AVAS: výstražné zvuky jsou u elektromobilů nově povinné

Výstražné zvuky jsou u elektromobilů povinné. Od 1. července 2019 musí být elektromobily podle nového nařízení EU vybaveny zdrojem výstražného zvuku.

Elektromobil Mercedes-Benz EQC 500 4MATIC
foto: Mercedes-Benz

Nová legislativa stanovuje, že v nově homologovaných vozidlech s hybridním či elektrickým pohonem, včetně automobilů s palivovými články, ale také nákladních vozidel a autobusů s tímto druhem pohonu, musí být součástí výbavy výstražný akustický systém AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) pro ochranu ostatních účastníků silničního provozu.

V musí elektricky poháněná vozidla vydávat výstražný zvuk do rychlosti jízdy 20 km/h. Nařízení definuje velmi podrobné rámcové podmínky, jak smí zvuk, vydávaný zařízením AVAS, znít, a jak ne. Stanovuje například minimální a maximální hlasitost, ale také určité hodnoty frekvencí zvuku a jejich podíly.

Hlas pro elektrifikovaný Mercedes

Odborníci na akustiku v akustické zkušebně technického centra MTC (Mercedes- Benz Technologie Center) v Sindelfingenu pracují na úkolu vytvořit hlas pro elektrifikované Mercedesy. Ve zkušebnách pro měření vnějšího hluku je pomocí speciálních mikrofonů vyvíjen pro každý elektricky poháněný model individuální zvukový projev.

Technici neustále uskutečňují simulace, měření, vyhodnocování a optimalizaci až do nejmenšího detailu, dokud není výsledek dokonalý. Na následující zkušební jízdy berou s sebou mimořádně citlivý nástroj v podobě umělé hlavy. Ten zaznamenává nejnepatrnější zvuky a svými schopnostmi se přitom pozoruhodně blíží lidskému sluchu.

Jiné země, jiné zvyky

Zvuk systému Mercedes-Benz AVAS se pro EU, Japonsko a Čínu liší jen nepatrně. Pro platí jiné požadavky, například na hlasitost. Vozidlo kromě toho musí již v klidu při aktivovaném pohonu vytvářet zvuk, jehož hlasitost se až do 30 km/h zvyšuje. Možnost deaktivace systému AVAS zákazníkem je v téměř všech zemích zakázána.

tisková zpráva

50 Comments on “AVAS: výstražné zvuky jsou u elektromobilů nově povinné”

    1. Jako jakékoliv jiné elektrické zařízení musí i EV
      Jako jakékoliv jiné elektrické zařízení musí i EV splňovat elektromagnetickou kompatibilitu (EMC) snad už dnes, ne?

      Mimochodem: „some scientific results suggest that low‐intensity low‐frequency magnetic fields could have beneficial effects on human health.“

        1. Norma byla, prostě se absurdně zpřísní, stejně jako
          Norma byla, prostě se absurdně zpřísní, stejně jako emise spalovacích aut a výsledkem budou analogické zhovadilosti ke start stopu, downsizingu atd – nebude čas na systémové a správné řešení a bude se to lepit, jak půjde, aby se nezastavila výroba

            1. Ne, není potřeba, stejně jako není potřeba v automotive,
              Ne, není potřeba, stejně jako není potřeba v automotive, tam bude první větší potřeba doplnit (a předpokládám, že ne zpřísnit), jakmile se rozšíří vysokofrekvenční věci v měničích a doplnění bude na vysokofrekvenční EMI a IMI

                1. A neexistuje v ČR nějaký předpis, jak daleko od VVN může
                  A neexistuje v ČR nějaký předpis, jak daleko od VVN může být nejbližší barák? Nějaké ochranné pásmo? Mě taky za barákem vedlo nějaké vedení (už je pryč), ale to asi nebylo VVN – jenom jeden sloup a pár drátů, ne ty velké železné stojany.

                2. Ochranne pasmo existuje ale kvuli ochrane vedeni vedeni. Mam
                  Ochranne pasmo existuje ale kvuli ochrane vedeni vedeni. Mam dojem, ze u VVN je to 17 metru od krajniho vodice. Studie ukazuje razantni narust vyskytu leukemie do 200 metru od vedeni. Tak velke ochranne pasmo neni a podivejte se na vedeni (400 kV ktere mam pred barakem cca 200 metru (pro radilky jen reknu, ze barak tam mam dele jak to vedeni) ) z Dukovan do JC, kolik po ceste najdete domu do 200 ci 600 metru.
                  Hodne by me zajimalo, zda kdyz se vedeni zakope pod zem, zda je lepe stineno a tim padem vliv zareni nizsi. Nam maji totiz navysovat kapacitu vedeni a davat temer vojnasobne sloupy. Na zastupitelstvu jsem prosadil, ze obec dava negativni stanovisko, dokud nebude vedeni zakopano pod zem (coz ve sve zprave uvedli jako moznost).

                3. Ano překvapivě máme VVN kilometr za vsí, tedy tak, jak by
                  Ano překvapivě máme VVN kilometr za vsí, tedy tak, jak by to normální člověk udělal.
                  Mimochodem radon Vás netrápí?

                4. Tak to Vam zavidim. Nam v 77mem roce postavili vedeni „hned u
                  Tak to Vam zavidim. Nam v 77mem roce postavili vedeni „hned u vesnice“.
                  Tak o radonu jsem si zatim nic nenastudoval. Dal jsme pouze pri rekostrukci domu na podkladni beton folii s „udajnou“ radonovou ochranou. Navic mam daleko mensi strach z neceho, co tu je tisice let nez z neceho noveho. Lide se ve vsi dozivaji posledni dobou kolem devadesati let. Je pravda, ze soused ted ma rakovinu zlucniku ci sleziny (presne nevim) a vidina je uz jen par dni zivota. Je mu jen 73 a byl celozivotni silny kurak.
                  Jinak jeste zminka, ktera potvrzuje Vasi namitku. Ve vedlejsi obci je ulice, ve ktere v kazdem dome je rakovina, takze tam bych se radonu hodne obaval.

                5. O tom radonu (a jeho běžném úniku) takto lokálně nejsem
                  O tom radonu (a jeho běžném úniku) takto lokálně nejsem přesvědčen – tam jde spíše o plošnější zatížení. Spíš bych v takovém případě řešil vodu, pokud mají všichni doma studně, případně pokud se to stavělo najednou a nejlépe ze škvárových cihel, tak v materiálu domu.

                  Popravdě pokud je trochu jiná možnost, tak bych ani neuvažoval o bydlení v blízkosti elektrického vedení, už jenom proto, že to vrčí a to vrčení slyším.

    2. V tom případě nejezdi tramvají, nebo trolejbusem, protože
      V tom případě nejezdi tramvají, nebo trolejbusem, protože tam jsou daleko větší proudy, daleko větší motory. Tam tě ta elektromagnetická emise doslova roztaví…..

      Možná by ti pomohla alobalová čepička ala Fry z Futurami a už by jsi alespoň neslyšel ty hlasy :-)))))))))

      1. Jednak Trolejbus a tramvaj jsou drážní vozidla – takže
        Jednak Trolejbus a tramvaj jsou drážní vozidla – takže normy vypadají poněkud jinak
        druhak tohle je přesně ekologistický směr – ekologistům nejde o to, co je absolutně dobře nebo špatně – jako každý radikální směr potřebují „jasného nepřítele“ po likvidaci spalovacích motorů přes emise budou potřebovat škodit dál (nic jiného neumí a křičí, jak jim jde o ekologii), takže se vrhnou na elektromobily a ano jedním z témat, které budou pitvat jak emise ze spalování v autech budou opět emise, ale tentokrát elektromagnetické, pač to vypadá, že prach z brzd a požadavky filtrů pevných částic k brzdám se úplně top tématem nestanou.

  1. Tenhle systém AVAS není žádnou novinkou. Výrobci xEV s
    Tenhle systém AVAS není žádnou novinkou. Výrobci xEV s tím přišli v podstatě sami. Když se to v evropských institucích začalo projednávat (rok 2011), tak už to dávno řešili v Japonsku a v USA v roce 2010 vstoupila v platnost legislativa týkající se tohohle „problému“ (ono jaksi nevidomí a slabozrací mají také nějaké organizace a páky, není třeba za vším vidět fosilní-teroristy). V původním návrhu pro EU komise a parlamentu bylo dokonce výslovně zmíněno, že by to mělo být na dobrovolné bázi a že účelem je pouze harmonizovat vznikající systémy, no během následujících let a procesu schvalování se to „nějak“ vyvinulo (i s přihlédnutím k platné legislativě v jiných zemích).

    Ta NOVÁ legislativa byla schválena na jaře 2014!!!, s přechodným obdobím do roku 2019, takže nynější hysterie je trochu mimo…jinou otázkou je, zda systém AVAS opravdu z hlediska ochrany chodců/cyklistů má nějaké prokazatelné výsledky (např. v Norsku probíhá studie).

    1. Přesně tak.
      Osobně si myslím, že to asi nebude nějaký

      Přesně tak.
      Osobně si myslím, že to asi nebude nějaký šlágr co se týká bezpečnosti. Prostě kdo se nedívá toho zajede i spalovák.

      A vůbec nechápu jak to, že toplatí jen pro elektro, hybridy? Nemělo by to platit pro všechny i pro spalováky? Vždyť i ony už v malých rychlostech přeci nevydávají skoro žádný zvuk, alepoň nám to tu říkají spalovači. Nebo třeba mají start stop systém a když jede po parkovišti na volnoběh tak je taký motor vypnutý a pak je stejně tichý jako elektromobil. Takže když už, tak by to měli mít povinně všichni i kola a motorky a mopedy a koloběžky a vůbec chodci taky, co kdyby se chtěli rozeběhnout a rychle odbočit a pak někoho srazí….

      1. Přesně tak bohužel to opravdu platí jen pro elktro. A
        Přesně tak bohužel to opravdu platí jen pro elktro. A přitom by to mělo platit pro všech tak jak píšete.
        Hlavně už vidím jak po Praze popojíždějí elektrcké autobusy (když jsou kolony jedou klidně max 20 km) a každý vydává nějaký zvuk a pokud možno jiný. Mám pocit, že jakmile se to stane lidi dostanou rozum a zase se to v poklidu zruší, ale bohužel si to nejprve musí vyzkoušet na vlastní pěst.

  2. Jsem enorme az fanaticky proti zbytecnemu hluku ale musim vas
    Jsem enorme az fanaticky proti zbytecnemu hluku ale musim vas vsechny tady ujistit ze pokud budou ty generatory podobne jake maji Priusy v Japonsku, tak nemusite mit zadne obavy. neni to zadnej ramus, jde jen o to abyste si treba vsimli ze se za vami na parkovisti nekdo rozjel. Znovu opakuji ze nesnesu ani tiche zvuky treba z bytu od vedle, dovede me to dovest docela k nepricetnosti ale ten generator mi nevadi. Navic v aute ho v podstate slysite tak vterinu nez zvysite rychlost. ALE, nevim jake jsou EU smernice, to co sem psal plati pro generatory zvuku na Priusu v Japonsku.

  3. Donedávna sa výrobcovia spalovákov snažili urobiť, čo
    Donedávna sa výrobcovia spalovákov snažili urobiť, čo možno najtichší motor a keď sa to konečne podarilo s PHEV alebo BEV, tak sa ten hluk bude umelo vyrábať. Nejak mi to hlava neberie.
    Nestačilo by jednoduché tlačítko, keď vidím, že ma chodec nevníma, tak ho na chvíľu pustím?

    1. Takové tlačítko má každé auto, říkáme tomu klakson.
      Takové tlačítko má každé auto, říkáme tomu klakson. Já jsem problém s chodci vyřešil po svém. Vždy když někdo nereaguje a jde mi delší dobu před autem pustím hlasitěji rádio. 🙂 To taky funguje.
      Průšvih jsou cyklistické. Ty odjíždím velkým obloukem.

    2. Takové tlačítko bohužel každé auto nemá!
      Klakson v

      Takové tlačítko bohužel každé auto nemá!
      Klakson v evropě neslouží k upozornění „pozor jedu“, ale k upozornění na nebezpečí. Klakson se používá v asii jako „pozor jedu, pozor zatáčím, pozor jsem hovado, …“ a všichni tam troubí a všichni dávají pozor na všechny kolem sebe.

      U nás toto tlačítko „existovalo“ a není to nic nového naopak je to něco co měli první sériové elektromobily normálně. Ale to hlavní bylo, že to nebylo nakázáno, ale bylo na řidiči kdy ho zmáčkne a kdy ho potřebuje. To tlačítko oproti klaksonu vydávalo slabé pípání takže jsi chodce před sebou lehce upozornil a ne vyděsil. Sám jsem takové auto měl a bylo to super.

      1. Presne toto som mal aj ja na svojom prvom BEV a tiež som si
        Presne toto som mal aj ja na svojom prvom BEV a tiež som si na to zvykol, lebo to bol dobrý pomocník niekedy. Nechápem, prečo sa to akosi vytratilo?
        Klaksón, samozrejme, na také účely neslúži, tak ako si to myslia tí, čo komentovali môj príspevok.

    1. To se jen škodiči ekologističtí, co už takřka potopili
      To se jen škodiči ekologističtí, co už takřka potopili mobilitu spalovacích vozidel začínají přeorientovávat na novou generaci vozidel, přece nepřijdou o práci a chtějí dělat nejlépe to, co umí=škodit. Do pár let očekávám, že vymyslí, že elektromobil bzučením otravuje okolí, protože není vhodné aby bzučel

        1. Tyka sa to hybridnych elektrickych vozidiel a vylucne
          Tyka sa to hybridnych elektrickych vozidiel a vylucne elektrickych vozidiel kategorie M a N.

          Ked to uplne chcete presne precitajte cele nariadenie EU 540/2014 a jeho dodatky. Nejako som nanasiel aktualizovane znenie 540/2014

          Zaujimave je, ze v povodnom navrhu 540/2014 bola moznost vypnut AVAS po „nastartovani“ no upravou v januari 2017, bol „prerusovac“ zakazany

          „6.2.6. Prerušovač
          Zakazuje sa akýkoľvek prerušovač vymedzený v bode 2.7.“

  4. Před časem jsem to zkoušel s kámošem, který má BMW(rok
    Před časem jsem to zkoušel s kámošem, který má BMW(rok výroby 2008, tuším). Cca 20km/h na volnoběh nejde slyšet. Jediné, co jde slyšet, jsou pneumatiky. Logicky by se tedy tyhle generátory hluku měly instalovat i na ICE. Prostě je to cipovina…

    1. Nikoho AVAS nebudu nutit namontovat do existujuceho auta.
      Tiez

      Nikoho AVAS nebudu nutit namontovat do existujuceho auta.
      Tiez vsetky modely aut, ktore boli homologovane do 1.7.2019 sa mozu vyrabat a predavat do r. 2021 aj bez AVAS. Az po 2021 budu musiet mat AVAS vsetky nove predane auta. No na stare ani po 2021 nebude povinnost namontovat AVAS.

Napsat komentář