Volkswagen ID.3: jednostupňová převodovka zvládne všechny jízdní situace

Jednostupňová převodovka je součástí elektrického pohonu pro elektromobily platformy MEB, vyrábí se v Kasselu. Proč elektromotoru stačí jeden jediný převodový stupeň?

Volkswagen Group Components vyrábí převodovku pro všechny elektromobily platformy MEB v koncernu Volkswagen
foto: Volkswagen

Hnací síla, tedy síla, která umožňuje pohyb vozidla a rychlost motorového vozidla, je určována otáčkami pohonu. S rostoucím počtem otáček se však může síla přenášená na kola – tedy točivý moment – měnit. U vozidla se spalovacím motorem se točivý moment s rostoucími otáčkami nejprve zvyšuje, ale od určité hranice znovu klesá.

U elektrického pohonu je naopak maximální točivý moment k dispozici okamžitě a zůstává konstantní v širokém rozsahu využitelných otáček. Díky tomu není nutné používat vícestupňové převodovky, aby vůz dosáhl požadované rychlosti jízdy, resp. potřebného točivého momentu závislého na otáčkách.

Jeden stupeň pro všechny případy

Volkswagen ID.3 proto používá jednostupňovou převodovku se dvěma ozubenými soukolími. Pro zpětný chod se jednoduše změní směr otáčení elektromotoru. Tuto funkci a též výkonovou charakteristikou pohonu má kromě dalších komponentů na starosti výkonová elektronika.

Pro dosažení nejvyššího výkonu 150 kW jsou u elektrického pohonu nezbytné vysoké otáčky. Aby bylo možné poskytnout vysoký kroutící moment, je využito skoro desetinásobného převodového poměru. Z prostorových důvodů je požadovaného převodu dosaženo dvěma menšími soukolími místo jednoho soukolí s velkým ozubeným kolem.

Díky tomu poskytuje elektromotor modelu ID.3 maximální točivý moment 310 Nm v širokém rozsahu otáček. Nejvyšší rychlosti 160 km/h je dosaženo při maximálních otáčkách 16 000 min-1.

U modelu ID.3, optimalizovaného pro co nejdelší dojezd, je použití pouze jednoho převodového stupně naprosto dostačující ve všech jízdních situacích.

Elektromobil je mimořádně tichý díky precizní výrobě

Vzhledem k velmi tichému provozu elektrického pohonu hraje akustický komfort u elektromobilů důležitou roli. Dokonce i nepatrné rušivé zvuky jsou náhle slyšitelné. Díly jednostupňové převodovky proto musejí být vyrobeny s takovou precizností, aby akusticky nepřitahovaly pozornost.

Na konci montážní linky jsou proto u elektrického pohonu kontrolovány nejen výkonové charakteristiky, ale také relevantní akustické ukazatele. Systémy pohonu pro všechny evropské a severoamerické elektromobily vyráběné na platformě MEB – včetně jednostupňové převodovky – pocházejí ze závodu na výrobu komponentů v Kasselu.

Další podstatné součásti pro tento pohon se vyrábějí a dodávají závody společnosti Volkswagen Group Components v Salzgitteru, Poznani a Hannoveru.

tisková zpráva

46 Comments on “Volkswagen ID.3: jednostupňová převodovka zvládne všechny jízdní situace”

  1. Kdyby raději věnovali peníze do vývoje, místo do
    Kdyby raději věnovali peníze do vývoje, místo do marketingu, asi by to ID.3 prospělo více. Ale každý svého štěstí strojvůdcem….

    Já měl ještě nedávno zaplacenou záloho na ID.3, ale jak jsme neustále viděl vzdalující se termín dodání a v tisku jen mlácení prázdné slámy, tak jsem požádal o vrácení. A komunikace s VW byla také zábavná. Neustále nabízeli závaznou smlouvu, ale prakticky bez jakýchkoliv závazků ze své strany. A při vyslovení přání se konečně někde nějakým vozem projet, tak napsali, cituji: „Nejde skloubit zájem o edici 1st a vyzkoušení, svezení.“ To byla opravdu perla 🙂

  2. Za mého mládí se používal pojem ‚kroutící moment‘. Z
    Za mého mládí se používal pojem ‚kroutící moment‘. Z textu usuzuji, že ‚točivý moment‘ je to samé. Došlo v poslední době ke změně názvosloví, nebo PR oddělení má jen nějaké nevhodné vzdělání? Průmyslováci?

  3. VW je nejlepší, protože dokázal vytvořit převodovku,
    VW je nejlepší, protože dokázal vytvořit převodovku, kterou mají i ostatní! Škoda jen, že ti ostatní už dávno auta vyrábějí, kdežto VW o nich jen vydává nic neříkající prohlášení. Asi abychom se mohli víc těšit. Takže až vyjde ID.3 a ID.4, já si nejspíš půjdu někam do bazaru pro Ioniq a dost pravděpodobně na tom budu lépe.

    1. Tady v Evropě v bazaru spíš narazíte na elektrický VW,
      Tady v Evropě v bazaru spíš narazíte na elektrický VW, konkrétně na eGolf než na Ioniq. Za 2019 se jich totiž tady prodalo asi 3,5 krát více 🙂 Pokud bychom brali Hyundai Ioniq a Kona dohromady, tak se jich prodalo asi jenom o tisícovku víve než VW prodal eGolfů.

      Takže pokud bychom to srovnali, tak VW prodává v Evropě cca. stejně jako ten Hyundai 🙂

      Srovnávám s Hyundai, když už jste teda vytáhl Ioniq…

      1. Nemusím mít nejprodávanější auto. To bych si asi šel
        Nemusím mít nejprodávanější auto. To bych si asi šel pro Fabii :-). Naopak chci dobré auto, proto chci Ioniq. Koncernového auta mám plné zuby v práci, tak proč si nepohodlí tahat ještě domů. Když jsem si vybíral svůj poslední spalovák, také zvítězil Citroen C5 před Superbem nebo Passatem. Rozdíl pozná každý.

        1. Samozřejmě, každému dle chuti a každému vyhovuje auto
          Samozřejmě, každému dle chuti a každému vyhovuje auto jiné. Jen jsem narážel na to (a chtěl vás poupravit), že VW neprodává. Prodává a konkrétně eGolf prodává mnohem více než Ioniq.

          Jinak, co jsem četl testy, tak eGolf tam dopadl moc dobře a jak je vídět, zákazníci to oceňují. A nejen v EU, i v USA se eGolf prodává lépe než Ioniq. Docela nechápu tu adoraci Ioniqu a častokrát shazování eGolfu, když pak kouknu na prodeje.

          1. Ono to bude dáno značkou.
            Německý VW má prostě lepší

            Ono to bude dáno značkou.
            Německý VW má prostě lepší pověst jak korejský Hyundai.
            Ale je fakt, že podlední dobou dělá Hyundai dobré auta i ve spalovacím segmentu.
            Ale golfík je prostě golfík 🙂

            Koukám v bazaru na golfy a jejich ceny padají na celkem zajímavé ceny. Kdyby to mělo o něco větší baterku, tak by to byla dobrá ojetina.

            1. Jasně, Hyundai není špatné auto, ani ve spalováku ani v
              Jasně, Hyundai není špatné auto, ani ve spalováku ani v elektrice, to jsem neříkal. Jen prostě nemám rád takové ty výkřiky, že VW neprodává elektromobily a že eGolf je nanic a Ioniq je lepší. No a když pak kouknu do statistik prodejů, tak eGolfů se prodá tolik, co Ioniq a Kona dohromady, to je realita 🙂 A v testech taky ten zatracovaný eGolf vychází moc dobře. Tak nevím, no…

              1. Nejvíc hejtů na VW bude asi ohledně tolik proklamované
                Nejvíc hejtů na VW bude asi ohledně tolik proklamované ID3.
                Aneb jak VW tvrdil, že tím všem vytře zrak. Zatím to tak nevypadá a jen čeří vodu v médiích.
                Zítra tu možná bude článek, že VW v elektromobilech používá bezdušové pneu 😀
                Golfík i e-up je v pohodě, ale přece jen v dnešní době už se jedná o zastaralá vozidla hlavně vzhledem k dojezdu.

                1. No jasně, souhlasím. Ale pořád ten eGolf v pohodě stačí
                  No jasně, souhlasím. Ale pořád ten eGolf v pohodě stačí na Ioniq, který tady všichni vychvaluji, jak je to skvělé EV. A eUp už je nový a i s dobrou cenou, stejně jako Citigo.

                2. Aktuální průser s ID3 je o to smutnější, že si VW
                  Aktuální průser s ID3 je o to smutnější, že si VW nenechal zálohu v podobě uvedení „2. faceliftu“ e-Golfu s 49kW baterií, z toho 45kWh využitelných. To by je ve vývoji nestálo téměř nic = proběhla by výměna článků z 37Ah za 50Ah(ty už více než rok na trhu od mnoha výrobců), tedy stejně jako u 1. faceliftu z 25Ah na 37Ah.

                3. To jo, no. Myslím, že pokud by ponechali cenu, tak by to s
                  To jo, no. Myslím, že pokud by ponechali cenu, tak by to s tou 45 kWh baterkou bylo slušně prodejné, pokud se i současná verze prodává dobře. Ale asi si tak věřili s ID.3, že s eGolfem už je nadobro amen. Resp. eGolf tady bude do začátku prodeje ID.3 ve stávající verzi, budou se trochu překrývat.

                4. eGolf se totiž dobře neprodává. V německu jsou slevy až
                  eGolf se totiž dobře neprodává. V německu jsou slevy až 9tis Euro, jen aby se jich zbavili, než přijde ID3. I tak po nich není poptávka. I tady byl jeden takový článek.
                  Chápu vaše sympatie ke koncernu, každý má jiný vkus a nemůžeme zazlívat jedinci, že ho nemá vůbec.

                5. Já jenom reagoval na toho člověka, který psal, že VW o
                  Já jenom reagoval na toho člověka, který psal, že VW o elektromobilech jenom mluví a jiní je prodávají a pak zmiňuje Ioniq. Tak jsem si našel statistiky prodejů a zjistil jsem, že eGolfů se prodá víc než 3x tolik (v Evropě, v USA je ten rozdíl ještě větší), co toho vychvalovaného Ioniqu 🙂

                  Já nemám nějaké vyhraněné sympatie k žádné značce, jen jsem chtěl uvést na pravou míru to konstatování, které bylo nepravdivé.

                  Jasně, lépe se prodává Tesla 3, Zoe, Leaf… a to je vše. Pak už je v Evropě eGolf. Jak byste pak nazval prodeje Ioniqu, když eGolf se neprodává dobře a Ioniqu se prodá ani ne třetina? Možná to je tím, že kromě Tesly 3 (na kterou se léta čekalo), se žádný EV moc neprodává.

                  Statistiky prodejů EV za 2019 v Evropě:
                  https://carsalesbase.com/european-sales-2019-ev-phev/

                  A tady test eGolf na hybridu:
                  http://www.hybrid.cz/test-volkswagen-e-golf-358-kwh-kdyz-se-koncernu-dari

                6. Myslím, že kvalita auta není o počtu prodaných
                  Myslím, že kvalita auta není o počtu prodaných kusů.
                  Navíc porovnáváte prodej eGolfu a Ioniqu v Evropě. Co třeba to přesunout do Koree?
                  Já tvrdím, že Ioniq je lepší auto než eGolf ve většině parametrů důležitých pro EV. Samozřejmě se najdou tací, kteří mají opačný názor.
                  Stejně jako vy nikdy nepřiznáte, že jezdit dlouhé trasy hybridem není ideální.

                7. Ale já netvrdím, že eGolf je lepší než Ioniq. Já
                  Ale já netvrdím, že eGolf je lepší než Ioniq. Já tvrdím, že se podstatně lépe prodává, což je fakt. A nejen v Evropě, i v USA a Číně, Korea nevím. Ale tam asi logicky bude Ioniq více vidět než eGolf, že? 🙂 Jestli je lepší eGolf nebo Ioniq, to si musí každý uživatel říct sám na základě svých požadavků. Zákazníci to říkají jasně.

                  Já jsem jenom chtěl vyvrátit ten nesmysl, co napsal ten první přispěvatel, že VW elektroauta neprodává. Prodává a na rozdíl od Ioniqu, těch eGolfů prodává mnohem více, to je vše.

                  Nevím, proč sem pletete hybrid a dlouhé trasy. Ano, jezdím hybridem dlouhé dálniční trasy, protože je to úspornější než je jezdit benzinem. Spotřebu mám přesně na úrovni předchozího dieselu a jako bonus je hybrid výkonnější a tichší. Takže jsem spokojený. Jaké auto je podle vás ideální na dlouhé trasy?

                8. Pro vaše použití? Myslím že nějaký sedan, ale neznám
                  Pro vaše použití? Myslím že nějaký sedan, ale neznám všechny vaše potřeby. A myslím, že Hybrid na ty dlouhé trasy nic moc. Testoval jsem novou Camry a spotřeba na dálnici horší jako u Superbu 2.0 tdi.
                  A ve městě skoro stejně.
                  Nedávno jsem musel na otočku do Baselu, skoro 1000km. i3 jsem samozřejmě nechal doma a půjčil si 740d. Nestydím se za to, že použiju diesel na takovou trasu, ale po městě bych ho nechtěl ani zadarmo.

                9. Ten Lexus GS je sedan. Moje požadavky byly ať je to auto
                  Ten Lexus GS je sedan. Moje požadavky byly ať je to auto pohodlné, dostatečně výkonné, velké (žádná uskákaná koza) a s dobrou bezpečnostní a komfortní výbavou, jako třeba adapt. tempomat, hlídač mrtvého úhlu, nouzové brždění, výhřev sedaček, samozřejmě automat, atd., atd. No a to vše v ceně +- do půl milionu 🙂

                  Předtím jsem měl diesel (Volvo S80), splňoval vše, ale chtěl jsem zkusit něco jiného. Ten Lexus je výkonnější, tišší, pohodlnější a dlouhodobou spotřebu má úplně stejnou jako to dieselové Volvo – 7,6.

                  Jezdím s tím dálky po dálnici a pak i dojíždění do práce, po městě a okolí. A ve městě jede často na alektřinu (i když baterka je malá), takže ani ve městě to nemá spotřebu nad 8.

                  Třeba poslední nádrž jsem měl 7,1 a to jsem jezdil okresky + dálnice. Takže za mě ze zkušenosti, tento hybrid na dálky OK. Jinak, o Camry jsem přemýšlel jako o dalším autě, tu bych vzal jako novou nebo předvádečku klidně. Spotřeba jako SuperB TDI, myslím, odpovídá. Výkon bude srovnayelný a Toyota tvrdí, že ten býbrid je jako náhrada za diesel, ekonomikou provozu. A jako bonus to neklepe jako traktor a není tam DPF, turbo…

                10. Asi tak. Podle mě by se golf s větší baterkou prodával
                  Asi tak. Podle mě by se golf s větší baterkou prodával lépe jak nějaké ID3. Protože je to prostě golf a už má jméno od osmdesátých let.
                  A hlavně vypadá hezky narodíl od IDčka.

                1. To já nevím, jen jsem reagoval na to, že VW (na rozdíl od
                  To já nevím, jen jsem reagoval na to, že VW (na rozdíl od jiných) neprodává elektromobily, jak bylo napsáno. Ale on prodává a celkem slušně. A zřejmě v tom není sám, kdo prodává akorát tolik, co mu stačí na emise (viz. mizerné prodeje Ioniq), ale tady je v módě nadávat na VW za každou cenu.

      2. Nahradit slovo „prodalo“ slovem „vyrobilo“, by asi lépe
        Nahradit slovo „prodalo“ slovem „vyrobilo“, by asi lépe vystihovalo realitu. Kromě toho to, že v bazarech mnohem častěji narazíte na eGolf by se dala taky interpretovat tak, že se majitelé eGolfů zbavují, zatímco korejce si nechávají 🙂

        1. Takže chcete tvrdit, že těch cca. 28.000 kusů eGolfu,
          Takže chcete tvrdit, že těch cca. 28.000 kusů eGolfu, které VW vyrobil loni a dle statistik i prodal, se mu někde válí? Ne, ty auta jezdí a třeba v Německu je potkávám častěji než ten Ioniq, kterého se prodalo ani ne třetina 🙂 Prostě se smiřte s tím, že eGolf je dobré elektroauto a zákazníci to dávají najevo tím, že si jej kupují spíš než Ioniq – jak v Evropě, tak v USA.

          Tak pokud se něčeho mnohem více prodalo, tak se toho bude adekvátně více vyskytovat i v bazaru, to je přeci logické, ne? Taky spíš v bazaru narazím na Passat než na Lexus IS a určitě to není proto, že by se majitelé Passatů zbavovali a IS si nechávali 🙂

          1. Vy jste úplně překroutil to, co jsem napsal a navíc mi
            Vy jste úplně překroutil to, co jsem napsal a navíc mi podsouváte, že jsem apriori zaujatý proti eGolfu nebo VW obecně, což není pravda.

            Pointa je v tom, že počty vyrobených kusů EV typu eGolf nebo ioniq nejsou primárně řízeny nabídkou a poptávkou trhu, ale výhradně potřebami splnit emisní limity.

            1. Ano, i to je možné, ale jak už jsem napsal
              Ano, i to je možné, ale jak už jsem napsal Pavlovi…

              „…jen jsem reagoval na to, že VW (na rozdíl od jiných) neprodává elektromobily, jak bylo napsáno. Ale on prodává a celkem slušně. A zřejmě v tom není sám, kdo prodává akorát tolik, co mu stačí na emise (viz. mizerné prodeje Ioniq), ale tady je v módě nadávat na VW za každou cenu.“

              Nebylo úmyslem vám cokoliv podsouvat.

    2. Ioniqu pokud se bavíme o první generaci když píšete „do
      Ioniqu pokud se bavíme o první generaci když píšete „do bazaru“ to napráská v dojedu i nový eUp! za polovinu ceny, který má mimochodem také tuhle moderní jednostupňovou převodovku. Ono to není jen tak vyrobit protože VW používá vysokootáčkové motory, které v maximálce mají nějakých 11000 ot. za minutu a ta převodovka musí ty otáčky vydržet. To znamená , že kvalita ložisek musí být nějde jinde, než u jiných EV kde jsou max. otáčky níže.

      1. V dojezdu možná, ale ve spotřebě určitě ne. A
        V dojezdu možná, ale ve spotřebě určitě ne. A samozřejmě také v komfortu to vůbec není srovnatelné. Jinak můj Leaf 2014 točí 9795 otáček, tak VW asi nebude nijak světoborný.
        Naopak, když vidím, jak se u VW aut furt mění převodovky, mám pocit, že VW konečně dohnal ostatní a teď jásají.

      2. Nee, to nee, ja padám smíchy. Kde tebe vyhrabali.
        Nee, to nee, ja padám smíchy. Kde tebe vyhrabali. Převodovka musí vydržet 11 tis otáček. To je jako nějaký problém? To jsou ale kouzelníci v tom Vlkohradu, že dokáží sestrojit převodovku na tolik otočení za minutu.
        Vždycky jde o kroutící moment, ten se dokonce u EV elektronicky omezuje. Třeba i3 ho má do 40km/h omezený na 180Nm.
        Ale otáčky? Víš kolik točí turbo v benzínovým autě?!

  4. Nějak mi uniká smysl této reklamy na něco co ani nejezdí,
    Nějak mi uniká smysl této reklamy na něco co ani nejezdí, protože mají bug v softwaru.

    Jiné auta mají snad mezi motorem a kolama přehazovačku ze šlapacího kola, nebo co je tak světoborného na tom, že VW používá jednostupňovou převodovku nepodobné té co je třeba přes 10 let vývojově starém i-miev?

            1. Stydím se za to, že na straně elektromobility stojí lidé
              Stydím se za to, že na straně elektromobility stojí lidé jako vy. Lidé si přečtou vaše příspěvky a mylně vyhodnotí, že my kolem ev jsme primitivové. Děláte nám velmi špatné jméno. Osobně si myslím že si na fandu EV jen hrajete a váš skutečný zájem je poškozovat nás.

                1. Jenja je místní komik, není potřeba brát vážně ty jeho
                  Jenja je místní komik, není potřeba brát vážně ty jeho konspirační bláboly, někdy se člověk i pobaví 🙂

                2. Blaboly zabavne jsou, nadavky (predevsim vuci druhym, na mou
                  Blaboly zabavne jsou, nadavky (predevsim vuci druhym, na mou osobu jsou mi jedno – dokazuji, ze mam pravdu) uz tolik ne.

                3. Vadí mi oba. Omlouvat Kuka tím, že je tu ještě někdo
                  Vadí mi oba. Omlouvat Kuka tím, že je tu ještě někdo blbějším mi přijde poněkud nešťastné.

                4. Ale ma argumentace byla plozena jinak, ne ze je tu nekdo horsi
                  Ale ma argumentace byla plozena jinak, ne ze je tu nekdo horsi jak Kuk, ale omluvil jsem to, proc se Kuk primo do Jenjy oprel (a netaktne mu rekl, at mlci, ze tu na jeho reci neni zvedavej)

              1. A ty jsi kdo, nějakej novej troll so si hraje na mluvčího
                A ty jsi kdo, nějakej novej troll so si hraje na mluvčího EV komunity s ústy plnými falešné ušlechtilosti? :))) Jestli si troll tak tě poškodím s radostí. 😛
                Po přečtení tvého přispěvku mohou lidé získat dojem že jenja se super ušlechtilej fanda EV a ne extrémní konspirační magor pro kterého jsou všihni lháři, hlupáci a fašisti a jako důkaz dává odkazy na fakenews weby jako je aeronet, rt, sputniknews a podobný kremelský hnojomety. Že ty budeš druhej jenjův účet nebo jeho brácha. :)))))

Napsat komentář