Chytré nabíječky – klíč k rozvoji elektromobility v Česku?

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 10 nových modelů aut na elektrický pohon. Věří, že rozšířená nabídka vozů a jejich nižší pořizovací cena odstartuje proces, na jehož konci budou po českých silnicích jezdit desetitisíce elektromobilů.

TISKOVÁ ZPRÁVA

Masový rozvoj elektromobility však není možný bez dostatečně husté a stabilní sítě dobíjecích stanic. Jejím základem musí být robustní energetická infrastruktura umožňující jednoduchou a efektivní správu desítek tisíc průmyslových zařízení fungujících na principu „chytrého nabíjení“.

V jejím budování však Česko už nyní výrazně zaostává a vážně hrozí, že tuto zásadní technologickou transformaci místní ekonomika nezvládne. S možným řešením nyní přichází česká technologická společnost Byzance. Její tým dokončil vývoj vlastní „chytré nabíječky“, které tvoří základ stabilní infrastruktury pro budování velkých kobercových instalací dobíjecích stanic pro elektromobily.

K masivním investicím do vývoje nových elektromotorů dotlačily evropské výrobce aut opatření Evropské unie, která od roku 2021 zavádí tak přísné normy na produkci oxidu uhličitého, že je nebude možné plnit s benzínovými ani naftovými motory.

Za překročení norem hrozí producentům vysoké pokuty. Elektromobily produkují nulové emise, jejich vývoj je ve srovnání s ostatními alternativními technologiemi nejdále a mohou tak být relativně rychle zavedeny do běžného provozu.

Z nedávno zveřejněné statistiky Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) vyplývá, že v rámci celé EU bylo v roce 2018 nově registrováno více než 150 tisíc aut na elektřinu. Celkový počet elektromobilů v evropských ulicích v průběhu léta 2018 přesáhl magickou hranici 1 milionu vozů. Počet veřejných dobíjecích stanic přesáhl 100 tisíc. Nejhustější sítí disponuje rozlohou nevelké Holandsko, kde jich je nainstalováno přes 30 tisíc.

Elektromobilita je nezvratným trendem, který musí český automobilový průmysl včas zachytit a provést klíčové technologické inovace. Lídr trhu Škoda v této souvislosti spustil největší investiční program ve své historii. Skrze něj hodlá v příštích několika letech do vývoje elektrických aut investovat 50 miliard korun. Firma plánuje, že v roce 2025 připadne na elektromobily čtvrtina všech vyrobených škodovek.

Podle dat ACEA v roce 2018 vzrostl v Česku počet nově registrovaných elektromobilů v meziročně o 81,7 % na 703 vozů. Jejich celkové množství je však ve srovnání s některými evropskými sousedy spíše zanedbatelné. Celkem se u nás momentálně pohybuje něco přes 2000 aut na elektřinu. Podle odhadu energetické společnosti ČEZ se však má jejich počet do roku 2025 navýšit až na 100 tisíc.

Počet elektromobilů už dnes roste rychleji než počet nabíječek. Těch veřejných je momentálně něco přes 200. Bez spolehlivé a dostatečné husté sítě veřejných dobíjecích stanic přitom není možné koncept elektromobility naplnit.

Rozšiřování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily vázne i přes finanční pobídky, které stát slibuje firmám za výstavbu. Jednou z příčin je momentální nízká ekonomická návratnost projektu. Nabíječky dnes staví především obchodníci s energií, kteří k tomu nemají potřebné technologické know-how.

Kvůli snaze o optimalizaci vstupních nákladů se podřizují zdánlivým technickým limitům soustavy a hledají především místa s nejnižší náročností na připojení. „Výsledkem je roztříštěná a nestabilní síť vzájemně nekompatibilních zařízení. Takto koncipovaná výstavba je spíše rizikem pro přetížení a kolaps rozvodné sítě než funkčním prvkem kritické infrastruktury státu,“ vysvětluje Tomáš Záruba, CEO společnosti Byzance.

Vývoj hardwaru pro rozsáhlé energetické projekty je náročnou disciplínou. Od návrhu designu mikro-elektroniky, až po naprojektování zařízení do masové výroby, je to velmi zdlouhavý proces. „Postavit jednu dvě nabíječky někde v garážích v obchodním centru, to zvládne kdokoli. Ale postavit jich tři nebo pět tisíc, a spravovat je v aktuální energetické infrastruktuře, to je něco úplně jiného. Takový systém už musí pružně reagovat na okolí, a musí tak činit autonomně bez zásahu člověka“.

V tomto případě jde navíc o projekt celonárodního významu, který bude součástí kritické infrastruktury státu. Musí tedy vydržet nepřetržitý provoz v extrémních podmínkách, za dvacetistupňových mrazů i za letních veder. Vyžaduje dokonalé zabezpečení proti kyberútokům, protože cena za náhlý výpadek proudu pro stotisíc domácností je příliš vysoká.

Společnost Byzance vymýšlí jednoduchá a rychlá řešení složitých technologických problémů spojených se zaváděním „chytrých technologií“ do průmyslových podniků, měst nebo energetického sektoru. Její produkty a technologie jsou založené na dlouholetém vývoji a testování vlastních hardwarových i softwarových nástrojů.

„Vytvořili jsme velmi komplexní systém schopný spravovat desítky tisíc průmyslových zařízení a senzorů najednou. K tomu také unikátní stavebnici umožňující individuální výrobu produktů souvisejících s průmyslovou automatizací, chytrými městy nebo řízením v energetice. Vlastní hardwarová i softwarová řešení nám umožňují být flexibilní a provádět úpravy produktů individuálně dle požadavků daného klienta,“ vysvětluje Tomáš Záruba.

Cenné zkušenosti získané z ostrých zátěžových testů v podmínkách reálného provozu pak zkracují čas potřebný k realizaci úplně nových zakázek. To pochopitelně významně redukuje vstupní náklady investora. Vývoj „chytré nabíječky“ na auta zabral pouhé tři měsíce.

Zařízení má plně vyřešenou mechaniku, výrobní prostup, cloudovou část, obousměrnou komunikaci, řízení kybernetické bezpečnosti, systém pro vzdálené aktualizace, vlastní management zařízení, správu datových skladů a další funkce. Za normálních okolností by vývoj podobně složitého produktu zabral 1 až 2 roky.

Díky kontinuálnímu sběru a vyhodnocování velkého objemu různých dat fungujícímu na principu umělé inteligence, dokáží „chytré nabíječky“ udržovat síť stabilní a dostat z ní maximální potenciál výkonu.

Umějí tak řešit např. výkyvy ze solárních elektráren a dalších alternativních zdrojů. Dokáží obchodovat s energetickou flexibilitou a řídit spotřebu energie v uzlech. Tato funkce je zásadní pro obchodníky s elektřinou, kterým pomůže pružně řešit problém se špatně nakoupeným množstvím elektřiny a činí tak jejich podnikání rentabilní.

Obavy z přetížení a kolapsu rozvodné sítě jsou častým důvodem toho proč distributoři neradi povolují stavbu více nabíječek na jednom místě. Znemožňuje to budování velkých dobíjecích stanic, které budou do budoucna pro nasycení energetických potřeb elektromobilů nezbytné.

„Chytré nabíječky“ nepřetržitě harmonizují nabíjení se spotřebou elektřiny v okolí a momentální kapacitou distribuční soustavy, takže nedovolí její přetížení. Distributoři tak konečně mají k dispozici technologii, která jim umožní vybudovat a efektivně spravovat rozvětvenou energetickou infrastrukturu tvořenou desítkami tisíc nabíječek elektromobilů.

tisková zpráva

9 Comments on “Chytré nabíječky – klíč k rozvoji elektromobility v Česku?”

  1. Věta „Podle odhadu energetické společnosti ČEZ se však
    Věta „Podle odhadu energetické společnosti ČEZ se však má jejich počet do roku 2025 navýšit až na 100 tisíc.“ z dnešních 2.000 elektromobilů.
    A kdo je jako vyrobí, aby se v ČR prodaly? VW s rychlostí 72 eGolfů denně pro celý svět? To je 18 tis. ročně pro celý svět, když vyrábějí jen v pracovní dny na 1 směnu. Kia a Hyundai, kde jsou nyní dodávky jednotek kusů všech novinek koncem roku 2019? Snad jedině Tesla s Modelem 3 na to má kapacity.
    Jako já bych byl všemi 10 pro, ale tvrdit že se tu při prodejích pár set ks ročně prodá v příštích 5 letech průměru 20.000 ks je podle mne hodně mimo mísu. Podívejme se na zkušenost Slovenska, kde je dotace na nákup elektromobilu, a prakticky nula nula nic.

    1. Taky si to nemyslím, jsme hrozně pozadu za Evropou. Ty
      Taky si to nemyslím, jsme hrozně pozadu za Evropou. Ty prodeje by musely vypadat nějak takto (v tisících od letoška po 2025 včetně): 1+3+6+10+15+25+40 = 100 tisíc, přičemž i ten rok 2025 by byl jen cca 15 % prodejů, takže to rozhodně není nereálné, ale nevsadil bych na to ani starý fusekle 🙂

  2. Stabilizace sítě je kravina. Rezervovaný výkon taky. Když
    Stabilizace sítě je kravina. Rezervovaný výkon taky. Když se v paneláku sečte příkon všech na maximum tak to trafo v trafačce co má půlku nedá a v nejlepším xipnou pojistky.
    Jsme v ČEZku a oni ty peníze nějak vytáhnou na ty odměny, dotace na nabíječky,kWatka za 10kaček,
    Až bude někde 16x150kW a přijede tam 16x Etron najednou tak to možná někdo někde pozná ale do tý doby jsou to jen keci .

Napsat komentář