuje současnou praxi plateb za CNG palivo Michal Novotný ze společnosti E.ON.

Výhodou je levný provoz a daňové úlevy

Mezi hlavní výhody CNG jako automobilového paliva patří hlavně nízké náklady. Majitel automobilu poháněného stlačeným zemním plynem může počítat s náklady na palivo ve výši zhruba 1 Kč/km.

„V České republice máme jednu z nejhustších sítí plnicích stanic v Evropě. K rostoucímu zájmu řidičů přispívají také zhruba poloviční náklady na pohonné hmoty nebo emise nižší až o desítky procent ve srovnání s tradičními vozy,“ popisuje Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu.

Aktuálně jezdí na českých silnicích téměř 19 000 vozů na CNG. Většinu z nich přitom tvoří osobní automobily a dodávky, roste však i počet plynových autobusů, kterých je v ČR nyní podle statistiky Českého plynárenského svazu v provozu už 1 120. Ceny aut na zemní plyn jsou srovnatelné s běžnými vozy na naftu.

„Přestože stoupá zájem o užitková vozidla na CNG, jejich cena je relativně stabilní. Nejprodávanějšími modely v naší distribuci jsou Fiat Dobló, Fiorino nebo Ducato,“ vysvětluje Michal Bílek ze společnosti Auto Future.

Počet plnicích stanic dále poroste

V letošním roce i v příštích letech lze očekávat další výstavbu plnicích stanic i v lokalitách mimo větší města. Například společnost E.ON chce letos tankování CNG zpřístupnit i obyvatelům Blanska.

„Zájem zákazníků tankovat CNG neustále roste. Meziročně na našich plnicích stanicích narostl prodej o 17 procent, což je dokonce více než je republikový průměr,“ doplnil k prodejům CNG Michal Novotný ze společnosti E.ON.

Podle odborníků by se také měly v blízké budoucnosti začít objevovat plnicí stanice na zkapalněný zemní plyn (LNG). Ten najde své využití hlavně v dálkové nákladní dopravě.

„V České republice jsme svědky zásadního pozitivního rozvoje využití zemního plynu v dopravě. Jsme přesvědčeni, že během následujících pěti let bude v ČR 200 až 300 CNG stanic a už i několik prvních LNG stanic,“ říká k budoucnosti zemního plynu jakožto automobilového paliva Jiří Šimek, člen Rady Českého plynárenského svazu.

tisková zpráva

33 Comments on “Zájem o zemní plyn do aut roste, prodej se loni zvýšil téměř o 14 %”

    1. jenže to je fosilní energije zakletá v zemi při
      jenže to je fosilní energije zakletá v zemi při současným stavu klima. A když ji vytáhneš a na namícháš do atmosféry tak se změní klima na úroveň přede zakletím do země 😉 Takže v zájmu zachování života na planetě zemi tam musí zůstat a člověk může používat jen tu energii kterou dostane ze slunce planeta tak i tak 😉

      1. Souhlas, ale to se tak od doby technický revoluce bohužel
        Souhlas, ale to se tak od doby technický revoluce bohužel dělá takle, prostě se to tahá ze země už skoro 200 let. S tím nic nenaděláme.

        Jen jsem chtěl poukázat na to nepatrný procento proudu co jde přes nabíjecí stanice do aut.

        1. no jasny ale s tím se něco musí dělat jinak pak nezbyde
          no jasny ale s tím se něco musí dělat jinak pak nezbyde než to vymlátit, zredukovat populaci aby alespon nekdo přežil. A proto lepší je Solar povinně na každou střechu a zemák zašlapat do země a Máslo a Lítium do každý rodiny TÓONDA BLÁNIK, TONDÁÁ FOR PREZIDENT

          youtube.com/watch?v=PsYF9RJR9Gc

          protože jinak těžíme najsheš a srrrr na pořádky 😉

          nicehash.com

      2. nie je to tak, že pánbožko (veriacich), resp. súdruh
        nie je to tak, že pánbožko (veriacich), resp. súdruh príroda (bezbožných) tam energiu uložil, aby sme mali DOČASU kým prídeme na nieči iné.
        a život tu bol dávno pred „zakletím“ a bude tu ešte dlho potom, ako sa fšetko minie.
        ps – kým do zeme nenarazí tem EM športiak, ako už stihol niekto spočítať.
        pps – energia zo slnka je tu do chvíle kým ju neodtienia mraky. jedno akého pôvodu. už to tu nie raz bolo.
        ppps – nie je to tak dávno, čo teplota stúpla natoľko, že v alpách boli sedlá bez snehu a ľadu. zjazdné, nie iba schodné.

        1. ale jo něco tu změnu klimatu po vypuštění Sibiřskýho
          ale jo něco tu změnu klimatu po vypuštění Sibiřskýho permafrostu …

          technet.idnes.cz/zahadna-dira-na-sibiri-0uz-/veda.aspx?c=A140807_125158_veda_mla

          … přežije, obvykle ti silnější a odserou to ti nevinní 😉 Je to pak rozjetej vlak, čím víc tepla tím víc tání, čím víc tání, tím víc tepla… a nedá se to zastavit ani vrátit ;))

          VÍCE ŽIVOTNÍHO PROSTORU PRO SIBIŘ !! a cooo evropa at klidně pochcípá hlady, co naní sejde :)))))))

  1. já sem zas slyšel rozvoj nesmyslu CNG v čezký díře je
    já sem zas slyšel rozvoj nesmyslu CNG v čezký díře je bída, což je samozřejmě dobře. A jeho nárůst zajištuje jen PR plynovýho svazu a tlačenka do firemních flotil jinak by ta slavná státní politika CNG byla vůbec propadák. Faktem totiž je že na 600.000 armádu rozumnýho LPG tahle CNG proaganda s pár desítkami tisíc vejklůvole s vyměněnejma ocelovýma nádržema aby nebouchly prostě nemá :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-zemni-plyn/

  2. Rozumné využití plynu vidím jen u městských autobusů a
    Rozumné využití plynu vidím jen u městských autobusů a možná menších rozvážkových náklaďáků, když budou baterky ještě 10-15 let docela drahé.
    Jinak všeobecně nemá plyn vůči benzínu o tolik nižší zplodiny, aby se státům vyplácelo ho příliš podporovat, a kdyby na něj začala masově přecházet osobní auta nebo i dálkové náklaďáky, tak by ho musely velmi rychle dodanit na běžnou úroveň.

    1. Můžete se u nás v Ostravě na to přijít podívat v praxi,
      Můžete se u nás v Ostravě na to přijít podívat v praxi, máme jich tu už přes stovku v MHD, spolu s bývalými ČSAD, co tu zajíždějí, minimálně dvojnásobek. A žádná výhra to není. Hlučnost větší uvnitř i venku, vibrace minimálně stejné, o něco menší smrad ale pojízdný plynový kotel na silnici dnes a denně. A co je nejhorší, ti naši pitomci ve městě a dopravním podniku neustále všechny plynobusy posílají do vozovny na okraji města v Martinově, 20 km přes celou Ostravu, protože je to jediné místo s plničkou CNG. Přitom třeba Vítkovice Machinery mobilní plničku vozí během hodiny na místo, kde si zákazník řekne (kamion s bombami a výdejním stojanem v jednom).
      Paradoxně EKOVA ELECTRIC a.s. vznikla už v lednu 2011 jako 100% dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava a.s. vyčleněním jeho části. Společnost tak přímo pokračuje v dlouholeté a úspěšné tradici, která začala v roce 1894 zahájením provozu v regionu Ostravy, jakožto klíčovém průmyslovém centru a výstavbou centrálních dílen v Ostravě-Martinově v roce 1969. V jednom z největších opravárenských areálů v České republice pokračuje společnost v údržbě, modernizacích a výrobě tramvají, trolejbusů a elektrobusů.
      Ano, elektrobusů https://www.ekova.cz/cz/vyrobni-program/elektrobusy.html. Přitom v Ostravě v MHD z nich nejezdí ani jeden https://www.ekova.cz/cz/o-spolecnosti/reference.html.
      Teprve včera jsem zahlédl první v barvách DPO ve zkušební jízdě v Mariánských Horách. Oni je vůbec nabízejí nějak podivně viz https://www.ekova.cz/files/Cenova_nabidka_elektrobusu.pdf.
      Nechceme dýchat a poslouchat plynobusy. Chceme jezdit tiše a čistě našimi elektrobusy.

            1. Jé, ahoj Anynone! Dneska nemáš Anonym ani Anonym-jiný?
              Jé, ahoj Anynone! Dneska nemáš Anonym ani Anonym-jiný? Proč? Všichni jsme si na to už tak nějak zvykli. Plynokluk zní divně, uznej…

              P.S. Pak si to znovu přečti, Ty nabídko, a zjistíš, že BYD není Ekova. Ale chodíš tu často, tak už by jsi to mohl taky vědět 🙂

      1. No jasně, ale ty jsou třikrát dražší.
        A taky Ostrava by

        No jasně, ale ty jsou třikrát dražší.
        A taky Ostrava by měla být za 10-15 let hlavní vodíkové město Česka, tak potřebuje zkušenosti s nádržemy na plyny.

        Plničky se dají dostavět na dalších hlavních konečných autobusů, ale máte pravdu s tou hlučností, která u nás nebývá v soutěžních parametrech vůbec zohledňována, a pak na to výrobci dlabou.

    1. tak to neni uplne pravda, pozastavil moznost objednani vozu s
      tak to neni uplne pravda, pozastavil moznost objednani vozu s dieslem. misto toho navas vyskoci toto:

      Spolkový úřad pro automobilový průmysl v Německu (KBA) požaduje aktualizaci softwaru pro motory typu 3.0 V6 Diesel (EU6) modelu Porsche Cayenne. Dodání a převod vlastnictví vozidel může a bude probíhat pouze tehdy, když společnost KBA přezkoumá potřebnou aktualizaci softwaru a uvolní ji k použití. Před implementací aktualizace softwaru nejsou vozidla oprávněná k registraci. To může mít za následek zpoždění v jejich doručení.

    2. na sociálních webech kde informace jsou zdarma se
      na sociálních webech kde informace jsou zdarma se uveřejňují jen ty odpadní informace, kde zadavatel chce nakrmit socku, póvl prostě ty na chvostu populace tím, čím chce aby věděli, tím co chce aby kupovaly. Takže z prezentovaných článků čti jen to co tam nepíšou, to jsou hodnotný informace, to co píšou je povětšinou odpad na objednávku pro socku pro póvl obyvatelstva, pro blbce!! ;))) Hybrid 2018 už není Hybrid 2013 😉 Doba se mění jen Porše zůstává ikdyž vyměnilo kabát :)))))))))

Napsat komentář