Loučeň ožila vizemi pro českou elektromobilitu

Odborníci z oblasti elektromobility představili v Loučni své vize budoucnosti a možností elektrického pohonu v dopravě. Bude letošní rok znamenat tolik očekávaný průlom a definitivní bod zvratu v penetraci elektromobilů na českých silnicích?

Elektromobil Volkswagen e-Up! u nabíjecí stanice
foto: diema, licence public domain

TISKOVÁ ZPRÁVA

Co na to automobilky a stavitelé dobíjecí infrastruktury? A jak zareagují další alternativní pohony? Klíč k odpovědím na podobné otázky ležel v Loučni. Hlavním partnerem 4. ročníku tradiční konference o čisté mobilitě v České republice byla Skupina ČEZ – provozovatel nejrozsáhlejší sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR.

Ta by se měla letos a příští rok podstatně rozrůst, mj. i díky více než 40 stanicím vybudovaným z grantu evropského programu Connecting Europe Facility (CEF). Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.

„Objemy registrací nových elektromobilů v prvních dvou měsících letošního roku dávají naději na další růst. Jako provozovatel největší sítě dobíjecích stanic v České republice bychom tento růst chtěli znovu výrazně podpořit výstavbou nové dobíjecí infrastruktury, která umožní elektromobilům plynulejší pohyb i mezi největšími městy,“ uvedl manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík, jeden z přednášejících na konferenci.

„Cílem společného setkání v Loučni je nejenom představit aktivity jednotlivých resortů v oblasti podpory čisté mobility, shrnout plnění úkolů, které vyplývají z Národního akčního plánu čisté mobility, ale zejména připravit půdu pro aktualizaci stávajícího Národního akčního plánu čisté mobility. Letošní zima jasně ukázala, že silniční doprava zejména ve městech je hlavním zdrojem emisí zdraví škodlivých látek do ovzduší. Např. v Praze se silniční doprava podílí na celkových emisích jemných prachových částic PM2,5 z více než 60 % a na celkových emisích oxidů dusíku 56 %. Nepochybně tak musíme rozvíjet a podporovat různé formy alternativní dopravy a související infrastruktury,“ uvedl Vladislav Smrž, náměstek pro řízení sekce politiky životního prostředí a mezinárodních vztahů Ministerstva životního prostředí ČR.

Elektromobilita v ČR: nejtěžší je dosažení první tisícovky

Po loňských 271 nových registracích elektromobilů přibylo letos v lednu a únoru v ČR dalších 68 nových elektromobilů. Od začátku roku 2012 tak na českých silnicích začalo jezdit 1067 elektromobilů, nejvíce (367) jich bylo zaregistrováno v roce 2015.

Při uvažovaném průměrném nájezdu jednoho vozu 15 000 kilometrů ročně se celková spotřeba elektřiny pro tento objem elektrických aut pohybuje kolem 2,3 milionu kWh, tj. ekvivalent roční spotřeby 1 tisíce domácností.

Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.

Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7000 vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 % trhu a jen malé zaostávání za zeměmi západní Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 %.

Klíčová je infrastruktura

Národní akční plán (NAP) Čistá mobilita počítá v následujících letech s rychlým rozvojem počtu plnících a nabíjecích stanic po celé České republice. Projekt Elektromobilita ČEZ, který je součástí širší nabídky pod křídly společnosti ČEZ ESCO, reaguje na tento trend výstavbou sítě veřejných dobíjecích stanic.

Z celkových 71 jich je 26 rychlodobíjecích; zbytek sítě tvoří tzv. stanice normálního dobíjení. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou.

Další veřejné rychlodobíjecí stanice vybuduje Elektromobilita ČEZ v letech 2017–18 na hlavních tazích napříč Českou republikou. Celkem 42 stanic umožňujících dobití většiny běžné kapacity baterií za 20 až 30 minut vznikne díky grantu z evropského programu CEF.

Nad rámec těchto stanic bude vybudována také jedna lokalita kombinující integraci dobíjecích stanic, systému pro ukládání energie a výroby z obnovitelného zdroje.

tisková zpríáva

45 Comments on “Loučeň ožila vizemi pro českou elektromobilitu”

  1. Odborníci z oblasti elektromobility představili v Loučni
    Odborníci z oblasti elektromobility představili v Loučni své vize budoucnosti a možností elektrického pohonu v dopravě. Tak si je prohlédněte v připojené galerii na webu ČEzu. Je obdivuhodné, jaká malá hrstka lidí dokáže v ČR brzdit efektivně už 6 let elektromobilitu. Od doby prohlášení o 200 nabíječkách do 2 let po celé ČR. Odhadem 30 lidí, přední řada je prázdná. Možná by se vše urychlilo, kdyby se přítomní náhle poztráceli v místním Labyrintáriu 🙂. Pokud se divíte, že jste o akci nevěděli předem, tak je to taková prima romantická zašívárna se zámkem kousek od Nymburka. A největší pecka je, že si sebou dovezli propagační pomalý stojan. Jako by na zámku nebyly v hojném počtu běžné domácí zásuvky 230V 16A a jakoby zámecká kuchyně nedisponovala červeným pětikolíkem 400V 32A. Nebylo by lepší za ty prachy postavit další nabíjecí místo nebo rozšířit stávající?

    1. postavit stojan místo akce na zámku by určitě lepší
      postavit stojan místo akce na zámku by určitě lepší nebylo.
      Pro účastníky je akce:
      – příjemným zpestřením a trávením „pracovního“ času / u stavění nabíječky není taková sranda
      – divize elektromobility (DE) čezu si na sebe bohužel nevydělá (cca 500 čipů = cca 250tis Kč/rok) a čez je zatím financuje z ostatních aktivit. Tzn čím později postaví stojany tím později po nich (po DE) někdo bude chtít ekonomické výsledky attn. dokud je po nich nikdo nechce, tak nejsou za sebe ekonomicky zodpovědní – a to je velká pracovní výhoda
      Pokud by místo takovýchto akcí stavěli nabíječky, tak by vznikala síť a také zájem o elektromobilitu a to po nich taky nikdo přece nemůže chtít…. 🙂
      Je lepší si udělat výlet s ideově blízkými a tam se společně plácat po zádech, jak jsou skvělí.
      Je mi z toho zle…. 🙂

    2. Radovane, uz to neni vtipne… podle vas to vypada, jak kdyz
      Radovane, uz to neni vtipne… podle vas to vypada, jak kdyz je v cezu skupina lidi, ktera nejakym zpusobem brani zbytku republiky delat neco v elektromobilite. A nebejt cezu, byl by to tady elektromobilni raj.
      Prdlajs. Nebejt CEZu, tak mate podstatne min dobijecek nez ted. Hlavne si kopnout, takovej folklor.
      Uz to tady zaznelo mockrat – pokud jsou v cezu debilove, neschopni idioti, kazisveti a kde co, tak co brani Vam vsem kritikum vzit vec do svych rukou ukazat jak se to ma delat?
      At uz CEZ udela nebo neudela cokoliv, tak se dozvime jaka je to brzda elektromobility. Zrejme by do toho mel nasypat hromadu miliard aby byla rychlodobijecka na kazde mezi a vy jste byli spokojeni. Zkuste se objednat k Andreji Babisovi a vysvetlit mu to.
      Zrovna tuhle akci neporada CEZ, ale uz asi ctvrtym rokem Ministerstvo zivotniho prostredi. CEZ do tohoted jenom dal penize, jinak by to nebylo neb ministerstvo nemelo penize. Ale je to samozrejme spatne a brzda elektromobility, mel je dat do neceho jineho.
      Privezli tam stanici (stejne jako v predchozich letech), ale je to spatne, na zamku jsou preci zasuvky!
      Nezlobte se, ale vam se zavdecit, to by se jeden podelal…

      1. Ale já to nemyslím jako vtip. Je to krutá ironie a hezky to
        Ale já to nemyslím jako vtip. Je to krutá ironie a hezky to ilustruje přístup největšího výrobce elektřiny v ČR. V zákonech pro byrokraty máme paragraf o nečinnosti, kterou – stejně jako špatným rozhodnutím – mohou poškodit občana. To co dělají v ČEZ, RWE, EON a dalších je přesně tato nečinnost, s níž poškozují zákazníky a akcionáře.
        Nebejt ČEZu s jeho prohlášeními, tak tu máme třeba Greenway. Jenže i oni si rozmysleli, tváří v tvář molochovi a jeho silnému píár, do ČR jít. A mnozí další podobně. Protože byli přesvědčeni, že je pak ČEZ zválcuje. A on zatím jen dělá mlhu.
        Jinak smysluplnou síť rychlonabíječek – pro Vaši informaci – mají Slováci už od jara 2014, dlouho ji měli větší než ČEZ a stále ji mají větší než EON a RWE. Je březen 2017.
        Na Amperu příští týden v Brně si budeme moci po roce znovu a zase poslechnout zástupce elektrikářů, jak všechno jednou bude, opět nám všem rozsvítí světýlko na konci tunelu. Skončí konference a veletrh, světlo opět zhasne.
        Že akci pořádá MŽP jsem nevěděl, nicméně taky by mohli méně kecat a více dělat. A že není potřeba, o tom svědčí, že se na ni nenašly peníze přímo ve státním rozpočtu, ale dala je až polostátní firma. Kdyby je dala do budování nabíjecí sítě, neřekl bych ani slovo.
        Přivezli tam trapnou předpotopní stanici, de facto zásuvky s výkonem max.22 kW které má každý barák a dílna. A tím se chtějí v roce 2017 chlubit? Když svět i Evropa začíná reálně budovat 150kW???
        Nežádám po ČEZu, EOnu či RWE aby se podělali, aby se mi zavděčili. Žádám smysluplnou síť nabíječek, kterou jim při zadání vzdálenosti mezi nimi do mapy ČR zapíchá každá školák v páté třídě.

        1. „Nebejt ČEZu s jeho prohlášeními, tak tu máme třeba
          „Nebejt ČEZu s jeho prohlášeními, tak tu máme třeba Greenway.“ je ovsem vtip na druhou – mam hledat nejaky odkaz na „chvalozpevy“ ceskych elektromobilistu (i toho jmenem Radovan, byt ma predpokladam „dozivotni“ PIN zdarma) na prechod Greenway od „zadarmo“ na neprodelecne tarify?

          Jak nekdo vtipne poznamenal, to, co zakaznici zaplati na CEZ pausalu, nepokryje ani mzdu JEDNOHO technika, co by se o sit staral, natoz jakekoliv jine naklady.

          1. A dělá ČEZ něco pro to, aby těch zákazníků bylo více
            A dělá ČEZ něco pro to, aby těch zákazníků bylo více a mohli jezdit dále a častěji?
            Mají snad nabíjecí stanice mezi Ostravou a Brnem a mezi Brnem a Prahou v každém směru?

            P.S. žádný doživotní PIN zdarma neexistuje, Greenway se ze svého závazku hezky vyvlékl.

            1. A proc by mel? Priznejme si, ten boom tady v nejblizsich malo
              A proc by mel? Priznejme si, ten boom tady v nejblizsich malo letech proste nenastane (predevsim diky pomeru cen EV a platu). A kazda nova stanice jsou pro ne jen naklady navic bez jakehokoliv zisku navic (to, ze 1.000 zakazniku z 1.000.000 spotrebuje o trochu vic, je zanedbatelne). A akcionare nezajima prodelavani pro „dobrou vec“. (Ano, taky by vic stanic nejspis zmenilo me rozhodnuti koupit/pockat, ale jsem realista)

              Ad Greenway, nesleduju, takze nevim, ze se to nejak vyvinulo. Posledni informace, co jsem zachytil, byla, ze pro stavajici zakazniky to zachovavaji.

                1. Hmm. A umite odhadnout jak velke ty zisky budou a s jakou
                  Hmm. A umite odhadnout jak velke ty zisky budou a s jakou pravdepodobnosti nastanou (co jsou rizika, ze nenastanou a jak ty rizika minimalizovat)? Sazka na budouci zisky v tomhle segmentu je porad hodle loterie.
                  Celej byznys energetik je zalozen na odhadu budoucich zisku. Energetiky v evrope a i jinde se. Posledni dobe hodne spalily v tom, ze s virou v budouci zisky do neceho nainvestovaly a pak se zmenil trh (bridlicovy plyn v USA, cena uhli) nebo regulatorni prostredi (povolenky, klimaticky balicek) a vsechno to slo do kopru… staci se podivat, jak to s energetickym sektorem v evrope vypada…
                  Tak se tak porad nedivte, ze se do toho nikdo nehrne, je to sazka na velkou nejistotu… elektromobilni nadsenci vidi budoucnost ruzove (a asi ani energetiky to nezpochybnuji), ale jestli jejich model provozovani dobijecek bude ten profitabilni je otazka…

              1. „O trochu víc“ je malinko nepřesné. Moje garáž
                „O trochu víc“ je malinko nepřesné. Moje garáž spotřebuje 3,5x víc, než moje domácnost. A ve firmě jsem kvůli EV začal i topit elektřinou, takže tam je spotřeba také shodou okolností 3,5x vyšší. Uznávám, že nejsem průměrný elektromobilista. Ale i ve článku se uvádí 1 elektromobil při nájezdu 15tkm = jedna domácnost. A dvojnásobek prostě není o trochu.

            2. A dokazete si tipnout, kolik novych elektromobilistu pribude
              A dokazete si tipnout, kolik novych elektromobilistu pribude az se praha-brno a brno-ostrava pokryje dobijeckami? Jen at tomu dame nejaky rkonomicky rozmer…
              Tohle je takova casto opakovana mantra – ano, stanice trh urcite stimuluji, ale neni ti stimul jediny a ani nejvyznamnejsi. Trhy, kde se prodeje viditelne pohnuly se tak stalo zejmena diky dotacim na auta. Ty sly s vystavbou stanic ruku v ruce. Samotna vystavba stanic zpusobi, ze si auto koupi nekolik lidi, kteri vahaji, ale dramaticke prodeje to neudela. Napriklad Estonsko – tam se silnice zasitovaly dobre (aspon pro tacatek). Nastal tam boom elektromobility? Nenastal. Nejsou dotace na auta…
              Malo sut v ulicich je pro provozovatele infrastruktury klucovy problem. Neexistuje ale presvedcivy dukaz/priklad toho, ze samotna vystavba stanic si zajisti dost aut v ulicich na to, aby se vyplatila…
              Vas problem (myslim vice diskutujicich) je to, ze situaci vidite strasne jednostranne, zkreslene svym pohledem elektromobilniho fandy, to vam bohuzel pokrivuje uvazovani a nejste schopni byt nestranni / racionalni…

        2. Radovane, to je furt dokola jak v pomocny skole. Vy (a nejen
          Radovane, to je furt dokola jak v pomocny skole. Vy (a nejen vy) sve uvahy zakladate na tom, ze CEZ ma plnit nejake vyssi poslani a zasitovat republiku dobijeckama. Realita je takova, ze se to nevyplaci, komercne to proste nevychazi, coz uz tady mnohokrat zaznelo. Prestoze tomu tad mnozi neverite, je to tak.
          V situaci v jake energetiky v evrope jsou je rozvoj prodelecneho businessu dost problem, jaksi blbe se to interne obhajuje zezrovna na tohle mate utracet penize. Zachranuje to aspon PR, kterymu se tady tak vehementne vysmivate, ale vezte, ze to je aspon neco, co z toho CEZ muze vytezit. Ale trocha vic pokory by nebyla na skodu – pokud se vedeni CEZ rozhodne, tak svuj elektromobilni program jako prodelecny zrusi a verte, ze je to opravdu trapit nebude, maji jine starosti.
          To s tim Greenway je sranda, ne? Takze CEZ neco prohlasi, konkurenty vydesi a odradi a pak zije z toho, ze nic nedela? Tomu jako verite? Proc by to delal? Pro Cez by nakonec nebylo spatne kdyby prodelecnou sit postavil nekdo jiny a oni tomu dodavali elektrinu… Tyhle vase konspiracni uvahy uz jsou lehce paranoidni…
          Co jste taky vsichni posedly dobijeckama 150 kW? Mate vehikly, ktery se tim dobijet neumi a strasne to chcete. Dochazi vam, kolik takova vec bude stat? Kolik bude stat jeji provoz? Kolik bude stat kWh na takovy dobijecce? Vsadim se, ze k nim potom jezdit nebudete…
          Spendliky na mapu umi zapichat kazdej, stejne tak jako strejcove umi v hospode poskladat fotbalovej mancaft, poradit premierovi jak vladnout, pekari jak ma pict rohliky, dopravnimu podniku kudy by mely jezdit autobusy (tam, kde bydlim) a podobne…
          Ono se zada hezky, kdyz to ma platit nekdo jinej…
          S vama je fakt radost debatovat…

          1. Promiňte, ale kritizovat ČEZ mi přijde naprosto správné.
            Promiňte, ale kritizovat ČEZ mi přijde naprosto správné. To co totiž ČEZ poslední dobou předvádí nejen na poli elektromobility, ale i na polích ostatních, to je na pováženou. Naprosto nechápu, že takový šílený korporát dokáže generovat nějaký zisk. Všichni zaměstnanci ČEZu, se kterými jsem mluvil a nejsou na manažerských pozicích, jsou ze situace v ČEZu zhnuseni. Ta firma jde s prominutím do sraček. Na manažerských pozicích už se nenachází lidé, kteří by se tam dostali poté, co by si prošli pozicemi techniků a montérů, ale jsou tam mladí floutci, kteří si doma neumí zapojit ani zásuvku. Ale ano, dokáží namalovat graf v excelu a hezky o něm pár minut mluvit. Jenže pak to dopadá stylem, jakým to dopadá. Tito inteligentní mladí pánové zpravidla dohazují zakázky svým známým a vymýšlí nesmysly, aby bylo co dohazovat. Komplikují tak život všem okolo, svým podřízeným, zákazníkům, prostě všem. A víte, co je na tom nejlepší? Že takto to funguje až nahoru. Pánové dosazení státem tohle neřeší, protože oni dělají to samé v bledě modrém. A tak se největší polostátní firma pomalu rozkládá a jde do hajzlu. Když vám zaměstnanec podobné firmy řekne, že něco nejde, protože on na to nemá kolonku ve formuláři a bez toho nic nesmí a přitom by stačilo zvednout telefon a zařídit to během 1 minuty, je něco prostě špatně.

          2. Anonyme to je pořád dokola.
            Zrovna ČEZ má největší

            Anonyme to je pořád dokola.
            Zrovna ČEZ má největší zkušenosti z prodělečným businessem. Prodělal v Albánii a na jiných projektech daleko víc, než kdyby ty rychlonabíječky vybudoval. Nehledě na to, že na nabíječky dostal dotaci. Takže je má „skoro“ zadarmo.

            Pro začátek by stačilo tak jak sliboval před x lety, cca 20 nabíječek smysluplně po republice. To pro takový moloch jakým je ČEZ je jako plivnutí do moře.
            A na rozdíl do soukromých firem, má ČEZ a jiné energetické společnosti ebrovský potenciál získat domácí zákazníky, kterých dnes obecně hodně ubývá, protože se stále více vyplatí se od nich odpojit a jít do ostrovů, nebo poloostrovů.
            Takže místo toho aby ČEZ postavil rychlonabíječky a využil je jako PR pro získání domácích zákazníků, tak raději svoje sliby nedodrží a jen mlží a lžou.
            Vejce nebo slepice, je to pořád dokola, s něčím se začít musí. A ČEZ může levně začít s těmi nabíječkami. Místo toho jen lže a dělá všechno proto, jak to zdržovat.
            Elektromobili se z 90% nabíjejí doma a je všeobecně známo, že ten kdo má elektromobil má o hodně vyšší spotřebu. To znamená, že i „pár“ nových zákazníků doma s eletromobilem by ČEZu zajistil minimálně zastavení odlivů zákazníků. A nebo rovnou zvýšení počtu zákazníků a hlavně zvýšení počtu odběrů elektřiny, na které ČEZ vydělává nejvíc.

            Ale je vidět, že o to zájem nemá.

            Nabíječky by šli dovybavit systémem jako udělali třeba v ostravské univerzitě cca za 10-20 tisíc Kč nabíječky do stojanů pouličních lamp, kde lze platit mobilem, kartou, nebo jinak jednoduše tak jak je dnes v době internetu zvykem. Sorry, ale karta je z minulého století. A to je další fakt, který dokazuje jak ČEZ nic nedělá i když slibuje hory doly.

            Nevadí ani tolik, že je nečinný, ale to že slibuje a pak neplní sliby. to je vůbec ze všeho nejhorší, proto jsou lidi na ČEZ nejvíc naštvaný.

            Ohledně dobíječek 150kW, to není žádná posedlost, to je prostý fakt, že dnes se nevyplatí stavět nic jiného. Protože ta nabíječka tam bude stát dalších 10-20 let a jen tak se nepředělá na vyšší výkon. Už dnes se začínají prodávat auta které ty vyšší výkony využijí, do pár let budou i v ČEZku.

            Jooo kdyby ČEZ splnil sliby a před 5 lety tu měl postavených 20 rychlonabíječek s výkonem 50kW, tak neřeknu ani ň. Ale dnes je to naprostý nesmysl. Stejně jako jsem před 20 lety říkal, že stavět železniční koridory na maximální rychlost 160km je nesmysl, což se dnes jasně ukazuje. A každý se může přesvědčit, kdy obyčejné osobní auto jede po dálnici rychleji než rychlík po tom slavném koridoru!!! Opět stejně nevyužitý potenciál železnice, kdy měly rychlíky už dávno jezdit 200-250km aby alespoň trochu konkurovali automobilové dopravě.

            A další příklad. Digitální televize, v ČEZku se rozhodli, že zavedou dvbtv1, většina lidí nakoukpili televize a ejhle, najednou po 2 letech se rozhodli, že by bylo dobré to předělat na dvbtv2!!! A nepomůže to, že nástup zpozdili o pár let. Už tehdy bylo jasné, že to nebude dlouho trvat a že investice do dvbtv1 je zbytečná a bylo lepší rovnou budovat dvbt2. Také to několik chytřejších států takto provedli, prostě přeskočili starší verzy, protože zaspali a už se to nevyplatilo. Ne tak v ČEZku. tady se buduje nesmyslně, bez vyhledu do budoucnosti. Kdy každý malý školák by jim řekl, že to co dělají je zbytečný vyhazování peněz.

            Tak tu netvrďte něco o prodělávání, protože ČEZ je v tom největší expert. Zatímco většina lidí to vidí hned ČEZu to dojde až když promrhá peníze „i ty naše“ po několika letech.

            1. Chlapi, chápu, že je těžký Vám to vysvětlit, ale zkuste
              Chlapi, chápu, že je těžký Vám to vysvětlit, ale zkuste se zamyslet nad následujícím tvrzením.
              Stavět síť dobíječek s tím, že vydělám na tom, že
              a) díky tomu přibudou nové elektromobily
              b) zvedne se mi domácí spotřeba
              c) zabráním odlivu stávajících zákazníků
              je blbost. Ani jeden z efektů popsaných výše nepřinese finančně ani zlomek toho, co ta síť bude stát. Takhle tu investici neobhájíte, věřte tomu nebo ne.
              Lampy – trochu paradox, ne? Píšete, že dnes se nevyplatí nic jiného než 150 kW. Ale současně o pár řádek výše píšete, že nabíječky by šlo stavět tak, že se dají do lampy za 10-20 tisíc. Tak co se má teda stavět? Kdyby ČEZ začal stavět lampy, tak se tady strhne mela, že to jsou debilové, protože mají stavět 150 kW minimálně (v lampách podobný výkon moc není, řekl bych). Když je nestaví, tak je to taky špatně…
              Vám se zavděčit je teda sranda.
              Neříkám, že to ČEZ dělá optimálně, jde jim to pomalu a ztuha. Ale něco dělají. Ostatní nedělají vůbec nic.
              Komu se nadává? ČEZu. Ať udělá co udělá nebo neudělá nic, akorát mu tady v diskusi vynadáte (nestaví, staví blbou technologii, na blbých místech, podporuje blbé akce, všechno je blbé).
              Tak vy, elektromobilisti, utvořte nějaký spolek a dejte se sami do díla, rozumu máte na rozdávání.

              1. tak já vám to zkusím vysvětlit známý anonyme.
                ČEZ

                tak já vám to zkusím vysvětlit známý anonyme.
                ČEZ tvrdí, že chce být leaderem na trhu v oblasti elektromobility někdy od r. 2008. Stále tvrdí, jak bude budovat síť, jak do ní bude investovat prostředky, jak bude … atd. atd.
                Tímto postojem samozřejmě zablokoval mnohé soukromé aktivity, které skutečnou síť mohli dávno vytvořit. Samozřejmě, že ČEZ všichni známe a nikdo normální nebude stavět proti ČEZu konkurenční síť protože to by byla bitva s Goliášem tzn vyhozené penze. A pokud ČEZ tvrdí jak do toho vletí a bude tím leaderem, tak to každý normální člověk chápe jako, že to bude brzy – v horizontu např pár let. Tady se ovšem neděje nic téměř 10let a stále ČEZ prohlašuje, že něco bude….
                Tímto postojem prostě ČEZ v ČR elektromobilitu hodně zbrzdil a proto také už nikdo jeho prohlášením nevěří a je k nim kritický a skeptický.
                Měli rovnou říct: uděláme jen několik nabíječek, budeme tvrdit, že je to síť a následně budeme žádat o dotace ať to zaplatí někdo jiný a my (jako ČEZ) budeme krásní a slavní a zadarmo.

              2. Vy si furt děláte z elektromobilistů Pr..el, ale všeho do
                Vy si furt děláte z elektromobilistů Pr..el, ale všeho do času, až Vás za tu poslední větu chytnou za slovo, to Vám pak ty Vaše stanice budou na Ho.no, tedy jen pro zaměstnance ČEZu budou.
                A zase se bude divit, jako v Albánii, Bulharsku, Rumunsku a pod.

              3. tárate! jedna vec je rýchlodobíjanie pre dojazd nad
                tárate! jedna vec je rýchlodobíjanie pre dojazd nad kapacitu akumulátoru. vec druhá je dobíjanie v čase, keď som v práci, na dlhodobom jednaní, v kine, motám sa z obchodu do obchodu v nákupno-zábavnom centre. vtedy aj „domáce“ 230V/16(12)A je dostatočné. ale to je treba premýšľať a premýšľanie BOLÍ.

            2. Chlapi, chápu, že je těžký Vám to vysvětlit, ale zkuste
              Chlapi, chápu, že je těžký Vám to vysvětlit, ale zkuste se zamyslet nad následujícím tvrzením.
              Stavět síť dobíječek s tím, že vydělám na tom, že
              a) díky tomu přibudou nové elektromobily
              b) zvedne se mi domácí spotřeba
              c) zabráním odlivu stávajících zákazníků
              je blbost. Ani jeden z efektů popsaných výše nepřinese finančně ani zlomek toho, co ta síť bude stát. Takhle tu investici neobhájíte, věřte tomu nebo ne.
              Lampy – trochu paradox, ne? Píšete, že dnes se nevyplatí nic jiného než 150 kW. Ale současně o pár řádek výše píšete, že nabíječky by šlo stavět tak, že se dají do lampy za 10-20 tisíc. Tak co se má teda stavět? Kdyby ČEZ začal stavět lampy, tak se tady strhne mela, že to jsou debilové, protože mají stavět 150 kW minimálně (v lampách podobný výkon moc není, řekl bych). Když je nestaví, tak je to taky špatně…
              Vám se zavděčit je teda sranda.
              Neříkám, že to ČEZ dělá optimálně, jde jim to pomalu a ztuha. Ale něco dělají. Ostatní nedělají vůbec nic.
              Komu se nadává? ČEZu. Ať udělá co udělá nebo neudělá nic, akorát mu tady v diskusi vynadáte (nestaví, staví blbou technologii, na blbých místech, podporuje blbé akce, všechno je blbé).
              Tak vy, elektromobilisti, utvořte nějaký spolek a dejte se sami do díla, rozumu máte na rozdávání.

              1. Dělám, napsal jsem si o peníze (tak jako ČEZ) a ke
                Dělám, napsal jsem si o peníze (tak jako ČEZ) a ke stávající zásuvce před bytovým domem (nikoli rodinným) přibude i akumulace. Takových je nás více a ČEZu zbudou oči pro pláč a firemní klientela napojená na hladině VN. Nebudu od něj odebírat méně, ale ani více. A ostrouhá na výpalném za vysoký tarif na NN. Já si slevním (vyjde to šul-nul) a ČEZ vostrouhá. Zabere to část sklepa, ale bude to moje. Přesně jak to Beneš předpovídá. Přejdou od pohodlného výpalného na volný trh. A vo to de. Babiš-Kalousek-Subotnik-Klaus nedostane via. ČEZ ani floka.

              2. O tu jde především. Že oni v tom a, b, c, nevidí
                O tu jde především. Že oni v tom a, b, c, nevidí potenciál. Kdyby budovali nabíječky podle původních slibů a dnes tu již kromě 200 pomalých stojanů bylo 50 smysluplně rozmístěných 50kW nabíječek, tak se lidi nebojí, že s tím elektromobilem nikam nedojedou a vážně si ho koupí. Takže by tu dnes třeba nejezdilo 1.000 ale 10.000 elektromobilů. A s jejich krásným výpočtem, co tu uváděli by to byla spotřeba dalších 10.000 domácností, cca 24 milionů kWh každý rok.

          3. tak proč ČEZ o tom mluví, jak bude budovat? S váma je to
            tak proč ČEZ o tom mluví, jak bude budovat? S váma je to jako v pomocný škole.
            Když do něčeho nechci jít, tak řeknu , že do toho nejdu.
            Vy tady plácáte nesmysly o tom jak není jednoduché siť postavit atd. a z elektromobilistů děláte nevděčný blbce. Kdyby ta výstavba byla jednoduchá tak ji staví každý a nepotřebujem na to odborníky z ČEZu – co je podle vás tedy jednoduché? Vystavit fakturu za paušál a poslat zákazníkovi.
            Mluvit o tom jak to na záčátku rozjedem a potom zjistím, že to „není jednoduchý“ a začnete vyjmenovávat „problémy“ atd – tohle je podle mě důkaz hlouposti, nepřipravenosti a neznalosti problematiky.
            Okolní státy jsou důkazem toho, že to prostě jde.
            Jestli v čezu teď někdo přišel na to, že síť nabíječek je prodělečná věc, tak co na to říct…
            Prostě vy v ČEZu se chováte jako, že pravá ruka neví co dělá levá a působíte tím pádem hloupě, chaoticky, nesystémově a amatérsky. Tak čemu se divíte.

          1. Divil by jste se, ale znám detailně a všechny. Ceny evmapy
            Divil by jste se, ale znám detailně a všechny. Ceny evmapy by mohly být menší, ale to je rozhodnutí majitelů a z jejich peněz. To nejsou polostátní molochy a dotační věci. Debatu nebudu dále rozvíjet, kolegové elektromobilisté Vám odpověděli a já s nimi souhlasím.Až přestanete být elektromotorista čekatel, pochopíte náš postoj snadněji.

              1. Trošku zapomínáte na časovou osu. V době, kdy ČEZ měl
                Trošku zapomínáte na časovou osu. V době, kdy ČEZ měl paušál na neomezený odběr 182,- Kč s DPH měsíčně a PRE chtělo zhruba 3,- Kč / 1 kWh bez paušálu za kartu, byl náběh evmapy s 2, později 3 rychlonabíječkama v Brně a okolí 10,- Kč / 1 kWh cenová pecka. Pak se přidávali do sítě další a cena byla buď nula, nebo 3 nebo 6 za KWh. A vznikla použitelná síť pro cestování elektromobilem po Moravě s přeskokem do Čech a na Slovensko. Do toho ČEZ přidal jedinou rychlonabíječku ve Zlíně k Brnu a Ostravě a trojnásobně zdražil. Takže posuzováno optikou cena/užitek je nyní evmapa super. Drahou se jevila na začátku. Ale to bylo mnohokráte vysvětleno, že majitelé mohli dotovat občas odběr 10-20 kWh Iony a Leafy, ale už neutáhli 60-80 kWh několikrát denně nabíjejících Tesel. Což se díky Brnu jako křižovatce cest stalo pravidlem.

              1. Nemohu hodnotit co nepoužívám. Od dob změn cenové
                Nemohu hodnotit co nepoužívám. Od dob změn cenové politiky jsem byl na Slovensku jen jednou a nabíjel pomalu v rámci akce na náměstí v Žilině. Přístup bych měl mít zdarma z let dávno minulých, kdy jsem byl testerem. Ale reálně jsem to nevyzkoušel.
                Že nastavili ceny vysoko oni vědí, ale tvrdí, že se jim to musí začít splácet. A provoz taky není zadarmo. Probíral jsem to s nimi i osobně. Jejich byznys, jejich zodpovědnost. Ale odvaha před 6 lety se tím začít zabývat a v roce 2014 rozjet použitelnou síť rychlonabíječek zdarma, tohle prvenství a frajeřinu už jim nikdo nikdy nevezme.

                1. Ja myslel „Nebejt ČEZu s jeho prohlášeními, tak tu máme
                  Ja myslel „Nebejt ČEZu s jeho prohlášeními, tak tu máme třeba Greenway.“

                  Cili nic by se nezmenilo, jen by se tu nenadavalo na CEZ za 500, ale jak Greenway sabotuje rozvoj elektromobility sazbou 1EUR/kWh…

                2. Aha, toť ovšem otázka. Myslím, že by to vypadalo hodně
                  Aha, toť ovšem otázka. Myslím, že by to vypadalo hodně jinak. Jednak bychom jezdili už od roku 2014 pohodlně po celé ČR v síty rychlonabíječek, takže předpokládám, že elektromobilů by tu bylo násobně více. Druhák by měl Greenway určitě úspory z rozsahu, lepší nákupní ceny nabíječek a daleko lepší vyjednávací sílu při propojování v rámci Evropy. Minimálně směrem na Rakousko a Německo. Což by zase zpět pomohlo elektromobilismu v ČR a SR. S pozicí v ČR+SR zároveň by se asi taky dalo jednat s Maďary, kteří se se Slováky pořád žerou, a určitě by si tam jen slovenský Greenway nepustili. Jako československý projekt podél celé jižní hranice by Greenway byli určitě zajímaví i pro Polsko. A jelikož hodně spolupracovali s Nissanem, i toto by mohla být velká synergie v rámci obou zemí s přesahem do okolních států. Ale to samozřejmě spekuluji.

      2. Anonyme máte pravdu, není to vtipné.
        Kritizujeme tu ČEZ

        Anonyme máte pravdu, není to vtipné.
        Kritizujeme tu ČEZ protože lže a nic nedělá.
        Sliboval už nejméně 2x, že vybuduje po republice šíť nabíječek. Ale termín jaksi již dávno proběhl. Tak mi vysvětlete, když tam jsou tak chytrý lidi, proč to slibovali?
        A to je v pořádku? Něco veřejně slíbit a pak nesplnit? Zvlášť ČEZ, která je polostátní firma, tj. platíme ji my všichni z našich daní, by sliby měla plnit.
        Jestli věděli dopředu, že sliby nebudou chtít plnit, tak nic slibovat neměli.

        A o to jde především. Jsou to lháři a nevím, ale zatím všechno co dělají vypadá přesně na to, že mají příkazem z nějakých vyších míst, co nejdéle zdržovat.

        A souhlas s argumenty Radovana. Přivést na akci elektromobilistů jen takovou „lepší zásuvku“ do sítě je přesně ten fakt který jen potvrzuje doměnku, že to jen brzdí jak můžou a jen se poplácávají po zádech jaky to nejsou kabrňáci, že něco takového dokážou. To už by vyšlo levněji, kdyby tam natáhli „psa“ z té zásuvky na 400V (nechytejte mě za slovo, to je samozřejmě jen narážka).

        1. Hobite, z jakých konkrétních daní je ČEZ financován? To
          Hobite, z jakých konkrétních daní je ČEZ financován? To by mě docela zajímalo…
          Není to náhodou tak, že stát jako majoritní vlastních chce hlavně dividendu? A dividenda se těžko vyrábí prodělečným byznysem?
          Ano, ČEZ slíbil stanice. Přestřelil. Na několika akcích to sami zástupci ČEZ přiznali, že si sami mysleli, že věci půjdou rychleji. Následně svoje plány změnili a dneska už pro jistotu neslibují nic. Přesto jim to vždycky někdo vpálí. veřejně slíbili! Možná se to mělo uzákonit?
          Vaše argumenty o zásuvce nechápu. I Radovan je schopen v jednom příspěvku psát, že stanice 50 kW jsou na prd a 150 kW je minimum a pomalé stanici se posmíváte, ale současně píšete, že pomalá stanice je blbost, že stačí natáhnout prodlužovačky ze zásuvek. Takže příště do Loučně žádnou stanici nevozit a tahat z oken zásuvky bude správně? Nebo tam postavit 150 kW? Nebo co vlastně chcete? Co je správně? Někdy se stanicím posmíváte, že jsou moc pomalé, jindy se jim posmíváte, že stačí zásuvky… Nějak tomu nerozumím…

          1. len tak medzi nami, nikomu to nevravte – sk komunita okolo EV
            len tak medzi nami, nikomu to nevravte – sk komunita okolo EV vidiac, že úniou dotované projekty „rýchlo“ nabíjačiek sú viac/menej podfuk, rozhodli sa svoje päťkolíkové (a iné) zásuvky 16-32A EV verejnosti. niektorí uvoľnili TESLA walbox-y. ak by monopoľní distribútori postavili jednoduché stĺpiky s päťkolíkom, EVmapa by dodala HW pre spoplatnenie každým bežným spôsobom. a bolo by na pár rokov vymaľované. alebo sa mýlim?

      1. Proc tak agresivne? Clanek jsem si precetl (diky za odkaz,
        Proc tak agresivne? Clanek jsem si precetl (diky za odkaz, dfens pravidelne nesleduju) a vetsina textu je slusne popularne-naucne zpracovani tematu pro lidi, co je technika zajima, ale nechteji se poustet uplne do detailu. Jasne, trosku agitky tam je, ale ktery clanek tady ji nema?

        Nezajima me, nectu. Nebo jde spis o to ubezpecit, jak jsme boozi a jak jsou ti spalovaci fuuuj?

          1. Přestože jsem fanda elektromobilů, tak bych hybridy
            Přestože jsem fanda elektromobilů, tak bych hybridy rozhodně nezatracoval, myslím tím jako např. koncept Toyoty, nemyslím tím pseudohybrid VW a Škoda, kdy nalepí el.motor na dsg…
            Baterek nikdy nebude tolik, aby to stačilo na všechna auta, ale věřil bych, že na menší aku do hybridů by se mohlo dostat. A jeví se mi to tak, že právě koncept hybridů Toyoty má hodně velký potenciál na vylepšení „spalovací“ části…

    1. Hlavně by se měli domluvit na jednotném systému plateb a
      Hlavně by se měli domluvit na jednotném systému plateb a tarifikace a u všech stanic povinně. Nevím na co jsou peníze a platební karty. Když jdu koupit rohlík, taky nemusím mít u pekaře sjednaný paušál v takové ceně, že bych mohl dodávat pečivo pro celou závodní jídelnu. Ze mě toto rozvoj elektro mobility brzdí nejvíc. Spousta lidí co o elektro autech nich neví naprosto nechápou , že bez čipu u té které společnosti prostě nanabiju…

Napsat komentář