Taxikáři přicházejí na chuť hybridním vozům

Řidiči taxi i celé taxikářské společnosti čím dál častěji sahají namísto dieselových vozů po hybridních autech. Důvodem jsou nižší provozní náklady i nižší náročnost na údržbu.

Několik desítek vozů Toyota Auris Touring Sports má například ve své flotile od roku 2015 pražská firma Kurýr Taxi a několik let hybridy využívá i severomoravská Cool Taxi.
foto: Toyota

Firma, která si do svého vozového parku nakoupí na tři roky desítku aut s hybridním pohonem, může dle statistik ušetřit ve srovnání s využíváním stejného počtu běžných dieselových vozů až 100 000 Kč. Do ovzduší zároveň unikne o celých 19 tun emisí CO2 méně. Za pět let už je to 190 tisíc korun. Jeden hybrid tak za tři roky provozu ušetří více než 11 000 korun.

Hybridní auta jsou podle řidiče taxikářské Toyoty u Cool Taxi Havířov Michala Juričeka bezpečná, pohodlná a přitom ekologická a úsporná. „Většinu jízdy jedeme po městě, kde dokážeme jet i polovinu času čistě na elektřinu. A v tu chvíli má vůz nulové emise.“

Tichá noc s hybridním taxíkem

„V noci tiše díky elektromotoru přijedeme pro zákazníka a nerušíme okolí. V zimě se úspora nákladů pohybuje kolem 20 procent, v létě je to 30 až 35 %,“ říká Juriček.

Hybridní vozy se začínají stále více prosazovat ve firemních flotilách. Že jsou hybridní vozy vhodné pro podnikové vozové parky, si podle průzkumu NMS Market Research pro automobilku Toyota myslí celkem 58 % manažerů firemních flotil v Česku. O přechodu na hybridní vozy uvažuje už 55 % firem.

Hybrid jede ve městě většinu času na elektřinu

Úspornost hybridů prokázal nedávný test Toyoty Prius v Římě a jeho okolí. Prius jezdil v městském provozu ze čtyř pětin pouze na elektřinu a během této doby neprodukoval žádné emise.

Podobný test uskutečnila pařížská Polytechnická universita, které vyšlo, že Prius jel v Paříži a okolí až 87 % doby pouze na elektřinu. V obou případech šlo o plně hybridní model s autonomním dobíjením, nikoliv o plug-in hybrid.

Nezávislé testy potvrzují, že hybridy se umí výraznou část provozní doby chovat jako elektromobily. Pokud se zaměříme na provozování vozidla výhradně s elektrickým pohonem s vyloučením intervalů, kdy žádnou trakci nepotřebuje, jako je jízda z kopce nebo stání na křižovatce, choval se hybridní Prius jako elektromobil po 67 % času a na 63 % trasy.

Podle poslední zprávy Asociace evropských výrobců aut ACEA tvořily prodeje aut s alternativním pohonem ve 4. čtvrtletí minulého roku v Evropě 8,6 % celkového trhu. Podíl benzínových aut vzrostl o sedm procentních bodů na 57 %. Další proměnu skladby pohonů lze podle partnera EY Petra Knapa očekávat zejména v příštím roce, kdy se začnou masivně na trh dostávat elektromobily.

tisková zpráva

24 Comments on “Taxikáři přicházejí na chuť hybridním vozům”

    1. Asi by měli prodávat více těch aut, pokud chtějí udělat
      Asi by měli prodávat více těch aut, pokud chtějí udělat i něco pro okolí. Protože včera nádraží Ostrava-Svinov minimálně 8 taxíků s nastartovaným motorem, zatopeno, spuštěno okýnko a borec většinou hulil jak fabrika. Brno podobně.

  1. Dobihame svet? Ve statech byla spousta (nechci rikat vetsina,
    Dobihame svet? Ve statech byla spousta (nechci rikat vetsina, ale obcas to tak vypadalo) taxiku hybrid (Prius) uz tak pred 10 lety. A co jsme se s taxikarem bavili, tak rikal, ze jezdi (spotreba) za pulku nez s predchozim autem. Jestli tam hraly roli i jine faktory jako danove ulevy, nevim.

  2. Krásný příklad práce dnešní generace
    Krásný příklad práce dnešní generace inženýrů.
    Místo selského rozumu přemýšlí podle předem naučených algoritmů. Výsledkem je přesná studie s přesnými výsledky naprosto nicneříkajícíc parametrů.
    Výsledek, kolik % času jede hybrid na elektřinu, kterou zbytek času vyrábí z benzínu je opravdu k ničemu.

    1. Presne tak. Kdyz bezi spalovaci motor, tak musi dodavat vykon
      Presne tak. Kdyz bezi spalovaci motor, tak musi dodavat vykon pro jizdu plus pro dobijeni baterky. Takze v ten moment dobijeni ma zvysenou spotrebu. Nejake pofiderni pocitani dle casu zapnuto vypnuto je jen oblbovani. Nizsi spotreba je asi diky lepsi efektivite motoru pri vyssi zatezi. Coz ukazuje jak neefektivni je spalovak hlavne pri popojizdeni ve meste.

      1. No právě, výsledkem je ta nižší spotřeba oproti
        No právě, výsledkem je ta nižší spotřeba oproti čistému spalováku. A to znamená i nižší emise, méně smradu. To je to podstatné. Statistika kolik procent jel na elektřinu, to je jenom taková zajímavost navíc.

        A baterka se dobíjí nejen jízdou, ale i bržděním, jako u čistého EV. Prostě ten hybrid má prokazatelně nižší spotřebu (hlavně ve městě).

      2. Před měsícem jsem se v Londýně svezl hybridním
        Před měsícem jsem se v Londýně svezl hybridním doubledeckerem a ten je navržený úplně jinak než Toaota HSD. Diesel je navržen na nižší výkon a při stání běží a dobíjí. Až po asi 20timinutovém popojíždění v koloně motor vypnul při rozjíždění a jel asi 500m na elektřinu.
        Směroplatný není čas jízdy na elektřinu, ale reálně ušetřené palivo, náklady a emise.

    2. Kolik procent jede hybrid na elektřinu je závislé na
      Kolik procent jede hybrid na elektřinu je závislé na rychlosti jízdy a sklonu silnice. Technicky vzato může jet 0%-100% cesty elektricky.
      100% el.jízdy je možné dosáhnout například při jízdě z Klínovce do Ostrova nad Ohří. Možná i kousek dál. Obráceným směrem pojede 100% na benzín. Statistickým průměrem je to tedy 50% jízdy z bodu A do bodu B a zpět do bodu A. Stále na tom bude lépe, než běžný spalovací vůz, který při jízdě z Klínovce zničí veškerou kynetickou energii v brzdách a při převalování válců. Spotřeba běžného spalováku dolů z kopce bude malá, ale i tak bude. Z mírného kopce na tom bude hybrid mnohem lépe, protože nebude potřebovat překonávat odpor válců. Proto dnes slavné vypínání válců.
      Z mých statistik vím, že na trase 150km tam a 150km zpět lze ujet cca 60km na elektřinu, tj. 20%. Jakási úspora na palivu se koná ovšem na úkor počáteční pořizovací ceny za baterie. Budoucnost je v nezničitelné baterii a v elektromobilu nejlépe na kolejích. Existuje něco takového?

  3. Firma, která si do svého vozového parku nakoupí na tři
    Firma, která si do svého vozového parku nakoupí na tři roky desítku aut s hybridním pohonem, může dle statistik ušetřit ve srovnání s využíváním stejného počtu běžných dieselových vozů až 100 000 Kč

    Pane redaktore nemáte tam chybu o řád?

    tři roky x 10 vozů je 360 auto měsíců

    100 000 /360 = 278 Kč

    chcete říci že jim hybrid ušetří 277 Kč měsíčně? To by bylo termo taxkář by si mohl dát dvě svačiny za ty ušetřený peníze.

      1. Toyota má naprosto šílené tiskové oddělení. Auta super,
        Toyota má naprosto šílené tiskové oddělení. Auta super, ale ty lidi co píšou tiskové zprávy měli už dávno vyhodit, jenom škodí dobré pověsti automobilky a hybridům jako takovým ! Hruza a to jezdím s Toyotou 15 let a nedám na ni dopustit.

    1. Vezměme ty stejné čísla z jiného pohledu:
      Ty peníze

      Vezměme ty stejné čísla z jiného pohledu:
      Ty peníze nejsou taxikářovy ale firemní. Bude dávat firma raději 278 Kč měsíčně každému taxikáři ze zisku nebo z ušetřených peněz za provoz?
      A mít za 3 roky 10 vozů + 100.000 Kč anebo jenom 10 vozů… Je to pod rozlišovací schopnosti dobrého účetního?

      1. Když vezmu nájezd taxikáře 250 Km denně. Hybridní auto
        Když vezmu nájezd taxikáře 250 Km denně. Hybridní auto bere o cca 2 litry méně ve městě než konvenční tak to máme úsporu cca 50 hal. Km tj. úpora na den je 125 Kč za tři roky x 10 aut to je podle mě 1 125 000 Kč.

        Prostě tam mají o řád chybu.

        Protože když si tu zprávu přečtě někdo „normální“ tak si to hybridní auto nikdy nekoupí když si to dá dohromady.

        jejich škoda

Napsat komentář