Toyota zažívá revoluci: platforma TNGA, na které staví i Prius, mění výrobu a snižuje náklady

redakce - 11 Únor 2019

TNGA je vysoce pružná architektura, na níž Toyota staví všechny své poslední modely. Jako první se objevila u po všech stránkách revolučního Priusu. Málokdo však ví, že tato platforma má pět různých druhů, které velmi zásadně ovlivnily celý proces výroby.auto hybrid Toyota Prius

Prvním vozem Toyota postaveným na architektuře TNGA je nový Prius.
foto: Toyota

Architekturu TNGA tvoří pět různě velkých platforem. Nejmenší je GA-B, která ještě nevstoupila na trh, na největší GA-L vznikly vlajkové modely Lexusu. Každá z nich má v Toyotě vlastní oddělení zaměřené na vývoj automobilů podobné velikosti, postavených na stejné platformě.

První model postavený v architektuře TNGA byl Prius čtvrté generace, s nímž se trhu představila platforma GA-C. Na stejném základě vznikl crossover Toyota C-HR a nová Corolla se třemi verzemi karoserie. Platforma GA-B bude základem pro Yaris nové generace a další městské modely Toyoty určené pro japonské zákazníky.

GA-K mají středně velké sedany, dodávky a SUV, včetně nové RAV4. Premiéra dalších se po celém světě teprve chystá. Jedná se například o Highlander, Siennu a pro japonský trh určený model Harrier i sedany Camry, Avalon a Lexus ES. Platforma GA-L byla použita pro největší limuzínu Lexus LS a vlajkové kupé LC. Samostatnou platformu TNGA dostanou terénní auta postavená na rámu, tedy Land Cruiser, 4Runner nebo Sequoia.

Co mají společného?

Prezident Toyoty Akio Toyoda představil novou globální modulární architekturu TNGA v roce 2015 a od té doby se postupně zavádí u jednotlivých modelů. Jak zdůrazňuje redakce Wards Auto, v současné době jsou již na trhu automobily zastupující čtyři z pěti platforem, takže je dobře patrná složitost a technická vyspělost strategie Toyota New Global Architecture.

Společným jmenovatelem všech platforem TNGA je nízko uložené těžiště, atraktivní design se sníženými liniemi karoserie, bezprostřední reakce vozu na jednání řidiče, velmi pozitivní pocit z řízení a vyspělé systémy aktivní bezpečnosti předcházející kolizím.

Společná je rovněž konstrukce snižující výrobní náklady a usnadňující modifikaci modelů, kterou lze použít ve variantě s náhonem na předek, zadek nebo na všechna čtyři kola.

Proč je TNGA pro Toyotu revoluční?

TNGA však není jen platforma. Zahrnuje také jednotlivé části včetně motorů, pohonných systémů a převodovek, ale i zásady projektování aut, výrobní linky, v nich používaná zařízení, a také pravidla organizace práce a logistiky. Jedná se proto o největší revoluci v dosavadní historii výrobního systému Toyoty, který přinesl globální úspěch nejen značce, ale i celé japonské ekonomice.

Důsledkem změny, kterou TNGA do procesu výroby přinesla, je především standardizace rozměrů a umístění dílčích systémů v rámci jednotlivých platforem a omezení počtu druhů součástí využívaných v jednotlivých modelech.

Díky tomu lze konstruovat menší výrobní linky, jež se mohou snadněji přizpůsobit měnícím se potřebám, zjednodušila se i logistika dodávání součástek. K rozvoji produktů přispívá sdílení pohonných komponentů a součástek mezi nejdůležitějšími skupinami vozidel. Díky těmto změnám zásadně roste konkurenceschopnost samotných továren.

Vyšší kvalita a zásadní úspory

Akio Toyoda vysvětlil, že cílem této obří reformy je redukce nákladů na projektování nových modelů až o 50 procent oproti roku 2008. Současně se vozy TNGA vyznačují mnohem vyšší kvalitou, což je nemalý úspěch pro značky, která byla synonymem kvality a spolehlivosti produktů ještě dávno před touto revolucí. Toyota si tak hodlá udržet pozici na špici výrobců vozů i v příštích dekádách, ať už jde o zisky, nebo počty prodaných aut.

Modulární konstrukce na druhou stranu umožňuje zavedení zásadních změn, jako je tomu v případě zadního zavěšení Camry a RAV4. V Camry byla použita dvojitá vahadla, zatímco SUV určené k jízdě v lehkém terénu dostalo složitější, víceprvkové zavěšení. Další příklad modifikace představují rozdíly v rozvoru náprav. Vzdálenost mezi nápravami Camry činí 2825 mm, zatímco u RAV4 byla snížena o 135 mm na 2690 mm.

Rozvor náprav Highlanderu je naopak větší než u Camry. RAV4 a Highlander v podstatě představují krajní možnosti rozvoru náprav platformy GA-K. “Nacházíme se uprostřed přechodu firmy na architekturu TNGA. Nový Highlander bude vlastně větší, rozvinutější verzí RAV4, což přinese značné úspory,” říká Yoshikazu Saeki, hlavní inženýr nové Toyoty RAV4.

Na motorech a pohonných soustavách je velmi dobře patrné, že TNGA díky lepší organizaci a plánování přináší úspory, aniž by bylo nutné sáhnout ke kompromisům, pokud jde o kvalitu a atraktivitu auta. V nabídce zůstanou velké silné motory, jako je tomu v případě Highlanderu, který se bude i nadále vyrábět s motorem V6 či hybridním pohonem.

Nová RAV4 Hybrid je dokonce o něco silnější než předchozí generace. Dokládá to i Corolla, kterou lze pořídit nejen s hybridní jednotkou 1,8 z Priusu o výkonu 122 koní, ale i se zcela novým hybridním motorem 2,0 l produkujícím výkon dokonce 180 koní.

Větší bezpečnost

Společná platforma usnadňuje projektování vozidel i v oblasti bezpečnosti. Crash testy nových modelů jsou obvykle velmi nákladné, proto Toyota použila Camry jako výchozí bod ke sběru údajů, které usnadní projektování dalších modelů založených na TNGA-K, pokud jde o bezpečnost při srážce.

“Nárazové testy zaberou nejvíce času. Při projektování Camry jsme museli stavět další a další prototypy a postupně je srážet. Na tomto základě jsme ovšem mohli vypracovat simulace, které posloužily při předvídání výsledků crash testů ostatních modelů GA-K,“ popisuje Saeki.

Architekturu TNGA budou mít v budoucnu téměř všechny modely Toyoty, se dvěma výjimkami u sportovních vozů: Toyota GT86 vznikla ve spolupráci se Subaru, které dodalo motor typu boxer snižující těžiště.

Tato spolupráce pokračuje i při práci na nové generaci modelu. Nová Supra je zase výsledkem spolupráce s BMW. Konstruování sportovních vozů ve spolupráci s jinými firmami přesto není pro koncern Toyota pravidlem. Nové vlajkové kupé Lexusu – grand tourer LC – vzniklo na platformě Toyoty GA-L.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Repase akumulátoru Prius
I Bought the Most Hated Car on the Internet (and made $1000)
https://www.youtube.com/watch?v=Q3RCdrh666w

Prius Hybrid Drive Explained
https://www.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zase reklama na Tyjotu...fuj

Nikde jsem necetl nic o elektromobilech. Hybridy maji, ale BEV nikde. Toyota se zahrabe dobrovolne. Pripomina to mix Samuraie a Kamikaze. Cestne zahynout.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

K čemy by teď byly Toyotě čisté elektromobily? Nemám pocit, že by Toyota měla problém s plněním emisí, takže EV jako compliance car nepotřebuje. A to, co vyrábí, jde skvěle na odbyt, je to spolehlivá a odladěná technika. A co je nejpodstatnější, zákazníci to chtějí a kupují dobrovolně, ne proto, že je do toho někdo tlačí.

Takže přístup Toyoty momentálně chápu a přijde mi logický.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Presne tak. Muj Prius plugin ma na hybridni pohon realnou spotrebu asi 3,7l/100km, kdyz vezmu v uvahu i jizdu v ciste EV modu, tak je to 2l/100km. Samozrejme elektrika z domu neni zdarma ale pred obchodaky casto ano. Takze na spotrebu si nemuzu stezovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No jo. Von v Toyote je asi kazdej de.il ze jo.
Zato tady na foru se to jen hemzi geniama.

Jsem zvedavej na Teslu Model 3. V Cine zatim jen stovky objednavek i pres dvojite snizeni ceny. Evropa taky zatim nic moc. Chtelo by to cist i neco jinyho, jak psal predesly prispevatel.

S EV je zatim velkej problem s dojezdem. Bozhuzel. Sice na 90% jizd staci v pohode ale kdyz pak mrzne a chcete jen nekam dal. Obycejny spotrebitel proste nechce resit kde a jak dlouho nabijet a jesi neni nahodou protivitr. Sam jsem fanda EV, za takovejch 4-6 let si myslim ze uz se to zlomi. Doufam.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to víš že jo :-) Přečti si někde mimo tento server, jakou averzi mají spotřebitelé vůči BEV. Pan Toyoda není d..bil a nechce jít hlavou proti zdi. Nabízí to, co umí zároveň snížit emise a dát možnost EV jízdy, ale zároveň taky neomezí spotřebitele například v dojezdu. Nebo v době potřebné na dotankování. Nebo v dostupnosti tankovacích stanic. Až přijde čas, tak vyhodí z hybridů spalovák a dají namísto něj větší baterku. A nebo taky ne, možná rozjedou více Mirai, ačkoli tomuto směru vývoje sám nevěřím. V každém případě, jsou víc napřed, než si vůbec umíš představit.

Taky si myslim ze jdou na to chytre a postupne.

Obrázek uživatele spetak

Že mají perfektně vyvinutý technologie, o tom není pochyb.
Hlavně aby ten “čas” přišel co nejdřív.

---

Už jen EV, najeto 105 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Toyota a Peugeot stihli napodobit platformový přístup VW včas, Renault jen tak tak a kdo ví jak rychle to prosadí plošně, když se teď rozhádal s Nissanem.
Ostatní velké automobilky, co vyrábí větší množství modelů, začnou pociťovat cenovou nekonkurenceschopnost.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?