Tesla pracuje na systému recyklace bateriových článků, který pomůže zlevnit elektromobily

Tesla vydala před několika dny zprávu o dopadu jejích aktivit na životní prostředí. V rámci ní se dotkla i problematiky recyklace baterií, na které nyní pracuje.

Levnější a ekologičtější vozy. To by mohl přinést nový způsob recyklace starých akumulátorů.
foto: Tesla

Bateriové články jsou Achillovou patou každého elektromobilu. Nejenže je díky nim pořizovací cena elektromobilů stále výrazně vyšší než u konvenčních vozidel, ale navíc není vždy stále zcela jasné, jakým způsobem budou články likvidovány po konci jejich životního cyklu.

Nad touto problematikou se pozastavuje i Tesla, která hledá řešení v co nejefektivnějším způsobu recyklace bateriových článků. Takovýto přístup k problému se výrazně liší od ostatních automobilových výrobců, kteří na místo recyklování článků hledají způsoby, jak staré akumulátory dále využívat, například v zařízeních pro uskladňování energie.

Tesla již nyní spolupracuje se třetími stranami specializujícími se na recyklaci materiálů. Společně se soustředí na zpracování použitých baterií s ukončenou životností, u kterých se snaží co nejvíce ekologicky likvidovat materiál, který se již nedá využít. Pro Teslu se však jedná o dočasné řešení této problematiky.

V Gigafactory 1 by měl nyní probíhat vývoj zcela unikátního systému recyklace baterií, o kterém Tesla píše: „V Gigafactory 1 vyvíjíme unikátní systém recyklace baterií, který bude zpracovávat odpad vznikající při výrobě baterií a baterie s ukončenou životností. Prostřednictvím tohoto systému budeme maximalizovat možnost znovuvyužití důležitých kovů, jako je lithium a kobalt s dalších kovů používaných v bateriových článcích, jako měď, hliník a ocel. Všechny tyto materiály budou recyklovány ve formě uzpůsobené pro výrobu nových baterií.“

Dostatečně efektivní recyklační proces by se podle Tesly mohl výrazně promítnout do ceny elektromobilů v důsledku výrazných úspor při výrobním procesu. Tím by se odstranily hned dva významné problémy elektromobilů, a to cena a problém akumulátorových článků na konci své životnosti.

Jak moc je Tesla ekologická, představila ve zprávě Impact Report, ve které se kromě recyklace použitých bateriových článků hovoří hlavně o celkovém dopadu Tesly a jejích produktů na životní prostředí. Tesla v této zprávě uvádí, že její vozy, kterých jezdí po silnicích celého světa více jak půl milionu, dokázaly po 16 miliardách ujetých kilometrů ochránit životní prostředí před 4 miliony tun CO2.

Ty by jinak vyprodukovaly klasické konvenční vozy při stejném kilometrovém nájezdu. K tomu připojuje informaci o tom, že její solární energetická řešení vygenerovala 13,25 TWh energie, zatímco vozy Tesla spotřebovaly 5,26 TWh energie, čímž byl alespoň částečně kompenzován fakt, že si vozy Tesla berou energii, která ne vždy pochází ze zdrojů šetrných vůči přírodě.

Tesla

6 Comments on “Tesla pracuje na systému recyklace bateriových článků, který pomůže zlevnit elektromobily”

  1. Flotace
    Problém s recyklací Li-ion baterií mohou vyřešit

    Flotace

    Problém s recyklací Li-ion baterií mohou vyřešit stoletím prověřené těžební metody
    http://oenergetice.cz/elektrina/akumulace-energie/problem-recyklaci-li-ion-baterii-mohou-vyresit-stoletim-proverene-tezebni-metody/

    Pro oddělení mědi od hliníku vědci využili běžnou metodu sedimentace, pro oddělení klíčových materiálů včetně grafitu, lithia a kobaltu použili flotační metodu. Tyto metody jsou nejlevnějšími postupy a pro jejich implementaci zde již existuje infrastruktura.

    https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180802191914.htm
    https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214993718300241

    1. No tyto metody jsou dobré, takže si každý položí otázku
      No tyto metody jsou dobré, takže si každý položí otázku proč je nová těžba ekonomicky výhodnější, než těžba z těchto starých baterií.

      Pokud vím, zatím nejsou ani na 80ti procentech recyklace. Takže 200kg z každé tyny baterií jim zbyde jako odpad.

      1. Nová těžba je ekonomicky výhodnější proto, že
        Nová těžba je ekonomicky výhodnější proto, že dodavatelé surovin jsou zavedené těžební společnosti, které mají rozjetou těžbu a znají postupy. Umějí také pružně reagovat na změnu poptávky.
        Jejich odpadní hlušina bude mít ale mnohem větší podíl, než jenom asi 20%. To jsem si naprosto jistý. Tedy levnější jsou proto, protože to mají rozjeté a mají know-how. Ale to se může rychle změnit.

Napsat komentář