Český carsharingový startup AJO dnes oficiálně zahajuje provoz v Praze. Do konce května nasadí celkem 15 vozidel. Spolu s Brnem se tak flotila AJO carsharingu rozroste na více než 30 sdílených aut.
AJO carsharing umožňuje čistě online registraci, návaznou platbu kartou a možnost vyzvednout si sdílené auto ihned po dokončení registrace pomocí chytrého telefonu přímo na ulici. Zápůjčky jsou možné i jen na jednu hodinu, převzetí auta je samoobslužné bez nutnosti fyzického předání klíčků.
NEPŘEHLÉDNĚTE Leo Express rozjíždí sdílení aut SmileCar
„Pro sdílení pořizujeme výhradně nová auta. Díky pohodlnému systému vyzvedávání a možnosti krátkých zápůjček je AJO carsharing atraktivní alternativou k vlastnění auta ve všech lokalitách, kde působíme,“ říká zakladatel společnosti Jaromír Klimek.
Stávající expanze do Prahy a rozšíření brněnské AJO flotily je možná i díky úspěšné crowdfundingové kampani, při které AJO získalo na konci roku 2016 celkem pět milionů korun od investorů z Fundliftu.
Koinvestorem v loňském investičním kole bylo prostřednictvím dceřiné společnosti JIC VENTURES také Jihomoravské inovační centrum, které přispělo dalšími dvěma miliony korun.
„Standardem, dle kterého fungují ostatní carsharingové služby, je to, že poskytovatel služby využívá řešení od některého z globálních dodavatelů, nicméně se pak stává na něm závislým a nemá možnost systém upravovat dle svých požadavků. AJO nás zaujalo tím, že má od začátku vlastní, uživatelsky pohodlné řešení,“ uvádí ředitel JIC Jiří Hudeček. Právě na JIC absolvovalo AJO program JIC MASTER a následně získalo zmíněnou investici.
AJO carsharing funguje v rámci konceptu sdílení aut. Carsharing je naprosto kompatibilní se stávající legislativou, čímž se liší od ridesharingu (spolujízdy, např. typu UBER), ohledně jehož právního postavení se aktuálně živě diskutuje.
Magistráty v Brně i v Praze koncept sdílení aut v podobě carsharingu podporují. Pro města, ve kterých funguje, má jasný přínos v podobě snížení škodlivých emisí a ušetřených parkovacích míst (jedno sdílené auto nahradí zhruba deset aut v osobním vlastnictví).
http://www.penize.cz/spotrebitel/323184-sdileni-aut-ma-vyhody-i
http://www.penize.cz/spotrebitel/323184-sdileni-aut-ma-vyhody-i-pro-ty-kteri-na-nej-plivou?utm_source=e15-cz&utm_medium=selfpromo&utm_campaign=boxpenizenae15cz
„Většina pražských Fabií je s alternativním LPG pohonem,
„Většina pražských Fabií je s alternativním LPG pohonem, u kterého jsou nízké náklady na provoz. “
LPG mě teda neláka, to hned ztrácím zájem 🙁
Předevčírem jsem na něj narazil na Smíchově a hned
Předevčírem jsem na něj narazil na Smíchově a hned naproti stála ta druhá firma 🙂 2 autosdílecí firmy v jedný ulici vedle sebe to už je slušná penetrace. Tak jó 🙂
Až to začnou být elektrický auta tak to bude teprv paráda.
Provozni naklady nejsou rozhodne nula nic, I elektroauto se
Provozni naklady nejsou rozhodne nula nic, I elektroauto se jizdou opotrebovava, ubiha mu servisni interval a dalsi (nafta je treba u me necela tretina nakladu)….
Jinak to ze sdilene auto hypoteticky zastane 10 soukromych nijak nesouvisi s intenzitou dopravu ze…. usetri to samozrejme parkovaci mista, ale zase navysi najete kilometry, tj zvysi provoz.
Správně by se mělo psát že Provozní náklady elektroaut
Správně by se mělo psát že Provozní náklady elektroaut jsou – stejně jako paliva – v porovnání se spalovacími nula nula nic.
Ano, na druhou stranu je treba zohlednit to, ze „opotrebeni
Ano, na druhou stranu je treba zohlednit to, ze „opotrebeni auta“ je v pripade elektroauta vyrazne drazsi nez u spalovaku (kvuli nasobne vyssi porizovaci cene). Tj „provozne“ usetris na kazdem kilometru treba kacku za za palivo a padesatnik za servis, ale zase za kazdy kilometr zapltis „investicne“ tu kacku padesat navic v porizovacce…
Proto je nutno koupit elektorauto šikovně, za nízkou
Proto je nutno koupit elektorauto šikovně, za nízkou pořizovací cenu plus jezdit s ním co nejvíce. Protože zatímco u spalováku celkové náklady v přepočtu na kilometr vyšším nájezdem porostou (nižší pořizovací cena, ale drahé palivo a údržba), u elektriky tomu bude naopak, s vyšším nájezdem budou klesat (vyšší pořizovací cena, ale zanedbatelné palivo i údržba).
No tak koukam to neni uplne spatne, kdybych bydlel v praze
No tak koukam to neni uplne spatne, kdybych bydlel v praze nekde pobliz mista, kde je mozne to auto pujcit tak by to bylo celkem zajimave. Pro trochu delsi cesty mi vychazi cena na km klidne kolem 5kc/km coz mi vychazi u meho spalovaku pri najezdu cca 20 000km rocne (pravda o tridu vetsiho)….
Jen by me zajimalo jak se resi tankovani? Na webu jsem to uplne nedohledal (kdybych chtel jet treba na dovolenou nebo tak).
Ceny vypadají super. Škoda, že nějak opomněli Prahu 5
Ceny vypadají super. Škoda, že nějak opomněli Prahu 5 (Barrandov, Radotín) a kdy byla možnost odevzdat auto alespoň mezi hlavními krajskými městy, tak bych to začal intenzivně využívat.
Jako každý carsharing dobrý, akorát do města je špatný
Jako každý carsharing dobrý, akorát do města je špatný spalovací carsharing. Alespoň tedy AJO nabízí Fabie v LPG pohonu.
V Praze jsou už nějakou dobu i další Brňáci, carsharing Emuj.cz. V nabídce mají elektrický základ (Peugeot Ion a Nissan Leaf) doplněný o pár spalováků, klasicky Fabie a Octavie. Ty jsou oproti elektrikám cenově znevýhodněny.
Car4way má v Praze elektrický e-up.
Car4way má v Praze elektrický e-up.
Vida ho, vlaštovičku. Je to sice jen 1 ze 7 typů
Vida ho, vlaštovičku. Je to sice jen 1 ze 7 typů nabízených aut (zbytek spalováky) ale alespoň něco.
Mimochodem, ten emuj.cz je opravdu i v Praze? Koukal jsem se k
Mimochodem, ten emuj.cz je opravdu i v Praze? Koukal jsem se k nim na mapu a je tam jen Brno.
Parkrat jsem videl polepeneho Leafa parkovat v Karline (u
Parkrat jsem videl polepeneho Leafa parkovat v Karline (u Krizikovky). Ze by byli nejak sprizneni s tam sidlicim evrent?
Ano, Emuj je v Praze u stanice metra Krizikova, v budove
Ano, Emuj je v Praze u stanice metra Krizikova, v budove Corso. Jsou tam i dve nabijecky.
A nemají tam spíš jenom sídlo? Protože v jejich mapě tam
A nemají tam spíš jenom sídlo? Protože v jejich mapě tam žádná zóna ani pozice aut nejsou.
Sidlo tam maji urcite. Jsou ve spolecnem prostoru s
Sidlo tam maji urcite. Jsou ve spolecnem prostoru s Trendparkem. Tam se da zaridit i karticka na pujcovani. Kolem Krizikove casto stoji nekolik Leafu s napisy Emiuj.
V seznamu aut některá rovnou přeskočí na pražskou mapu.
V seznamu aut některá rovnou přeskočí na pražskou mapu.
Jako neregistrovaný uživatel vidím jenom 10 aut v Brně.
Jako neregistrovaný uživatel vidím jenom 10 aut v Brně.
Aha. Mně jako registrovanému to ukazuje i další auta. Na
Aha. Mně jako registrovanému to ukazuje i další auta. Na FB pak mají i události v Praze, kde se svými auty byli.
No ja neviem. Podla mna je to dobry napad ale az ked budu auta
No ja neviem. Podla mna je to dobry napad ale az ked budu auta 100% autonomne. Lebo ja nepotrebujem vlastnit auto ani ho mat zaparkovane niekde pri mojej destinacii ked dokoncim cestu aby na mna cakalo x hodin a aby som ho potom mohol vyuzit na cestu spat domov. Pride mi to ako neprakticke riesenie a aj dost drahe.
Teda vyhoda autonomneho auta v carsharingu je, ze by po mojom
Teda vyhoda autonomneho auta v carsharingu je, ze by po mojom odvezeni mohlo ist obsluzit dalsieho zakaznika a ja by som neplatil za jeho statie x hodin niekde na parkovisku ale asi kazdy chape co tymto myslim.
No to jo, ale kdyz pak ty auta budou navic samovolne pojizdet,
No to jo, ale kdyz pak ty auta budou navic samovolne pojizdet, tak to bude v podstate taxik bez ridice, coz znamena predevsim prazdne kilometry a z toho plynouci narust dopravy a narust nakladu (precejen hlavni naklady jsou primo umerne poctu najetych km).
Ono samozrejme nebude jezdit zbytecne, ale bude cekat a
Ono samozrejme nebude jezdit zbytecne, ale bude cekat a vyjede, az pude pobliz vhodna dalsi zakazka na odvoz. A pokud pojede na eletryku tak provozni naklady budou nula nula nic na presun…
A co se tyce narustu dopravy, jak pisou, 1 auto sdilene zastane 10 vlastnenych 😉
Provozni naklady nejsou rozhodne nula nic, I elektroauto se
Provozni naklady nejsou rozhodne nula nic, I elektroauto se jizdou opotrebovava, ubiha mu servisni interval a dalsi (nafta je treba u me necela tretina nakladu)….
Jinak to ze sdilene auto hypoteticky zastane 10 soukromych nijak nesouvisi s intenzitou dopravu ze…. usetri to samozrejme parkovaci mista, ale zase navysi najete kilometry, tj zvysi provoz.
Ohledne nakladu, nejvic mi auto prodelava, kdyz stoji a
Ohledne nakladu, nejvic mi auto prodelava, kdyz stoji a nejezdi. Kdyz jezdi, tak za nejakym ucelem a tudis se vice ci mene zaplati.
A s intenzitou mate pravdu jen castecne, ano, auto proste bude pendlovat. Ale: 10 lidi, kteri maji sdilene auto nepojede nikdy najednou. Pokud bude mit techto 10 lidi vlastni auto, muzou vyjet najednou a pak bude 10x mene mista na ceste 🙂