Pětinu najetých kilometrů budou mít v roce 2030 na svědomí elektroauta

Výzkum společnosti ABI Research týkající se elektrifikace dopravy a chytrých měst odhaduje, že v roce 2030 budou mít elektrická auta na svědomí 20 % najetých kilometrů.

Elektromobil Smart ED ve službě sdílení aut Car2Go v Amsterdamu.
foto: mmurphy, licence CC0 Creative Commons

Pětinu objemu globálně najetých kilometrů za 12 let budou mít na svědomí elektroauta. Tolik výzkum společnosti ABI Research. Postarat se o to mají především elektromobily ve službách sdílení aut.

Právě maximalizace jejich vytížení umožní pětinový podíl elektromobilů na celkově najetých kilometrech. V určitých městech a zemích by to mělo znamenat významné snížení znečištění ovzduší.

Širší adopci elektromobilů mezi veřejností by měla podpořit především města. Mimo jiné i vytvářením nízkoemisních a bezemisních zón a zakazováním vjezdu nejstarším typům dieselových aut.

ABI Research odhaduje to, s čím už dnes automobilky počítají. Totiž, že v blízké budoucnosti se výrazně promění způsob vlastnictví a využívání aut a lidé zejména ve velkých městech budou velmi často využívat služeb sdílení.

Podle studie ABI Research vyvolá rozvoj elektromobility potřebu fundamentální proměny elektrické rozvodné sítě. Bude se muset vyrovnat nejen s vysoce decentralizovanými zdroji, ale také s vysokou koncentrací velkých odběrů v městském prostředí.

40 Comments on “Pětinu najetých kilometrů budou mít v roce 2030 na svědomí elektroauta”

  1. Hlavně se u toho sdílení neinspirovat v Paříži, tam to
    Hlavně se u toho sdílení neinspirovat v Paříži, tam to nějak nedopadlo. Ale jinak si myslím, že autopůjčoven je i dnes dost, není potřeba to nazývat sdílení. To je jako nazývat sdílenou ekonomiku někoho, kdo má několik bytů v centru města a pronajímá je přes AirBnB.

    Můj názor je, že ve velkém se sdílení aut oproti vlastnictví auta neprosadí, vždy to bude záležitostí minoritní skupiny uživatelů. Ale samozřejmě, mohu se plést.

    1. Uspech sdileni zalezi predevsim na odhodlani politiku
      Uspech sdileni zalezi predevsim na odhodlani politiku dotahnout sve vyhruzky na poli potirani IAD do „zdarneho“ konce. Pokud se jim podari IAD zregulovat nebo prodrazit natolik, ze se provozovani vlastniho vozu stane nedosazitelnym luxusem, tak ma sdileni urcitou sanci.

      1. to by museli mít nadpoloviční většinu podporovatelů. Se
        to by museli mít nadpoloviční většinu podporovatelů. Se zkušeností posledních 30. let kdy podle automobilu je většinově člověk posuzován (máš Š120, jsi lůzr) se mi nezdá, že bychom si zvolili takové zastupiče kteří by nás v IAD omezovali. Mimochodem by se znegovala další z vizí za kterou národ šel v roce 89 a vraceli bychom se před onen rok.

        1. Nemusi mit nadpolovicni podporu, kroky snizujici dostupnost
          Nemusi mit nadpolovicni podporu, kroky snizujici dostupnost aut se deji jiz ted a to temer nikde v Evrope neni vladnouci strana vylozene prvoplanove proti IAD. Neni nezbytne IAD zakazat, muze stacit takova uroven regulaci, pozadovane vybavy, pripadne takove ekologicke normy, ze proste bezny obyvatel nebude auto schopen nebo ochoten ufinancovat.

          Vemte si treba nove povinne prvky vybavy aut od roku 2021, couvaci kamera, automaticke brzdeni, udrzovani v pruhu, detektor alkoholu, omezovac rychlosti a spousta dalsi. To navysi cenu levnejsich aut klidne o nejakych 10 % nad ramec inflace a velka cast volicu proti tomu nerekne ani popel, protoze jde prece o bezpecnost.
          Nebo limity CO2, ktere naplno uderi v podobne dobe. Se soucasnymi benzinovymi a naftovymi vozy jsou nesplnitelne a je obtizne se k nim priblizit napriklad s CNG, takze automobilky budou muset ve vetsi mire prodavat napriklad hybridni nebo elektricke vozy, ktere jsou vyrazne drazsi. Opet proti tomu temer nikdo nevystupuje, protoze to prispiva k ochrane klimatu a velka cast lidi to tedy akceptuje jako relativne dobrou vec.
          V neposledni rade samozrejme mame limity emisni, kdy kazda nova EURO norma dost vyrazne zprisnuje pravidla a nuti tedy automobilky ke slozitejsim a drazsim zpusobum zabranovani vzniku nebo zachytavanio skodlivin, coz auta nejenom zdrazuje, ale prodrazuje to i jejich udrzbu a casto vede ke zkraceni zivotnosti. Zase se neda cekat, ze se proti tomu nekdo ozve, protoze je to samozrejme opatreni prospesne pro zdravi lidi.

          Zadne z techto opatreni neznamena zasadni rozdil, kvuli kteremu by podstatna cast lidi prestala auta kupovat, ale pokud se jejich vliv secte a behem par let se podobna opatreni nekolikrat zopakuji nebo limity zprisni, tak se klidne muzeme dostat do stavu planovaneho komisi EU (redukce poctu aut o 50 % do roku 2050), aniz bychom komukoli auto zakazali a aniz by volby vyhrala nejaka radikalni zelena partaj.

          1. O tom že by se měly dále prodávat spalovací auta ani
            O tom že by se měly dále prodávat spalovací auta ani neuvažuji. On číňan do pár let zaplaví celou zeměkouli svými vozy – viz. počty elektrobusů a nákladních aut v CN. Jde jen o to jak zabránit EU kravinám o kterých píšeš. Holt asi bude nutno kupovat kapotované čtyřkolové motocykly, které tak nesmyslnou a obtěžující výbavu snad nebudou muset mít (viz. dnešní Piagio). Nějak si budeme muset poradit. Vždyť ve všem jiném kolem vítězí cena na úkor výbavy, proč by tomu mělo u dopravních prostředků být jinak? Nevěřím, že si nenajdeme cestičku.

  2. Sdileni aut je humus. Auto bez konkretniho vlastnika bude
    Sdileni aut je humus. Auto bez konkretniho vlastnika bude pojizdny odpadkac. Dnesni sdilena auta nejsou vzor pro zitrek. Az to bude pouzivat obycejny lid, tzv. dolnich 2,5 milionu, to bude masakr. Staci se podivat do urcitych lokalit. Komunismus ztroskotal prave na podobne myslence.

    1. Ale jdi ty brepto, vypadaj snad auta od Car4way jako
      Ale jdi ty brepto, vypadaj snad auta od Car4way jako odpadkáče? Nesmíš soudit ostatní jen podle sebe :)))
      btw moje auto taky vypadá jak odpakáč, ale v cizích a půjčených autech čurbes nesnáším ani nedělám :)))

      Půjčovny budou jako kluby, hodný a slušný budou jezdit v čistejch autech a prasta budou rychle eleminovaný a propadnou se do socko klubů a budou jezdit v zapatlanejch smradlavejch nerezovejch vanách s výlevkou a s integravanou dezinfekční vapkou. Zbytek bude chodit pěšky :)))

      1. Tohle fungovat nebude.
        Buď nasadíš cenu na kterou dosáhne

        Tohle fungovat nebude.

        Buď nasadíš cenu na kterou dosáhne jen 10% populace a ze zisku budeš platit čištění aut

        Nebo nasadíš cenu, na kterou dosáhne 50%, ale potom už tu čistotu neohlídáš.

        A to CAR4WAY (a ostatní) mají základní problém v použitelnosti. Já bych klidně bral možnost si ráno zarezervovat auto, dojet s ním do práce a odpoledne v opačném směru.
        Jenže tahle možnost pro mě reálně znamená, že si to auto musím půjčit na celý den. Tím se reálná využitelnost sdíleného auta srovná s využitím vlastního auta, jen s rozdílem ceny.

          1. Pravda, mel bych se opravit. Funguje to v presne urcenych
            Pravda, mel bych se opravit. Funguje to v presne urcenych lokalitach pro presne urcenou skupinu lidi.

            Takze ted bych prosil,aby to bylo funkcni i pro cilovou skupinu lidi, ktere bych definoval takto
            – prumerny plat
            – denni dojizdeni do prace cca 20km
            – bydliste mimo Prahu

            Uznavam, ze takovych je pouze 6-7 milionu, takze nejsou tak podstatni

            1. A já v úvaze pokračuji. Po tom co jsme v oblastech s
              A já v úvaze pokračuji. Po tom co jsme v oblastech s rodinnými domy snížili četnost spojů ČSAD na polovinu, zkrachovaly tam konzumy takže na nákup rohlíku a flašky mléka musí člověk běžet k nejbližšímu korýtku 8km, máme pouze jednosměnný zaměstnanecký provoz od 8:00 do 16:00, úřady jsou otevřeny Po. a St. do 17:00 pak nevidím pro zmíněných 6-7Mlidí prostor pro sdílení. To že se pár sousedů dohodne na spolujízdu do práce z ekonomických důvodů neznamená, že někdo protlačí káršérink mimo centra 5 měst v ČR. Dávám cílovému stavu někdy zadlouho max. 10% populace, tedy řekněme 3% vozů.

            2. To, že vy nejste v cílové skupině a pravděpodobně
              To, že vy nejste v cílové skupině a pravděpodobně ještě dost dlouho nebudete, přeci neznamená, že rovnou řeknete, že to fungovat nebude. Berte to jako službu vhodnou „pouze“ pro 1-2 miliony lidí, mezi které zrovna nepatříte. Já mám na plat cca 10 % pod pražským průměrem a kombinace Car4Way a Ajo mi ušetřila nemalé náklady na auto, které jsem vlastnil přes 10 let.

              1. Tady mi primarne neslo o cilovou skupinu.
                To co je potreba

                Tady mi primarne neslo o cilovou skupinu.

                To co je potreba resit je doprava lidi. A to tahle vec neresi. Mesta maji MHD, jsou tam taxi, ekonomicky tam funguji pujcovny aut.

                Ale svet nejsou jen mesta.

                Proto jsem psal, ze to nebude fungovat. Co bude fungovat jsou automaticke vozy, ktere se blizi. Jakmile budou, bude mozne snizit flotilu aut v CR klidne o 4 000 000 aut bez dopadu na dopravu. Automaticke vozy totiz nebudou trpet zakladnim bodem odkud je nutno startuvat. Proste se a nej presunou sami.

                1. Souhlasím. A carsharingové firmy budou první, kdo na
                  Souhlasím. A carsharingové firmy budou první, kdo na samoříditelná auta bude přecházet, do té doby (podle mě v ČR ne dříve než za 5 let) tohle fungovat bude velmi dobře.

            1. Car4Way – 450 aut na Prahu. Desítky už to dávno nejsou, na
              Car4Way – 450 aut na Prahu. Desítky už to dávno nejsou, na tisícovku si budete muset počkat tak dva roky. Zatím ve věštině případů mám nejbližší volné auto přibližně stejně daleko jako k nejbližší stanici MHD, takže za mě je jejich počet už teď dostatečný.

              1. Mě se ten systém sdílených aut líbí. Lidé si bohužel
                Mě se ten systém sdílených aut líbí. Lidé si bohužel neumí spočítat, kolik utratí za svoje auto a je zatím určitě i takový ten majetnický vztah. Pokud člověk nenajede denně 50 km a a každý víkend nejede 200 km daleko, tak je to dobrá alternativa.

                1. S denními nájezdy máte pravdu, ale právě k těm
                  S denními nájezdy máte pravdu, ale právě k těm víkendovým je to super alternativa – Fabie na víkend (pátek večer až pondělí ráno) od Car4Way je za 1400 s 200 km v ceně, tedy krásných 7 Kč/km. Pokud se do nákladů počítá i ztráta hodnoty vozu (zde jde o vozy v průměru méně než rok staré), tak se tyto náklady s vlastním novějším vozem maximálně tak vyrovnají.

                2. Ja myslim, ze prave naopak ten vikend je problem. Jednak na
                  Ja myslim, ze prave naopak ten vikend je problem. Jednak na ten vikend muze vyrazit jen velmi omezeny pocet sdilecu (z principu veci je aut vyrazne min nez lidi ve sdilecim systemu) a druhak pokud do posledni chvile nevim, jestli na me to auto zbyde, jak pak delat vikendove plany (rezervovat ubytovani…)?

                3. Máte dvě možnosti, buď s Car4Way čekat do poslední
                  Máte dvě možnosti, buď s Car4Way čekat do poslední chvíle (nelze rezervovat předem), ale i tak je těch aut dost, nejméně co si pamatuju, tak bylo volných asi 265 aut ze 450 v pátek večer, jinak je jich kolem 300, takže vámi popisovaný stav se v žádném případě neděje neděje. Druhá možnost (pokud máte rezervované ubytování) je Ajo, kde se dá rezervovat klidně měsíc dopředu. Ajo má aut méně a příznivější ceny, takže tam máte na víkend většinou smůlu, pokud to necháte až na poslední den. Oba carsharingy však rozšiřují flotilu docela rychle, takže příští rok už to bude zase o něco lepší.
                  Osobně využívám obě služby přibližně půl na půl, záleží na situaci (pokud je cílové místo s parkováním v modré/fialové zóně tak C4W, pokud parkování není placené, pak je většinou výhodnější Ajo).

                4. Nojo, ale kdyz si to auto budete pujcovat na kazdy vikend, tak
                  Nojo, ale kdyz si to auto budete pujcovat na kazdy vikend, tak uz jste mesicne na vyssi castce nez za operak kde mate auto k dispozici neustale.
                  A na druhou stranu, pokud je pravda co pisete (ze 2/3 aut jim neustale stoji) tak to nemuze davat ekonomicky smysl ani te pujcovne.

                5. Pokud tezi dotace, tak to vyjit muze…
                  Pokud tezi dotace, tak to vyjit muze…

                6. Jaky typ dotace v Praze na spalovaci auta mate na mysli?
                  Jaky typ dotace v Praze na spalovaci auta mate na mysli?

                7. Vim ja? Proto ta veta zacina slovem „pokud“.
                  Me zivi vyvoj sw,

                  Vim ja? Proto ta veta zacina slovem „pokud“.
                  Me zivi vyvoj sw, ne vyhledavani dotacnich titulu.

                8. 50 víkendů po 200 km: Car4Way 50×1390 = 69 500 Kč.
                  Vlastní

                  50 víkendů po 200 km: Car4Way 50×1390 = 69 500 Kč.
                  Vlastní auto: 10000 km = cca 22 000 Kč za benzín + povinné ručení, havarijko, parkování, dálniční známka, pneumatiky (ojetí + výměny), olej, STK… minimálně 15 tisíc + ztráta hodnoty auta za 350 tisíc (tj. Fabie ve stejné výbavě) je minimálně 10 %, tedy 35 tisíc ročně.
                  Dohromady jsme na cca 72 tisících.
                  33% vytížení je stále řádově více než průměrné využití vlastního auta, tedy okolo půl hodiny denně (průměrný nájezd je v ČR 25 km denně), tedy vytížení nějaké 2 %.

                9. Takze jinak receno, pokud vlastnim autem vyjedu jen o vikendu
                  Takze jinak receno, pokud vlastnim autem vyjedu jen o vikendu a ujedu o neco malo vic nez 200km tak oproti share neprodelam. A navic ho mam k dispozici cely zbytek tydne. Ale budiz, verim, ze jsou lide, co to nenajedou.

                10. Ano, samozřejmě, pokud máte vytížení vlastního vozu nad
                  Ano, samozřejmě, pokud máte vytížení vlastního vozu nad nějakých 12 tisíc km ročně, pak je výhodnější mít svoje. Průměr v ČR je tuším 7000, takže lidí se najde dost.
                  Hodně záleží jak dobře auto prodáte pokud by byla zůstatková hodnota této Fabie po 3 letech 200 tisíc, pak je jenom ztráta hodnoty 50 tisíc ročně a vlastní se vyplatí až někde u 15 tisíc km/rok.

                11. Ta Fabie se dá za 5tis s daní na operák pořídit (full
                  Ta Fabie se dá za 5tis s daní na operák pořídit (full servis, 10tkm rok), to vyjde ročně o 10t mín než ta půjčovna je na víkendy.

                  Ale rozumím, že pro některé lidi je ta půjčovna jednodušší způsob řešení jejich potřeb.

                  Jen je to krásný příklad toho, že pokud chcete auto „sdílet“, ale zároveň ho potřebujete kdykoliv pro sebe (každý víkend), tak to prostě nemá (a ani mít nemůže) ekonomicky kladný dopad na Vaši peněženku. A to samozřejmě platí tuplovaně pokud toto „sdílení“ zaštituje půjčovna, která se na tom snaží tvořit zisk pro sebe.

                  Osobně jsem k většímu rozšíření sdílených aut také značně skeptický a nejde vůbec o to jestli jsem zrovna vhodná cílová skupina. Ono skutečné sdílení aut (dle definice sdílené ekonomiky) také ještě nikde pořádně nefunguje, nebo to dopadlo fiaskem.

                12. Zapomněl jste na palivo (u carsharingu v tomto příkladě 10
                  Zapomněl jste na palivo (u carsharingu v tomto příkladě 10 tisíc km v ceně), takže přičtěte k těm 60 za rok ještě zhruba 22.

                13. Lidi opravdu nepočítají, co je vlastní spalovací auto
                  Lidi opravdu nepočítají, co je vlastní spalovací auto opravdu stojí. Mohu uvést podrobné náklady za uplynulých 11 let na vlastní, dnes prodaný, Citroen Berlingo. Najeto bez pár km 120 tis. km, cena za 1 kilometr 6,78 Kč.
                  Je v tom mimo náklady na můj vlastní čas (třeba jet pro palivo, na myčku, na STK, pro dálniční známku, pro ostřikovací kapalinu, na garančku, do servisu atd. atd., to už lidé vůbec nepočítají) vše.
                  Tedy kupní cena (pro zajímavost 313 tis. Kč), benzín (neskutečných 315 tis. Kč), garančky (52 tis. Kč), opravy (45 tis. Kč), pneu (28), povinné ručení (35), myčky (13), dálniční poplatky (6, většinou mám známku zdarma jako bonus k nákupu) a nějaké další maličkosti.

                14. Gratuluji Radovane k zásadnímu kroku, na můj spalovák se
                  Gratuluji Radovane k zásadnímu kroku, na můj spalovák se teď taky chodí dívat lidi 😉 Bohužel má 23 let, tak to nejde nijak hladce…..

                15. Děkuji. Pomohlo to dobrým známým, kteří před měsícem
                  Děkuji. Pomohlo to dobrým známým, kteří před měsícem zrušili svého letitého Fiata. A dokonce to bude alternativní auto, příští týden dostane k benzínu plyn.
                  Jinak se svým vozem vydržte ještě 7 let a už to půjde s prodejem hladce. Veterány lidi rádi 🙂

                16. Díky za podrobný rozpis a také se přidávám ke gratulaci
                  Díky za podrobný rozpis a také se přidávám ke gratulaci k prodeji spalováku.
                  Já jsem bez auta od dubna (po 13 letech), náklady vycházely téměř přesně stejně jako u Vás ale u auta trošku jiné cenové kategorie (koupě 40 000, prodej po 3 letech za 7500, roční nájezd 6276 km).
                  Jsem přesvědčený, že moje další auto už spalovák nebude, ale pokud se ke Car4way a Ajo přidá ještě Volkswagen We a Tesla rideshare, pak už dost možná vlastní auto nebudu mít nikdy.

                17. Rádo se stalo a děkuji. S cenou za kilometr hodně zahýbá
                  Rádo se stalo a děkuji. S cenou za kilometr hodně zahýbá pořizovací cena a nájezd, těch povinných poplatků (ručení, dálniční známka, STK co 2 roky) je fakt hodně.
                  Ve městě s fungující MHD, carsharingem a bikesharingem (třeba i elektrickým á la Vídeň) to asi opravdu brzy bude o něčem jiném, než o vlastnictví. Se zlepšujícími se bateriemi a zlevňující produkcí třeba skládacích elektrokoloběžek s řemenem přes rameno, pak i ten poslední kilometr od MHD k domovu/práci/schůzce má rychlé a pohodlné řešení.

                18. A teď si představte, že si budu půjčovat vůz na každý
                  A teď si představte, že si budu půjčovat vůz na každý víkend (nájezd 70km). Kde vozy ten káršérink bude na víkend pro chalupáře brát?

                19. Holt si budou muset poradit. Asi něco jako bikesharing,
                  Holt si budou muset poradit. Asi něco jako bikesharing, který řeší svážení kol na místa, odkud si je lidi nejčastěji půjčují, z míst, kde je obvykle nechávají, ale kola tam trčí dlouho nepovšimnutá. Prostě chtějí vydělávat, musí se snažit. Třeba oslovovat lidi, co na víkend auto nechávají před domem a jedou radši někam na kole nebo MHD za kulturou nebo vlakem a pěšky. Kde je vůle, tam je i cesta.

Napsat komentář