Ve Vídni bude jezdit plně automatické metro bez obsluhy

Vídeňský dopravní podnik uzavřel se společností Siemens smlouvu na dodávku 34 souprav metra na konci roku 2017. V rámci zakázky byla uzavřena smlouva na údržbu vlaků po dobu 24 let a opci na dalších 11 souprav.

Siemens vyrobí 34 plně automatizovaných souprav metra pro Vídeň
foto: Siemens

Soupravy metra typu „X“ budou nasazeny na novou vídeňskou linku U5 od začátku roku 2024 a budou provozovány v plně bezobslužném režimu. Nicméně ve vlacích bude možný i poloautomatický provoz nebo provoz s řidičem na stávajících linkách.

Od poloviny roku 2020 se plánují dodávky prvních souprav s tím, že poslední budou předány v roce 2030. Výroba bude probíhat ve vídeňském závodu společnosti Siemens.

„Těší nás naše dlouhodobé a blízké partnerství s vídeňským dopravním podnikem, které trvá řadu let. Po vozech s přezdívkou ‘Stříbrný šíp’ z roku 1972 a vozech typu ‘V’ z roku 2000, je tato zakázka dalším skvělým úspěchem, jenž nám umožní vyrobit už třetí generaci metra v místě našeho sídla – tedy ve Vídni a pro Vídeň,“ řekla Sabrina Soussan, CEO divize Mobility koncernu Siemens AG.

Šestivozové soupravy metra od společnosti Siemens typu „X“ vycházejí z konstrukčních prvků současných vozidel a zároveň splňují nejvyšší mezinárodní bezpečnostní standardy. Celá souprava je průchozí a nabízí otevřený a vzdušný interiér.

Nově navržené rozmístění sedadel poskytuje dostatek prostoru pro cestující, umožňuje jejich plynulý pohyb ve vozidle a do víceúčelového prostoru, určeného pro osoby na vozíku, je bezbariérový přístup. Kabina řidiče je oddělena průhlednou zástěnou a cestujícím se tak nabízí zcela nový pohled z metra na trať.

Do vozů metra pro Vídeň bude vůbec poprvé na světě instalován informační systém FGI Plus. Cestujícím nabídne informace o jízdě vlaků a o spojích, a to ještě dříve, než souprava dorazí do stanice.

Panely budou umístěny nad každými dveřmi a cestující mohou ještě před příjezdem do stanice snadno zjistit, jak mají dále pokračovat: tento přístup optimalizuje jak tok cestujících, tak zvyšuje cestovní pohodlí.

Na vozy lehké konstrukce je použito více než 90 % materiálů, které jsou recyklovatelné. LED osvětlení, vysoce efektivní vytápění a systém klimatizace garantují nízkou spotřebu energie. Během provozu souprav dochází k rekuperaci brzdné energie zpět do sítě.

Technické údaje – nové vozy typu „X“ pro vídeňské metro:

Hliníková vozová skříň
Rozchod: 1 435 mm
Délka přes spřáhla: 111 220 mm
Šířka vozu: 2 850 mm
Výška vozu: 1 000 mm na TK
Maximální nápravové zatížení: 10,9 t
Kapacita vozidla: 928 z toho 200 sedících cestujících
Maximální provozní rychlost: 80 km/h
Napětí: 750 V DC / přívodní kolejnice
Průměr kol: 840 mm
Maximální rozjezdové zrychlení: 1,2 m/s²

tisková zpráva

15 Comments on “Ve Vídni bude jezdit plně automatické metro bez obsluhy”

  1. Když jsem jel na výlet do Vídně, koukal jsem se na info o
    Když jsem jel na výlet do Vídně, koukal jsem se na info o vídeňském metru na https://jacestovatel.cz/media/metro-ve-vidni-vse-co-potrebujete-vedet a byl jsem celkem dost překvapený, jak je jejich metro rozvinuté. Teď je čeká stavba linky U5, ale jsou s tím prý celkem problémy, tak doufám že se s tím dokážou poprat líp jak u nás.

    1. Platy strojvůdců jsou na počet přepravovaných docela
      Platy strojvůdců jsou na počet přepravovaných docela nicotné, a pokud musíte složitěji nastavovat a opravovat tratě, tak to je daleko dražší.
      Doteď se ta automatizace dělala hlavně přez speciální tratě, tak to nejde tak jednoduše použít na už vybudované staré.
      Ale zase se má Praha na co vymlouvat, že s metrem v postatě skoro 20 let spala, čekala až se globálně prosadí ta levná automatická, a od teď už budou stavět skoro jako v Číně, novou linku každých pár let – můžou slibovat u letošních voleb.

      1. Tak platy je jedna věc, ale jsou další faktory, třeba
        Tak platy je jedna věc, ale jsou další faktory, třeba bezpečnost, spolehlivost, plynulost, spotřeba energie. Odstraněním strojvůdce a jeho pracoviště vzniká dalších x míst pro cestující.
        Narozdíl od neustále omýlaných autonomních aut, kde už se hovoří o AI, zde stačí jednorozměrná informace o poloze, kamera/ radar, vyhodnocující, zda na trati není cokoli, co tam nepatří a poloha nejbližší soupravy.

        1. Ono to nie je take jednoduche, ako sa na prvy pohlad zda.
          Ono to nie je take jednoduche, ako sa na prvy pohlad zda. Prave neustala pritomnost cloveka v kabine strojveduceho zvysuje zasadnym sposobom bezpecnost a plynulost. Su situacie a rozhodnutia, ktore zatial ziadny automat nedokaze vyriesit a spracovat tak rychlo alebo efektivne, ako clovek. Samozrejme, su veci kde sa clovek uz nechyta, napr. reakcny cas, pocet simultanne vnimanych podnetov a ich spracovanie atd. Ale kopec dalsich veci, ako intuicia, predvidanie, filtracia konkretnych javov z toho enormneho mnozstva vstupnych dat a rozhodovanie, ktore su dolezite a ktore nepodstatne, je este hudbou buducnosti. Mnoho zvukovych alebo obrazovych prejavov este ziaden pocitac nedokaze spravne spracovat, aby napr. z mnozstva roznych zvukov a hluku davu dokazal rozlisit, ze niekto vola o pomoc, ci krici aby zastavili supravu. Taktiez nedokaze z kameroveho zaznamu mimo alebo vnutri supravy rozlisit, ci napr. v suprave nevznikla bitka alebo nedoslo k utoku ci zraneniu cestujuceho a pod. V takom pripade automat nezavola policiu ci zachranarov, ale strojveduci moze operativne a promptne zasiahnut podla zavaznosti situacie. Co ziaden sebelepsi pocitac zatial nedokaze.
          Dovtedy bude musiet byt konstrukcia celeho metra, supravy aj stanic a vsetkeho mozneho okolo toho taka, aby co najviac eliminovala moznost nepredvidanej zmeny ci problemu, ktory by nejako ohrozil ci narusil bezpecnost a plynulost a aj tak ostane vela faktorov, ktore zatial dokaze riesit len clovek.
          Odstranenim kabiny strojveduceho ziskate na celkovu kapacitu supravu len bezvyznamne mnozstvo priestoru. Navyse supravy nechodia ani nonstop ani vacsinou preplnene, aby sa tento ziskany priestor nejako zasadne prejavil na rentabilite ci zvysenej prepravnej kapacite.
          Umela inteligencia v metre potrebuje naopak podstatne viac vypoctovej kapacity, ako relativne jednoducha UI v autonomnom aute. Nie pre samotnu jazdu, ale pre sledovanie cestujucich, ich spravania, pohybu atd. A to je podstatne tazsie, nez sledovat smer, rychlost ci polohu vozidiel a/alebo zopar objektov v okoli v pripade UI v aute.

                1. tak sem s nějakou menší story s indickou hotline, určitě
                  tak sem s nějakou menší story s indickou hotline, určitě by si to rádo přečetlo hodně lidí
                  předem děkuji

                2. Jo s Indy jsou různé storky… Kolegové mi jednou říkali
                  Jo s Indy jsou různé storky… Kolegové mi jednou říkali že jsem udělal rekord když jsem je donutil opravit problém asi do dvou hodin.

                  A co dozor ze Šalingradu? 🙂

            1. Na jednom takom dispecingu som jeden cas pracoval. Zo
              Na jednom takom dispecingu som jeden cas pracoval. Zo skusenosti mozem zodpovedne prehlasit, ze nieco take velke, ako metro, so vsetkymi stanicami a voznami (a teda kamerami na nastupistiach, koridoroch aj vo voznoch) neustrazi par ludi z dispecingu. Ani s algoritmami, ako pise nizsie Tomiq.
              Zatial je jednoducho nenahraditelne mat cloveka priamo „na tvari miesta“, teda vo vlaku, kde pocuje a vidi priamo nazivo, co sa deje a moze v pripade potreby okamzite zasiahnut.
              Dalsim faktorom, ktory mnohi z vas podcenuju, je podstatne vyssia mentalna narocnost prace v takom dispecingu, nez ked je clovek priamo v terene. Schvalne si to vyskusajte, pozorne sledovat pocas celej 8h smeny 8 ci viac velkych obrazoviek a kazda je este navyse rozdelena na 4 alebo viac casti. A akonahle zameriate pozornost na jeden zaber kde zacnete skumat ci riesit nejaku situaciu snimanu jednou kamerou, okamzite stracate prehlad o zvysku, kde moze nastat tiez situacia, vyzadujuca pozornost ci zasah. Za 2 hodiny ste vypluti a garantujem vam, ze to rozhodnie nie je lahka praca v style „sedim si v teple na zadku a pijem kavicku“.
              Precenujete moznosti dnesnej techniky a „algoritmov“. Vratte sa do reality, prosim.

                1. Právěže ten člověk tam nebude sledovat paralelně x
                  Právěže ten člověk tam nebude sledovat paralelně x monitorů. Bude tam seděl, odpovídat na dopisy kaštanů a plést přitom svetr. Při mimořádné situaci mu na monitoru vyskočí „V 5tém vagóně 45té soupravy v městě… se servali dva konští handlíři. Systém zvolil řešení zavolat na příští stanici měšťáky. Rychlost soupravy je synchronizovaná tak, aby po zastavení a otevření dveří dostali handlíři rovnou pendrekem. Je to tak správně, člověče?“
                  Nebo. „Do kolejiště spadl člověk. Systém okamžitě zabrzdil všechny soupravy v blízkosti. Dle vzdálenosti a rychlosti soupravy na místo posílá a/ záchranku b/ úklidovou četu s igelitovým pytlem.

                2. Otázka je jak tu mimořádnou situaci zjistit, jak ji může
                  Otázka je jak tu mimořádnou situaci zjistit, jak ji může zjistit strojvedoucí metra (ve vlaku prakticky nemožné až na motorové vozy a jednotky, kde je to taky ale limitované tak na jeden oddíl a pořádný kravál).

                  Nejde tam sedět a dělat boha, vidět vše, to by se jeden zbláznil, bude se muset vymyslet jak napojit současné hlášení na centrálu. Na druhou stranu co může strojvedoucí? Blokovat dveře, zamknout se a řídit? Pokud je to situace že se rvou koňští handlíři, tak je spíš odtrhnou spolucestující, pokud je to situace že nepomůžou spolucestující, tak fíra nepomůže tuplem.

  2. Úplnej zázrak!!!!
    Plně automatickým metrem bez řidiče

    Úplnej zázrak!!!!

    Plně automatickým metrem bez řidiče jsem se vozil v Paříži už v roce 1987. Co tam máte dalšího?
    Btw jezdilo po gumovejch kolech v betonovejch žlábkách, ale myslím že mělo i výsuvný ocelový kola na kolejnice.

Napsat komentář