Stříbrný bandita – auto snů vytištěné na přání na 3D tiskárně s pohonem Tesla

Na zakázku vyrobené automobily a motocykly stisknutím tlačítka. Kalifornský startup Hackrod se chystá revolucionalizovat výrobu dopravních prostředků individuálními návrhy a 3D tiskem.

La Bandita od Hackrodu: První auto, které by mohlo být vyvinuto ve virtuální realitě a vyrobeno pomocí umělé inteligence a 3D tisku.
foto: Siemens

Představte si, že si sami s pomocí aplikace navrhnete svůj sportovní vůz a jediným stisknutím tlačítka jej odešlete do výroby. Nemusíte u prodejce pracně vybírat barvu ráfků nebo čalounění sedadel či rozhodovat o doplňcích, místo toho si sami na obrazovce navrhnete karoserii, podvozek nebo interiér automobilu.

I když se zatím stále jedná jen o představu, zakladatelé kalifornského startupu ji již testují. S pomocí softwaru od společnosti Siemens chtějí dosáhnout toho, aby se tento futuristický scénář stal v následujících letech realitou.

Auto snů vytištěné na přání

V červenci na Goodwoodském festivalu rychlosti v západním Sussexu společnost Hackrod představila ve stanu Siemens Future Lab studii proveditelnosti s názvem „La Bandita“. Jedná se o speedster vyrobený z uhlíku a hliníku, který využívá nejmodernější výrobní technologie, jako je tisk na zakázku.

Pohled do výroby: 3D tiskárna

Pohled do výroby: 3D tiskárna
foto: Siemens

Forma byla nejdříve navržena ve virtuálním prostoru a až poté se začal vytvářet optimalizovaný rámec vozidla s využitím inteligentních návrhových programů ze softwaru společnosti Siemens pro správu životního cyklu výrobku (PLM). Speedster je nyní realizován vrstvou po vrstvě v 3D tiskárně o velikosti garáže. Výrobu řídí přesný produkční software. Prototyp by měl být dokončen ještě letos.

Využívá se i simulační software, který umožňuje týmu předpovídat, jak se bude vozidlo chovat při jízdě. Tím se výrazně snižuje počet nutných fyzických testů. Data ze skutečných crash testů a z testů reálného chování vozidla se vracejí zpět do konstrukčního softwaru a ihned se implementují do návrhových změn.

Organický design

Speedster je zabalen do aerodynamického, ale strukturálně jednoduché karbonové kastle připomínajícího klasický Silver Arrow od Mercedesu. Vozidlo je poháněno elektrickým motorem Tesla, který lze do vytištěného těla oproti motoru s vnitřním spalováním snadněji integrovat, poněvadž má mnohem méně komponentů a je bez manuální převodovky. Podvozek z hliníkové slitiny je lehký, vhodný pro 3D tisk a nevyžaduje prakticky žádné svařované švy ani šroubování.

Rozhodující výhodou platformy Siemens je integrace výroby. Pomáhá překonat tzv. „údolí smrti“, čili přechod od záměru a návrhu k uvedení produktu na trh. Průmyslová aditivní výroba zcela eliminuje opotřebovávání nákladných nástrojů během velkého výrobního cyklu a je v podstatě nenahraditelná, poněvadž organicky vypadající design vytvořený umělou inteligencí nelze realizovat tradičními frézovacími nebo tvářecími stroji.

Díky softwaru od společnosti Siemens bylo vše až do nejmenšího detailu, dříve než se to začalo tisknout, vyvíjeno a testováno ve virtuální realitě.

Díky softwaru od společnosti Siemens bylo vše až do nejmenšího detailu, dříve než se to začalo tisknout, vyvíjeno a testováno ve virtuální realitě.
foto: Siemens

Hackrod vyvinul pro speciální futuristické designy víceosé 3D tiskárny, které jsou řízeny řídicími jednotkami Siemens-Sinumerik. 3D tiskárna, kterou používají k výrobě této uhlíkové karoserie, je možná dokonce největší na světě.

Je téměř čtyři metry široká, dlouhá přibližně sedm a půl metru a asi tři metry vysoká. Ještě důležitější ale je, že je zcela univerzální – nejenže tiskne, ale také skenuje a k úplnému dokončená vytištěného dílu používá přesné obráběcí stroje. Je to unikátní zařízení, které nemá ve světě obdoby.

Vizí zakladatelů firmy Hackrod je, že zákazníci začnou již brzy využívat tuto všestrannou výrobní platformu prostřednictvím on-line portálu a s její pomocí si navrhnou své auto snů, podobně jako ve videohře.

Tuto platformu budou moct využívat i jiní výrobci a dodavatelé vozidel, aby si jejich zákazníci sami mohli vytvářet a tisknout individuální návrhy. Za tuto službu by pak společnost Hackrod dostávala provizi. Jedná se o zcela nový způsob výroby a obchodu, který má bezesporu obrovský potenciál.

tisková zpráva

9 Comments on “Stříbrný bandita – auto snů vytištěné na přání na 3D tiskárně s pohonem Tesla”

  1. Jak tisknou karoserii z uhlíků? To maj nějakej filment
    Jak tisknou karoserii z uhlíků? To maj nějakej filment plněnej sekaným uhlíkem nebo jak? Jakou to má pevnost, odolnost, hladkost apod. To pak postříkaj barvou nebo to zůstane vroubkatý?
    A jak je to s rámem, ten je taky tištěnej na 3D? Z hliníku? Co to dělá při kreš testech? Té zase článek s minimem informací.

    1. Nedávno jsem řezal držák z karbonového stabilizačního
      Nedávno jsem řezal držák z karbonového stabilizačního křídla hydrofoilu. S něčím tak tvrdým jsem se ještě nesetkal. Vrták odešel po vyvrtání 1 díry (chtěl jsem to odvrtat). Pilka na železo po pár tazích. Celé jsem to musel nakonec upilovat pilníkem. Fakt hustý.

      1. To jsi jako oddělal vrták na kusu uhlíkovýho laminátu
        To jsi jako oddělal vrták na kusu uhlíkovýho laminátu tvrzenýho epoxidovou pryskyřicí? Co je na tom tvrdýho? To asi nebude mít větší hustotu než ocel nebo diamant. To ti spíš odešel vrták z jiného důvodu než z tvrdosti.

    2. Podle mě je to to teplem vytvrzovaná (asi laser) s plněná
      Podle mě je to to teplem vytvrzovaná (asi laser) s plněná uhlíkem, podobně jako se nerezová ocel spéka laserem z prášku. Jsou to 3D tiskárny za mega. Není třeba ji vlastnit,. Číňan dodaný model za určitý obolus vytiskne a hotovou součástku pošle.

  2. presne na 3d tlaciarni mne na mieru si predstavujem svoju
    presne na 3d tlaciarni mne na mieru si predstavujem svoju buducu elektromotorku. pri aute nevidim zmysel, aby bolo presne mne na mieru. vsak nastavit polohu sedadla sa da velmi dobre aj v dnesnych autach. no pri motorke je obzvlast dolezite, aby bola presne mne na mieru.
    uz dnes jedna slovenska firma tak tlaci na 3d bicykle presne na mieru. o par rokov ked bude konecne na trhu nova generacia baterii s lepsimi parametrami tak si dam vytlacit motorku.
    snad do 10 rokov sa dockam 😀

Napsat komentář