Slovníček
Mennekes
Mennekes je přední německá firma zabývající se výrobou zástrček a konektorů. Založena byla v roce 1935. Zároveň se po roce 2009 vžilo označení Mennekes pro nový typ konektoru pro dobíjení elektromobilů podle standardu IEC 62196 Type 2. A to z toho důvodu, že právě společnost Mennekes jej jako první na světě představila.
FCEV
FCEV je zkratka pro “Fuel Cell Electric Vehicle”, tedy elektrické auto s palivovými články. Používá se především v USA k označení aut na vodík, které ke svému pohonu využívají místo baterií vodíkové palivové články. V letech 2009-2012 probíhal intenzivní vývoj těchto vozů, od roku 2013 se postupně dostávají na trh.
TFSI
TFSI označuje motory vybavené přímým vstřikováním benzínu do válců přeplňované turbodmychadlem. Jde o paralelu k TDI v oblasti benzinových motorů. Díky tomu nabízejí vyšší výkon při nižší spotřebě (až o 15 %), emisích a objemu.
TDI
TDI je technologie přeplňovaných vznětových motorů s přímým vstřikováním doplněné o turbodmychadlo. Nejčastěji zkratku využívá společnost Volkswagen, která se ji také v některých zemích zaregistrovala. Poprvé byla tato technologie představena automobilkou Fiat v roce 1989, a také v modelu Audi 100.
PHEV
PHEV je zkratka anglického “plug-in electric vehicle”. Tedy česky jde o elektrické auto do zásuvky neboli plug-in hybrid. Hybridní auta do zásuvky se proti klasickým hybridům vyznačují tím, že jejich baterii lze dobíjet z běžné zásuvky nebo veřejné dobíjecí stanice. Jejich baterie má také vyšší kapacitu než u běžných hybridů.
CFRP
CFRP je zkratka pro “Carbon-fiber-reinforced polymer” nebo “Carbon-fiber-reinforced plastic”. Ve zkratce – uhlíková vlákna nebo uhlíkovými vlákny tvrzené plasty. V současné době jde o často skloňovanou zkratku v oblasti automobilového průmyslu. Tento nový typ umělých hmot totiž může výrazně snížit hmotnost automobilů, a tím i jejich spotřebu.
CHAdeMO
CHAdeMO je obchodní známka využívaná k označení způsobu rychlodobíjení baterií elektromobilů či obecně elektrických aut. Max. výkon tohoto systému je 62,5 kW a využívá stejnosměrný proud a speciální konektor. Ve světě jej prosazuje stejnojmenná asociace, kterou založily společnosti TEPCO, Nissan, Mitsubishi a Fuji. Později se přidala Toyota. V současné době je nejrozšířenější v Japonsku.
KERS
KERS neboli systém rekuperace kinetické energie je technologie využívaná u vozů seriálu závodů Formule 1. Kinetická energie, která se obvykle při brzdění mění v energii tepelnou se díky systému KERS převádí v energii elektrickou. Tu pak lze využívat ke krátkodobému zrychlení vozu.
Supercharger
Supercharger neboli “superdobíječka” je dobíjecí stanice pro elektromobily společnosti Tesla Motors. Jde o tzv. rychlodobíjecí stanici, a to v současné době nejrychlejší ze všech na trhu dostupných. Standardně má výkon 90 kW a může údajně, podle Elona Muska, jít až ke 120 kW.