Jak šel čas s fosily a elektromobily v Norsku

Pouhých deset let a dobře nastavené malusy/bonusy stačily k tomu, aby se prodej fosilních aut v Norsku dostal pod 20 %.

Jen v prosinci 2020 se v Norsku prodalo 17 910 aut do zásuvky, za celý rok pak 91 976.
foto: EV-Sales

Tabulka vycházející z dat Norské silniční federace (OFV) ukazuje vývoj podílu jednotlivých paliv na prodejích nových aut v Norsku v letech 2011-2020. Nepřekvapí, ale jde o zajímavý ucelený pohled.

Vývoj prodejů jednotlivých typů pohonů/paliv v Norsku v letech 2011-2020.

Vývoj prodejů jednotlivých typů pohonů/paliv v Norsku v letech 2011-2020.
foto: Bloomberg

Ještě v roce 2011 tvořila v Norsku benzinová auta 20,1 % prodejů a diesely dokonce 75,7 %. V roce 2020 to bylo 8 % a 9 %. Během deseti let je to úctyhodný výkon.

40 Comments on “Jak šel čas s fosily a elektromobily v Norsku”

  1. off
    Skupina A-ha stojí na počátku norské elektromobility.

    off
    Skupina A-ha stojí na počátku norské elektromobility. V půlce 90. let uviděli ve Švajcu Pandu překopanou na elektriku. Hned si jí koupili a ovezli do Norska kde s ní jezdili na pankáče a neplatili pokuty za nezaplacené mítné a parkování. Auto jim zabavili a oni ho pak vykoupili zpět v aukci protože nikdo jinej o něj neměl zájem. Tak to dělali furt dokola. 🙂 Zřejmě to způsobilo takovej mediální rozruch, že to nakonec to vyústilo ve zrušení poplatků pro elektromobily. :)))
    Úřady nevěděli jak auto zaregistrovat a jelikož mělo plynový topení z karavanu, tak ho kluci zaregistrovali jako karavan a to dízlovej. :)))

    When EVs had their a-ha moment in Norway
    https://www.electrive.com/2021/01/15/when-evs-had-their-a-ha-moment-in-norway/

    Zde se v sérii twítů podívejte na fotky a zbytek příběhu s odkazy.
    https://twitter.com/robbie_andrew/status/1347866954569232384?s=21

    Materiál z roku 2015
    Zde se jukněte kolik plánolali mít EV v Norsku v roce 2020 a kolika násobně to předstihla dnešní realita
    https://www.evs27.org/download.php?f=papers/EVS27-4270151.pdf

    První EV v Norsku
    https://www.tu.no/artikler/norges-eldste-elbil-ga-rekkeviddeangst-allerede-i-1902-fremdeles-skremmer-den-vettet-av-eieren/445731
    https://www.tekniskmuseum.no/lohner-porsche-skrevet-av-norsk-porsche

  2. Z toho vyplývá pouze jediné – Norové se snaží platit za
    Z toho vyplývá pouze jediné – Norové se snaží platit za auto co nejmíň a ekologii mají minimálně na druhém místě. Jak jinak si vysvětlit tak drtivou převahu dieselů v roce 2011, kdy to byly auta snad ještě bez DPF.
    No a pokud je nejlevnější mít dneska EV, tak proč ne…ale kvůli stromům a trávě to nebude.

    1. Zda si Norsko pokřivilo tržní prostředí masivním
      Zda si Norsko pokřivilo tržní prostředí masivním zvýhodňováním jedněch proti druhým je jejich věc. Ale mohou si to dovolit díky těžbě ropy, kterou potom dodávají těm neekologickým fosilům, a to mi přijde poněkud pokrytecké.

  3. Nabídnu vám jiný pohled na tuto pohádku v zemi s pouhými
    Nabídnu vám jiný pohled na tuto pohádku v zemi s pouhými 2,5 miliony vozidel.

    V případě Norska progresivistická média ráda žonglují s procenty. Ano, procenta prodaných vozidel dle druhů pohonu vypadají na první pohled báječně. Není divu, drakonické daně na spalovací vozidla ve výši 100-150% udělaly za deset let svoje (ano, průměrná Škoda Octávia tam stojí 1,4 milionu Kč a to je dále extrémně zdaněn i její provoz).

    Co ale média stydlivě zamlčují, jsou celková čísla. On totiž si každý elektrická nebo extrémně zdaněná vozidla nemůže dovolit, a to ani v Norsku.

    A celkové prodeje v jedné z nejbohatších zemí na rozdíl od zbytku vyspělého světa klesají. A to tak, že v počtu provozovaných vozidel na obyvatele Norsko předstihla i chudá a ekonomicky drancovaná kolonie Česká Republika. Pokud bude tento trend pokračovat, do pěti let je Norsko sice plně elektrické, ale s dostupností individuální dopravy na úrovni Běloruska a Sýrie, které už má ve statistikách „na dohled“.

    A to už tak báječně nezní, že?

    1. s tou sýriou opatrne – pred pár rokmi „sme prijali
      s tou sýriou opatrne – pred pár rokmi „sme prijali kresťanských utečencov“ a tí nevedeli pochopiť naše MHD – u nich ničoho takého nieto, vzhľadom na cenu PHM taxi funguje všade.
      ps – to nie je o počte novopredaných áut, ale o penetrácii.
      pps – tí kresťania neboli prenasledovanými chudákmi, iba sa im tam doma prestalo páčiť a zbalili kufre. neviem, či posledný zhasol.

      1. Ano, myslím si, že nezlevní. A to není pouze o ceně
        Ano, myslím si, že nezlevní. A to není pouze o ceně baterie. To je o šizeném levnějším zpracování oproti spalovacím vozidlům a o nižší užitné hodnotě, což je taky skrytý náklad. A jak zlepšení zpracování tak zvyšování užitné hodnoty spolehlivě požere jakékoliv úspory.

          1. Mě teda přijde, že běžcovi předpovědi jsou
            Mě teda přijde, že běžcovi předpovědi jsou vizionářské dost A tím nemyslím že shortoval Teslu i včas přestal, ale hele v říjnu psal na Mobilmanii o totalitních praktikách a že WhatsApp je minulost, budoucnost má Signál a tehdy za to schytal spoustu mínusů od lidí včetně mě no a za dva měsíce jsme já i Elon Musk na Signálu a WhatsApp je odinstalovaný. Takže i když se někdy asi sekne stejně se dost vyzná.

            1. Jeho tvrzení, cca. 2-3 roky zpět:ceny baterií nebudou
              Jeho tvrzení, cca. 2-3 roky zpět:ceny baterií nebudou klesat,konec elektromobility, konec autonomního řízení, konec Tesly, o prohrané sázce z Artem asi víte.To, že se občas trefí je pouze otázka statistiky-i slepá veverka občas najde oříšek.

              1. Hele vybral sem si z toho co píšeš to autonomní řízení
                Hele vybral sem si z toho co píšeš to autonomní řízení co mě nejvíc zajímá a nenašel jsem nic, že by běžec tvrdil že je s ním konec jak ty tvrdíš.
                Našel sem jak vysvětluje co to je, že je to možný v řízeným prostředí a že plně autonomní ještě dlouho nemůže být a že jeho sliby jsou lži.

                Hele a taky jsem našel diskuzi na autorevue.cz jak nějakému nicku KKK co s ním nesouhlasí vysvětluje, proč je nehoda Uberu pro něj konečná v testování. A jak to dopadlo víme.

                Takže z vás dvou bych řek že vizionář je ranr.

                https://m.autorevue.cz/autonomni-vuz-uberu-zabil-cloveka-uvnitr-sedel-ridic-ktery-jej-mel-hlidat?showforum=1

                1. Bylo to tvrzení, že autonomní řízení nemůže
                  Bylo to tvrzení, že autonomní řízení nemůže fungovat(4-5stupeň) a byly tam i jeho argumenty proč. Zkusím to dohledat až bude čas, bohužel na autorevue nejdou některé starší diskuze otevřít, tak uvidíme.A teď koukám, že Artovi nehodlá radši odpovědět.PS nejste s 42 „příbuzný“?

                2. 4 a 5 stupeň podle jaké metriky? Původní Lloyds? Ano,
                  4 a 5 stupeň podle jaké metriky? Původní Lloyds? Ano, nemůže, protože to vyžaduje schopnost abstraktního myšlení a empirických zkušeností.

                  Sorry, ale to nikdo nemá a jen tak mít nebude, takže na tom trvám.
                  To co předvádějí výrobci je jen zlepšování stupně 3 a u toho to zůstane – jejich automaty v kvalitě jízdy nesahají ani po kontníky ožralému šimpanzovi, protože ten je výše uvedeného schopen.

                  Jak jsem psal v roce 2018, sliby výrobců jsou podvod. A rok 2020 je rokem prozření, kdy jeden za druhým tyhle tunely končí. vrbou zmiňovaný Uber nevyjímaje, ten to jen dotáhl k zmasakrování chodce.

                  Jestli je nebo není Vrba můj příbuzný nevím, ruku do ohně za otce bych teda raději nedal 😀
                  Jestli je taky krásný na těle i na duši, inteligentní, sebevědomý s velkým penisem a mladou krásnou ženou, mohl by být. 😉

                3. Já se domnívám, že plně autonomní vozidla budou na trhu
                  Já se domnívám, že plně autonomní vozidla budou na trhu do pěti let.A ten závěr, Vy jste tedy něco jako Apollon, a Vrba je Dionýsos, nebo to je opačně?No a teď vážně, je to Váš klon co?

    2. Norsko ukazuje neco mnohem jineho, nez hlupaci jsou schopny
      Norsko ukazuje neco mnohem jineho, nez hlupaci jsou schopny videt. Norsko totiz ukazuje, ze elektromobilita funguje a s elekromobilem lze pokryt vsechny potreby mobility. Ty tam jsou tvrzeni, ze elektromobilita je jen kolem komina, ze baterky jsou nespolehlive, ze EV jsou nebezpecna ze hori atd. Dnes pitomci maji jen jeden bod utechy, ze EV maji vyssi porizovaci cenu. Ale i tento argument pomalu uhasina. Stejne tak tomu bylo pri prichodu barevne TV. Lepsi a drazsi veci se stejne prosadi, i kdyz ultra konzervativni zpatecnici proti tomu bojuji ze vsech sil.

      1. To je hodně odvážné tvrzení, že EV pokrývají všechny
        To je hodně odvážné tvrzení, že EV pokrývají všechny potřeby mobility. Čím to měříte?

        Já jen že přizpůsobivý Pepík dnes na chalupu jezdící Renaultem by vám před rokem 89 odkýval, že je všechno v pohodě, že se přece vlakem na Šumavu dostane v pohodě a pár hodin zpoždění ho nezabije, má přeci s sebou knížku.

          1. Další tvůj nesmysl a nepodložená teorie, kterou se
            Další tvůj nesmysl a nepodložená teorie, kterou se nenamáhàš ověřit.

            Jak se můžeš přesvědčit sám, podíl nacestovaných kilometrů osobními auty je v Norsku druhý nejvyšší v Evropě.

            https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Passenger_transport_statistics#Modal_split_of_inland_passenger

            Norové používají především osobní auta.
            Jejich pokles per capita je odrazem omezení dostupnosti dopravy.

    3. Zatvrzelý odpůrci patří ke každé nové věci. Pokrok ale
      Zatvrzelý odpůrci patří ke každé nové věci. Pokrok ale nezastavíš i kdyby si urazil všechny lidi na světě. Ale i odpůrci jsou potřeba, aspoň to ostatní nutí schánět seriozní informace. Rorhodně ale nejsi vizionář. Vizionář nehodnotí budoucnost podle toho co je dnes. Když začínaly digi foťáky, taky tovšichni pomluvaly, že to je drahá hračka pro bohatý, že to nikdy nezlevní a že to je slepá cesta. Chodíš si dnes kupovat kinofilm do svého foťáku? Kodak se tenkrát choval stejně zatvrzele jako ty, a kde dneska je?

      1. Hele chodim kupovat kinofilm. Samozřejmě pro takové ty
        Hele chodim kupovat kinofilm. Samozřejmě pro takové ty obrázky typu „hurá jsme tady – smile“ dneska stačí mobil a dokonale převálcoval kompaktní digi i foto automaty. Takový ty fotky typu zaostřeno něco vepředu za tím bokeh, hraju si na umělce atd, to zvládne slušnější digizrcadlovka s rozumným sklem (většina lidí je v tom v tu chvíli za 50 tis a výš). No a pak je na výběr – buď full frame, nebo film. A tam je na výběr – chceš nalhávat fotografie a upravovat – full frame, potřebuješ striktně záznam, který je doložitelný – film. Mimochodem film je na provoz levnější 😉

      2. Pominu, že jako poloprofesionál používám i klasiku a
        Pominu, že jako poloprofesionál používám i klasiku a černobílou Agfu 100 miluju… a přesto jsem byl velkým propagátorem digitální fotografie.

        Digitální fotoaparát se prosadil, protože přinášel majiteli naprosto zásadní výhody – obrovské úspory peněz, času i nutných zkušeností.
        Prosadil se i bez dotací a sankcionování analogu.

        Roky utíkají, a elektromobily se bez brutální deformace trhu neprosazují.
        Možná se zeptejte těch 4% rodin, které v Norsku každý rok přicházejí o schopnost ufinancovat vlastní auto, co si o tom myslí.

        1. Bacha na to, je otázka, jestli přijdou o schopnost anebo se
          Bacha na to, je otázka, jestli přijdou o schopnost anebo se rozhodují auto nemít z jiných důvodů. Spousta mých vrstevníků prostě jen auto nechce a nepotřebuje i když mají peněz dost. Oproti našim rodičům není statusovým prostředkem naleštěná Š120 či novej Favorit, ale iPhone 12 s Macbookem Air. Může jít klidně o změnu priorit. HDP na obyvatele jim utěšeně stoupá od krize nahoru.

        2. Zřejmě tomuto „vizionáři“ zatím docvakly jen výhody
          Zřejmě tomuto „vizionáři“ zatím docvakly jen výhody digitální fotografie. A potřebuje narozdíl od ostatních více času, aby mu docvaklo i to ostatní, co se děje kolem:
          1. Tesla nezkrachovala a nekrachuje – naopak určuje směr všem ostatním automobilkám
          2. Baterie a elektromobily zlevňují a zlevní – jako každá nová revoluční technologie (TV, PC, digitální fotografie, mobilní telefony, …)
          Držte si slamáček, dědo… 🙂

          1. PVB=Runner. Vy si s runnerem podejte ruce. Vaše tvrzení že
            PVB=Runner. Vy si s runnerem podejte ruce. Vaše tvrzení že Tesla určuje ostatním automobilkám směr je stejné jako jeho, že Norové neukupují auta kvůli EV. V Norsku nemusí kupovat auta kvůli sdílení a rozvoj EV určují eko a zájmové skupiny.

            1. Když myslíte, že i bez Tesly bychom tady měli tolik EV od
              Když myslíte, že i bez Tesly bychom tady měli tolik EV od Mercedesu, BMW, VW, Jaguáru, KIA, Hyundai, … 🙂
              Chcete sem přeposlat linky na vyjádření šéfů předních automobilek, jak jim Tesla ujela, a jak ji musí dohnat – nebo si je na internetu najdete sám?
              Dominik=Runner???

        3. Cau Runner,
          ako sa mas? Po dlhom case sa ozyvam. Len par

          Cau Runner,

          ako sa mas? Po dlhom case sa ozyvam. Len par veci som ti chcel povedat:

          1. O chudobnych sa nemusis bat, o 2-3 roky tu je 25 tisicova Tesla a budu si ju moct dovolit aj ti menej majetni, uplne chudobni mozu stale jazdit na starsich autach alebo v kvalitnej mestskej a medzimestskej doprave.

          2. Ako ide shortovanie? Mne zatial moje investicie vyniesli viac ako 16 nasobok povodnej investicie 🙂 Za 4 roky celkom slusne, uvidime co prinesu najblizsie roky…

          1. Čus Arte,
            mám se fajn, díky za optání, opět jsem

            Čus Arte,
            mám se fajn, díky za optání, opět jsem zredukoval práci ve prospěch času s rodinou, tak si užívám parádního zimního počasí na horách.

            Moc ti to přeju, je super pocit slušně vydělat na svém pevném přesvědčení.
            Já se teď držím od burzy dál, v recesi se dá slušně vydělat, ale i prodělat a já jsem spíše konzervativní investor. Jak se hodnota Tesly oddělila od její reálné ekonomiky, přestalo mě to zajímat.

            Já jsem stáhnul hotovost a nakupuju jiná aktiva. Jenom jsem zklamaný z těch intervencí, myslel jsem si že vývoj krize bude rychlejší.
            Ale trpělivost růže přináší.

    4. Běžče, posílám níže odkaz na prodeje aut v Norsku.
      Běžče, posílám níže odkaz na prodeje aut v Norsku. Propad je mezí léty 2017 až 2019, ale jedná se o propad cca. o 10 %, pořád se prodá 142 tisíc nových aut. Což odpovídá zhruba stejně i propadům nových registrací v ČR mezi léty 2017 a 2019. Vidět tam jasnou korelaci s elektromobily může být hodně liché a dost odvážné. Může jít klidně o to, že tu máme třeba zlepšení v síti hromadné dopravy. A jo k tomu tady dochází.

      https://www.statista.com/statistics/731659/number-of-sold-passenger-cars-in-norway/

      1. Neomezujte to jen na propad prodeje nových vozidel. Propad
        Neomezujte to jen na propad prodeje nových vozidel. Propad začal s příchodem deformace trhu:

        Vehicles per 1000 capita 2014+2015

        Norway 584
        Czech Republic 485
        Iceland 745
        Finland 612
        Sweden 520

        Vehicles per 1000 capita 2017+2018
        Norway 514 (-12%)
        Czech Republic 539 (+11%)
        Iceland 824 (+10%)
        Finland 752 (+23%)
        Sweden 548 (+5%)

Napsat komentář