Nissan už několik let prezentuje elektromobil Nissan Leaf skvělou „půlenou“ verzí. Jak vznikala popisuje Danielem Patakim z technického týmu Nissan CEE.
Podle Patakiho, který pracuje jako technický automobilový inženýr, byl podélný řez elektromobilem Nissan Leaf vymyšlen proto, abych pro region CEE vytvořili vlastní názorný elektromobil.
Tento nápad vzešel z předchozího řezu Nissanu Leaf pocházejícího částečně ze Spojeného království a částečně ze severských zemí. „Bohužel jsme neměli k dispozici žádné plány či dokumentaci k tomu, jak byl tento řez vytvořen, takže díky tomu byl pro nás tento projekt skutečnou výzvou,“ říká Pataki.
„Měli jsme pouze obrázky z internetu, kde jsme se mohli na předchozí vytvořené řezy podívat trochu podrobněji,“ dodává. Auto, které použili, bylo již 7 let staré. Jde o jeden z prvních vyrobených Nissanů Leaf – vůz ze zkušební předvýroby v Japonsku.
„Používal jsem a nadále budu vůz používat během technických školení pro mechaniky elektromobilů, ale přeměnou na ukázkové vozidlo jsme mu mohli dát novou šanci, nový život,“ vysvětluje Pataki.
foto: Nissan
„Předprodukční vůz běžně končí na vrakovištích jako kostky slisovaného kovu, takže jsem rád, že jsme tento vůz mohli zachránit a dodat mu skutečně přitažlivou podobu za účelem propagace inovací a nadšení, které značka Nissan představuje.“
Během každodenní práce na technických školeních našich zaměstnanců a zaměstnanců našich dealerů se Pataki vždy pokouší účastníkům nabídnout jiný srozumitelný pohled na to, jak jsou produkty Nissan vytvářeny a jak fungují. „Snažím se, aby se každý dozvěděl, co se skrývá pod plechovou karoserií vozu,“ říká Pataki.
Výsledkem tohoto projektu je, že při bližším pohledu na průřez Nissanem Leaf bude moci každý vidět konstrukci a všechny komponenty, které umožňují fungování elektromobilu.
foto: Nissan
A to i během pohybu vozidla, protože konstrukce Nissanu Leaf je tak odolná, že umožnila vytvořit řiditelný vůz. I když polovina podvozku byla odříznuta a odstraněna, konstrukce zůstala dostatečně pevná, aby mohla stát na svých kolech, a při pohybu vozu stále odolává mechanickým silám.
Abycho mohli inženýři ukázat většinu z technického vybavení vozu, úhel řezu není vertikální. Pokud se podíváte blíže, uvidíte měnič proudu, motor, redukční ozubené soukolí a palubní nabíječku v zavazadlovém prostoru.
Vytvořili také otvor nad vysokonapěťovou baterií, aby mohli ukázat, jak ideální je její poloha, díky které je těžiště vozu co nejníže. Všechny vysokonapěťové kabely vozu jsou oranžové, takže je zobrazeno, kam je vysoké napětí připojeno, a proto je kryt baterie přelakován na oranžovo.
Postup řezání začal odstrojením vozu až na podvozek, sejmutím dveří, kapoty a veškerého elektronického/elektrického vybavení. Před provedením prvního řezu bylo nutné navrhnout, jak bude kompletní postup řezu proveden.
foto: Nissan
Aby zachovali rovinu řezu konstantní od přední části až dozadu, použili laserový nástroj, který na celou délku vozu promítal linii řezu. Byl nainstalován na masivní kovový stojan – připojený ke spodní části karoserie.
Tento krok byl zcela nezbytný, protože během celého postupu řezání musel být nástroj trvale umístěn pod stejným úhlem, jinak by rovina řezu vůbec nebyla rovinou. Poté začalo řezání: postupovali vrstvu po vrstvě.
Když odstranili jednu část, laserová linie se okamžitě objevila na další a tak dále. „Ukazovala nám cestu. Díky tomu je možné, že když se podíváte na vůz zepředu, skutečně uvidíte rovný povrch hrany řezu. Okna nebyla rozříznuta, ale byla nahrazena plexisklem.“
Po dokončení řezu byl vůz předán do lakovny k přelakování na perleťový bílý odstín, což je aktuální barva naší komunikace. Po přelakování vůz smontovali. Začali přístrojovou deskou.
Tyto díly byly rozříznuty po smontování pomocí stejného laserového ukazatele. Je rozříznutý dokonce i motor ventilace. Pokud se na něj podíváte blíže, uvidíte kuličky v jeho ložisku.
Velkým úkolem také bylo, aby skryli nepoužívané kabely, ale aby stále zůstaly provozuschopné. Rozřízli dokonce zadní sedadla a rovinu řezu zašili látkou šedé barvy, aby byla tato rovina dobře vidět. Nakonec šlo vozidlo do myčky/kosmetické dílny, aby vypadalo skutečně jako nové.
„Měl jsem možnost osobně spatřit, když byl vůz poprvé představen veřejnosti. Bylo to při otevření nového dealerství v Maďarsku,“ vzpomíná Pataki.
„Měli jste vidět tváře hostů, když jsem s vozem přijel do autosalonu. Byl to ten nejlepší moment, mít možnost vidět výsledek tohoto projektu: jak cenné je, že tento ukázkový vůz byl vytvořen.“
Pro velký zájem veřejnosti o rozpůlené elektromobily
Pro velký zájem veřejnosti o rozpůlené elektromobily firma uvažuje, že by půlené elektromobily vyráběla pro menší
méně náročné domácnosti s menší pořizovací cenou rozpůleného elektromobilu ale také menší využitelností rozpůleného elektromobilu.
K 1.7.2017 již prý mají 13862.5 rezervací a stále
K 1.7.2017 již prý mají 13862.5 rezervací a stále přibývají… 🙂
Pozadu nezůstává ani evropská komise pro rozvoj
Pozadu nezůstává ani evropská komise pro rozvoj elektromobilů a tvorbu
dotačních programů. Evropská komise se snaží žadatelům o novinku – rozpůlené
elektromobily vyjít vstříc s takzvanou půlenou dotací.
Tento dotační program tak umožní se stejným množstvím peněz uspokojit dvojnásobný
počet žadatelů o půlené elektromobily.
Příslušné prováděcí ministerstvo se tak domnívá, že by už nemuselo docházet k tvorbě
několikadenních front, jako tomu bylo v případě kotlíkových dotací a kladně tak bude vyřízen dvojnásobný počet žadatelů
o půlenou dotaci na rozpůlené elektromobily.
A český socky a kolenovrti jsou na vrcholu blaha jak
A český socky a kolenovrti jsou na vrcholu blaha jak ušetřili.
Laserem si stejným způsobem pomáhám při stříhání
Laserem si stejným způsobem pomáhám při stříhání živého plotu, je pak „jako když střelí“. Vzhledem k výkonu mého laseru je potřeba podvečerní šero, jehličky stromů pak jakoby žhnou. Používám křížový laser, něco takového, ale levnějšího: http://www.naradiprofesional.cz/126361-krizovy-laser-cross90-stanley-stht1-77341