Autosalon Los Angeles 2013: Honda představila vodíkové auto FCEV

Honda na autosalonu v Los Angeles představila koncept automobilu na vodíkové palivové články. Stroj nese označení FCEV a představuje designový a technický náhled do vodíkových plánů automobilky Honda pro nejbližší budoucnost.

Honda FCEV vypadá hodně futuristicky
foto: Honda

Japonské automobilky se předhánějí v konceptech a vizích dopravy blízké budoucnosti. Avšak každá z automobilek budoucnost vidí jinak. Zatímco Nissan se svým automobilem Nissan Leaf a dalšími elektromobily sazí na klasické lithium-iontové baterie, Toyota a Honda věří vodíku.

Vodíkový automobil Toyota FCV-R má přijít na trh již v roce 2016. Honda Toyotě konkuruje konceptem FCEV, jenž vychází ze šest let starého modelu FCX Clarity. Podle vyjádření předních představitelů Hondy vyjede na silnice již v roce 2015.

Vodíkové auto FCEV

Jednolité přední a zadní světlomety ctí současnou designovou linii Hondy
foto: Honda

Oproti svému staršímu předchůdci disponuje FCEV nejmodernější technologií, především pokročilými palivovými články. Energetická hustota palivových článků FCEV je o 60 % vyšší než u předešle generace.

Mnohem vyšší účinnost palivových článků dovolila snížit objem nádrže o 33 % oproti modelu FCX Clarity. Maximální výstupní výkon článků je 100 kW. Nádrž o objemu 115 litrů stlačeného vodíku pak vydrží na 480 kilometrů jízdy.

Honda FCEV
foto: YouTube

Honda se vývojem palivových článků zabývá bezmála již čtvrtstoletí. V roce 1999 Honda představila první „primitivní“ automobily FCX-V1 a FCX-V2. Čtvrtá řada FCX-V4 se v roce 2002 dokonce dostala do běžného provozu.

Rozsáhlé testování a nasazení v reálném provozu pomohlo Hondě technologii vodíkových článků dále vylepšit. Výsledkem jejich snažení se stal v roce 2008 vodíkový automobil FCX Clarity.

Vozidlo (ve velmi omezené sérii) si mohli jednotliví zákazníci pronajmout od automobilky na leasing. V současné době se v reálném provozu pohybuje asi 25 automobilů FCX Clarity.

Zdá se, že FCEV je již posledním evolučním stupněm před zahájením sériové výroby. Kolik si mají případní zájemci připravit? Původně se spekulovalo o „lidové“ ceně 50 000 dolarů, avšak nyní Honda přiznává cenu dvakrát větší (cca 2 milióny Kč).

Honda

12 Comments on “Autosalon Los Angeles 2013: Honda představila vodíkové auto FCEV”

  1. Nechci se teď pouštět do
    Nechci se teď pouštět do diskuze k vodíkovému hospodářství..

    ale proč proboha ti experti od Hondy snižovali velikost té nádrže? Kdyby tam nechali tu původní, tak těch 33% účinnosti navíc zvedne dojezd pořád jen někam k 650km (což sice považuji za optimum), ale ve srovnání se spalováky to pořád žádný zázrak není.

    Mimochodem nikdy jsem se po tom nepátral, ale netušíte někdo jakým „samovybíjením“ trpí moderní nádrže/armatury u FCEV?

  2. Jak tomu můžou říkat
    Jak tomu můžou říkat ještě Honda, když to nemám atmosférák s VTEC? 😀
    Dobrá teď vážně. Než někoho napadne nějaká spásná myšlenka, jak levně a efektivně vyrábět a především skladovat vodík. Třeba v nanostrukturách,pojďme se zamyslet nad tím co se nabízí v našich zaměpisných podmínkách. Mám na mysli dřevo potažmo dřevoplyn potažmo methanol. Jeho výroba je levná, surovina dostupná na tuzemském trhu a methanolový palivový článek má vyšší výkonovou hustotu než-li vodíkový. Za podstatnou výhodu bych považoval i to, že se s ním dá otevřeně manipulovat za běžných teplot jako s kterýmkoli jiným kapalným palivem. Jediná nevýhoda spočívá v tom, že methanolový palivový článek nemá nulové emise CO2. To do jisté míry vynahrazuje fakt, že surovinou je obnovitelný zdroj případně odpad. Nelze ovšem předpokládat, že by na toto palivo mohlo jezdit 100% automobilů. Jako alternativa by to bylo už ale dostačující 🙂

  3. Ja vôbec nerozumiem o čom
    Ja vôbec nerozumiem o čom tu diskutujete. Ide o elektromobil, kde je namiesto baterky bomba na vodík. Dojazd 480 km nie je nijaký zázrak (Tesla Model S to už tuším zvláda). Otázka je či uskladnenie elektriky v podobe vodíku bude lacnejšie ako priamo v baterke – obávam sa že nie, v súčasnosti je to niekoľkonásobne drahšie. Argumenty že náklady v budúcnosti klesnú neobstoja, keďže súbežne klesajú aj náklady na uskladnenie elektriny v baterkách. Vodík si asi doma nevýrobím – na rozdiel od elektriny v zásuvke (a to je asi aj cieľ výrobcov – zvyšovať závislosť používateľov). Takže pravdepodobne platí to čo už povedal niekto od fachu: „Vodík je palivo budúcnosti – a tým aj ostane“.

        1. Jenže ono to takto není.
          Jenže ono to takto není. Ano, vodík se vyrábí jako odpadní produkt z ropy, plynu apod. Nicméně pouze jako odpadní produkt. Závislosti na ropě bude velmi těžké se zbavit, vyrábí se z ní všechny plasty apod. Proto i kdyby se na ropu přestalo jezdit, stále bude více než dost odpadního vodíku, který bude možné výhodně zpracovat jako palivo. A pokud by se někdy stalo, že dojde ropa (zatím to na dohlednou dobu nevypadá), tak lze vodík vyrábět z vody. Efektivní by byly výrobny ze solárních elektráren na pouštích apod.

      1. To ale znamená, že pokud
        To ale znamená, že pokud bychom chtěli využít tento „odpadní“ produkt jako palivo, tak by jej muselo být větší množství, aby bylo možné pokrýt x procent trhu. Tedy aby i automobilky mohli spustit výrobu vozů. Nejsem obeznámený se situaci v chemickém průmyslu, takže nevím, jestli je tady potenciál využití tohoto „odpadního“ produktu nebo bychom jej museli vyrábět i jinak ( elektrolízou apod ).

          1. bude tato technologie
            bude tato technologie kombinována s elektromobily v hlavní linii a postupně ubývajícími spalovacími motory pro delší vzdálenosti
            ———————————–
            takže máte na mysli něco jako vodíko-elektro hybrid?. Nebo jen použití palivových článků, které budou produkovat elektřinu pohánějící auto?

Napsat komentář