Japonsko: důkaz, že infrastruktura není pro rozvoj elektromobility tak klíčová?

V Japonsku je dnes 27 000 nabíjecích stanic pro elektroauta. Země vycházejícího slunce se ale dodnes může pochlubit pouze 104 000 elektromobily.

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf se nabíjí u rychlonabíječky CHAdeMO v Japonsku.
foto: Nissan

Japonsko by mohlo dobře sloužit jako důkaz proti oblíbenému tvrzení některých odborníků, že klíčová pro rozvoj elektromobility je dostupná infrastruktura.

Japonsko má dnes k dispozici asi 7150 rychlonabíječek standardu CHAdeMO (z toho 400 na dálnicích) a k tomu dalších 20 000 standardních AC nabíjecích stojanů (včetně domácích wallboxů).

I přesto mělo Japonsko na silnicích na konci minulého roku v provozu pouze 104 420 plnohodnotných elektromobilů. Ty se přitom v zemi prodávají už více než deset let.

Za stejnou dobu se však v Japonsku prodalo přes 7,3 milionu hybridů! Lídrem je jednoznačně Toyota s asi 80% prodílem na trhu.

Nepoměr mezi počtem prodaných hybridů, elektromobilů a nabíjecích stanic je zřejmý. Je nicméně nutno dodat, že nabíječky využijí také plug-in hybridy, kterých se v Japonsku také neprodává málo.

Například modelu Toyota Prius Plug-in Hybrid se tam prodalo už přes 100 000 kusů, Mitsubishi Outlander PHEV má na kontě přes 40 000 prodaných kusů.

33 Comments on “Japonsko: důkaz, že infrastruktura není pro rozvoj elektromobility tak klíčová?”

  1. Je nebo není infrastruktura pro rozvoj elektromobility
    Je nebo není infrastruktura pro rozvoj elektromobility klíčová?
    To záleží na tom, kdo to říká.
    „Infrastruktura není pro rozvoj elektromobility klíčová“, říkají výrobci a prodejci EV, protože potřebují prodat auta.
    „Infrastruktura je pro rozvoj elektromobility klíčová“, říkají výrobci nabíječek, protože potřebují prodat právě ty nabíječky.
    Pravda je někde mezi. 😉

    1. A ta pravda mezi se jmenuje Tesla 🙂
      Nabije výkonem 11-22 kW

      A ta pravda mezi se jmenuje Tesla 🙂
      Nabije výkonem 11-22 kW podle typu palubní nabíječky, takže jí stačí obyčejný červený pětikolík, ujede mraky kilometrů na jedno nabítí, takže nepotřebuje nabíjecí sítě, a ještě má navrch svou sít Superchargerů s nabíjecím výkonem 125 kW (oproti nyní všude stojícícm 40-50 kW CHAdeMO a Combo CCS), většinou doživotně zdarma.

        1. Nabíječky ČEZ požívám výjimečně v rámci akcí,
          Nabíječky ČEZ požívám výjimečně v rámci akcí, takže nemohu soudit. Když jsem ještě měl čip, tak jsem narazil jen na 2 Tesly – jednou Rakušáka, projíždějícího eskem Ostravou z Varšavy do Vídně (široko daleko to bylo jediné CHAdeMO, další až ve Valmezu a Brně) – a podruhé našince s xkem co potřeboval dojet někam do Beskyd. Ale to už byly rychlonabíječky v Ostravě 2, tak jsem prostě jen ujel +-3 km k té druhé. Vlastně ještě jednou jsem vypojoval kolegu s eskem z Ostravy u áček v Brně, páč už to tam tlačil jen rychlostí Mennekesu, a já byl prázdný.

  2. Tenhle článek neříká vlastně vůbec nic. Tohle je
    Tenhle článek neříká vlastně vůbec nic. Tohle je příšernost, ani srovnání s jiným státem, ani počet obyvatel není (musím googlit, neznám), ty jediný čísla (104tis.) ani nejsou uvedený do kontextu, jsou to auta aktuálně jezdící, nebo prodány v určitým čase? Autore styd se, nebo to rovnou zabal.

      1. nebude to 2%, bude to podstatne menej, zrejme menej ako 1%,
        nebude to 2%, bude to podstatne menej, zrejme menej ako 1%, pretoze vsetka energia, ktora sa da vyuzit na dopravu vo vsetkom spotrebovanom benzine a nafte je ekvivalentom ca 20% elektriny. Pocital som to pre SK, no inde to nebude podstatne ine.

        1. Mně vyšlo pro ČR 30 %, ale i s těmi 20 % by to bylo ke 2
          Mně vyšlo pro ČR 30 %, ale i s těmi 20 % by to bylo ke 2 %, protože nesmíte zapomínat, že na rozdíl od nás Japonsko není tak zaostalá země, že by tam běžně jezdily 20 let stará auta. Nenašel jsem statistiky k obnově vozového parku pro Japonsko, ale bude určitě na úrovni nejvyspělejších evropských zemí. Pro srovnání průměrné stáří vozidel v ČR je 15 let, v Lucembursku 6 let.

          1. Ja som myslel nase krajiny, no aj tak ma prekvapilo, ze CZ a
            Ja som myslel nase krajiny, no aj tak ma prekvapilo, ze CZ a SK maju uz relativne dobry priemerny vek vozidiel, myslel som ze je to este horsie.

            Priemerný vek vozidiel v 25 štátoch EÚ
            Poradie Štát Priemerný vek (v rokoch)
            1. Luxembursko 6,2
            2. Dánsko 8,5
            2. Spojené kráľovstvo 8,5
            4. Belgicko 8,8
            5. Nemecko 8,9
            5. Rakúsko 8,9
            7. Francúzsko 9
            7. Írsko 9
            9. Holandsko 9,5
            10. Švédsko 9,6
            11. Taliansko 10,7
            EURÓPSKY PRIEMER 10,7
            12. Slovinsko 11,2
            13. Španielsko 11,4
            14. Portuglasko 12,6
            15. Fínsko 12,7
            16. Slovensko 13,4
            17. Grécko 13,5
            18. Chorvátsko 14,1
            19. Česká republika 14,5
            19. Maďarsko 14,5
            21. Estónsko 15,1
            22. Rumunsko 15,3
            23. Lotyšsko 16,3
            24. Litva 16,7
            25. Poľsko 17,2

  3. Tak ta infrastruktura je klicova, ale nikoli postacujici
    Tak ta infrastruktura je klicova, ale nikoli postacujici podminka pro rozvoj elektromobility…
    Stejne jako napriklad pro prodej spalovaku v EU je klicovou podminkou mit motory splnujici EURO 6, ale to ze takovy motor mate k dispozici automaticky neznamena ze budete v EU prodavat miliony aut…

  4. Tak pozor na tu logiku:
    Fakt: V Japonsku je 27500 nabíjecích

    Tak pozor na tu logiku:
    Fakt: V Japonsku je 27500 nabíjecích stanic, přesto zde jezdí jen 104 000 elektromobilů.
    Z tohoto faktu lze dovozovat maximálně to, že nabíjecí infrastruktura není pro rozvoj elektromobility dostačující podmínka.
    Dokonce z tohoto faktu o velikosti významu dobíjecí infrastruktury pro rozvoj elektromobility nelze dovozovat vůbec nic.
    Pokud bychom chtěli dokazovat v článku zmiňované tvrzení, museli bychom hledat stát, kde se elektromobily dobře prodávají, přestože zde je slabá infrastruktura. nebo stát, kde jezdí mnoho elektromobilů a přesto veřejnou nabíjecí infrastrukturu využívá velmi málo lidí.

    1. ….. nebo stát, kde jezdí mnoho elektromobilů a přesto
      ….. nebo stát, kde jezdí mnoho elektromobilů a přesto veřejnou nabíjecí infrastrukturu využívá velmi málo lidí … A těmito státy jsou USA. Ze statistik vyplývá, že 95% majitelů tamních Tesel a 90% Nissanů dobíjí „pomalu doma“. „Odborníci“, kteří tvrdí, že veřejná dobíjecí infrastruktura je klíčová či dokonce bezpodmínečně nutná, jsou tzv. „takyodborníci“.
      Samozřejmě, že EV nejsou vhodná pro každého, např. pro lidi bydlící v 7.patře paneláku, garáže nemaje :-). Ale snad každá nemovitost v ČR má k dospozici 3×16 A přípojku. Překážkou masovějšího rozšíření EV je současná astronomická cena elektromobilů (něco podobného bylo s mobilními telefony, když jejich pořizovací cena byla kolem 40.000 Kč a signál telefonních operátorů málokde)

  5. To dává logiku, Japonsko je od 2sv.války v područí
    To dává logiku, Japonsko je od 2sv.války v područí amerikánců a ti rozhodně elektromobily nepodporovaly. Takže tenhle japonský elektrický výstřelek 90tých let co byl celosvětově ropákama utlumen takhle nějak pochcípává na hybridech. Po Fukušimě dokonce koketují s extrémě výbušným vodíkem vodíkomobilů (jakoby jim ty 100 tunový špunty fuku šampanskýho do 100 metrů nestačily 😉 i šílenou těžbou hydrátů metanu ze dna moří na CNG pohon…. prostěěěěěěěěěěěě Šíleně „EKO“ Japka fpodručí Emeríkn samozřejmě jak jinak a nikdy jinak na věčný čásky ámen ;)) ctrl+c

    kcc-hho.webnode.cz/business/japan/

    1. …jináák to ste věděli že japko Tošiba vonehdá koupila
      …jináák to ste věděli že japko Tošiba vonehdá koupila americký atomový Westinghouse historickou firmu těsně před krachem čím že za amerikánce ted nedávno těžce ten dluh svou paměťovou divizí zatáhla…. jaká náhoda že 😉

      byznys.ihned.cz/c1-65257140-toshiba-odepise-miliardy-z-hodnoty-jaderne-divize-westinghouse-skonci-pry-i-generalni-reditel

      investicniweb.cz/news-toshiba-smi-prodat-cipovou-divizi-ma-souhlas-dozorcich-organu/

    1. som naivne čakal, že to bude aspoň nejak sofistikovane
      som naivne čakal, že to bude aspoň nejak sofistikovane vyargumentované, v zmysle, že to tvrdenie podporia aspoň nejakými hausnumerami, ktoré si bežný smrteľník nemá ako overiť, ale… vážne to opreli len o to, že sa elektrina vyrába z uhlia?

      they are not even trying anymore…

      1. Přesně tak. Hlavně to v tom článku opakovat několikrát
        Přesně tak. Hlavně to v tom článku opakovat několikrát dokola, patrně podle hesla „opakovaná lež se stává pravdou“, ale kloudný argument žádný.
        Je mi z těch pisálků poslední dobou na blití. Vůbec se nedivím tomu Muskovi, že má nápady jako web Pravda.
        Například poslední dobou narážím na články kde se patrně záměrně ignorují Tesly ve verzi se 100kWh baterkou, tedy do různých srovnání dávají P90D nebo 90D…

              1. Souhlasím s názorem, že nositele těchto názorů je třeba
                Souhlasím s názorem, že nositele těchto názorů je třeba asi fakt anihilovat, jak hezky eufemisticky použili v Sýrii Američani. Ve stylu Stalin – Není člověk, není problém. ten článek je fakt ropácká tragédie.

                Prostě mi někdo vysvětlete, proč je ten Kolman takový vůl. Podepsat se pod článek, kde část zamlčuje, část si odporuje, to je fakt novinářská žumpa. Inu asi proto, že auto.cz, objektivní spalovací médium. Tedy pokud ho dobře nezaplatili. Pak je možno ze sebe dělat i papouška kakadu.

                Takže na výrobu 1 litru benzínu se spotřebuje JEN V RAFINERII 1,3 kWh elektřiny z toho hnusného uhlí, z něhož Číňani dělají ze 72% dnes elektřinu (další speciálně existující jednoúčelový řetězec před a potom, sloužící k tomu, aby se ropa dostala ze země do rafinerie a z ní do nádrže auta zcela pomineme, to jsou další kWh). Do budoucna mají v plánu být jako my v ČR na 50%, na rozdíl od ČR po tom jdou jak cosi po flusu. Rostou větrníky, fotovoltaiky, plánují přílivové elektrárny, na jejich řekách vznikají obří vodní.

                Takže jak se znečistí prostředí? Naopak, vyčistí. Na 1,3 kWh najede ve městě, kde jich většina v jejich megapolích žije (město pod 10 mil obyvatel je podle nich vesnice) elektromobil cca 10 km, spalovák nic. Protože ten elektromobil elektřinu díky drátům, jenž jsou univerzální a všude už dostal, tomu spalováku je nutno postavit a nákladně provozovat infrastrukturu před a potom. A zatímco ten elektromobil nevyprodukuje ve městě, jenž se tam dusí o106, žádné znečistění, ten spalovák ho udělá, kamkoliv vjede. Kolman, Kolman…….

                Auta pod 7 litrů jsou prý čistější, než elektromobily. Takže auto, které na 100 km spotřebuje pod 9,1 kWh elektřiny jen na výrobu paliva v jednom z článků řetězce na jeho výrobu, je čistější? A ujede na to 100 km, zatímco elektromobil jen 70 km? A neudělá přitom žádný další binec, kamkoliv vjede? Kolman, Kolman…….

                Brožury automobilek něco tvrdí o elektromobilech? Ale jděte. O spalovácích pořád tvrdí, jak je každý novější čistší a dýchatelnější než předchozí. Děti klekají s nadšením k výfukům a ženy bělí kolem silnic prádlo. U elektromobilů jen popisují fakta. Kolman, Kolman…….

                1. Po absolvovaní klasického garážového testu by asi zmenil
                  Po absolvovaní klasického garážového testu by asi zmenil názor dosť rýchlo 😀
                  Alebo by bolo o jedného dementa menej 🙂

  6. To dává logiku u čistého EV jste v případě, že s ním
    To dává logiku u čistého EV jste v případě, že s ním cestujete na delší vzdálenosti odkázáni na nabíjecí stanice. Nevím kolik stojí nabíjení v Japonsku , ale s hybridem, nebo plug-in hybridem to nemusíte řešit.

      1. V Japonsku je benzin za 26kc myslite ze pri jejich zivotni
        V Japonsku je benzin za 26kc myslite ze pri jejich zivotni urovni nekdo resi 3-4 litru benzinu do Priusu?

        Oproti tomu elektrina je tam kvuli odstaveni atomek dost draha ale nevim jak to je s tim rychlodobijenim.

        Tipuju je rychlodobijeni bude drazsi jak jezdit na benzin neco jako na Slovesku. Tam proto pocet nabijecich stanic nijak nezvysi prodeje EV.

        Kdyz by se u nas platilo u cezu 10 Kc doma a 20 Kc na cestach tak by bylo Ev taky u nas malo.

    1. akú majú J sieť diaľnic? majú ich tými štyrmi stovkami
      akú majú J sieť diaľnic? majú ich tými štyrmi stovkami nabíjačiek pokrytú čo 50km aby mohli jazdiť s i-miev? prípadne sieť „okresiek“ pokrytú „pomalými“ pre potrebu japonskej verzie TWIZY? koľko je BEV v mestách/na vidieku?

Napsat komentář