Siemens Mobility má první objednávku na bateriově napájené jednotky Mireo, podílí se na nich i Češi

Jan Horčík - 19 Březen 2020

Společnost Siemens Mobility dodá 20 dvouzdrojových regionálních elektrických jednotek trolej/akumulátor Mireo Plus B pro Bádensko-Württembersko.vlaky Siemens Mireo baterie

Na projektu spolupracují elektrotechnici z vývojových pracovišť Engineeringu Siemens Mobility v Praze a v Plzni
foto: Siemens

Státní úřad pro kolejová vozidla spolkové země Bádensko-Württembersko (SFBW) objednal 20 dvouzdrojových elektrických trakčních jednotek trolej/akumulátor Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility. Dvoučlánkové nízkopodlažní regionální elektrické trakční jednotky, každá se 120 sedadly, mohou být díky kombinovanému napájení nasazeny na tratích s trakčním i bez trakčního vedení.

Objednané jednotky jsou plánovány pro provoz v regionální síti Netz 8 Ortenau. Smlouva zahrnuje také údržbu vozidel, za kterou bude zodpovídat společnost Siemens Mobility, a to téměř 30 let.

Bádensko-württemberský ministr dopravy Winfried Hermann řekl: “Je to poprvé, kdy budou v zemi nasazena železniční vozidla napájená z akumulátorů. Díky této inovativní technologii je elektrifikace vlakové dopravy možná i bez nepřetržitého trakčního vedení.“

Objednané jednotky budou dodány do prosince 2023. Výroba bude probíhat v závodě Siemens Mobility v německém Krefeldu. Financování vlaků, které bude provozovat společnost Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW), zajišťuje KfW IPEX Bank. Financování ve výši 77 milionů EUR bylo sjednáno na období 28 let.

“Spolková země Bádensko-Württembersko touto objednávkou investuje do budoucnosti dopravy. Naše dvouzdrojová elektrická trakční jednotka trolej/akumulátor Mireo Plus B nabízí osobní přepravu šetrnou ke klimatu a bez lokálních emisí, jedná se o udržitelnou alternativu k dieselovým jednotkám na neelektrifikovaných tratích. Disponibilitu vozového parku garantujeme údržbou po celou dobu životnosti,“ říká Sabrina Soussan, generální ředitelka společnosti Siemens Mobility.

“Z hlediska udržitelnosti jsme se záměrně rozhodli pro „model životního cyklu,“ řekl Winfried Hermann, ministr dopravy Bádensko-Württemberska. “Vzhledem k tomu, že zavedením této nové technologie vstupujeme na novou půdu, kdy v regionální dopravě přecházíme na pohon šetrný ke klimatu, chceme zavázat dodavatele této technologie prostřednictvím smluvních ujednání. Společnost Siemens Mobility rovněž odpovídá za spotřebu energie a náklady na energii po celou dobu trvání smlouvy, tedy 29,5 roku. V tomto ohledu vstupujeme smluvně do neznámých vod týkajících se výběrových řízení na veřejnou dopravu ve státě Bádensko-Württembersko.”

Jednotky Mireo Plus B mají v reálných podmínkách dojezd při napájení z akumulátorů zhruba 80 kilometrů. Trakční akumulátory mohou být nabíjeny z trakčního vedení za jízdy i za stání na elektrifikovaných úsecích a rekuperací brzdné energie vlaku. Akumulátorový systém je umístěn pod podlahou a je nainstalován ve dvou kontejnerech. Použity jsou lithium-iontové akumulátory s dlouhou životností.

Na projektech dvouzdrojových elektrických jednotek trolej/akumulátor Mireo a Desiro ML se výrazně podílejí elektrotechnici z vývojových pracovišť Engineeringu Siemens Mobility v Praze a v Plzni.

„Předností těchto vozidel je schopnost statického (za stání) či dynamického (za jízdy) nabíjení trakčních akumulátorů z liniového trakčního vedení. To umožnuje využít již vybudovaná pevná trakční zařízení na elektrifikovaných tratích k napájení a bezemisnímu provozu vozidel na okolních tratích bez trakčního vedení,“ říká Jiří Pohl, Senior Engineer společnosti Siemens Mobility, s.r.o., a dodává:

„Tímto způsobem lze zajistit bezemisní železniční dopravu i v jen částečně elektrifikované síti. Benefitem pro cestující je i možnost přímého spojení bez přestupu z centra regionu do jeho okrajových oblastí, a to atraktivními moderními vozidly s patřičnými trakčními i jízdními vlastnostmi. Symbolem vedlejších tratí tak již nemusí být jen současným požadavkům na cestování neodpovídající stárnoucí naftou poháněné motorové vozy, ale i nová pohodlná klimatizovaná vozidla zajišťující rychlé přímé spojení okrajů regionu s krajským městem.“

Z důvodu co nejnižší spotřeby energie, která zde úzce souvisí s velikostí baterií, jsou Mirea co nejvíce odlehčená (EMU pro 220 míst váží okolo 110t). Jízdní odpory drážních vozidel jsou ve srovnání s autem mnohem nižší. Zároveň stačí menší dojezd, takže kapacita baterií není ve srovnání s auty nijak závratně vyšší.

Ddojezd 80 km stačí i pro většinu neelektrifikovaných tratí v ČR. Větší uzly jsou již většinou elektrifikovány. Z města tak vyjede vlak pod trolejí a při jízdě pod trolejí se vlak zároveň nabíjí. Následně pokračuje, nebo odbočí na neelektrifikovaný úsek a jede na baterii.

V případě delších úseků lze postavit i krátkou napájecí trolej např. v místě křižování, kde se jednotky mohou krátce dobít na další cestu, případně je možné udělat napájecí trolej v koncové stanici – bez jakýchkoliv konektorů, pouze se zvedne sběrač.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Akumulatory ve vlacich maji jednu obrovskou vyhodu oproti autum. Tim je absence velkych stoupani. Pohon neni nutne dimenzovat na velka stoupani. Snad to prijde i k nam.

Ešte ďalšia výhoda, v každom vagóne môže byť baterka, ktorá sa môže paralelne pripojiť k hlavnej trakčej baterke a tým zvýši celkovú kapacitu a výkon. A osové zaťaženie zostane v norme.
Možno to dáva ešte väčší zmysel ako v cestných autách a malo to byť už dávno aplikované.

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 95tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Jó my máme naše veleúspěšné Regionova motoráčky z Vagonky-Studénky. Ty červené byly trochu tišší, ale ty nové, inovované, to je zážitek. Celé se to třese, smrdí to a když se to rozjede, tak to tak rumpluje, že se nedá vůbec mluvit. Vot ťéchnika.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Ourel

Je to pěkný, ale zase v cizině. Před nějakou dobou se psalo, že pro ČD budou jezdit bateriové Elephanty, ale úplně se po tom slehla zem.

Obrázek uživatele Radovan

Na tom se blbě v Kradistánu kradě, to je jednorázovka a za malé peníze. Ale komplexní elektrifikace doposud neelektrifikované trati, to se prachy pod nehty a do stranických pokladen jen sypou https://zdopravy.cz/pod-draty-z-ostravy-az-do-frenstatu-szdc-zacala-hledat-projektanta-na-beskydskou-trat-27198/ . Prostě ČR, technický skanzen (nejen) Evropy.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil