Volvo představilo plně elektrický malý bagr, je 10x šetrnější než spalovací

Společnost Volvo Construction Equipment (Volvo CE) nedávno představila plně elektrický malý bagr EX2. Spalovací motor nahradila 38kWh baterie.

Plně elektrický malý bagr Volvo EX2. Bohužel, do výroby se tento stroj zatím nechystá.
foto: Vovlo

Díky baterii o kapacitě 38 kWh může plně elektrický bagr EX2 pracovat až osm hodin. Je téměř nehlučný a až 10x efektivnější, než běžný bagr se spalovacím motorem.

Hydraulika byla nahrazena elektromechanickými lineárními aktuátory. Odstranění spalovacího motoru, hydraulického systému a snížení nároků na chlazení znamená i výrazné snížení hlučnosti.

Volvo EX2

Volvo EX2
foto: Volvo

Volvo ale dodává, že zatím jde o čistě „vědecký“ projekt a zatím nemá žádné plány poslat tento stroj do výroby. Škoda! Ani pracovním strojům se totiž elektrifikace nevyhne.

tisková zpráva

39 Comments on “Volvo představilo plně elektrický malý bagr, je 10x šetrnější než spalovací”

  1. K těm akuatorum ano je to šroub a matice ano dělají se s
    K těm akuatorum ano je to šroub a matice ano dělají se s tim i lisy ale cena úplně někde jinde a to nejen za sroub ale i za pohon toho šroubu mechanická odolnost diskutabilní a s tím související životnost.velká výhoda pokud potřebujete přesně polohovat a měnit rychlost pohybu a podobně ale jinak je rozumný kompromis servohydraulika kdy čerpadlo pohání servomotor točí se jen pokud potřebujete

    1. Nepozorovane a bez velkeho divadla jezdi miliony VZV
      Nepozorovane a bez velkeho divadla jezdi miliony VZV (vysoko-zdvizny-vozik) na elektrinu. Uz davno maji vysokokapacitni Li-baterky a moderni motory. Skoda ze se ta pohonna jednotka nepouziva i jinde, klidne v klasickych spalovacich autech jako mildhybrid.

        1. Chyba, hydrauliku to má, jen jsou to jednotlivé hydraulické
          Chyba, hydrauliku to má, jen jsou to jednotlivé hydraulické bloky. Jedná se o jednotku elektromotoru s pumpou, ke které je rovnou připojený hyd. válec. Má to výhodu především v úspoře energie … pumpa běží jen když jí potřebujete. Dokonce jste schopný regulovat její otáčky takže neztrácíte energii škrcením jako u každé jiné hydrauliky kdy škrtíte ventilem. Takže v podstatě když zrovna nevykonáváte pohyb, tak je nulová spotřeba. A to je to super .. koukněte se někdy na bagrystu jak pracuje. Polovinu dnes prostojí s nastartovaným motorem a během na prázdno… a

          1. Myslím že to hydrauliku nemá, to by zas tak revoluční
            Myslím že to hydrauliku nemá, to by zas tak revoluční řešení nebylo. Podle mého názoru je to rotační elektromotor s mechanickým převodem na přímočarý pohyb, třeba pomocí kuličkového šroubu. Výhodou je mnohem vyšší účinnost. Viděl jsem takto řešený lis se silou 10 tun.

            1. no to právě naopak.
              Šroub s kuličkovou maticí je

              no to právě naopak.
              Šroub s kuličkovou maticí je poměrně stará záležitost. Ano účinnost je zde hodně velká, větší než u hydrauliky. každopádně většina hyd. firem pracuje na systému elektromotor/přímočarý válec. Bosch už toto řešení prodává.

              1. Ještě jedna věc, nezvyklý vzhled válce. Všimni si velmi
                Ještě jedna věc, nezvyklý vzhled válce. Všimni si velmi malého rozdílu mezi průměrem válce (nepohyblivá část) a pístu(pohyblivá část). U mechanického řešení na tom nezáleží, ale jak by hydroválec vyvozoval sílu při zasouvcání při tak malém rozdílu průměrů?

                1. Přesně. Podle toho tipuju, že to hydraulika není. Pro
                  Přesně. Podle toho tipuju, že to hydraulika není. Pro zpětný pohyb by byla příliš malá plocha válce.

                2. trošku jsem pátral a toto řešení je opravdu čistě
                  trošku jsem pátral a toto řešení je opravdu čistě elektromechanické
                  je to vidět na foto níže. Ano průměr pístnice mě také zarážel a zde je vidět pěkně celý jadnotka

                  equipmentworld.com/wp-content/uploads/sites/91/2017/05/Volvo-EX2-electric-excavator-prototype.jpg

            2. 10 tun je slušný,ale chcete li nahradit pístici o průměru
              10 tun je slušný,ale chcete li nahradit pístici o průměru pouhých 10cm při 300 bar potřebujete 25 tun síly. Nevyhnete se této axiální zátěži na šroub,ikdyž to bude přes závit s kuličkami moc dlouho to nevydrží,brzo se objeví vůle která se přičte k vůlím v čepech a bude to stát majland. Existují verze s řemenem,ale ten praskne a letí to dolů. Dělám mechanika JCB 15 let a věřte mi že klasický hydraulický válec nic nenahradí,možná motor s čerpadlem přímo na pístnici ale smysl to nemá protože účinost elektromotoru a jeho regulace není taky moc velká.

          2. V článku se píše elektromechanické lineární aktuátory,
            V článku se píše elektromechanické lineární aktuátory, to samé píšou v originálním popisu. Ty aktuátory na fotce nebudou hydraulické. Tipuju nějaký ozubený hřeben poháněný ozubeným kolem.
            Pokud se podívám na bagristu, jak pracuje, pracuje jinak, než když si sám půjčím bagr a bagruji si na svém, protože já platím naftu a půjčovné a potřebuji udělat co nejvíc práce, zatímco on je placen od hodiny. Když bagruju, nastartuju, dám plný plyn a na jeden zátah nabagruju náklaďák a pak bagr vypnu. Hydraulika nic neškrtí, naopak nechává olej volně cirkulovat. Ty ztráty tam nejsou tak velké, pokud se bagruje efektivně.
            Tenhle systém je ovšem o level lepší. Nejspíš to umí i rekuperovat, pokud rameno klesá apod. Že to má až 10x vyšší efektvitu je opravdu „AŽ“
            Škoda že nepíšou podrobnější data a srovnání se stejně výkonným dieselem.
            Řekl bych, že bude až 10x efektivnější než diesel s bagristou, placeným od hodiny a nejvýš 2x efektnější než diesel se zkušeným bagristou, placeným v úkolu, platícím si naftu ze svého.

            1. Mohu dodat příklad z vlastní praxe pro srovnání.
              Mám

              Mohu dodat příklad z vlastní praxe pro srovnání.

              Mám již 10 let 3tunový elektrický bagr je to vlastní stavba s obyčejnou elektrohydraulickou jednotkou 25L/min, olej jde do klasického rozdělovače a pístnic.

              Spotřeba na motohodinu neustálé práce bez prostoje je asi 4,5 Kwh tj. vlastně nachlup stejná jako u tohoto Volva.

              Je fakt že to Volvo je větší, takže ty lineární motory budou určitě lepší.

              Co se týká efektivity ,nevím jak je to myšleno jestli přes energii,nebo peníze, ale já jednoznačně beru elektřinu
              hodina provozu mého bagříku vyjde dle tarifu 10-20 Kč. Srovnatelný diesel si vezme 4-5 litrů na hodinu, takže myšleno finančně je i ten můj dělaný doma 10x efektivnější.

              Jinak u toho Volva když někdo ve výkopu orve kabel od nápajení těch jednotek, tak to asi bude pěknej ohňostroj.
              Nemluvě o bagrování ve vodě.

              zdravím kolegy bagristy.

              1. To mě zajímá. Pošli fotky, video.
                ten průtok je strašně

                To mě zajímá. Pošli fotky, video.
                ten průtok je strašně malý, ne? poloviční bagry mají kolem 33.
                Pohon hydraulického bagru asynchronním motorem bude určitě efektivnější.
                S dieselem víc záleží, jak děláš, tak aby v každý okamžik byl zatížený.
                Jak jsem psal v jiném vláknu. Super by byl normálně konvenční dieselový bagr s přidaným čerpadlem na elektromotor. Při bagrování na místě se připojí kabel. To vyjde dráž o 10tis., zatímco tahle hračka se nejspíš nebude vyrábět především proto, že by to nikdo nezaplatil.

                1. Posílám odkaz na 11 let starý článek na bagry.cz
                  Teď už

                  Posílám odkaz na 11 let starý článek na bagry.cz

                  Teď už tam jsou nějaký změny ,třeba se vyhodil 24V akumulátorovou jednotku (člověk se musel pořád starat o baterky) a udělal jsem z toho hybrida.

                  Záložní jednotka má benzín jednoválec pouhých 175ccm a čerpadlo o výkonu cca 5 L/minutu. Ale na složení nohou, radlice a vyjetí ze stodoly, nebo najetí na podval to stačí.
                  Dá se na to v nouzi i bagrovat, když potřebuji jen přeházet kompost, tak ani netahám kabel.

                  Jinak to kope cca 2x pomaleji než JCB 3X

                  S tím kabelem máš pravdu,nevím proč se to nedělá ,byl u mě jeřábník s Pragou V3S a slintal na to , kdyby to měl,ale prej
                  by to na jeřáb neprošlo revizí.

                  Jinak super bagrovat si doma tejden bazén bez smradu (hlučný to trochu je) má to zvuk jak labutě na kolotočích

                  odkaZ ZDE:
                  bagry.cz/cze/clanky/navody/co_delat_s_podkopem_kdyz_k_nemu_nemate_smykem_rizeny_nakladac

                2. Jseš hustej!
                  I když v Tvém případě jde spíš o hraní.

                  Jseš hustej!
                  I když v Tvém případě jde spíš o hraní. Taky jsem si půjčoval podkop s bobikem, Pak jsem zjistil, že je výhodnější půjčit si otáčecí bagr na pásech. Tam i s menším bagrem jsi podstatně rychlejší.
                  JCB 3X zase tak rychlé není, protože je neobratné a jeho hlavní výhoda je čelňák. A taky je to o tom, co jsem psal, že Ty, který bagruješ pro zábavu budeš rychlejší než ten, kdo je placený od hodiny.
                  Ten jeřáb by imho šel předělat, akorát se to musí přes ty správný instituce. Plošiny a áviích tak běžně upravené jsou.

  2. No, když si představím, že budu muset někde tento stroj
    No, když si představím, že budu muset někde tento stroj dobíjet, tak mám obavy, že mi k nejbližší nabíječce potrvá cesta po vlastní ose několik dní. A nebo pro něj bude muset přijet plaťák a nějaký náklaďák ho bude muset odvézt k nabíječce.
    A nebo se někdo naštve a koupí elektrocentrálu a přes noc ho za draho nabije.A nebo někdo koupí nějakou pojízdnou povewrbanku na náklaďáku a z ní ho bude nabíjet….

    Nevím nevím.

  3. Minibagr neni stroj ktery 8 h maka v jednom kuse. Vetsinou
    Minibagr neni stroj ktery 8 h maka v jednom kuse. Vetsinou udela nejakou malou pomocnou praci a zase 1/2 h stoji a naftovy motor bezi dal. Elektrika vyznamne omezi prostoje se zbytecnou spotrebou paliva. Akorat pro zimni provoz bude nutne nejake pridavne topeni, nebo tepelne cerpadlo.

    1. Ten Avant je něco úplně jiného. Hydraulický nakladač,
      Ten Avant je něco úplně jiného. Hydraulický nakladač, poháněný elektromotorem.
      Univerzální použití, ale rozhodně nemá. To, co bys bagroval s tím Volvem hodinu bys s Avantem bagroval týden, pokud by tam byla nějaká lepší zem. Avant je především nakladač s přídavnými hračkami.

    2. Skvělý odkaz! Zajásal jsem, když jsem si všiml, že Avant
      Skvělý odkaz! Zajásal jsem, když jsem si všiml, že Avant E5 může být vybaven čímkoliv, od rypadla přes míchačku až po sekačku trávy nebo plotostřih. Skvělá věc, ale 955.000,- Kč bez DPH jen za základní traktůrek s olověnou baterkou bez příslušenství? To si ještě budu muset počkat až bude na trhu něco jednoduššího. Takovej elektrickej menší traktůrek na sekání trávy… To by můj John Deere mazal z baráku hodně rychle…

            1. Zrovna na to koukám, až na to olovo by to bylo ono. Vypadá
              Zrovna na to koukám, až na to olovo by to bylo ono. Vypadá to, že u nás ale nic jiného než Husqvarna k dostání nebude. Tak zkusím ještě počkat, letos to ještě s tím smradlavým Johnem Deerem vydržím. Má sice nalítáno jen 40 motohodin, ale nevyhnu se tomu.
              Připadám si už jako vůl. Přijedu si na chalupu hezky Teslou a pak tam hodinu řádím na traktoru jak totální petrolhead 🙂 a sousedi mi už taky nadávaj…
              Takhle jsem kdysi prodal benzínové 4kolky. Dneska děcka jezdí po zahradě na elektrické a nemohu si ten klid vynachválit. K dokonalosti už fakt schází jenom to sekání…

Napsat komentář