Nissan jako první automobilka na světě použila autolak, který ve tmě září. Symbolicky tak upozornila, že celosvětově nejprodávanější elektromobil Nissan Leaf pomáhá domácnostem využívat solární energii.
foto: Nissan
Značka Nissan navázala spolupráci s vynálezcem Hamishem Scottem, který vyvinul materiál STARPATH. Tento lak během dne absorbuje UV záření a po západu slunce vydrží zářit 8 až 10 hodin.
Zářící autolaky a fólie na vozidla již na trhu jsou, ale lak nabíjený UV energií, který si Nissan nechal vyrobit na zakázku, je jedinečný. Obsahuje výhradně přírodní materiály a jeho složení je přísně tajné.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Britský princ Charles v továrně na elektromobily
Prodej elektromobilů Leaf v Japonsku za rok 2014 rostl
Řidiči elektromobilu Nissan Leaf najedou průměrně více než řidiči spalováků
Součástí složení je velmi vzácný přírodní produkt hlinitan strontnatý, pevná látka bez zápachu, která je chemicky i biologicky inertní.
Různí výrobci již dříve u svých vozů používali fosforeskující laky s anorganickým složením, ale Nissan je první automobilkou, která tuto technologii aplikovala přímo. Životnost jedinečného laku značky Nissan bude v případě jeho uvedení na trh činit celých 25 let.
Více než 7500 Britů, kteří vlastní vůz Nissan Leaf, ujede jednu míli (1,6 km) za méně než dvě pence (asi 0,7 Kč). Tito řidiči podle vlastních slov šetří hodně peněz a úspory pak utrácejí za různé produkty, mimo jiné i za instalaci solárních panelů na střechu svého domu.
Díky tomu nejenže podstatně redukují uhlíkovou stopu, kterou jejich domácnost zanechává v ovzduší, ale mají možnost nabít si vozidlo zdarma.
Podle průzkumu, který nedávno Nissan zveřejnil, nabíjí 89 % majitelů vozů Leaf vozidlo doma přes noc. Ačkoli solární panely samy energii neukládají, a ani ji bez slunečního svitu nemohou poskytovat, proudí veškerá vygenerovaná nespotřebovaná energie do veřejné sítě. Majitelé domů za ni tak mohou dostat zaplaceno, což jim pokryje výdaje za nabití vozidla přes noc.
Majitel vozu Leaf Ian Finch je jedním z těch, kdo se rozhodli zkombinovat úspory nabízené provozem plně elektrického vozu se solárními panely k zajištění energie pro domácnost.
„Provoz Nissanu Leaf mě stojí šestkrát méně, než bych platil v případě vozu se spalovacím motorem,“ konstatuje Finch. „Celkově díky solárním panelům spotřebováváme o nějakých 25 % méně energie a jezdit s vozem Leaf na elektřinu vyrobenou zcela zdarma je prostě fantastické.“
Koukám, že jsem asi
Koukám, že jsem asi jediný, kterému ten článek připadá jako směs dvou nesouvisejících článků. Nejdřív začneme světélkujícím lakem, abychom zakončili tím, že si britové instalují solární panely na střechy… Leaf nechť slouží jen jako oslí můstek 😉
Kdysi jsem si dělal
Kdysi jsem si dělal legraci, že mám auto z Hirošimy (Mazda 323) a v noci, že svítí samo.
Nissan mě trumfnul.