Škoda, srdce českého automobilového průmyslu, má ocenění za GreenFactory

Škoda Auto je důležitým pilířem ekonomiky České republiky: v roce 2012 dosáhla obratu 262,6 miliard Kč, je tak výrobním podnikem s nejvyšším obratem ve střední Evropě a na celkovém exportu ČR se podílí 7,3 %. Aktuálně získala ocenění za efektivní kogenerační jednotku na výrobu tepla a elektrické energie.

Modernizovaná verze vozu Škoda Yeti, která se právě začala prodávat i na českém trhu
foto: Škoda Auto

Jen za loňský rok automobilka Škoda Auto odvedla do státního rozpočtu ČR 2,58 miliard Kč na dani z příjmů. v loňském roce prodala téměř 60 tisíc vozů, což několikanásobně převyšuje značky, které se umístily na druhém, resp. třetím místě. Vysoký tržní podíl si Škoda neustále udržuje, v posledních několika měsících jej dokonce mírně navyšuje.

Škoda Auto je důležitým pilířem ekonomiky České republiky: v roce 2012 dosáhla obratu 262,6 miliard Kč, je tak výrobním podnikem s nejvyšším obratem ve střední Evropě a na celkovém exportu ČR se podílí 7,3 %.

S 939 200 vozy dodanými zákazníkům dosáhla česká automobilka v minulém roce nového historického prodejního rekordu. V porovnání s rokem 2011 to představuje nárůst o 6,8 %. Jen za loňský rok firma odvedla do státního rozpočtu ČR 2,58 miliard Kč na dani z příjmů.

Důkazem mimořádného významu automobilky Škoda pro českou ekonomiku je řada ocenění: Automobilka letos již pošestnácté zvítězila v soutěži ‚Czech TOP100’. Škoda zvítězila také v kategorii ‚Nejobdivovanější podnik’.

Koncem roku 2012 byla automobilka vyhlášena ‚Investorem dvacetiletí’ v České republice a podle nedávno zveřejněné zprávy Deloitte Top 500 CE je společnost Škoda Auto nejvýznamnějším průmyslovým podnikem ve střední Evropě.

Tím nejnovějším oceněním je pak Podnikatelský projekt roku za novou kogenerační jednotku v závodě společnosti Škoda Auto v Kvasinách. Mimořádně efektivní zařízení v soutěži zvítězilo v kategorii ‚Eko-Energie/Úspory energie’. Cenu uděluje české ministerstvo průmyslu a obchodu společně s agenturou CzechInvest.

Státní ocenění

České ministerstvo průmyslu a obchodu a agentura CzechInvest ocenili tímto vyznamenáním podstatnou úsporu energie v novém zařízení v závodě společnosti Škoda Auto. Po zprovoznění nové kogenerační jednotky v Kvasinách v červenci 2013 klesly emise CO2 v tomto východočeském závodě o deset procent, což představuje 8000 tun CO2 ročně.

Toto množství vznikne například spálením zhruba 300 vagónů hnědého uhlí. Nová kogenerační jednotka je důležitou součástí strategie trvale udržitelného rozvoje ‚GreenFuture’.

„Vyznamenání potvrzuje naši jasnou strategii dosáhnout u závodů značky Škoda špičkového ekologického standardu,“ říká Pavel Vacek, pověřenec značky Škoda pro životní prostředí a energie. V rámci Růstové strategie 2018 chce být česká automobilka do roku 2018 ještě zelenější. Důležitou roli hraje zejména šetrné nakládání se zdroji v podniku.

„Do roku 2018 chceme v přepočtu na jeden vyrobený vůz vyrábět automobily o 25 % šetrněji k životnímu prostředí než v roce 2010. Nová kogenerační jednotka k tomu významným způsobem přispěje,“ dodává Vacek.

V kogenerační jednotce se vyrábí elektřina a teplo současně při jednorázovém výdeji energie. V porovnání se separátní výrobou tento postup podstatně snižuje spotřebu energie a tím i emise CO.

Obě kogenerační jednotky v teplárně v Kvasinách produkují ročně 22 500 megawatthodin (MWh) elektrické energie a k tomu ještě stejné množství tepelné energie. Investice do výstavby zařízení činily zhruba tři miliony euro. Dvě třetiny této částky financovala společnost Škoda Auto, jedna třetina byla hrazena ze strukturálních fondů Evropské unie.

Budoucnost je zelená

Využíváním technologie kogenerace ve svých závodech společnost Škoda Auto realizuje další důležitý krok v rámci ekologické strategie ‚GreenFuture‘. Cílem je zlepšení hospodářských výsledků při nižší ekologické zátěži. ‚GreenFuture‘ stojí na třech pilířích: GreenProduct, GreenFactory a GreenRetail.

Zatímco na efektivitu vozů se soustředí Green Product, cílem GreenFactory je zejména snížení spotřeby energie a vody o 25 % a snížení emisí při výrobě. Třetí pilíř GreenRetail se zaměřuje na trvale udržitelný rozvoj prodejní sítě značky Škoda a zvýšení podílu recyklace v servisních dílnách značky Škoda.

V rámci strategie GreenProduct rozšiřuje česká automobilka svou nabídku šetrných modelů GreenLine s nízkými hodnotami emisí. Nejnovějším příkladem je verze Škoda Octavia GreenLine, představená na autosalonu IAA ve Frankfurtu 2013.

Šetrná auta

Tento model, šetrný k životnímu prostředí, se spokojí se 3,3 litry nafty na 100 km a emituje 87 g CO/km. Variante GreenLine je tak nyní k dispozici pro šest z celkových sedmi modelových řad české automobilky. V nabídce je také městský vůz Škoda Citigo s pohonem na zemní plyn, emitující pouze 79 g CO2/km.

Škoda Auto je v současnosti jednou z mála automobilových značek s více než stoletou tradicí výroby. V České republice provozuje tři výrobní závody, a to hlavní závod v Mladé Boleslavi a také závody v Kvasinách ve východních Čechách a ve Vrchlabí v Podkrkonoší, tedy i v ekonomicky relativně slabších regiónech, kde výraznou měrou přispívá k zaměstnanosti a ekonomické prosperitě.

Pro posílení své tržní pozice v Evropě automobilka investuje do svých českých závodů. Jen v roce 2012 vzrostly hmotné investice podniku o zhruba 46 % na hodnotu 832 milionů eur.

Na území České republiky pracuje ve firmě Škoda Auto 25 000 zaměstnanců a dalších více než 100 tisíc zaměstnanců pracuje u subdodavatelských firem přímo navázaných na značku Škoda. Průměrný výdělek v dělnických profesích se pohybuje vysoko nad celorepublikovým průměrem a také nad průměrným výdělkem v automobilovém průmyslu v ČR.

Firma dlouhodobě investuje do dalšího rozvoje a vzdělávání svých zaměstnanců, kteří navíc můžou čerpat z řady výhod bohatého sociálního programu připraveného ve spolupráci se sociálním partnerem, odbory KOVO.

Rosteme dál

I pro příští léta sází Škoda na další růst: cílem Růstové strategie 2018 je zvýšit dodávky zákazníkům na nejméně 1,5 milionu vozů ročně. Za tímto účelem Škoda zahájila největší modelovou ofenzívu ve své historii. Jen v roce 2013 značka na trh uvádí osm nových nebo zásadně přepracovaných modelů.

Zatím poslední novinkou je nový kompaktní hatchback v segmentu vozů nižší střední třídy Škoda Rapid Spaceback a modernizovaná verze modelu Yeti. Obě novinky byly představeny v září na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu.

Škoda je jedinou automobilkou, která v České republice automobily nejen vyrábí, ale i vyvíjí. Jenom přímo v oblasti Technického vývoje zaměstnává automobilka téměř 2000 kvalifikovaných specialistů, inženýrů, designérů a konstruktérů. V Mladé Boleslavi se vyvíjí nejenom všechny vozy značky Škoda vyráběné v domácích, ale také v sedmi zahraničních závodech.

Vyvíjena je i řada komponentů a agregátů pro další značky skupiny Volkswagen. Vývojové a technologické centrum Škoda je v současné době čtvrté největší vývojové centrum skupiny Volkswagen na světě a v současnosti probíhá jeho další rozšiřování.

Vzdělávání i výzkum

Jen do stavby nového centra vývoje agregátů směřovala firma investice ve výši zhruba 34 milionů Euro. Jde přitom o jednu z nejvyšších současných investic do vývoje v České republice.

Společnost Škoda Auto se ve spolupráci s vysokými školami, se Sdružením automobilového průmyslu a se Svazem průmyslu a dopravy snaží zabránit klesajícímu počtu zájemců o studium technických oborů, ke kterému dlouhodobě dochází. Během uplynulých let rozvinula spolupráci s hlavními českými technickými univerzitami, ať už formou sponzoringu, grantů nebo outsourcingu výzkumných projektů.

Podpora technického vzdělávání se dotkla také programů na zvýšení atraktivity tohoto typu studia pro dívky. V Mladé Boleslavi, sídle Škoda Auto Vysoké školy, firma provozuje i vlastní odborné učiliště, kde se na své budoucí povolání v současnosti připravuje bezmála tisíc budoucích specialistů.

První učňovská škola byla přitom v mladoboleslavské automobilce založena už v roce 1927. Od té doby se zde vyučilo již více než dvacet tisíc žáků. Studium je bezplatné, nabízí celou řadu benefitů a úspěšní absolventi mají jistotu budoucího zaměstnání ve společnosti Škoda Auto.

tisková zpráva

Napsat komentář