Průměrné emise nových aut v Česku klesly v roce 2020 o 6 %, nejnižší vykázal Peugeot

redakce - 12 Leden 2021

Brněnské Centrum dopravního výzkumu vydalo přehled průměrných emisí CO2 jednotlivých značek za uplynulý rok.elektromobil Peugeot e-208

Nejnižší průměrné emise za rok 2020 v České republice zaznamenala značka Peugeot.
foto: Peugeot

Centrum dopravního výzkumu srovnalo 20 nejvíce registrovaných značek osobních automobilů v České republice, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 96 %.

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsali nejvíce registrací Škoda (36,9 %), Volkswagen (8,3 %) a Hyundai (7,9 %). Jak je na tom český trh a jednotlivé automobilky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého?

„V roce 2010 byly u nově registrovaných osobních automobilů evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 149 g CO2 na ujetý kilometr. Žádná z automobilek se v té době nedostala pod hranici 140 g. V roce 2020 klesly v porovnání s rokem 2010 průměrné emise o 19 % na 121 g, tři automobilky se dostaly pod hranici 110 g CO2/km. Absolutně nejnižší hodnoty se 107 g dosáhl Peugeot. Nejvyšší meziroční pokles emisí, o 17 %, dosáhl Opel, naopak nárůst byl evidován u Mitsubishi (+2 %) a Audi (+5 %),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

Peugeot, Opel, Citroën

Toyota neobhájila v oblasti průměrných emisí CO2 první pozici z roku 2019. I přes meziroční pokles o 3 % na 112 g CO2 na ujetý kilometr to v uplynulém roce v rámci České republiky stačilo na 5. místo. První Peugeot (107), druhý Opel (108) a třetí Citroën (109) doplnila na 4. místě Škoda (111). Nejvíce registrací evidoval Peugeot u modelu 2008 (2 123), následoval Rifter (1 720) a 3008 (1 026).

V roce 2020 došlo v oblasti registrací nových osobních automobilů k meziročnímu poklesu o 19 %. Z uvedených 20 značek evidovala nejvyšší relativní pokles registrací Mazda (-56 %), Suzuki (-43 %) a Seat (-35 %). Jedinou značkou z uvedených, která v roce 2020 registrovala meziročně více osobních automobilů, byla Toyota (+1 %).

Škoda v prosinci 97 g CO2

Škoda si díky prosincovým registracím snížila průměrné celoroční emise CO2 na 111 g. V prosinci Škoda registrovala celkem 6 423 osobních vozidel, u nichž evidovala průměrné emise 97 g CO2 na ujetý kilometr.

K tomuto snížení významně přispěly registrace bateriových elektrických (BEV) a plug-in hybridních (PHEV) vozidel, která se na všech prosincových registracích podílela 16 % (pozn. v prosinci bylo evidováno 1 031 elektrických vozidel). Přibližně každá 6. registrovaná Škoda v prosinci tak „byla do zásuvky“, resp. se jednalo o vozidlo s externím dobíjením.

V prosinci registrovala Škoda 1 031 z celkem 2 636 elektrických vozidel registrovaných v roce 2020, tj. téměř 40 % celoročních registrací v posledním měsíci roku:

132, celkem 943 Citigo (BEV)
112, 807 suberb (PHEV)
741, celkem 741 Enyaq (BEV)
46, celkem 145 Octavia (PHEV)

Vývoj emisí CO2

V období let 2010 až 2016 docházelo každoročně u reálně registrovaných nových osobních automobilů ke snižování průměrných emisí oxidu uhličitého. V roce 2016 tak bylo dosaženo do té doby historického minima, kdy bylo evidováno 124 g CO2 na ujetý kilometr.

V letech 2017-2019 však průměrné emise oxidu uhličitého rostly. Jedním z důvodů byl nepochybně nárůst obliby tzv. SUV vozidel, které díky vyšší stavbě karoserie a vyšší hmotnosti dosahují vyšší spotřeby paliva, a tím pádem produkují také vyšší množství emisí.

Dalším důvodem bylo významné snížení podílu naftových vozidel ve prospěch vozidel benzínových. V roce 2020 se podíl registrací SUV vozidel opět zvýšil (na rekordních 35,4 %).

Ke snížení průměrných emisí v roce 2020 částečně přispěl také vyšší počet registrací vozidel (z nichž 90 % registrovala Dacia) a také registrace bateriových elektrických a plug-in hybridních vozidel (z nichž 50 % registrovala Škoda), a to i přesto, že se BEV a PHEV vozidla na všech registracích podílela jen 2,58 %. Bližší informace jsou obsahem tiskové zprávy „V roce 2020 bylo v ČR registrováno přes 5 tisíc nových osobních elektrických vozidel“.

U nově registrovaných lehkých užitkových vozidel byly v roce 2020 průměrné emise oxidu uhličitého 172 gramů na ujetý kilometr, meziročně -3,4 %. Ze 17 141 registrovaných vozidel si jich nejvíce připsal Peugeot (2 694) s 147 g CO2/km.

Zpět na HybridPřidat komentář

e-stationAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrol