Sdílená auta využívá stále více Čechů

redakce - 16 Červen 2017

Žádné problémy s parkováním, starost s pojištěním nebo servisem, a přesto možnost mít auto, jaké potřebuji, téměř okamžitě k dispozici. To jsou hlavní výhody carsharingu, tedy sdílení aut.auto sdílení aut carsharing

V zahraničí, zejména ve velkých aglomeracích, je carsharing neboli sdílení aut stále oblíbenější alternativou k vlastnictví auta
foto: kenny2332, licence public domain

Trend, který se ve větších městech Česka začíná po vzoru zahraničí úspěšně uchytávat, využívá stále více uživatelů – podle Asociace českého carsharingu jezdí po republice už 350 sdílených aut, která využívá asi 3-4 tisíce uživatelů.

A v blízké budoucnosti to bude zřejmě mnohem víc. Ne všem českým domácnostem či firmám se totiž vlastnit auto vyplatí, raději ho sdílí.

Uděláte pár kliků na počítači nebo chytrém telefonu, přímo v rezervačním systému zjistíte, kde stojí nejbližší sdílené auto, odemknete jej mobilem nebo čipovou kartou, odjedete s ním, kam potřebujete, a pak jej zaparkujete na ulici kdekoliv, kde vám to vyhovuje. Na konci měsíce pak zaplatíte jen za to, co jste s autem skutečně ujeli. To je carsharing, tedy sdílení aut.

To, co v Brně před 14 lety vzniklo jako nápad několika kamarádů s jedním autem a sdílenou tabulkou, dnes funguje jako družstvo Autonapůl - největší síť carsharingu v ČR, v devíti městech a s více než 60 vozy.

„Naší ambicí je propojit všechna větší města. Chceme růst s rostoucím trhem, který má v Česku určitě velký potenciál. Dnes máme asi tisíc uživatelů, věříme, že za pět let budeme obsluhovat 20 tisíc zákazníků,“ říká Stanislav Kutáček, zakladatel organizace Autonapůl a předseda Asociace českého carsharingu.

Pro srovnání – například v sousedním Německu dnes působí 150 firem a carsharing využívá asi 1,75 milionu zákazníků.

Kdy se vyplatí auto vlastnit, a kdy sdílet?

Podle posledních údajů Českého statistického úřadu Češi ročně na silnicích překonají 35,4 milionů kilometrů autem. Průměrná česká domácnost ujede za rok asi 8 220 kilometrů na území ČR a 1860 kilometrů v zahraničí.

I s palivem přijde průměrně na 6-8 Kč/km. Carsharing poskytuje výhody využívání automobilu, odpadávají ale náklady za pořízení vozu, povinné ručení, havarijní pojištění či starosti se servisem a údržbou.

Umožňuje navíc svým uživatelům přístup k velkému vozovému parku: velký tranzit, když potřebujete přestěhovat ledničku, malý městský vůz, když jedete jen na schůzku nebo combi, když vyrážíte na dovolenou. V řadě městských částí navíc mohou sdílená auta parkovat v místech určených pro rezidenty.

Pro lidi, kteří potřebují denně dojíždět do zaměstnání, rozvážet děti do školy nebo je pro ně vlastnictví automobilu důležitý společenský statut, carsharing nejvhodnější není.

Jako příklad si ale vezměme jinou rodinu – žije ve velkém městě, ve čtvrti s rezidentním a často problematickým parkováním. Dopravní obslužnost je zde dobrá, většinu cest zvládají pohodlnou hromadnou dopravou, a tak auto každý den nepotřebují.

Jednou týdně ale potřebují udělat velký nákup v 5 km vzdáleném nákupním centru, dvakrát do měsíce jezdí na 50 km vzdálenou chalupu a jednou za rok na dovolenou do Chorvatska. Ročně tak najedou asi 4 400 km.

Kdy se vyplatí vlastní auto: pokud jezdím více než 10 tisíc kilometrů ročně nebo auto potřebuju denně např. na dojíždění do práce

Kdy se vyplatí carsharing: 
pokud bydlím ve velkém městě, nepotřebuji auto denně a nenajedu více než 10 tisíc kilometrů ročně

Kdy se vyplatí autopůjčovna: pokud potřebuji auto na delší cestu nebo dlouhodobější výpůjčky v řádu více týdnů nebo měsíců

Kdy se vyplatí spolujízda nebo sdílení soukromého auta: 
když potřebuji šetřit každou korunu a nevadí mi určitý diskomfort

Pokud by rodina využívala carsharing, ročně by ji to vyšlo asi na 48 tisíc korun, ušetřit by tak mohla téměř 20 tisíc korun. Bez starosti s parkováním, pojištěním či servisem.

Sdílené auto se ale vyplatí i řadě firem. Nejvíce těm, kteří sídlí v centru města s problematickým parkováním a nepotřebují pro své podnikání vůz každodenně.

Společnosti se tak nemusí starat o servis ani silniční daň, navíc si mohou vybírat z vozového parku – malý městský vůz, když jedou na schůzku, tranzit, když potřebují převézt materiál.

1 sdílený vůz = 10 soukromých aut

Řada lidí ale využívá carsharing nejen kvůli finančním důvodům. „Carsharing šetří nejen peníze, ale samozřejmě i životní prostředí a prostor ve městech. Jeden sdílený vůz nahradí až deset soukromých aut. I proto v zahraničí a částečně už i u nás začíná veřejná správa sdílení aut podporovat – např. Brno nedávno oznámilo záměr zvýhodnit parkování carsharingu na městských placených stáních, Praha už téměř rok testuje zvýhodnění sdílených vozidel v systému rezidentního parkování, tzv. modrých zónách,“ říká Stanislav Kutáček z nejstarší a největší carsharingové organizace v ČR Autonapůl a předseda Asociace českého carsharingu.

Sdílená ekonomika, ekologie a mobilita se v moderních městech stávají stále důležitějším tématem, sdílení dopravních prostředků tak využívá stále více lidí.

Ve větších městech se začíná objevovat také tzv. peer to peer carsharing, kdy lidé poskytují ke sdílení i svá vlastní auta. V řadě českých měst funguje také . Sdílená auta by v ČR mohlo podle odhadů za pět let využívat až 100 tisíc lidí.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ten pravý boom nastane až s autonomními vozy, navíc elektromobily. Levný provoz umožní obrovské rozšíření, a většina lidí opravdu nebude mít důvod kupovat auto vlastní, starat se o to kde zaparkovat, běhat po servisech... Tipuji, že jednotlivé firmy nabídnou i výhodné paušály, podobně jako mobilní operátoři, aby získaly stálé zákazníky.

off

Reportáž o nanočásticích v Ostravě
https://www.facebook.com/udalostiostrava/videos/1385470334821311/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdroj: tisková zpráva.

Asi se pohybuju ve špatné skupině lidí, neznám nikoho, kdo používá car-sharing. Ale asi za to může moje představivost, protože jediný fungující scénář, který si umím představit je:
sídliště > jedu si nakoupit/k lékaři,> vracím se na sídliště.

Už ani ta zmiňovaná cesta na chalupu mě nevychází - buď si to auto půjčím na 3 dny ale potom je v dané době nedostupné pro ostatní(takže žádná výhoda carsharingu), nebo si ho půjčím na cestu, tam k němu přijde někdo jinej a odveze ho (a já zůstanu na chalupě bez dopravy).

Prosím koho napadne ještě nějaký reálně funkční scénář kde lze uplatnin carsharing napiště.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja carsharimg využívám, je to super.
Bydlím v Praze, takže auto denně nepotřebuji. Jezdíme s rodinou hlavně MHD, do práce i na běžné nákupy.
Carsharing přesně využíváme na ty víkendy. Tři dny pryč. Levnějším než z půjčovny.

Ale i na jednodenní výlety na místa, kam o víkendu třeba nejede veřejná doprava. Anebo na velké nákupy typu Ikea.

Na lyže jezdíme autem z půjčovny, od 4 dni je to levnější.

Aut je víc a víc, takže se už nestává, ze by na víkend nebylo.
Musí se také rezervovat, takže Vám ho nikdo z té chalupy ne odveze.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím, že myšlenka carsharingu je pěkná, ale lidi o to nestojí.
Většina lidí si nepořizuje auto kvůli ježdění, ale kvůli ukojení psychologických a sociologických potřeb.
Kdyby byla vůle, i bez cs firem by lidé sdíleli auta například v rámci rodiny nebo firmy.
My máme v rodině jedno malé a jedno velké auto. Používáme je s manželkou jak je potřeba a nerozlišujeme které je čí.
U spousty rodin to funguje tak, že mají oba partneři i dospělé děti stejná, obrovská auta, vzájemně si je nepůjčují a většinu času všechny stojí před barákem.
Ve firmách se auta dávají zaměstnancům jako součást odměn, protože to vyjde daňově líp než plat.

Ja spis myslim, ze problem je v tom, ze carsharove spolecnosti se to snazi naprat na nevhodne scenare. Asi nikdo nerozporuje kratkoobe pouziti ve meste. Ale kdyz si vezmu ten vyjezd na chalupu z jejich prikladu, tak za velke auto zaplatim za dva dny 5 tisic "stojne", aniz bych ujel jediny kilometr (coz je snad vic, nez auto z pujcovny). A kdo vidi tuhle "vyhodnost", odpiska ten koncept cely. Stejne tak argument s poctem nahrazenych aut (10-20) a prezentovanim potreby auta na cely vikend kazde dva tydny. I podprumerne inteligentni jedinec pochopi, ze tady neco nehraje.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Až trh ukáže, zda o to lidé stojí či nikoliv.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Tak nejak...

---

heros

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To sdílení se týká pouze vyspělých ekonomik, my jsme rozvojová, takže tady budeme jezdit ve Favoritech ještě 20 let :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nic moc model, a podle toho jejich příkladu 2x měsíčně na chatu to ještě k tomu vychází, že 1 sdílené auto nahrazuje jen 2 soukromá. A týdení nákupy se už dnes dělají v takových případech dovážkovou službou.
Reálné problémy se spíš vyřeší výstavbou parkovacích domů v nejproblémovějších městských lokalitách.
Skutečně není problém parkovat, ale jen parkovat zdarma v pár hustě zabydlených městských částech České republiky.

Jó kdyby to dělala velká komerční firma s tisíci auty, a skutečně měla v každé ulici od města vyhrazeno minimálně jedno parkovací místo, to by bylo něco jiného.

Ale Česko stále nemá díky komunistické hromadné dopravě takové velké problémy jako západní metropole, a spíš se vyplatí ještě 10 let počkat až na automatické taxíky, které nebudou potřebovat dlouhodobě parkovat vůbec.

Ještě zkuste vyjmenovat ty vyspělé západní metropole. Byl jsem např. v Londýně a nevšiml jsem si, že by tam hromadná doprava fungovala nějak lépe než u nás. Když to porovnám s Prahou, Ostravou a Brnem tak nevidím rozdíl, dokonce bych si troufnul tvrdit, že v ČR lepší, např. metro v Praze je díky novým jednotkám rozhodně "luxusnější" než metro v Londýně. České Dráhy už také dosáhly pomyslné "západaní" úrovni, díky CityElephantu a RegioPanterům. Dále tu máme nové tramvajové soupravy od ŠKODY Transportion nebo VarioLF, trolejbusy řad SOR a Solaris, a další a další. Vše jezdí relatívně "na čas", snad krom ČD :), trasy a tratě jsou "husté", právě diky těm "komančům", jak se tady s oblibou píše, tady máme hustou železniční síť, plně elektrifikovanou a elektrickou soustavu, z které dodnes a ještě dlouho budeme "profitovat". Takže, co?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za hustou železnici vděčíme spíše Císaři pánu, něco pak ještě tatíčkovi Masarykovi, pak už to byly jen přeložky, rozšíření a dodělání původních projektů. Z velkých tratí se po válce snad stavěla jenom magistrála přes Vysočinu, která stejně ale není tak jak ji prvorepublikoví plánovači kreslili, z Brna totiž měla jít na Slavkov, Uh. Hradiště a Trenčín, dále přes Tatry do Užhorodu, na druhém konci pak přes Mýto do Plzně.

Do Prahy měla vstoupit od jihu, to by znamenalo ale postavit paralelní trasu posázavskému pacifiku, taky předělat Vlárskou dráhu. Takže komunisti to osekali, a jen dokončili to co se započalo v 38 roce po záboru pohraničí, na druhém konci se tváří že měla jít na Bratislavu. Takže kolik reálně pořádné tratě od základu postavili 200km? Ano dělalo se pak i tak dost, jen ta síť moc o "lokálky" nerostla, naopak jich hodně díky jejich krokům živoří, protože to byly tratě mezinárodní a železná opona toto přerušila.

Elektrifikace je na méně než polovině délky tratí, v některých případech není dokončena ani u tratí relativně hlavních. Chybí kompletně elektrizace druhé tratě Veselí - Velenice; Brno-Kyjov-Veselí n. M. Chybí i dráty do Liberce. Z Prahy do K. Varů pod drátem také jenom oklikou. Bez drátů je prakticky celá Šumava, Krkonoše a Jeseníky, tedy oblasti kde se v Evropě zejména elektrifikuje.

Elekphanta hodnotit nemohu, ten je stejnosměrný a u nás je střídavá, takže jsem s ním tu čest neměl, ale s Ragiopanterem bohužel ano, jeho vnitřní uspořádání a nízkopodlažnost za každou cenu, spolu s úzkou uličkou dojem poněkud kazí.

Plnou elektrifikací jsem myslel elektrifikací jako takovou, a ta za "císaře pána" nebyla, ta se musela po 2.WW udělat celá, to samé, zabezpečení, světelná signalizace apod. Jinak souhlas, zřejmě více tratí nebylo třeba ani budovat, jako spíš modernizovat. Před léty elektrifikovali trať Ostrava - Opava a teď už to snad dodělali až do Krnova. Nevím jak Šumava, Krkonoše, ale v Jeseníkách si to moc nedokážu na těch jednokolejkách moc přestavit (pokuď myslíte trať usek Jeseník - Šumperk), jsou to všechno turistické lokality a taky by to nejspíš hyzdilo krajinu. Šumava, Krkonoše, všechno Národní parky, tohle taky asi bude jedno z omezení proč se neelektrifikuje.

Obrázek uživatele jurazhor

Tak zkus trať Šumperk-Kouty,budeš překvapen

---

jurazhor

souhlas. jen spis si myslim, ze to bude vic, nez 10 let. muj odhad je 20.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Samozřejmě myslím dlouhodobě parkovat po ulicích, nabíjet a servisovat se budou buď v těch centrálních parkovacích domech nebo na druhé straně za hranicemi města.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

počet registrovaných vozidiel v ČR je 5.2 miliona, takže štvorčlenná domácnosť má štatisticky skôr 2 autá, než 5.

ale ano, je tých aut veľa a nie je kde parkovať. v centre bratislavy nie je problem niekedy hľadať voľné miesto aj 3/4 hodinu.
asi s takouto situaciou pri dizajnovaní mesta nikto neratal :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to mala byť reacia na užívateľa MK dole
nejak to nevyšlo

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Honda upouští od vodíku, plánuje ovládnout čínský trh s elektromobily

zpravy.e15.cz/fleet-special/honda-upousti-od-vodiku-planuje-ovladnout-cinsky-trh-s-elektromobily-1333752

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Měla ho nechat padnout!!!

auto.idnes.cz/jourova-dieselgate-volkswagen-zaruka-dxc-/automoto.aspx?c=A170615_155236_automoto_fdv

seznam.cz/zpravy/clanek/odskodneni-za-dieselgate-by-volkswagen-znicilo-rika-eurokomisarka-jourova-27893

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Auta už mají problém parkovat i na vesnicích. Když má jedna domácnost o čtyřech lidech pět a více aut, tak je to problém. A takových rodin bydlí pět v jedné bytovce, tak kam ty auta naskládat že?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Me by teda zajimalo, kolik 4 clennych rodin na vesnici ma 5 a vice aut...
Jinak ja treba nemam sebemensi problem parkovat i primo v centru jednoho z nejvetsi mest v CR, tak trochu je treba rozlisovat mezi "neni kde zaparkovat" a "neni kde zadarmo zaparkovat"...

Nevim, jestli pet, ale ve spouste vesnic potrebujes auto na kazdeho dospeleho, ktery jezdi do prace, protoze verejna doprava proste neni (v lepsim pripade je, ale ne ve spravne casy).
Nicmene u dvougeneracniho baraku (spis nez rodiny) by me tech 5 aut az tak neprekvapilo.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No ja na vesnici bydlim, a rodiny standardni mivaji 2 auta (nekdo jen jedno, obca nekdo i 3), ale 4 clennou rodinu s 5 auty jsem opravdu nevidel, a taky jsem nevidel vesnici kde by kazda 4clenna rodina mela 5 a vice aut (to je proste uplna blbost)..

Ja prece nerikam, ze kazda, jen ze by me to neprekvapilo. A mimochodem, jednu takovou opravdu znam - zadni zbohatlici, dva dospeli s detmi, ojetiny ruzne velikosti a pouziti. O tom, jestli vsechna auta potrebuji, se dohadovat nebudu, ale maji je :)

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupŘízení stanic pro elektromobily

Newsletter


185.66.36.26