Lisování v továrně Audi kontroluje umělá inteligence

redakce - 16 Říjen 2018

Audi hodlá jako jeden z prvních výrobců automobilů na světě využívat metodu strojového učení v sériové výrobě. Rozpoznávání trhlin v lisovně bude probíhat automatizovaně s využitím strojového učení. Nová metoda je dalším stavebním kamenem v procesu digitální transformace společnosti.

Rozpoznávání trhlin v lisovně bude probíhat automatizovaně s využitím strojového učení. Nová metoda je dalším stavebním kamenem v procesu digitální transformace společnosti.
foto: Audi

Software z vlastního vývoje rozpoznává a označuje nejmenší trhliny v plechových dílech, a to automatizovaně, spolehlivě a během sekund. Audi tímto projektem podporuje využívání umělé inteligence a revolučním způsobem mění proces kontroly kvality ve výrobě.

Vzhledem ke stále náročnější výrobě automobilů Audi s progresivním designem a vysokým standardům kvality značky se čtyřmi kruhy jsou všechny díly karoserie důkladně kontrolovány ihned po dokončení jejich výroby v lisovně.

Kromě vizuální kontroly zaměstnanci slouží k tomuto účelu několik malých kamer, umístěných přímo v lisech. Jimi zaznamenané obrazy jsou analyzovány softwarem na rozpoznávání obrazů. Tento proces bude brzy nahrazen procesem na základě strojového učení.

Základem inovativní metody je software s komplexní umělou neuronovou sítí. Software rozpoznává s nejvyšší precizností i ty nejmenší trhliny v plechu a příslušná místa spolehlivě označuje.

„Možnost využití automatizované kontroly dílů v sériové výrobě v současnosti zkoumáme v naší ingolstadtské lisovně. Nová metoda podporuje naše zaměstnance a pro Audi představuje další důležitý krok v rámci transformace výroby na moderní chytrou továrnu,“ říká Jörg Spindler, vedoucí kompetenčního centra pro výrobní zařízení a techniku tváření.

Řešení vychází z metody hlubokého učení, speciálního druhu strojového učení, která dokáže pracovat s velkým množstvím velmi nestrukturovaných a vysoce dimenzionálních dat, například obrazových. Tým po mnoho měsíců trénoval umělou neuronovou síť pomocí několika milionů kontrolních fotografií.

Mezi největší výzvy patřilo jednak vytvoření dostatečně velké databáze a jednak tzv. označování obrazů. Tým přitom označoval trhliny na ukázkových fotografiích s přesností na pixel, což vyžadovalo nejvyšší preciznost.

Audi optimalizuje kontrolu kvality v lisovně umělou inteligencí.

Audi optimalizuje kontrolu kvality v lisovně umělou inteligencí.
foto: Audi

Vynaložené úsilí se vyplatilo, protože neuronová síť se nyní na základě příkladů učí samostatně a rozpoznává trhliny i na nových, dosud neznámých fotografiích. Databázi tvoří několik terabytů kontrolních fotografií ze sedmi lisů v závodě Audi Ingolstadt a z několika výrobních závodů Volkswagen.

„Umělá inteligence a strojové učení jsou pro Audi stěžejními technologiemi budoucnosti. S jejich pomocí pokračujeme v trvale udržitelné digitální transformaci společnosti,“ zdůrazňuje Frank Loydl, ředitel IT ve společnosti AUDI AG.

„V rámci tohoto mezioborového projektu společně vyvíjíme řešení pro sériovou výrobu, které je na trhu jedinečné a bude využíváno exkluzivně značkou Audi.“ Software, od nápadu až po dokončený prototyp, vznikal převážně v rámci interního vývoje Audi. Inovační oddělení Audi IT od poloviny roku 2016 úzce spolupracuje s oddělením výrobní technologie z kompetenčního centra pro výrobní zařízení a techniku tváření.

Kontrola kvality pomocí strojového učení v budoucnosti nahradí dosud používané vizuální rozpoznávání trhlin chytrými kamerami. Aktuální metoda je velmi náročná na manuální práci. Kamera se musí pro každý nový díl, vyráběný v lisovně, ať se jedná o dveře, kapotu motoru nebo blatník, nově nakonfigurovat.

Při rozpoznávání navíc pravidelně dochází k chybám, protože jednoduché algoritmy programu pro zpracování obrazu jsou velmi závislé na různých faktorech, jako jsou světelné podmínky nebo stav povrchu snímaného dílu.

Strojové učení bude možné využívat i při dalších vizuálních kontrolách kvality. Za předpokladu dostatečného množství označených datových záznamů může toto řešení zvyšovat kvalitu výroby také v lakovně nebo na montážní lince.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

súhlasím s jenjá. niečo podobné sme (konštrukta, zvs dubniva, žďas, .. dodávali pre zinkplast linky (krivojrog?) a inteligentné to nebolo ani zďaleka, z vlastného vývoja to bolo stopercentne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jistě, všechno je "umělá inteligence" .... takové PR články cílí hlavně na neznalé manažery, aby kupovali tzv. "AI", když je to jen pár pravidel navíc s kamerou, které dokáže na koleně udělat kde kdo (krom toho manažera)... na hloupost neznalých "manažerů" je vždy dobrá sázka, ti chtějí mít vždy vše "nové", přestože sktuečný přínost je 0,00000 prd :-D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Připomněl jste mi vtip:

d24kfg5vae7qnd.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/04/dilbert.com_.gif

- Manažér: Myslím, že by sme mali vytvoriť SQL databázu.
- Dilbert rozmýšla: Hmm. Aj rozumie o čom hovorí alebo je to len niečo čo videl v reklame v obchodnom časopise?
- Dilbert: A akej farby chcete tú databázu?

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC Groupe-SalonBUS2BUSAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% online

Newsletter