Češi stále raději nakupují auta online, jen 3 % by chtěla za nové auto elektromobil

Zájem českých řidičů o nákup vozidla na internetu je stále na vzestupu. Dieselové agregáty již tolik netáhnou, o benzinové a alternativní pohony naopak zájem stoupá.

Zájem českých řidičů o nákup auta přes internet stále roste. Nejčastěji by jej pořídili na webu autorizovaného prodejce.
foto: Hyundai

Čtvrtý ročník průzkumu poradenské společnosti EY přináší zajímavá zjištění o nákupních zvyklostech řidičů z Česka, Slovenska, Polska a Maďarska. Očekávání řidičů v zemích Visegrádské čtyřky se překvapivě liší.

Třetina českých řidičů si dokáže představit nákup automobilu na internetu, nejčastěji by si jej pořídili na webu autorizovaného prodejce, ti polští naopak preferují webové stránky automobilky.

Čeští a slovenští řidiči mají o elektromobily zájem kvůli nižším provozním nákladům a menší emisní zátěži, pro Poláky má velký význam také design, prestiž a výkonnost vozu. V Česku by si za službu předplatného umožňujícího střídání vozů byl ochoten připlatit každý sedmý řidič, zatímco v Polsku každý třetí. Maďarští respondenti preferují maximální konfiguraci vozu, slovenští spíše rychlost dodání.

Zájem o dieselové agregáty klesá

Očekávání a preference automobilových zákazníků se mění. Klesá zájem o automobily s dieselovým pohonem. V Česku by si ho pořídilo jen 18 % respondentů (25 % v roce 2018). O alternativní pohony naopak zájem roste, více jsou jim nakloněni muži než ženy.

Větší zájem oproti minulému roku mají čeští řidiči také o auta na benzinový pohon (43 % vs. 40 %). V tomto se s českými shodnou také slovenští řidiči (benzinový pohon preferuje 40 %), naopak v Polsku by si vozidlo s tímto typem pohonu pořídilo pouze 28 % respondentů.

Reálný podíl elektromobilů je malý. Auto s tímto pohonem by preferovala pouze 3 % českých respondentů. Zajímavým zjištěním je také fakt, že roste podíl českých řidičů, kteří se o preferovaném typu pohonu ještě nerozhodli (27 % vs. 22 %).

Návštěvy u prodejců automobilů v průměru klesají

Od roku 2016 neustále klesá průměrný počet návštěv prodejce při nákupu automobilu. Ti, kteří preferují ojetý vůz, navštěvují prodejce méně než zájemci o nové vozidlo (2,2 vs. 2,4 návštěvy).

Polští řidiči navštíví prodejce při nákupu automobilu ještě výrazně méněkrát, v průměru se jedná jen o 1,6 návštěvy. Řidiči, kteří prodejce před koupí vozu navštíví alespoň dvakrát, by nejčastěji navštívili více prodejců různých značek.

Nejčastějším cílem pro nákup nového i ojetého vozu je stále klasická autorizovaná prodejna. Ojetý vůz by si čtvrtina respondentů pořídila od rodiny, známého nebo obchodního partnera.

„Zájemci o ojetý vůz už tradičně deklarují, že autobazary pro ně nejsou při nákupu primárním zdrojem – přesto přes ně jde více než třetina všech objemů. V tomto ohledu mají nejvíce co dohánět autorizovaní dealeři, kde chce nakupovat každý třetí český řidič, ale ve skutečnosti zde nakoupí jen každý desátý,“ říká Zdeněk Dušek, senior manažer oddělení podnikového poradenství se zaměřením na automobilový průmysl EY v ČR.

Nákup vozidel přes internet je stále na vzestupu

Trend nákupu vozidla přes internet stále roste. Zatímco loni by si dokázalo takový způsob nákupu představit jen 29 % českých řidičů, letos už to byla celá třetina. Respondentům by při nákupu online více než v loňském roce chyběla možnost si vůz osobně prohlédnout (53 % vs. 46 %), naopak testovací jízda by jim chyběla výrazně méně (23 % vs. 34 %).

Téměř polovina českých a slovenských zájemců o nový vůz by nejpravděpodobněji nakupovala na webových stránkách autorizovaného prodejce, více než třetina řidičů je vůči online prodejci indiferentní.

„Respondenti ve Visegrádské čtyřce mají od možností nákupu vozu na internetu vysoká očekávání, která automobilky jen s obtížemi naplňují a tím tak vyklízí pole novým hráčům v odvětví,“ uvádí Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy ve společnosti EY.

Devět z deseti českých a slovenských řidičů by při nákupu vozu na internetu využilo výpočet ceny, naopak u řidičů v Polsku a Maďarsku by ho využila necelá polovina respondentů. Řidiči projevili zájem také o možnost výkupu ojetého vozu nebo rezervaci testovací jízdy.

Mezi českými respondenty vzrostl zájem o využití konfigurátoru vozu (72 % vs. 66 %), a to i přesto, že potřeba řidičů nakonfigurovat si svůj vůz všeobecně rok od roku klesá. Už více než třetina českých respondentů si přeje dostat nový vůz co nejdříve.

Slovenští a polští řidiči rychlost dodání preferují ještě více, naopak Maďarští respondenti stále upřednostňují konfiguraci. V návaznosti na koupi přes internet by si většina českých a slovenských řidičů chtěla vozidlo zdarma vyzvednout u autorizovaného prodejce, zatímco v Polsku by uvítali dovezení řidičem zdarma jako u nákupu jiného zboží na internetu.

Ke koupi elektromobilu by české řidiče motivovala hlavně dotovaná nákupní cena

I přes intenzivní rozvoj nových technologií a novinek v oblasti vozidel poháněných alternativními pohony zájem o koupi elektromobilu v letošním roce stagnuje, uvažuje o ní 63 % českých respondentů (oproti 64 % v roce 2018).

Slovenští řidiči mají zájem ještě o něco vyšší, nad koupí by uvažovaly téměř tři čtvrtiny respondentů. Největší zájem panuje ze strany mužů a vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva.

„Obecně zájem českých a slovenských řidičů o elektromobily souvisí především s nižšími provozními náklady a menší emisní zátěží. Tu v průzkumu zmiňovaly především ženy a řidiči do 29 let. Je zřejmé, že ve všech zemích je poměrně vysoké povědomí a akceptace elektromobilů jako relevantní alternativy spalovacích motorů,“ vysvětluje Petr Knap.

Každého druhého respondenta od koupě elektromobilu odrazuje vyšší pořizovací cena. Význam této bariéry oproti loňsku ještě vzrostl (48 % vs. 38 %). Druhým nejvíce odrazujícím faktorem je vzdálenost možného dojezdu na jedno dobití. Respondenty by ke koupi nejvíce motivovalo, kdyby stát dotoval nákupní cenu vozidla a rozšířil sítě dobíjecích stanic.

Každý druhý český řidič by sdílel data o stylu řízení s výrobcem

Ochota připlatit si za služby související s připojením vozu na internet v průměru meziročně nepatrně klesla. Při připojení vozidla na internet by čeští respondenti využili hlavně informace související s dopravní situací a upozornění v případě jejího zhoršení (92 %).

Monitoring vozidla za účelem zabezpečení a možnosti vyhledání jeho aktuální polohy by uvítalo 81 % českých řidičů. „Zajímavou vymožeností by mohlo být doručení objednaného zboží do kufru vozidla. Tuto službu by využila čtvrtina řidičů z Prahy. Vzhledem k tomu, že se jedná o službu, o které se začalo mluvit až nedávno, zájem Pražanů je poměrně velký,“ říká Zdeněk Dušek.

Polovina českých řidičů by data o svém vozu a stylu jízdy sdílela s výrobcem automobilu za účelem zkvalitnění produktů, slovenští řidiči jsou v tomto ohledu sdílnější, data výrobcům by poskytly dvě třetiny z nich. Polští řidiči jsou na informace skoupí, automobilkám by poskytlo data pouze 18 % respondentů.

Více než polovina českých respondentů by byla ochotna poskytnout data za účelem řízení dopravy městem, naopak pouze 31 % by data poskytlo státu za účelem rozhodování o budování dopravní infrastruktury.

Čeští řidiči by nové vozidlo platili z vlastních úspor

Téměř polovina českých řidičů stále plánuje financovat pořízení svého budoucího vozu z vlastních zdrojů, případně kombinací zdrojů vlastních a cizích. V případě cizích zdrojů by si řidiči nejčastěji vzali úvěr od banky, půjčili si od rodiny či přátel, nebo využili úvěru od leasingové společnosti.

Respondenti jsou též otevřeni nové možnosti financování prostřednictvím předplatného. V tomto ohledu se jeví jako nejochotnější řidiči z Polska (35 %), Slovenska (23 %), jako méně ochotní pak čeští (14 %) a maďarští řidiči (10 %). Připlatit si za tuto službu až 15 % oproti operativnímu leasingu by bylo ochotno 34 % českých řidičů, kteří si dokáží představit nákup vozu prostřednictvím internetu.

Největším benefitem carsharingu je dostupnost auta

Vlastnictví auta není pro řidiče nutností. Oblíbili si služby jako carsharing, ať už od zavedené firmy (32 %), nebo od ostatních řidičů (24 %). Největší zájem je stále o zapůjčení vozu v klasické půjčovně. Nejdůležitějším faktorem při výběru poskytovatele půjčení vozidla je obecně cena zapůjčení.

Pro respondenty, kteří preferují carsharing, je nicméně nejdůležitější dostupnost vozu. Pro starší respondenty je faktor dostupnosti vozidla důležitější než pro mladší ročníky, kteří bývají ochotnější si vozidlo vyzvednout kdekoli.

Vysoká cena je mezi českými řidiči primárním faktorem souvisejícím se samořízenými vozy (43 %). Pojí se s nimi nicméně také benefity, až 45 % slovenských respondentů si s nimi spojuje pohodlí a naprostá většina polských respondentů efektivní naložení s časem (91 %).

„Kontroverznost samořídících aut je nejpatrnější na kritériu bezpečí. Stejný podíl respondentů, kteří si pod autonomními vozy představí vyšší nehodovost, je přesvědčen i o jejich vyšší bezpečnosti,“ uvádí Petr Knap.

Čtvrtý ročník průzkumu mezi českými řidiči provedla společnost EY ve spolupráci s agenturou STEM/MARK v březnu a dubnu 2019 za účelem zjištění aktuálních trendů při nákupu nových i ojetých vozidel a zjištění názorů zákazníků na některá možná inovační řešení automobilového průmyslu.

Do hlavního průzkumu bylo zařazeno 509 respondentů z České republiky, 500 respondentů ze Slovenska, 510 respondentů z Polska a 500 z Maďarska, kde průzkum proběhl závěrem roku 2018. Podmínkami pro zařazení do průzkumu bylo vlastnictví řidičského průkazu, pravidelné užívání automobilu a věk v rozmezí 20-60 let.

tisková zpráva

59 Comments on “Češi stále raději nakupují auta online, jen 3 % by chtěla za nové auto elektromobil”

  1. Včera jsem na rychlonabíječce u Lidlu potkal člověka s
    Včera jsem na rychlonabíječce u Lidlu potkal člověka s eGolfem z Prahy. Dostal to od firmy… Ujel s tím prvních 100 km po dálnici a byl vyděšený, že málem nedojel, zbývalo mu na GOMu jenom 35 km! 🙂 Prvním příznakem elektromobilní naivity bylo nabíjení do 100 % na nabíječce. Byl vesele poučen :-). A byl docela překvapen, když jsem mu vysvětloval, jak to vlastně chodí s elektromobily a elektromobilitou, vůbec netušil, jak to vlastně je. Aspoň byl vybaven plugshare appkou… Ono normální lidi opravdu nemají tušení, jak to vlastně funguje, co to potřebuje, kde to jde ojebat a kde ne…

                1. Předem upřímně říkám že to nemyslím nijak útočně.
                  Předem upřímně říkám že to nemyslím nijak útočně. Ale co vás vedlo k nákupu i3? Mě taky není líto vyhodit peníze za auto, ale u i3 mi to ekonomicky nedává vůbec smysl. Přitom těch aut v Praze potkávám opravdu hodně a každý den. Ale neberte to že vám to toho chci kecat nebo se posmívat, to vůbec ne.

                2. A ještě dodám že dnes jsem zrovna viděl nějakou i3 s
                  A ještě dodám že dnes jsem zrovna viděl nějakou i3 s dřevěnou palubkou, to mi přišlo oproti standardní verzi dost zdařilé. Též se mi na i3 líbí že narozdíl od ostatních aut které jsem dosud v Praze viděl je skutečně tichá. Když jdu z domu na kafe, tak jeden soused má Teslu S a Leaf a když projedou 50tkou po hlavní silnici tak hluk od auta je nerozeznatelný od spalovacího motoru (pokud se teda nejdená o nějakýho puberťáka z laďákem), zatímco ta i3 je skutečně výrazně tižší.

                3. i3 má dokonce dvě verze interiérů ve dřevě. Je to
                  i3 má dokonce dvě verze interiérů ve dřevě. Je to nějaké speciální eko dřevo 🙂 Mě k tomu vedlo to, že jsem nadšenec. A taky, že to tehdy byl prakticky jediný elektromobil, který kombinoval prémiovou značku, solidní výkon a kosmické materiály v jednom a přitom za cenu podobnou ostatním elektromobilům. Už 3 roky jezdím v elektrice. Navíc to byla předváděčka, takže zase takové ztráty na tom nejsou. 620 tisíc bez DPH nebylo zase tak moc. Navíc při stávajícím nájezdu 25000 km ročně to vychází tak, že proti předchozí Audi A2 v 1,6 FSI (která žrala zhruba 7,5 litru benzínu na sto) šetříme zhruba 1,9 koruny na km. Ročně tedy asi 47,5 tisíce. Kdybych pořizoval srovnatelné spalovací auto, stála by předváděčka určitě zhruba 350 tisíc. Musel bych platit silniční daň a nemohl bych si dávat do nákladů paušál na pohonné hmoty, což je u EV supervýhodné. Když si to spočtu za 5 let, tak úspory dělají 237,5 tisíce za PHM, 5 tisíc za silniční daň a zhruba 60 tisíc na daních díky paušálu. Nepočítám další výhody jako zdarma parkování v Praze, i když nejsem z Prahy apod. I tak jsme na 302,5 tisících úspor za 5 let. Takže srovnatelný spalovák by byl ve výsledku dražší zhruba o 30 tisíc. Nepočítám údržbu, protože jak se ukazuje, i do EV něco padne. Sice ne na pravidelných prohlídkách, ale když pak něco odejde, není to za pár korun.

                4. Tos Pepo udělal velkou chybu, žes předtím neměl třeba
                  Tos Pepo udělal velkou chybu, žes předtím neměl třeba Uaze. To bys teď ušetřil mnohem víc:-)
                  Na spotřebu 7,5litru u A2 FSI už musí mít člověk hodně volšový nohy.

                5. To auto mě bavilo, až když byl motor nad 4500 otáčkami…
                  To auto mě bavilo, až když byl motor nad 4500 otáčkami… Pak jsem si připadal jak v supersportu 😀

                6. Já využívám motor v celém rozsahu otáček, tzn. až do
                  Já využívám motor v celém rozsahu otáček, tzn. až do červeného. Jezdím maximální rychlostí, jakou bezpečnost dovolí. Se shodným autem, akorát o něco větším a pár metráků těžším a zastaralejším motorem jezdím dlouhodobě za 6,2 l lpg. To vychází cca na 90hal/km. A silniční daň taky neplatím. Amortizace, servis a pojištění mě vyjde asi na desetinu. To záleží jestli máš auto aby ti sloužilo a počítáš kolik to stojí, nebo počítáš kolik ušetříš ať to stojí, co to stojí.
                  Je to otázka názoru. Mě stojí kilometr tak pětinu toho, co tebe. Vím, jak rozumněji utratit vydělané peníze. Osobně si víc užívám řízení stroje, který skutečně řídím.

                7. Upřímně, je mi to jedno. Když jsem to kupoval, tak jsem
                  Upřímně, je mi to jedno. Když jsem to kupoval, tak jsem nic nepočítal. A bylo mi jedno, že nešetřím. To jen tady jsem spočítal, jak by to bylo, kdybych kupoval něco jinýho, protože to někdo chtěl slyšet. Plyn mi do baráku nesmí. Já mám taky druhý velký levný auto, kde je všechno za babku. A taky ostatním neříkám, jací jsou blbci, že utratili prachy za velký zbytečný auto.

                8. Já o tobě Pepo neříkám, že jsi blbec.
                  Ani si to

                  Já o tobě Pepo neříkám, že jsi blbec.
                  Ani si to nemyslím.

                9. Ok. Vidím náznaky tam, kde nejsou.
                  Ok. Vidím náznaky tam, kde nejsou.

                10. Ne vždy je všechno o ceně. Priority máme každý jinde.
                  Ne vždy je všechno o ceně. Priority máme každý jinde. Já třeba řešil auto podle délky. Respektive délky garáže. 🙂
                  Při kolaudaci garáže mi paní ze stavebního úřadu tvrdila,že bych měl mít odvětrání kvůli kouři. 🙂 Chtěl jsem jí říci,že mi ho může akorát tak vy…. 🙂 V mojí garáži nikdo a nic nekouří. 🙂
                  Při omezené délce se dostaneš k vozům Toyota YARIS GRMN, Golf GTI, E-Golg, I3…. Golf GTE…. a z omezeného výběru zvolíš třeba BMW, protože …..chyť mě když to dokážeš.

                11. 3 roky ho mate předváděčku a to uz neni zaruce ze jste tu
                  3 roky ho mate předváděčku a to uz neni zaruce ze jste tu opravu musel platit?

                12. Jop, záruka byla 3 roky. BMW na tom se zárukami bylo před
                  Jop, záruka byla 3 roky. BMW na tom se zárukami bylo před lety mizerně. Ale i dneska je u BMW standard 2 roky a další roky se připlácí. Obvykle to dealeři přihazují jako bonus při koupi…

                13. 150tis duvodu rocne – uspora jen na phm.
                  Ticho, zabava .

                  150tis duvodu rocne – uspora jen na phm.
                  Ticho, zabava .

                14. Nevím jestli dobře chápu. Myslíte tedy že ročně
                  Nevím jestli dobře chápu. Myslíte tedy že ročně ušetříte 150tis kč? Ale vzhledem k té pořizovací ceně to bude přece nějakou dobu trvat než se to vrátí. Zábava myslíte jako při jízdě? Každopádně díky za odpověď.

                15. Ano a myslite spravne a jelikoz jsem mel predtim vozy v 3x
                  Ano a myslite spravne a jelikoz jsem mel predtim vozy v 3x takove hodnote tak je ta uspora jeste vetsi.
                  Ano, v i3 je proste zabava- vzhledem k tomu jaka jsem mel auta predtim tak jsem nechtel uplneho lenocha.

                16. A 3x taková hodnota je kolik? Nevím jestli jste kupoval
                  A 3x taková hodnota je kolik? Nevím jestli jste kupoval nové nebo ojeté.

                17. A tou zábavou myslíte konkrétně co? Sorry že se ptám tak
                  A tou zábavou myslíte konkrétně co? Sorry že se ptám tak blbě, ale já vážně nevím.

                18. když chceš klidný nervy a jen jezdit jako felektromobilu
                  když chceš klidný nervy a jen jezdit jako felektromobilu tak musíš mít autopopelnice dvě. S jednou jezdíš a druhá trčí nastřídačku v servise 😉 K tomu potřebuješ poskoka podržtašku co se vo to postará a zařídí. I když budeš mít automat nikdy to nedosáhne ticha vodpichu a pocitu jako elektromobil.

                  Takže ekvivalentem bezůdržbovýho elektromobilu jsou 2x spalovací popelnice a zaměstnanec a to stojí víc jak elektromobil a jeho kvalit to stejně nedosáhne. Proto lidi kupují elektromobily, jsou levnější!! :))))) PS: jo a nemusíš s nima pravidelně fetovat benzopyren na pumpě!! :)))))))

                19. Ne, to ne. To bych se musel zbláznit.
                  Ne, to ne. To bych se musel zbláznit.

                20. Ten kdo už je blázen se už nemuže zbláznit :-)))
                  Ten kdo už je blázen se už nemuže zbláznit :-)))

    1. Každý jsme nějak začínali, ale současní
      Každý jsme nějak začínali, ale současní začátečníci, zejména ti s s I3, co mají sebevědomí Donalda Trumpa,takoví co si myslí že mají BMW a nad ně není, s neprolomitelnou arogancí vepsanou ve tváři, těchto se na Lídlech objevuje docela dost.
      Přijede si to s ubohou I3, na pozdrav ani často neodpoví, nabíjející Nissan povýšeně ignoruje a začne si zapojovat to svoje CCS.

      1. Proč hned tak útočně? Já to nemyslel zle a jestli to tak
        Proč hned tak útočně? Já to nemyslel zle a jestli to tak vyznělo, tak sorry. A nevidím na zapojování CCS beze slova prakticky nic špatného. Nemusíte mít vždy náladu se bavit s kolegou od nabíječky. Stačí mrknout na displej, podle toho odhadnout, jak dlouho to bude trvat, zapíchnout se a odejít nakupovat.

          1. Mimochodem, výměna kompresoru tepelného čerpadla
            Mimochodem, výměna kompresoru tepelného čerpadla proběhla, nicméně ne k mé spokojenosti, stálo to nakonec z mé kapsy krásných 36 tisíc… To není zrovna pěkná věc. Měl jsem to řešit jinak než v autorizáku. Takže po záruce doporučuji nejezdit do autorizáku, kulance už nejsou, co bývaly.

                1. A kde jste udělal chybu? Eleltrický vůz je přece oproti
                  A kde jste udělal chybu? Eleltrický vůz je přece oproti spalovacímu velmi jednoduchý a spolehlivý. Nepotřebuje servis a narozdíl od spalováku nás nebude stát ani korunu navíc.

                  Nemyslim to zle ani osobně.

                2. Koupil jsem první ročník. Tam se to bohužel zřídka
                  Koupil jsem první ročník. Tam se to bohužel zřídka děje, u novějších už ne. Auto je po stránce pohonu dost neprůstřelné, ale z hlediska dalších věcí je to prostě docela složitá elektronická hračka. Chci vidět, jak na tom budou Audi E-trony z prvních let.

                3. Podle mého bude nejlepší třeba to nové citigo tak druhý
                  Podle mého bude nejlepší třeba to nové citigo tak druhý nebo třetí rok výroby. To bude prakticky nesmrtelná teta.

                4. Obě mé tety už jsou mrtvé.
                  Obě mé tety už jsou mrtvé.

                5. Nemyslím to zle, protože jsem totální debil.
                  Nemyslím to zle, protože jsem totální debil.

                6. Sám seš debil. On má jednak pravdu a druhak nikoho
                  Sám seš debil. On má jednak pravdu a druhak nikoho nenapadá.

Napsat komentář