TEST: DS 7 Crossback E-Tense 4x4 – Luxus do zásuvky

Jan Majurník - 29 Prosinec 2020

Chcete-li si dopřát slušnou porci luxusu s nízkou lokální emisní stopou, není nic jednoduššího, než sáhnout po prémiových značkách. Jednou z nich je francouzská DS Automobiles.auto plug-in hybrid DS 7 Crossback E-Tense 4x4

Luxusní SUV už na pohled nesplývá s davem, a co víc, v jeho útrobách pracuje poměrně sofistikované hybridní ústrojí. Jak tedy vůz funguje v praxi v zimě?
foto: Tomáš Kopečný

Dnes jsme si na testovací paškál vzali moderní SUV z dílen DS Automobiles, jenž využívá plug-in hybridní techniku vyvinutou koncernem PSA. Základem vozu je přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru (147 kW), který spolupracuje rovnou se dvěma elektromotory – předním naladěným na výkon 81 kW a zadním na 83 kW. Systémový výkon udává výrobce v hodnotě 220 kW (520 Nm), přičemž jako úložiště elektřiny slouží baterie s kapacitou 13,2 kWh (10,4 kWh využitelných).

Jestli vám řeč čísel nic neříká, převedeme ji do praxe. Nabíjení z nuly na sto procent zabere na dobíjecí stanici (32 A) s konektorem Mennekes Type2 necelé dvě hodiny. Elektrická energie pak spolehlivě vystačí na 30 zimních bezemisních kilometrů po okresních cestách.

V zimě po okreskách ujedete na elektřinu asi 30 km, pak se spustí zážehová šestnáctistovka.

V zimě po okreskách ujedete na elektřinu asi 30 km, pak se spustí zážehová šestnáctistovka.
foto: Tomáš Kopečný

Bavíme se tedy o rychlostech 80-110 km/h a zajisté v plném komfortu. Podstatným žroutem voltů u DS je topení s příkonem 5 kW – pokud máte rádi teplo, budete jej mít hned, ale zaplatíte za to vyšší spotřebou proudu. O svůj díl energie si řeknou rovněž zimní pneumatiky se znatelnějším valivým odporem.

Ačkoli metodika WLTP udává čistě elektrický dosah až 58 km, v praxi lze ujet dokonce i více, ovšem záleží na spoustě vnějších faktorů, jízdním profilu a trase. Přece jen městské letní přesuny nejsou tak náročné jako jízda po dálnici vysokou rychlostí při teplotách kolem nuly. Tak či onak v zimě v plném pohodlí můžete kalkulovat se zhruba 40 kombinovanými kilometry bateriového dojezdu.

Kombinovaný reálný dojezd v chladném zimním období činí asi 40 bezemisních kilometrů.

Kombinovaný reálný dojezd v chladném zimním období čistě na elektřinu činí asi 40 bezemisních kilometrů.
foto: Tomáš Kopečný

Jistota čtyřkolky

Jenže co když dojde „šťáva“ a probudí se spalovací motor? Tady už přichází na řadu trocha alchymie a řidičského umění. Není problém zážehovou šestnáctistovku drtit takovým způsobem, že bude sloužit jen jako pohonná jednotka, navíc zatížená těžkým batohem prázdných akumulátorů. V takovém případě se samozřejmě dostanete na nesmyslnou spotřebu.

Nicméně stačí zapojit důvtip, vědět, kdy na plyn šlapat a kdy si naopak nechat od sofistikovaných počítačů poradit. Jestliže skutečně máte zájem z plug-in hybridní soustavy vytěžit co nejvíc, auto vám vyjde vstříc. Umí například samo vyřadit do neutrálu, rekuperovat zadním elektromotorem nebo poskytnout možnost vynuceného dobíjení baterií.

Součástí pohonného ústrojí jsou také dva elektromotory o výkonech 81 a 83 kW.

Součástí pohonného ústrojí jsou také dva elektromotory o výkonech 81 a 83 kW.
foto: Tomáš Kopečný

Právě tato funkce je klíčová při plánování trasy. Krmení baterií doporučujeme provádět tehdy, kdy je spalovací motor v nízké zátěži a umí přebytečný potenciál investovat do akumulátorů. Pak stačí jen trocha rozvahy a rázem zjistíte, že máte dost energie na průjezd městem bez kapky pohonných hmot.

Rovněž spotřeba paliva není nijak špatná, kombinovaně (město, okresky, dálnice) se v zimních měsících s využitím nabíjení dá jezdit pod pět litrů na sto v plném komfortu. Tahle hodnota už je srovnatelná s apetitem tradičních naftových motorů, a pokud budete spíše více elektricky křižovat městem, nároky na benzin se logicky sníží.

Kombinovaně a s využitím externího dobíjení se dá jezdit i pod 5 litrů benzinu na sto.

Kombinovaně a s využitím externího dobíjení se dá jezdit se spotřebou pod 5 l/100 km.
foto: Tomáš Kopečný

Mezi velkou přednost vrcholové verze E-Tense modelu DS 7 Crossback patří pohon 4x4, který je plně funkční i při zcela vybité baterii. Čtyřkolka se dokonce dostala mezi jízdní profily, proto si ji můžete trvale zapnout prakticky kdykoli. Víte, že vás čeká cesta přes špatně sjízdné silnice v horách? Nevadí, stačí stisknout knoflík a jste v „suchu“.

Interiér je plný luxusu a technologií. Rovněž se zde podepisuje francouzská avantgarda.

Interiér je plný luxusu a technologií. Rovněž se zde podepisuje francouzská avantgarda.
foto: Tomáš Kopečný

Uvnitř se můžete těšit na prémiové materiály a avantgardní provedení. Součástí výbavy jsou rovněž vychytávky typu aktivní odpružení s kamerou, termokamera nebo asistenční řízení druhé úrovně. Pohodlné sezení zajistí také ventilovaná masážní sedadla disponující ještě vyhříváním.

Jedna z cest k elektromobilu

Proč si tedy myslíme, že je plug-in hybrid vhodným řešením pro nemalou skupiny obyvatel Česka? Zaprvé, většina takových aut má nárok na registrační značku EL, která přináší parkování zdarma ve vybraných městech naší republiky a odpuštění dálničního poplatku (nemusíte mít dálniční známku). Dále se u některých modelů začínají objevovat rychlodobíjecí konektory CCS, takže nabíjení zabere méně času, než když auto živíte jen pomocí Type2.

Spalovací motor poskytuje určitou jistotu dojezdu a svobodu, nejste zkrátka závislí na nabíjecích stanicích (a čekání). Určitý závazek tu však je, abyste si skutečně užili plný výkon a nijak to nepřeháněli se spotřebou, je nutné pravidelně dobíjet. V případně denního nájezdu 20-30 kilometrů tedy budete na kabelu velmi často – pokud ovšem chcete.

Grafická přístrojovka umí zobrazit také mapu nebo zrcadlit obraz z čelní termokamery, která zvládne upozornit například na přebíhající zvěř.

Grafická přístrojovka umí zobrazit také mapu nebo zrcadlit obraz z čelní termokamery, která zvládne upozornit například na přebíhající zvěř.
foto: Tomáš Kopečný

Pro řidiče, kteří se obtížněji adaptují na novoty, může být PHEV přestupnou stanicí k elektromobilu. Například DS 7 Crossback E-Tense je stále klasickým vozem s tradiční osmirychlostní automatickou převodovkou a zajetou ergonomií – SUV si nehraje na hypermoderní pojízdný tablet, v čemž exceluje například Tesla Model 3, případně Volkswagen ID.3.

Francouzský avantgardní hybrid do zásuvky s cenou od 1,4 milionu korun má samozřejmě konkurenci i ve vlastním domě, stačí se zaměřit na čtyřkolky Opel Grandland X Hybrid4 (cena od 1,03 milionu korun) nebo Peugeot 3008 Hybrid4 (cena od 1,2 milionu korun).

DS v tomto případě vítězí luxusem a nulovými servisními náklady včetně spotřebního materiálu po dobu 5 let nebo 100 000 km (platíte jen obutí a kapalinu do ostřikovačů, zbytek jde za automobilkou).

Vzadu nebudete ochuzeni o prostor nebo elektricky sklopná opěradla.

Vzadu nebudete ochuzeni o prostor nebo elektricky sklopná opěradla.
foto: Tomáš Kopečný

Mezi další rivaly pak patří Toyota RAV4 Plug-in či Suzuki Across (cena od 1,4 milionu korun), BMW X3 xDrive30e (cena od 1,53 milionu korun) nebo Mitsubishi Outlander PHEV (cena od 1,1 milionu korun). Nelze si ovšem nevšimnout, že vozidla od DS jsou osobitá, odlišují se od ostatních, a proto se spíše hodí k individualistům, vyznavačům luxusu nebo k milovníkům automobilového umění.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Pokud má spalovací motor, jakože mít musí, pak je to zbytečné. Toyota je mi podezřelá už tím, že prosazuje Mirai

Promiňte prosím, ale vážně považujete Citroën potažmo DS za prémiovou značku?

nic

Nedávno jsem stál na chodníku vedle Toyty RAV4 s jejím majitelem bavil se o práci. Najednou Toyta nastartuje a běží motor. Myslel jsem, že odjede jako samořízený taxik. Prý si jen dobíjí baterku.
Nevím, kdo si může něco takového vůbec koupit. Je to složité a pokud to někdo bude používat, jak je ekologicky myšleno, tak to má z obou pohonů všechny nevýhody dohromady.

Mel to auto aktivovany tj. Jako nastartovany a vy jste to nemohl zvenku poznat, protoze zvuk to vydava jen pokud se auto pohybuje. Kdyz bude auto vypnute tak se 100% samo nenastartuje.

To si ta Koyota sama nastartovala bez pokynu majitele? To je sranda. Vzdyt nastartovany motor jen tak aniz by se hned jelo, je na pokutu.

V této době měl spíše majitel zaplé topení. Topení zde bere teplo z chladicí kapaliny motoru, takže když ta kapalina ochladne pod určinou mez, tak se motor nahodí aby bylo zas čím topit a jako bonus se vyrábí elektřina. Běžný spalovák by při stejném režimu prostě vrčel celou dobu. U hybridu jsou pauzy, protože dokud baterka není skoro plná, tak to běží trochu větším výkonem než čistý volnoběh, což znamená, že vzniká dost tepla na to aby motor nemusel pro topení běžet 100% času.

Obrázek uživatele Marek_

Ne, tak to není, že by auto samo nastartovalo. To je tak, že klasický spalovak, když je nastartovaný a stojí, tak motor pořád běží na volnoběh. A u hybridu motor vypne a jede baterka. Když se baterka vybije, tak zapne spalovací motor, nic divného na tom není. Je to normální chování hybridu. Prostě spalovak vrčí pořád, hybrid nemusí

---

Lexus GS 450h Premium

Ano, stáli jsme vedle a nic neudělal. V Německu se za nastartované stojící auto snad platí i vysoké pokuty. Zřejmě toto chování má nějakou výjímku.

Obrázek uživatele Marek_

To je normální. Pokud je spalovací auto nastartovane, běží motor pořád na volnoběh. U hybridu nemusí běžet motor, pokud má nabitou baterku, pak nesmrdi. No a když je to déle, tak pak už nastartuje i spalovací motor. Pořád je to lepší než čistý spalovák.

Ne, hybrid od Toyoty není složitější než spalovak, je mnohem jednodušší. A bere si z obou výhody.

Druhá věc je tento Citroën, ten má klasickou prevodovku, turbo... Prostě je to klasický spalovak, ještě k tomu Francouz a plus baterky a elektronika k nim.

---

Lexus GS 450h Premium

Jak není složitější? Myslel jsem samozřejmě, že hybrid je složenina elektromobilu a spalováku. Má spalovací motor, turbo, katalyzátor. DPF filtr, automatickou převodovku, výfuk, benzínovou nádrž, baterii, elektromotor, alternátor, starter, chladič, oleje. Místo větší baterie a elektromotoru. To dává smysl. Spojovat to dohromady je složité a zcela nelogické i z důvodu "nedostatečného dojezdu".

Má:
spalovací motor - ano, jen pracuje v ekologictejsim cyklu, nez bezny spalovak
turbo - vetsina ne (treba Toyota nikdy)
katalyzátor - ano
DPF filtr - vetsina ne
automatickou převodovku - jen nektere (Toyota ne)
výfuk - ano
benzínovou nádrž - ano
baterii - ano, ale vyrazne mensi nez EV
elektromotor - ano
alternátor - ne
starter - ne
chladič - ano
oleje - ano

Je to sice slozenina elektromotoru (ne elektromobilu) a spalovaku, ale pokud je udelana dobre, tak se tim cele ustroji dost zjednodusi. Odpadnou nektere "tradicni" casti jako je spojka, dvojhmota, klinovy remen atd.

Obrázek uživatele Marek_

To platí o tom Citroënu, zjistěte si, co z toho má Toyota :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Spalovací motor s příslušenstvím má a to mi zcela stačí. Ne z důvodu ekologických ale všech ostatních.

Obrázek uživatele Marek_

Já psal, že hybrid od Toyoty je jednodušší než klasický spalovak, což je pravda. A tak to je, nemá turbo, startér, alternátor, DPF ani složitou převodovku.

---

Lexus GS 450h Premium

A hlavne nema budoucnost. A vo tom to je.

Obrázek uživatele Marek_

O tom debata vůbec nebyla. Ale nebojte, ještě se jich pár milionů prodá :-)

---

Lexus GS 450h Premium


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrole-station