Praha se připravuje na nástup elektromobilů, nabíjet půjde ze 4000 lamp veřejného osvětlení

Magazín Aktuálně.cz informuje, že Praha chce do roku 2030 vyměnit až 4500 lamp veřejného osvětlení. Z těch nových půjdou nabíjet elektromobily.

Nabíjení u lamp veřejného osvětlení není žádná převratná myšlenka, ale realizovat v praxi se ji zatím podařilo málokde. Překážky jsou více než technické spíše legislativní – jak za odebranou elektřinu platit apod.
foto: eLuminosity

U každé lampy by údajně mohla nabíjet dvě až tři auta. Vyměnit je však nutné nejen samotné lampy, ale i kabely, které k nim vedou.

To si vyžádá značné investice, které jsou aktuálně odhadovány na 2 až 3 mld. korun. Řeší se také platební metody, ve hře je Lítačka nebo jiná speciální karta.

Martin Bursík, nový šéf Komise hl. m. Prahy pro udržitelnou energii a klima, aktuálně v rozhovoru pro Český Rozhlas Plus prohlásil, že „auta se spalovacími motory budou muset z Prahy zmizet“. Hlavní město odhaduje, že do roku 2030 by v něm mohlo jezdit až 100 000 elektroaut.

Aktuálně.cz

147 Comments on “Praha se připravuje na nástup elektromobilů, nabíjet půjde ze 4000 lamp veřejného osvětlení”

  1. Má to jednu velkou vadu na kráse. Až těch 100000 EV nebo
    Má to jednu velkou vadu na kráse. Až těch 100000 EV nebo jen menší část vyjede o víkendu za Prahu, třeba k nám na vesnici, už se do té Prahy zpět nedostanou. U nás na vesnicích se s takovou lampou jaksi nepočítá. Tu cestu na víkend z Prahy si můžete představit jako cestu na MS v motokrosu v Lokti. Tisíce aut přijede z celého světa a lampa nikde žádná. Pane Bursíku, jak chcete přesvědčit obyvatele Prahy ke koupi EV, například Citigo-E, když v okruhu 70-180km od Prahy takovou lampu nenajdou?
    Vaše prohlášení, že musí zmizet spalovací auta z Prahy je jen plácnutí do vody.

      1. Ty jsi Koudelko nikdy nebyl v zastupitelstvu. Tam se řeší
        Ty jsi Koudelko nikdy nebyl v zastupitelstvu. Tam se řeší kanalizace, chodníky, obrubníky, trávník na fotbalovém hřišti, sociální bydlení, rekonstrukce školy, střecha kulturního domu, zničené zastávky, padající most, stará lávka pro chodce, chybějící lékař. Prostě se záplatuje to co zrovna hoří. Na nějaké zásuvky v nových lampách si netroufl ani projektant veřejného osvětlení. A přitom kdyby tam sám nějakou takovou lampu do projektu namaloval, nikdo by si toho v zastupitelstvu ani nevšiml a schválilo by se to. Kdo jiný, než odborník na projektování nového veřejného osvětlení by měl tohle do projektu namalovat a prosadit?
        V zastupitelstvu vážně nejsou odborníci na elektřinu a veřejné osvětlení a elektromobil nikdo z nich většinou ani neviděl. 🙂

        1. Bože pane Krupko Vy teda dnes máte svůj den! To se jen tak
          Bože pane Krupko Vy teda dnes máte svůj den! To se jen tak nevidí. Takže podle Vás „odborníci“ v zastupitelstvu levou zadní řeší (cituji) „kanalizace, chodníky, obrubníky, trávník na fotbalovém hřišti, sociální bydlení, rekonstrukce školy, střecha kulturního domu, zničené zastávky, padající most, stará lávka pro chodce, chybějící lékař“ (konec citace) a na to fachmani jsou, ale na veřejné osvětlení a zásuvky ne? A proč by je tam projektant dával, když zadavatelem projektu je obec? Vy toho tedy moc o zastupitelstvech a fungování obcí zjevně nevíte. Účastním se jich docela pravidelně a je to smutná chvíle v životě člověka…..

          1. Teď mi tedy řeknete, zda má Bursík sílu
            Praze prosadit

            Teď mi tedy řeknete, zda má Bursík sílu
            Praze prosadit nabíjecí lampy za několikanásobně vyšší cenu, než obyčejné lampy, když u nás nemáme sílu prosadit jednu jedinou. Lampy jsou ve vlastnictví obce. Tarif pro veřejné osvětlení není stejný s tarifem pro nabíjení vozů. Dodavatel elektřiny není stejný s majitelem lampy a odběratel je třetí osoba. Kdo komu a jak bude účtovat spotřebu?? Co z takové vysoké investice bude mít město?? Kdo bude platit údržbu lampy a servis lampy?? Možná v Praze to bude snazší, protože je tam PRE.

            1. Nevím a je mi to jedno. Pražáci vykopali anonistku Krndu a
              Nevím a je mi to jedno. Pražáci vykopali anonistku Krndu a začínají mít po zuby i piráta Hřiba. Takže cokoliv plánováno nad datum obecních voleb je scifi. Ta cena je samozřejmě úplně mimo, nejjednodušší řešení Vám uděláme na VŠB za 6-10 tisíc podle rozsahu toho, co to má umět.
              Problém je s tarifem, snad když ministr průmyslu Havlíček teď vyrazil ty korupčníky z ERÚ, tak nová parta konečně doplní k tarifu veřejné osvětlení i nabíjení, jinak je to nelegální nabíjet z lampy. Takže i všechna VŠB udělaná řešení berou elektřinu třeba z vedlejšího parkovacího automatu nebo z přilehlé budovy atp.. Čezký kocourkov v praxi.
              Až se vyřeší toto, pak prostě vysoutěžíte firmu, která to namontuje, bude provozovat, účtovat a platit Vám za to. Nebo jen elektřinu a uděláte to pro své občany, protože jakákoli další platba zvyšuje cenu za nabíjecí elektřinu.

                1. A věříte v Boha ?
                  No vidíte, já vašeho pikačúa taky

                  A věříte v Boha ?
                  No vidíte, já vašeho pikačúa taky nikdy neviděl a přesto věřím, že ho máte.
                  Neboj Krupko, ono to ňák dopadne a pár lidí si z toho nabije.
                  To, že se při tom napakujou různí parchanti, bohužel neovlivníš.

                2. +1
                  Až bude devět z deseti zastupitelů majiteli EV,

                  +1
                  Až bude devět z deseti zastupitelů majiteli EV, uvěřím, že se lampy prosadí. Myslím, že dříve EU zakáže prodej nafty.
                  Víte co je salámová metoda??

    1. Tak zrovna výlet z Prahy do Lokte dají už i dneska
      Tak zrovna výlet z Prahy do Lokte dají už i dneska elektromobily tam i zpátky i dvakrát. Takže ani tu nabíječku na vesnici potřebovat nebudou 🙂
      A už dneska je z Prahy do Lokte nabíječek jestli se nepletu cca 8. A to je cca 3000elektromobilů. Až jich bude 30xtolik, i nabíječek bude víc 🙂

      1. Ať počítám jak počítám. Praha-Loket(u Sokolova) cca
        Ať počítám jak počítám. Praha-Loket(u Sokolova) cca 150km. Přijelo na víkend asi 3000 aut. Nejbližší nabíjecí stanice u BMW 3km daleko. Při plném vytížení nabije 24-30 vozů za den. Jenže pak máš dvě možnosti. Buď budeš ve frontě u nabíjecí stanice, nebo budeš na motokrosu. 🙂 Prekérní situace. Pokud chtějí řešit nabíjení aut, určitě to nemůžou řešit jen přes Lítačku. Já ji nemám a kvůli jedné cestě do Prahy si ji pořizovat nebudu.

        1. Tak nabíječky u sloupu osvětlení asi nebou
          Tak nabíječky u sloupu osvětlení asi nebou rychlonabíječky, ale primárně určené pro několikahodinové nabíjení přes noc, či přes den kdo přijel do práce.
          Lítačka nejspíš bude jedna z variant, ne jediná.
          NAvíc na delší výlety se používají po cestě rychlonabíjecí stanice, stejně jako benzínku taky asi u toho motokrosu nemáte, ale naberete po cestě.. 🙂

    2. Pane Krupko, dle odkazu z vašeho příspěvku nechápu jak
      Pane Krupko, dle odkazu z vašeho příspěvku nechápu jak jste tohle mohl napsat?

      Za prvé nabíječky ve sloupku pouličního osvětlení je jen jedna z mnoha míst, kde se nabíjí elektromobily. Je to jen a pouze doplnění klasických rychlonabíječek, destination chargerů a pod. určených pro dlouhodobé nabíjení přes noc, v práci, apod. Nikdo soudný nebude hledat na vesnici lampu aby si tam dobil elektromobil, když tam přijel z jiného města, ale bude hledat klasickou rychlonabíječku.

      Za druhé až přijede tisíce elektromobilů na MS v motokrosu, tak já budu starý děda nad hrobem. Mezi tím a souběžně se zvyšováním prodejů eaut se budou stavět i rychlonabíječky. Takže po cestě na Loket se behěm 10-20 let stoprocentně postaví xxxx dalších rychlonabíječek.

      Za třetí než se tisíce eaut sjede na MS v motokrosu, tak už ty elektroauta budou mít každý dojezd přes 300 km. tj. Dojedou tam i zpět bez nutnosti na místě nabíjet.

      Váš komentář bych čekal od běhače, ne od vás.

      1. Představte si, že by na takovouto akci přijelo jen jedno
        Představte si, že by na takovouto akci přijelo jen jedno procento aut na elektřinu, což by bylo řádově nějakých třicet vozů. Mají problém.
        A teď Vám přijde dotaz v němčině přes aplikaci, kde se Vás někdo zeptá, zda nevíte o nějaké nabíjecí stanici v okolí nejlépe u hotelu nebo u restaurace. Opět prekérní situace. Mimochodem pokud přijedete na MS motokrosu z Brna, nebo z Holandska Teslou, zablokujete jedinou nabíjecí stanici u BMW na hodinu. A to se bavíme o jednom jediném procentu aut. Pokud přijedete Teslou do MCDonalda v K.Varech, musíte to vzít v protisměru a pak i v protisměru vyjet. Cizinec si takový přestupek nedovolí. Ono tam tak dlouhý vůz nezlomíte a nebo nedosáhne kabel.
        Závěr. Pokud v Praze postavíte milión nabíjecích stanic, tak musíte podobné množství postavit i za Prahou. Jinak tu komunitu pražských majitelů elektromobilů uzavřete do Prahy. Ale lidé chtějí cestovat,stačí se podívat v pátek nebo v neděli na výpadovky kolem Prahy.

        1. Si děláte legraci, že? Kde by asi tak Pražáci nabíjeli,
          Si děláte legraci, že? Kde by asi tak Pražáci nabíjeli, když s tím pojedou na chalupu? Že by na té chalupě? A proč by to dělali, když jim vyjde elektřina i v tom eCityGo na cestu tam i zpět s přehledem? A co se týče nabíjení na akcích, je to totéž. Elektřina tam je a zásuvka není problém. Pořiďte si elektromobil a jezděte s ním, pak o tom pište.

            1. no to mi povídejte. V chorvatsku , kde domací měli 20
              no to mi povídejte. V chorvatsku , kde domací měli 20 apartmanů a v každým sporák s klasickýma plotýnkama jsem nebyl sto jim vysvětlit, že by to odebiralo jak varná konvice. Že je prý nabíječka u Kauflandu…(kde prd vím zdali by mi to vůbec něco dalo) na destination chargeru u restaurace jsme si samozřejmě museli něco koupit a stejně nás stihli ošidit a vypnout za 2hod. Naštěstí to stacilo na supercharger. ja talent na domlouvání holt nemám….na rozdíl od jiných tady, co i s Leafem projeli kus Evropy.

              1. V Chorvatsku som mal ubytovanie v apartmanovom dome, kde ma
                V Chorvatsku som mal ubytovanie v apartmanovom dome, kde ma kazdy apartman parkovaci box v podzemnej garazi, pricom v kazdom boxe je zasuvka 230V/16A na nabijanie a keby to nestacilo, su tam aj 3fazove zasuvky.
                Prisiel som z vybitym, dva tyzdne som jazdil po okoli a odchadzal s 100% nabitym – vsetko len z tej 230V zasuvky.

                1. Neboli jinak receno zalezi na stesti.
                  Neboli jinak receno zalezi na stesti.

                2. Štěstí přeje připraveným. Prostě tam zavoláte nebo
                  Štěstí přeje připraveným. Prostě tam zavoláte nebo pošlete email s dotazem, kde mají nabíjení, že přijedete elektromobilem a že stačí obyčejná zásuvka, kde vám to bere 2-3 kWh za hodinu a že jim to zaplatíte. Klidně bokem na ruku, když na to nemají kolonku v pokladně. A je vymalováno, nabíjení je vždy. Třeba nabíjecími místy jsou všechny kempy v ČR, všude jsou připraveni na karavanisty, obvyklá cena je 5,- Kč/1 kWh a zásuvky od domácích po 22 kW červený pětikolík. Vyplatí se už koukat i po Tesla Destination Chargers, je tam vždy nabíjení i pro ostatní elektromobily. Třeba v Ostravě jich několik už jede, osobně pracuji na dalších 2.
                  A cizina? U apartmánu ve vile v Alpách paní dokonce věděla, že u nich bych to měl zbytečně drahé, když přes ulici je obecní nabíječka pomalá 22 kW zdarma a málokdy jsou na ní 2 auta, přes noc žádné. Kdyby ano, má obyčejné zásuvky ve dvoře, kde jsme parkovali, hned 3. Další pomalé zdarma byly nonstop u obchodů na kraji obce. U dolní stanice lanovky na zdarma parkovišti 4 pomalé a jedna rychlonabíječka, nonstop, ale už na karty. Další pomalá u wellnes centra. atd. atd.

                1. On stejně žádnou Teslu nemá, to ví všichni.
                  On stejně žádnou Teslu nemá, to ví všichni.

  2. Na jaře Prahu definitivně opouštím.
    Centrum samej arabáč

    Na jaře Prahu definitivně opouštím.
    Centrum samej arabáč a v noci samej dýlující negr, Vinohrady jsou v Rusku, v noci je to v MHD samá fetka a ožrala, v nočních spojích je to o život, metro do Motola navrhoval komik, obchvat města není, mosty na maděru, a banda pozérů řeší dobíjení z lamp.
    Trapáctví první ligy.

    1. ve 3 ráno sem se na hlaváku normálně bál a to už před
      ve 3 ráno sem se na hlaváku normálně bál a to už před 15cti lety ale jinak souhlas s tím bordelem, každopádně dokud unije elektrosype je potřeba vypakovat z práglu dízlprasata a postavit nový dobíjecí elektrolampy 😉

      https://www.televizeseznam.cz/porad/cernota/drogy-19782

      ale to víš no, zlatý čezký zkorumpovaný ručičky potřebují 20 mega a půl roku na odstranování trochu barvy z karláku a profík germám jim to ukáže jak se nedělá že dělá vapkou přes noc ;))))))

  3. BMW nezíská DOTACI 45 MEGA na rozšíření výroby dvou
    BMW nezíská DOTACI 45 MEGA na rozšíření výroby dvou modelů elektrických a hybridních osobních automobilů v Lipsku
    Soudní dvůr EU DOTACI 45 MEGA zamítl !!!

    BMW dostala dotaci pouze 17.000.000 € :))))))))

    https://www.investicniweb.cz/news-bmw-neziska-vysokou-dotaci-soudni-dvur-eu-ji-zamitl/

    https://kcc-hho.webnode.cz/znacka/bmw/

  4. Tedy jak tady čtu ty komentáře, tak Vám se člověk fakt
    Tedy jak tady čtu ty komentáře, tak Vám se člověk fakt nezavděčí. Tohle je jeden z nejlepších plánů (návrhů) za dlouhou dobu, a všichni na tom hned začnou hledat mouchy.
    Jo, možná existují lepší řešení, a lepší varianty – ale i tohle je přece super. Rozhodně to nemůže drobné městské elektromobilitě uškodit.

    Za mě tedy Praho (tedy pane Radní Chabře) DĚKUJI, jen to dotáhnout do reálného konce.

    1. To jste tak naivní? 🙂 Toto spíš vypadá jako pěkný
      To jste tak naivní? 🙂 Toto spíš vypadá jako pěkný tunel. Kolik by stál takový jednoduchý nabíjecí stojan, kde by byla jedna zásuvka 220V a jedna na 380V? Předělávka jedné té lampy vychází na 3/4 mega! Za to by se dalo postavit určitě několik stojanů na pomalé nabíjení, umístit by se mohly kamkoliv, nejen tam, kde je lampa a elektromobilitě by to posloužilo lépe.

      1. Už jsem to tu taky někde psal, ale není nad
        Už jsem to tu taky někde psal, ale není nad opakování.

        Oni tím spojili nutné s užitečným. Předvybrané lokality (Vinohrady, a Smíchov) mají totiž pouliční lampy už dávno po době životnosti, a norma stejně určuje, že by se museli během pár let vyměnit. Takže kdyby teď udělali sloupky, tak za pár let budou stejně lampy dělat.

        A k té sumě – ono to nebude tak strašné, protože lampa s dobíjecím místem se počítá za nabíječku, a na stavbu dobíjecích dává EU dotaci. Takže, jde vlastně o výstavbu dobíjecích stanic, a to že je tam nad tím lampa je vlastně jen benefit navíc.

        1. Jenomže pokud EU dává dotace na nabíječku, tak za tu se
          Jenomže pokud EU dává dotace na nabíječku, tak za tu se dá považovat i tem sloupek se 2 zásuvkama, jak jsem psal, ne? A na ten by šla taky dotace. No a tím pádem jsme zase tam, kde jsme byli, prostě ta lampa je šíleně předražená.

          1. Ano na sloupek by taky platila dotace. Jenže jak jsem psal, v
            Ano na sloupek by taky platila dotace. Jenže jak jsem psal, v daných lokalitách, jsou lampy VO stejně na konci životnosti a musí se měnit.
            Takže by jste udělal dobíjecí sloupky, a za rok až dva by jste dělal lampy VO = dvě práce (dvě kopání, zavřené chodníky a ulice atd…).
            Takže to bude drahé, ale najednou a dohromady.

      2. nejdrazsi na tom urcite nebude ta lampa s nabijeckou, ale to
        nejdrazsi na tom urcite nebude ta lampa s nabijeckou, ale to okolo 😉 zkusil sis nekdy ve meste postavit nabijecku? ja ano a nasobne drazsi je prave to okolo, tereni prace , pokladka nove kabelaze, a u takovehoto poctu kdy na ulici najednou bude treba 10 takovych bodu se bude jednat i o nove trafostanice v navaznosti na budouci rozsirovani v danych oblastech, a tam najednou ceny stoupaji do vyzsich jednotek milionu pro jedinou ulici 😉 cenu samotne lampy a nabijecky bych odhadoval do 200-250 tisic bez dane

        obycejne zasuvky jsou dobre mozna tak nekde u hotelu kde neresi automaticke zamikani kabelaze a placeni za odebranou elektrinu a zhruba vedi kdo jim tam nabiji, a nezajima je ze do dane zasuvky „tece“ elektrina neustale, coz samozrejme na verejnem prosturu nelze uskutecnit 😉

        a „3/4 mega“ je nejaky hruby vypocet? pri 4500 kusech a 2-3 miliardach to vychazi v nejdrazsi variante na 666666 za kus, za takovou cenu sice poridis i tu nejdrazsi Terru od ABB, jenze v tom neni cena montaze, servisu, platebniho a inline monitorovani a samozrejme terenni prave a rozvody elektriny k tomu potrebne na dane misto, kdys si objednas byt treba 100 kusu ABB Terra a budes je chtit uvest do provozu an miste kde k tomu neni zbudovana infratruktura siti, tak si priprav v lepsim pripade sumu okolo 1.5 milionu korun na kus 😉

        1. Je to 4 až 4,5 tisíce lamp za 2 až 3 miliardy. Já si asi
          Je to 4 až 4,5 tisíce lamp za 2 až 3 miliardy. Já si asi nevzpomínám na žádný projekt, který by byl na spodní hranici odhadní ceny, spíše jsem zvyklý na ten horní odhad plus nějaké to procento za vícepráce. Proto tu všichni kalkulujeme s 750 tisíci.
          Každopádně využiji vašich zkušeností a bez ohledu na ten článek jaký je tedy váš odhad pro řekněme 20 lamp po 7 kW, tedy příkon celkem s rezervou 3x 250A + trafostanice + stavební práce + výkopové práce 3000 Kč/m2 + vedení 300 Kč/m + zpracování projektu a dokumentace?
          Edit: Teď čtu, že Brno loni investovalo do osvětlení 45 milionů a v tom bylo mimo jiné výměna 1200 stožárů, nákup 200 LED svítidel, revize, opravy kabeláží, rozvaděčů, stožárů… Letos to bude podobné s tím, že investice bude 50 milionů a je v tom 900 LED svítidel. Z toho vychází, že celá lampa tedy včetně moderního svítidla a nového stožáru vychází na méně než 30 tisíc. Proč by ta samá lampa se zásuvkou měla stát 200 až 250 tisíc a s natažením kabelů dokonce 750 tisíc?

          1. nejsem na to odbornik, ja si takoveto veci take nechavam
            nejsem na to odbornik, ja si takoveto veci take nechavam spocitat a nacenit firmou presne podle toho jaky je aktualni sva na danem miste stavby

            ale hned to 20 lamp po 7kW bude dle meho spatne, i v clanku se pise 2-3 auta na lampu a urcite se nebude jednat o nejake nabijeni v radu do 7kW, ale u takovehoto zarizeni s emuze jednat klidne i o 2-3x 22kW

            z tech castek, hodne pritlac, tohle nebude kopat parta lidi s lopatou, na tohle se vezme technika, a tam jsou sazby hodinove, a cena 300 Kč/m „vedeni“ asi bych napsal rozvodu/kabelaze pocitej spise okolo 3000 pokud budou „z levneho kraje“ to budou hodne slusny brka, a trafacky budou zalezet v jakem stavu a jak nadimenzovane jsou

            hele lamla samotna je levna, ale to neni jen o te lampe, na ty lampe je to jen zaveseny, tam jde o ten nadstandardni „wallbox“ kde zaroven musi bejt i metodika placeni a bezpecnosti, takze nemuze fungovat ze k tomu prijdes, a zjistis ze to je pod proudem 😉 tohle musi fungovat jako standardni nabijeci misto s plnou bezpecnosti, takze platebni terminal s certifikovanym meridlem primo v danem zarizeni a kdys tam bude 3 moznych nabijeni, tak krom platebniho terminalu vsechno 3x, sak si klikni tady vedle na reklamu nektery z tech nabijecich sloupku co tady na me blikaj, namatkou ten 2x22kW CityCharge V2 a jso na 100 tisicich, a to tam neni platebni terminal a nebude tam pocitam ani monitoring ani cena servisu a vlastne ani certifikovana meridla ktera pokud tu elektriku chces prodavat tam bejt proste musej, v lepsim pripade se dostanes u takoveho stojanku na 150 tisic pokud ma splnit legislativne a bezpecnostne vse co je treba

            a nedivil bych se ze v cene zakazky by pak byl i nejaky servis a slusby s provozovanim spojene

            jak jsem psal, treba u tech ABB Terr to nakupem teprve zacina, a pak je to o tom ze abys mel vsechny ty sluzby co jsou standardem, tak jsi mesicne na dalsich 1000 eurech, a ty platis pravidelne, to opravdu neni o tom ze si doma u baraky vyvedes 5 kolik za 5 stovek a nabijis 😀

            1. Všude jinde po světě mají nabíjecí stojánky/lampy
              Všude jinde po světě mají nabíjecí stojánky/lampy jednotky kW (běžně i třeba jen 3 kW), není důvod, proč by měla být Praha průkopníkem a mít 2-3x 22 kW na lampu. Pak by ale samozřejmě ta cena odpovídala a neměl bych s tím nejmenší problém, leč tomu opravdu nevěřím.
              300 Kč/m vedení a 3000 Kč/m2 výkopových prací je uvedeno přímo v článku, to si asi pan radní pro majetek nevycucal z prstu, ale ví, kolik se běžně platí.

              1. to jestli tam bude 3 nebo 22kW je dulezite prave pro tu
                to jestli tam bude 3 nebo 22kW je dulezite prave pro tu kabelaz, z hlediska toho boxu na lampe je to celkem fuk, tam bude rozdil ceny minimalni a v radu mozna nizsich desitek tisic

                a co maj kde napsany v nejake dokumentaci je jen aby tam bylo neco pro media, az se na to vypise soutez, ceny budou razem jine a mnohem realnejsi, proste aby tam nejaky ceny meli, tak koukli na nejaky jiz hotovy projekty kde se menili lampy, opsaly a pripadne trosku pridaly na castkach a sup s tim do textu 🙂 realne jeste zadnou lampu s wallboxem nepostavili ani nesoutezili, takze nevedej kolik to ve finale bude

                ja cekam ze nejvetsi sumy pujdou prave do dimenzace rozvodnych siti v danych oblastech, na nich to cele stoji a pada

                1. jo takhle, jiz to chapu, za metr kabelu, ne za metr pokladky,
                  jo takhle, jiz to chapu, za metr kabelu, ne za metr pokladky, to pak jo, pac ten kabel nebude jeden, na metru jich bude slusnej svazek

                  a kdys si ten clanek na novinkach pozorne precte, zjisti se ty lampy budou mit i dalsi vyuziti a budou nosicem i dalsich technologii z mozneho dalsiho rozvoje i jinym smerem, tam ta cena pak bude skakat nahoru asi hodne rychle 🙂

                2. No uvidíme, půjdu na ně mrknout na podzim až to bude
                  No uvidíme, půjdu na ně mrknout na podzim až to bude hotové a pak můžeme pokračovat v diskuzi. Doufám, že budete blíže pravdě než já 🙂

    2. Brbláme, protože to jde z peněz nás všech. Stát to
      Brbláme, protože to jde z peněz nás všech. Stát to miliardu, tak ani nepípnu a budu z toho nadšený, ale u těch 3 miliard se mi nelíbí, že 2 mld. z toho jsou jen všimné pro někoho.
      Výkopové práce + nové vedení vychází do 80000/lampu, moderní LED jsou do 15000 Kč, sloup se 7kW přípojkou pár desítek tisíc, takže zbývá přes 100 tisíc dát to dohromady a jsme na čtvrt milionu a miliardě celkem. Fakt se ale nemůžu dopočítat, kde je těch dalších půl milionu na jednu lampu.

          1. Bohužel to tak je. Stát je černá díra. Tady půjde
            Bohužel to tak je. Stát je černá díra. Tady půjde alespoň něco pro lidi. Také se dají peníze využít na dávky, bydlení pro nepřizpůsobivé, například Praha 5 (Piráti) nedávno poslala šek v hodnotě 109.010 Kč organizaci Médecins Sans Frontières, která vozí migranty z Lybie do Evropy:
            https://www.praha5.cz/reprezentacni-ples-prahy-5-podporil-lekare-bez-hranic/

            Web neziskovky:
            https://www.msf.org/mediterranean-migration

            1. Bohužel, no… jen mi to přišlo takové hodně sobecké a
              Bohužel, no… jen mi to přišlo takové hodně sobecké a ne moc správné, takový ten přístup, že klidně ať kradou, ať tunelují, hlavně že budu mít před barákem nabíjecí místo 🙁

              PS:
              Jo, to byl důvod, proč už jsem MSF neposlal ani korunu, i když jsem je v minulosti podporoval a k jejich práci jsem měl respekt.

              1. Já v nich od počátku vidím jen idioty, kteří podporují
                Já v nich od počátku vidím jen idioty, kteří podporují válečné konflikty dodávkou lékařských a lékárenských služeb z daní nás všech. Aby se více bojujících (ne vojáků, ti obvykle v těchto konfliktech nejsou) mohlo vrátit k zabíjení. A tady doma v Evropě, kde ti idioti vystudovali obvykle za daně nás všech, pak čekáte na banální zákroky měsíce a leckdo se nedožije. Zato si můžete poslechnout historky, jak někde u petrolejky zachránili život borcovi uříznutím rozstřílené nohy. Lékaře bez hranic chci vidět v českém pohraničí, ne v Angole, Čadu, Jemenu a jiných dírách, kde si to rozdávají místní a naši idioti jim dělají backoffice. 🙁

                1. Lékaři bez hranic jsou z celého světa a působí v těch
                  Lékaři bez hranic jsou z celého světa a působí v těch nejnebezpečnějších situacích. Zachraňují všechny, ale hlavně civilní oběti válečných konfliktů. Jsou to hrdinové a mají můj obdiv a úctu.

                2. Ať ti nepraskne žilka Radovane.
                  A nebo naopak. Mám tu

                  Ať ti nepraskne žilka Radovane.

                  A nebo naopak. Mám tu knížku od jednoho doktora bez hranic. Původně jsem to nechtěl číst, ale je vážně dobrá. Daruji ti jí.

                3. Nemáme argumenty, tak osobní útok.
                  Ano, knížka od idiota.

                  Nemáme argumenty, tak osobní útok.

                  Ano, knížka od idiota. Přesně jak jsem psal, příběhy.

                4. Útok? Vždyť já mám starost o tvoje zdraví. Fakt nevim
                  Útok? Vždyť já mám starost o tvoje zdraví. Fakt nevim jak argumentovat na tvůj výlev. Jen ho respektuju.

                5. A co jiného to bylo? Asi máte posunuto vnímání. I
                  A co jiného to bylo? Asi máte posunuto vnímání. I ohledně slušného chování a tykání. Argumentovat znamená říci názor na cizí názor, což se nestalo. Útočit znamená třeba používat na cizí názor výraz „výlev“. Označit to celé na závěr slovem respekt je přinejmenším podivné.

  5. Celkem logické, kryje se to s nástupem prodejů
    Celkem logické, kryje se to s nástupem prodejů elektrických Škodovek tak se magistrát snaží, aby měli kde nabíjet. Bejt to někdo jinej tak by jsme si možná počkali trochu dýl.

    Ještě by to chtělo doplnit každou lampu kamerou, aby byla dokumentace pro případné případy vandalizace nebo krádeže kabelů.

  6. PROC zase vymysli nejake zpusoby platby? Proc proste nedaji
    PROC zase vymysli nejake zpusoby platby? Proc proste nedaji terminal na platebni karty????!!!!! Zapojis auto, pipnes kartu, strhne se startovaci poplatek treba 10kc,aby se overilo, ze karta funguje a pri odjezdu pipnes kartu podruhe, strhne se zaplacena elektrina minus uvodni poplatek a uvolni se konektor. To jako mam k tem peti cipum na nabijecky zrizovat litacku?!!!! A v Brne dalsi kartu a v Olomouci dalsi? Fakt strasnej zvyk tyhle karty a cipy.

        1. No nevím… pokud se benzince vyplatí osadit terminál už i
          No nevím… pokud se benzince vyplatí osadit terminál už i na vstup na WC, kde se platí 15 KČ (Shell), tak u platby nabíjení by to taky neměl být problém, ne? Souhlasím s tím, že nosit po kapsách karty a čipy od každéhoprovozovatele nabíječky mi teda jako moc progresivní nepřipadá, zvlášť, když je tady platební systém, který bez problémů funguje. Taky nemám zvláštní kartičky a čipy od všech benzinek, kde tankuji 🙂

        2. Ostravská MHD nemá problém s platebními terminály v
          Ostravská MHD nemá problém s platebními terminály v každé tramvaji, trolejbusu a autobusu. Kouzlo je v tom, že se karta používá jako identifikace a peníze se stahují až jednou za určenou časovou periodu, v tomto případě 1x denně (ve 4 ráno), ale není problém si to nastavit jinak. Najít si rovnováhu mezi snižováním podílu bankovního poplatku a rizikem plynoucím z nezaplacené nasčítané částky.

        1. Jakou má EL značka navýhodu, že ji nechcete? A jelikož
          Jakou má EL značka navýhodu, že ji nechcete? A jelikož přechod ze spalovacích motorů na alternativu bude trvat desetiletí pak očekávám, že toto zvýhodnění bude minimálně na životnost auta ( i když je to v rukách politiků a ti mohou cokoliv).

    1. A i kdyby benefit parkování pro EV v modrých zónách byl
      A i kdyby benefit parkování pro EV v modrých zónách byl zrušen, tak tohle je primárně pro rezidenty. Nabíjení z lampy je (samozřejmě dle velikosti baterie) otázkou hodin. Takže se má jednat o pomalé „celonoční“ nabíjení = pro ty co tam parkují přes noc.

      PS: aktuálně speciální RZ nepotřebujete, můžete si na magistrátu klidně zaregistrovat pro parkován v zónách jakoukoliv klasickou RZ.

  7. Praha má sice dost jiných problémů jako kolony, které
    Praha má sice dost jiných problémů jako kolony, které budou jen horší, protože lidí přibývá a nové silnice se nestaví. Nebo MHD na hranici kapacity. Pokud by mi ale udělali nabíječku před bytem, tak se zlobit nebudu.
    U nás v ulici jsou 4 lampy a 40 parkovacích míst. Z každé strany ulice 20. Takto bude moci dobíjet zhruba 10 aut. Lepší než nic. Nicméně lidé mají v naší ulici malý nájezd. Například já bych dobíjel jen jednou za několik dní.
    Doufám ale, že kabel bude součástí lampy. Pokud ne, tak to nemá smysl, kabel by přes noc zloději ukradli.

    1. Kabel určitě nebude součástí lampy, ale neznám EV,
      Kabel určitě nebude součástí lampy, ale neznám EV, které by nemělo v kufru vlastní kabel kde na jednom konci je klasická koncovka 230V a na druhém Mennekes typ 2. A i kdyby ne, tak se dá samostatně koupit.

      Při té výměně lamp „rekonstrukci“ pravděpodobně dojde i osazení dle nových norem. Jestliže Vám v ulici parkuje 20 aut a budu průměrně počítat že polovina z nich je dlouhá 5m a druhá polovina 4m jedná se o nějakých 90 metrů jen auta. Plus mezery, tak má Vaše ulic nejméně 100m. Dle norem EU, na 100 metrech bude nejméně 5 až 6 lamp možná víc. Když budete mít kliku, a vyjde zrovna jedna na každý konec, tak jich klidně může být i 7

          1. Tipuju, že pokud rychlonabíječka zrovna nenabíjí, tak
            Tipuju, že pokud rychlonabíječka zrovna nenabíjí, tak šok nedostane. Ale nevím, nejsem sběrač. U pomalého nabíjení bych se asi nebál použít izolované klště nebo sekyru s dřevěnou rukojetí. Počítám, že dřív vylítnou pojistky, v dnešní době je to nejspíš i za proudovým chráničem. Rychlonabíjecí kabel pod proudem bych raději nepokoušel 😀 Nicméně musí to být lákavý kus mědi… 🙁

            1. No evidentně s tím oddělováním kabelů pod proudem mám
              No evidentně s tím oddělováním kabelů pod proudem mám ještě menší zkušenosti než vy, respektive mám k elektrice asi větší respekt.
              Jo, máte pravdu – kabely na rychlonabíječkách (když nenabíjí) jsou bez napětí, ta tu 3 X 1mm CYKY prostě jednou ránou utnete sekerkou.
              NO tak budou doufat, že jim to nebude stát za to.

              1. V tomhle směru jsem spíše skeptik. Každopádně nabíjení
                V tomhle směru jsem spíše skeptik. Každopádně nabíjení u pouličních lamp bych nezavrhoval. Koncepční by mi přišlo řešit to u nově budované infrastruktury a pro budování nabíječek primárně využívat infrastrukturu stávající. Tedy začal bych u trafostanic, jak už tu někdo zmiňoval.

                1. Proč skeptik.
                  Kolik Vám dnes dají za neoholenou měď? cca

                  Proč skeptik.
                  Kolik Vám dnes dají za neoholenou měď? cca 4,- Kč / kg. Takže za ty tři metry dostane max 10,- Kč.
                  To by jich musel usekat nejméně 5 aby měl alespoň na krabicák.

                2. ten kabel co je u DC nabíječek by byl ve výkupu za 40
                  ten kabel co je u DC nabíječek by byl ve výkupu za 40 Kč/kg tak jak je…se divim, že čokolády na to ještě nezaútočili

                3. Fanděj elektromobilitě, to nevíš ?
                  Fanděj elektromobilitě, to nevíš ?

                4. PRE vytvořila pár dobíjecích míst přímo u trafostanic.
                  PRE vytvořila pár dobíjecích míst přímo u trafostanic.

                1. Je pravda, že záleží kterou dvojici kabelů se povede
                  Je pravda, že záleží kterou dvojici kabelů se povede trefit jako první. Nicméně nějaké vytavené zuby v kleštích a nožích už jsem vidět a to to bylo následkem omylů. Při cíleném cvakání kabelů pod proudem nebude životnost použitých nástrojů nijak vysoká.

                2. U DC kabelů, pokud tedy zrovna nenabíjejí, by to nebyl
                  U DC kabelů, pokud tedy zrovna nenabíjejí, by to nebyl problém. Kabelem teče pouze komunikační signál a ten kleštím rozhodně neublíží. V průběhu nabíjení by při správném nasměrování řezného nástroje mohlo dojít k docela výraznému záblesku. To by snad nikdo neudělal :-).

    2. Zase na druhou stranu, pokud chci (nejen v Praze) mít jistotu
      Zase na druhou stranu, pokud chci (nejen v Praze) mít jistotu že zaparkuju, je to na mne si zajistit parkovací místo, a dnes v každé garáži jde zařídit kabel na 230V.
      Naopak u parkování na pozemku města není jistota že zaparkujete, takže čekat až mi „někdo“ zařídí parkování, případně i nabíjení mi připadá jako pořídit si byt a nemít zajištěné parkovací místo.
      A pak je druhý extrém, když si pořídíte garáž, a před ní Vám budou parkovat „jen na pět minutek“ experti 🙁

                1. Problém co bylo dřív, esli slepice nebo vejce už dávno
                  Problém co bylo dřív, esli slepice nebo vejce už dávno vyřešenej. Takže tvoje slavná narážka je už moc nezabírá ;-D

                  Čili logicky až začneš sériově vyrábět EV s Lipolkama a grafenem co se dají nabít za 10 minut tak se možná přestanou stavět dobíjecí lampy. 😉
                  Tak šup kde máš to rychlodobíjecí auto? Už se nemůžem dočkat 😉

                2. Už dávno se vyrábějí, chlapče. Modeláři je
                  Už dávno se vyrábějí, chlapče. Modeláři je používají už nějaký ten pátek. Je jen otázka času, kdy se dostanou i do aut. Ráčej se informovat.
                  A domácí úkol speciálně pro tebe: dostanou se tyto(nebo jiné pokročilé baterie) do aut dříve, než se podaří magistrátní mafii profrcat miliardy do roku 2030?

                3. Potvrzuji. Dnes jsem do Ostravy letěl RC letadýlkem a
                  Potvrzuji. Dnes jsem do Ostravy letěl RC letadýlkem a nabité to bylo za pár minut.

                4. Z vás musí mít Greta radost.
                  Z vás musí mít Greta radost.

                5. Má, ale když vidí tebe jak jedeš ve smradlavém dieselu
                  Má, ale když vidí tebe jak jedeš ve smradlavém dieselu tak pláče.

                6. Takže ty jezdíš v naftovým rakovinometu, říkáš tomu
                  Takže ty jezdíš v naftovým rakovinometu, říkáš tomu Tesla a ještě žereš malý děti. No to ses teda pěkně vybarvil.

                7. Ty sis zase zapoměl vzít prášky a strkal si hřebíky do
                  Ty sis zase zapoměl vzít prášky a strkal si hřebíky do zásuvky.

                8. Kuku čím jezdíš? Slyšel jsem že nějakým starým
                  Kuku čím jezdíš? Slyšel jsem že nějakým starým dieselem.

                9. Já zase slyšel že doma žerete malý děti. 🙂
                  Já zase slyšel že doma žerete malý děti. 🙂

                10. Samozřejmě. Snižujeme tím uhlíkovou stopu.
                  Samozřejmě. Snižujeme tím uhlíkovou stopu.

    1. Přesně… jezdím pravidelně ze severního okraje Prahy
      Přesně… jezdím pravidelně ze severního okraje Prahy směrem na Plzeň a musím do Prahy, pak tunelama, na Vypich, abych se dostal na výpadovku ven z Prahy, na D5 a trvá mi to tak 45 minut. Pokud by byla hotová severní část okruhu, někde od Březiněvsi na letiště, tak jedu pohodlně po okruhu, tipuji, že by to trvalo ani ne půlhodinky a hlavně, nikomu bych pod okny nesmrděl.

      Ale dokončení okruhu (sever i SV až na D1) asi není tak in a moderní jako nabíječky na EV. Ale podle mě by to provozu v Praze rozhodně víc ulehčilo, od hluku i emisí.

        1. No vidíte, nám na zahradě vyrostl pětipatrový dům a to
          No vidíte, nám na zahradě vyrostl pětipatrový dům a to hned dvakrát. Nikdo s ním nesouhlasil a dokonce byl rok stavěn bez stavebního povolení, než si ho dovolil někdo zastavit – samozřejmě hned po dokončení. Přesto Praha všechno přikryla. Holt když se chce, všechno jde.

      1. Už to tu zaznělo. Pláčete dobře, ale na špatné hrobě.
        Už to tu zaznělo. Pláčete dobře, ale na špatné hrobě. Pražský okruh je státní stavba, nikoliv Prahy. Takže nevyčítat Praze, ale ministerstvu Dopravy a ŘSD.

        Pražský projekt je tzv. Městský okruh, ale ten jste na mysli neměl, protože jak píšete po tom aktuálně jezdíte.

    2. Vnější obchvat má na starosti stát. Naštěstí, takže
      Vnější obchvat má na starosti stát. Naštěstí, takže je šance, že se někdy postaví. Vnitřní obchvat (MO) – spojení Jižní spojka – Pelc Tyrolka minulá vláda v Praze naprojektovala. Nynější vláda projekt předělává, což je jen záminka jak celý projekt posunout zhruba o 3 roky. Radlická radiála je u ledu, současný projekt je zakonzervován. Radní pro dopravu ani auto nevlastní.

      1. Je to v podstatě síť pro nabíjení elektromobilů, na
        Je to v podstatě síť pro nabíjení elektromobilů, na kterou jsou připojené lampy. Místo toho, aby se cluster nabíječek napájel co nejkratší sítí, která je v blízkosti DTS a má rozteč mezi nabíjecími body 2,5-5m tak se buduje kapacitní síť s roztečí nabíjecích bodů 30-40m. Náklady na pokládku kabelů jsou v Praze až 3 mil. Kč za kilometr, celé je to tedy tak 8x dražší. Nehledě na to, že lamp je omezené konečné množství z hlediska počtu i vhodnosti umístění u parkovacích míst. Tenhle sloupek zabere plochu 14x14cm https://www.elmont-invest.com/images/elmont/obrazky-obsah/nabijeci-stanice-NSG.jpg, s místem opravdu problém není.

        1. Chápu. Bohužel daleko lepší je mít nabíječku tam kde
          Chápu. Bohužel daleko lepší je mít nabíječku tam kde parkuji. Dle mne by bylo dobré podmiňovat vystavbu nových parkovacích míst přítomností nabíječek. Pokud chceme EV auta, musí být možnost nabíjet tam, kde parkuji = parkoviště, parkovací domy, ulice atd. Asi ne na 100 procent, protože část bude nabíjet doma a pod. a část bude jezdit na jiný pohon, ale tak 1/4-1/3 míst by mela být vybavena nabíjením.

          1. To může být, DTS 22/0,4 kV jsou v husté zástavbě od sebe
            To může být, DTS 22/0,4 kV jsou v husté zástavbě od sebe vzdáleny tak 150-200m u každé může být cluster nabíječek s minimálními možnými náklady na vybudování. Ten cluster může mít svůj režim z hlediska omezení parkování, rezervací, placení a podobě.

            1. To by ale chtělo s tím počítat už ve fázi výstavby nebo
              To by ale chtělo s tím počítat už ve fázi výstavby nebo rekonstrukce silnic/komplexů/parkovišť. Pochybuju, že už je čas to protlačit do legislativy. Ale možná že jo, ona dle mne bude infrastruktura hlavní brzdou hromadného rozšíření EV.
              Ale jak ve stávající zástavbě? Myslím jak jinak než lampy? Praha je hystorické město a stavební zásahy (jakékoliv) jsou hrozně složité.
              Mimochodem jak dlouhý může být nabíjecí kabel k autu? Ztráty a tak?

        2. Oni tím spojili nutné s užitečným. Předvybrané lokality
          Oni tím spojili nutné s užitečným. Předvybrané lokality (Vinohrady, a Smíchov) mají totiž pouliční lampy už dávno po době životnosti, a norma stejně určuje, že by se museli během pár let vyměnit. Takže kdyby teď udělali sloupky, tak za pár let budou stejně lampy dělat.

          A k té sumě – ono to nebude tak strašné, protože lampa s dobíjecím místem se počítá za nabíječku, a na stavbu dobíjecích dává EU dotaci. Takže, jde vlastně o výstavbu dobíjecích stanic, a to že je tam nad tím lampa je vlastně jen benefit navíc.

    1. Hlavne to bude stat balik, ze ktereho se da dobre
      Hlavne to bude stat balik, ze ktereho se da dobre ujidat.
      Postavit sloupek za par korun neni tak zajimave jako vymenit lampu za nejakou ledkovou designovku, ktera sama o sobe muze stat majlant a nebude to nikomu tak napadne.
      Na druhou stranu maji to rozkrast nejak jinak. Zpusob se vzdycky najde a takhle bude alespon par novych nabijecich mist.

      1. +1
        Sice už také vím jak vydělat správný balík, ale

        +1

        Sice už také vím jak vydělat správný balík, ale překážkou jsou mi především moje morální hodnoty dané mojí výchovou. Přesto bych nikdy neměnil. Paraziti a podobný svinstvo jsou a vždy budou na temné straně síly.

              1. Je to naprd. Souhlas. Ale stejně jsem za to vděčný. Svá
                Je to naprd. Souhlas. Ale stejně jsem za to vděčný. Svá práva si dokážu prosadit i přesto (když mi to stojí za námahu).

                Za rytíře vás mohou považovat jiní. Mne osobně nabíjí energií vědět, že tací lidé jsou.

                O víkendu jsme byli na kole, pršelo a dostalo se nám nezištné pomoci. Svět je možná špatný, ale ostrůvky v moři svinstva se ještě najdou.

                1. Valná většina soukromých dotovaných projektů EU je
                  Valná většina soukromých dotovaných projektů EU je realizována tak, že nejméně polovina peněz z dotace skončí na soukromém účtu, to je prostý fakt. Dotace do státní správy typu nabíjecí stanice alespoň něco udělá pro veřejnost i když se taky na tom někdo přiživí.

                2. Souhlasim.
                  O to vice si vazim pratel, ale treba i zamestnancu,

                  Souhlasim.
                  O to vice si vazim pratel, ale treba i zamestnancu, nebot ty vybiram jen mezi slusnymi.

                3. Kdybyste sháněl SW dev. dejte vědět.
                  Kdybyste sháněl SW dev. dejte vědět.

      2. Oni tím spojili nutné s užitečným. Předvybrané lokality
        Oni tím spojili nutné s užitečným. Předvybrané lokality (Vinohrady, a Smíchov) mají totiž pouliční lampy už dávno po době životnosti, a norma stejně určuje, že by se museli během pár let vyměnit. Takže kdyby teď udělali sloupky, tak za pár let budou stejně lampy dělat.

        A k té sumě – ono to nebude tak strašné, protože lampa s dobíjecím místem se počítá za nabíječku, a na stavbu dobíjecích dává EU dotaci. Takže, jde vlastně o výstavbu dobíjecích stanic, a to že je tam nad tím lampa je vlastně jen benefit navíc.

          1. No jasně, protože zdrojový článek je „Aktualně.cz“ a to
            No jasně, protože zdrojový článek je „Aktualně.cz“ a to je ještě více méně neutrální tam se „jenom“ nezmínili. Počkejte v jakém duchu o tom budou psát na „Autoforu“ nebo „Garáž“.
            Tam vypíchnout a zveličí úplně všechna negativa – vůbec bych se nedivil, kdyby tam bylo připsáno, že kvůli dobíječkám EV se opět rozkopou chodníky a dlouhé měsíce se uzavřou atd…

Napsat komentář