V třebíčském Alternátoru se dozvíte jak fungují chytré sítě a chytrá domácnost

redakce - 13 Červen 2017

Bývalá borovinská továrna stojí na okraji Třebíče v ulici Tomáš Bati. Právě jemu kdysi tato architektonicky jedinečná budova patřila a vyráběly se zde po milionech boty a ponožky. auto ekotechnické centrum alternátor Třebíč

Ekotechnické centrum Alternátor v Třebíči přibližuje malým i velkým svět energetiky, obnovitelných zdrojů energie a elektromobility
foto: Hybrid.cz

Dnes, po dlouhých desetiletích od svého založení, zde mohou návštěvníci zažít cestu pokroku. Na jednom konci si mohou prohlédnout první motory, na druhém se s pomocí moderní projekce procházet vesmírem.

A nezapomnělo se ani na původní poslání továrny. Vítejte v ekotechnickém centru Alternátor. Na přípravě jedné z hlavních expozic věnované energii se podílela i energetická společnost E.ON, jejíž povinností je zajistit, aby elektrická distribuční soustava fungovala efektivně, spolehlivě a bezpečně. E.ON s Alternátorem navázal dlouhodobou spolupráci.

Monumentální hala bývalé kotelny se díky tomu stala jevištěm pro expozici, která věrně a interaktivně ukazuje cestu elektřiny od elektrárny až po zásuvku. Petr Koláček za společnost E.ON Distribuce, a.s. upřesňuje:

„Součástí expozice je také znázornění evropské vzájemně propojené elektrizační soustavy, až po její lokální členění. Navazujeme ukázkou transformace napětí přes všechny námi provozované napěťové hladiny až po nízké napětí zakončené domovním rozvaděčem s elektroměrem. Zábavnou formou se návštěvníci dozvědí, co je například HDO nebo si vyzkouší rozmrazování distribuční soustavy či práci centrálního dispečinku. Netradiční formou je připravena také hra rozpoznávání energetických stožárů- poznáte třeba soudek nebo sedláka?“

Budoucnost energetiky je úzce spojena s chytrými sítěmi (smart grids) a chytrými domy (smart home). Uplatňují se zcela nové přístupy a řešení.

„Uvidíte také základní princip fungování chytré domácnosti blízké budoucnosti, kterou můžete mít už dnes. Energii si zákazník může sám vyrábět. Přebytky mohou být uloženy do baterie a následně je z ní domácnost napájena během doby, kdy slunce nesvítí. Pro maximální efektivitu využití energie v domácnosti je nezbytná domácí automatizace, která přináší i významně vyšší uživatelský komfort.“ doplňuje Koláček.

Součástí celé expozice je také E.ON elektromobilita včetně ukázky rychlonabíjecí stanice. V rámci slavnostního otevření výstavy dojde také ve venkovních prostorách Alternátoru k instalaci autonomní solární Ekolampy veřejného osvětlení, což prakticky demonstruje budoucí trendy v energetice.

Ta bude zaměřená právě na decentrální zdroje, ke kterým patří i toto řešení. „Využití Alternátoru pro naši expozici je jen jedna z částí vzájemné spolupráce. Používáme tyhle úžasné prostory i pro organizování našich vzdělávacích programů pro děti, jakými jsou například Malá energetická akademie či Mise plus,“ upozorňuje Gabriela Levá z oddělení koncernové komunikace E.ON.

„Malé i ty větší návštěvníky bych určitě ráda pozvala i na náš vlastní vzdělávací program, kdy během mimořádné projekce promítáme na speciální projekční kouli obsah atlasu Dnešní energetický svět,“ doplnila.

A je to právě projekce, kterou návštěvníci Alternátoru mimo jiné pochvalně kvitují, o čemž svědčí recenze návštěvníků na FB stránkách Alternátoru. „Jde o téměř dvoumetrovou projekční kouli, na které se promítají různé jevy, jež se odehrávají na zemi, v oceánu nebo ve vesmíru. Celou projekci synchronizují čtyři speciální projektory,“ popsal technickou lahůdku Martin Janík z občanského sdružení Ekobioenergo, které Alternátor provozuje.

„Chceme zpopularizovat vědu a techniku hlavně dětem,“ dodal. I toto je jedna z cest, jak přilákat mladé lidi zpět k technickým oborům.

„Pro děti i dospělé je Alternátor vítaná a poučná expozice. Město není pozadu a zavádí také stále nové technologie. Zapojili jsme se do projektu chytrých měst, takzvaných Smart Cities. Po vybavení autobusů městské dopravy USB zásuvkami a wi-fi připojením budeme teď v červnu instalovat takzvanou chytrou lavičku na přestupní terminál. Tato lavička funguje na solární energii a lidé si zde mohou dobít mobil nebo se připojit k internetu přes wi-fi. Na základě podepsaného Memoranda spolupracujeme se společností E.ON na realizaci chytrých řešení. Máme v plánu koupit pro úřad auto na elektřinu a počítáme s další novou technologií – chytrým parkovištěm na Komenského náměstí, kde by měla být zřízena také dobíjecí stanice pro elektromobily.“ uvedl starosta města Pavel Janata.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Tesla jako učební pomůcka
https://www.youtube.com/watch?v=3SAxXUIre28

Obrázek uživatele PaRi

Hodně dobré, díky!

Obrázek uživatele Radovan

Koukám na tu fotku, koukám na webovky, půjčovnu elektrokol a elektroskútrů tam mají, Iona zaparkovaného u domu, nějakého fosila vedle, ale nikde nevidím ani obyčejnou nabíjecí zásuvku 230V 16A. Stala se někde chyba?

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Naprosto přesně - jet tímto krajem elektromobilem je zoufalost - akorát Dukovany bez rychlonabíjení jsou na 2 věci. Stačí se podívat na mapu a je jasné, že je třeba v dopravním uzlu, jakým Třebíč je, mít rychlonabíjení. Navíc Třebíč je v dolíku a na všechny strany do kopce. Kde udělali soudruzi chybu? No zřídili Alternátor bez rychlonabíjení. A nikoho to nezajímá - to je síla. Že tam něco bude - už včera bylo pozdě!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chytré sítě fungují tak, že se kvůli OZE el. energie stane nedostatková spojení špatných zdrojů do "chytré sítě" bude znamenat jen to, že některé spotřebiče jako mrazák , pračka , myčka budou měnit svojí spotřebu nebo se spínat ne na základě Vašich potřeb, ale na základě aktuální výroby el. energie. Spotřebitel ne jen že zaplatí zhruba 200 mld. korun, co to bude stát na straně distributorů, ale zaplatí i za "chytré spotřebiče" které budou tím složitější a ještě více nespolehlivější než dnes. Samozřejmě vše bude doprovázeno růstem cen a přesunem Vašich peněz k solárníkům a dalším majitelům OZE zdrojů, dále pak majitelům akumulátorových polí a výrobcům chytrých spotřebičů.Běžný uživatel bude platit více za mnohem horší služby.

Obrázek uživatele Radovan

Fajn, teď ještě tu o Sněhurce a 7 trpaslících a můžeme jít spát :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

No, já bych to zas uplně jako báchorku nepovažoval, když si odmyslím tu stáť o "chytré" síti, ale zmínil kdo zaplatí OZE a proč Vás, "solárníky", vlastně obyčejní lidi nemají rádi příp. rádi si do Vás kopnou.
Tak předně, vyplácený Zelený bonus:

FVE do 30kW, cena za vyrobenou 1kWh:
2009 - 14,4kc
2010 - 13,3kc
2011 - 7,75kc
2012 - 6,10kc
2013 - 1,90 - 3kc

zdroj: http://www.tzb-info.cz/ceny-paliv-a-energii/91-vyse-vykupnich-cen-a-zelenych-bonusu
tabulka c. 1.10

Jaká je skutečná cena 1kWh silové elektřiny, to taky každý víme, a patřičný rozdíl někdo musí zaplatit.
Co ještě málo lidí ví, že podpora Zeleného bonusu se vyplácí za veškerou vyrobenou elektřinu, tedy i za tu, který "solárník" do DS nedodá, a kterou spotřebuje u sebe doma. ČEZ "soláníkům" hází klacky pod nohy a lidi jsou nasraní. To je celé.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

čez klidně udělá cenu za silovou elektřinu 10% ceny z celkové elektřiny a cenu za distribuci 60% a paušál za jistič 30%, skutečná cena 1kWh je pouze když vezmu celkovou cenu za 1 rok a vydělím to celkovou spotřebou v kWh

Obrázek uživatele Radovan

Z celé té pohádky je snad jedině část pravdy na tom, že si poslanečtí a senátorští zloději s vládními mafiány a kmotry v pozadí schválí, co budou chtít. To že jsme jako fyzické osoby na vlastní riziko šli do Zelených bonusů, mohl tehdy každý. To je jako vyčítat někomu že spoří na stavebko nebo penzijko se státní podporou.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Může být, až na to, že stavebko a penzijko si může pořídít opravdu každý, kdežto FVE každý ne.

Obrázek uživatele Radovan

FVE si stejně jako stavebko a penzijko může pořídit každý, kdo na to finančně má. V případě FVE musí mít jen domek, což stojí taky peníze. Stejně jako vklady do stavebka a penzijka. Smutné spíše je, kolik lidí s domkem si FVE ještě nepořídilo, i přes opakované a štědré dotace.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

možná normální lidi používají zdravý selský rozum a ty slavné FVE v čezkostánu nepořizují ani se "štedrými dotacemi",neboť dotace představuje výlučně zisk pro projektanty, analogie je stejná u kotlíkových dotací, znám osobně lidi, kteří si raději koupili ekologický kotel za hotové bez dotace, neboť to bylo rychlejší, levnější, bez buzerací úředníky a radil jim to i onen samotný evidentně slušný prodejce kotlů

Obrázek uživatele Radovan

Vidíte, a já ji se zdravým selským rozumem před 8 lety pořídil a denně používám.....

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mám jednu otázku. Už sa Vám vrátila investícia do FVE, alebo za akú dobu je predpoklad? Ďakujem.

Obrázek uživatele Radovan

Podle původních propočtů se má vrátit do cca 9-10 let. Pokud si vezmete výrobu kolem 4.100 kWh a platbu za 1 kWh kolem 12,- Kč (a nezapočtete daně a odvody na pojistném OSVČ), tak to máte 50 tisíc Kč ročně. Pak by to bylo necelých 10 let. Hodně s tím zamíchá využití FVE pro vlastní spotřebu. Pokud použijete polovinu, tak 2.050 kWh je při 5,- Kč za denní proud 10.250,- Kč. Rok 2009 nepočítám, elektrárna jela od konce září a měnič zlobil. Takže výroba 2010-2016 je 7 let, tedy máme k lednu 2017 421.750,- Kč a návratnost by tak mohla být 8 let. Ale stačí prvotní úroky na poloviční úvěr na pořízení plus pár daní a odvodů - stát (vláda a poslanci) je v tomhle normální svině, zpětně změnili odpisy na rovnoměrné tak, že máte pořád zisky a tudíž platíte daně a pojistné a současně zrušili původní 5leté daňové prázdniny (velkým FVE ještě navíc napálili 26% daň z obratu) - a jde to dolů. protože je to vždy pár tisíc ročně. Takže to opravdu bude spíše 9-10 let a investice do FVE se mi vrátí někdy v roce 2018-2019.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Čo na to povedať. Svojim prihrávať a chudobný nech platí... A ked bude treba, tak zmeníme aj ústavu aby sme, čo najviac, ukradli. A od chudákov sa berie najlahšie. To vedeli už v stredoveku.
Ale už sa Vám to blíži a snáď aj niečo zarobíte. Ovšem, pokial si niečo tie svine nenažrané nevymyslia. Nad ničím iným ani nerozmýšlajú celé dni.

Obrázek uživatele Radovan

Hezky to říkala paní Bubílková, reprodukujíc tetičku z Košíc, co si myslí, když vládní strana drtivě prohrála volby: "Nič sa neraduj, odišli tie prežraté svině a teraz prídu tie hladné...".

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupBUS2BUSAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol