Zlín má novou nabíjecí stanici

Město obuvi je v pořadí sedmým krajským městem, kde je možné dobíjet elektromobil. Řidičům elektromobilů je ode dneška 
k dispozici veřejná dobíjecí stanice ve zlínském obchodním centru Zlaté jablko.

Nový nabíjecí stojan v rámci síťě dobíjecích stanic ČEZ je umístěn ve zlínském obchodním a zábavním centru Zlaté jablko
foto: ČEZ

TISKOVÁ ZPRÁVA

Po Praze, Ostravě, Plzni, Hradci Králové, Ústí nad Labem a Brnu mohou řidiči elektromobilů doplnit energii svých vozů také v další krajské metropoli – Zlíně. V Obchodním a zábavním centru Zlaté jablko na zlínském Náměstí Míru je ode dneška v provozu veřejná dobíjecí stanice vhodná pro dobíjení všech typů elektromobilů.

Skupina ČEZ, provozovatel nejkomplexnější sítě veřejných dobíjecích stanic v České republice, tak postupně rozšiřuje infrastrukturu do nejdůležitějších bodů po celé České republice.

„Jsme potěšeni, že ve spolupráci s Elektromobilitou ČEZ budeme moci našim zákazníkům z řad majitelů a řidičů elektromobilů nabídnout tuto novou službu. Využití času stráveného v našem centru k dobíjení elektromobilu je ideálním spojením příjemného s užitečným,“ říká ředitel OZC Zlaté jablko Jiří Kratochvíl.

„Výstavbu dobíjecí infrastruktury v krajských městech považujeme za jeden ze základů rozvoje elektromobility v České republice. Naše aktivity v regionu střední Moravy samozřejmě nekončí, aktuálně zde máme v přípravě další kroky, které výrazně přispějí k expanzi elektromobility,“ podotýká Tomáš Knespl, projektový manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Skupina ČEZ, provozovatel nejkomplexnější sítě veřejných dobíjecích stanic v České republice, v současnosti disponuje 44 zařízeními, (z toho je 7 rychlodobíjecích stanic) kde mají majitelé elektromobilů možnost doplnit energii pro své miláčky před další cestou. Další stanice, zejména rychlodobíjecí, jsou letos připravovány.

V České republice je v současnosti registrováno více než 600 elektromobilů, z nichž 40 patří do vozového parku projektu Elektromobilita ČEZ. Do konce letošního roku však odhady hovoří o překonání hranice 1000 elektromobilů v ČR.

Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy i u nás se vozy poháněné elektřinou stávají se běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.

tisková zpráva

49 Comments on “Zlín má novou nabíjecí stanici”

  1. Slabé výkony palub.
    Slabé výkony palub. nabíječek.

    Osobně mi příjde, že problém nemusí být ani až tak v nedostatku profi nabíječek podél cest jako spíš v absenci výkonných univerzálních palubních nabíječek(s řízením nabíjecího výkonu) jednotlivých EV. Pokud by byla v každém EV nabíječka 3fázová s mezifázovým napětím 400V, postačilo by jako nabíjecí stanice obyčejné odběrné místo 3f/32A s 5-ti kolíkem zřízené s minimem pořizovacích nákladů(výkon až 38kW). Klidně bych takovou nabíječku v EV uvítal namísto všelijakých nepotřebných serepetiček jako couvací kamera, el.zrcátka a podobně, cena EV by se ani nemusela zvýšit.

    Proč se vůbec dělají nabíječky jen s fázovým napětím? Pokud je na vstupu nabíječky AC/DC měnič, mělo by být jedno zda je na fázové nebo mezifázové napětí. Předpokládám, že vstup by se lišil hlavně jen v 3f. usměrnovači.

    Na domácí nabíjení většinou asi postačí zásuvka 1f-230/10A, která výkonem 2,3kw dobije např. Leaf přes noc s dostatečnou časovou rezervou. Takže nevidím důvod pořizovat si doma wallbox. U toho Leafa stejně není žádoucí nabíjení výkonem nad 12kw, protože nabíjecí proud, pak překračuje 0,5C a dochází díky tomu k rychlejšímu poklesu životnosti litiových baterií.

    Výkony na zásuvce v kW:
    proud 1f 3f(230V) 3f(400V)
    6A 1,4 4 7
    10A 2,3 7 12
    16A 3,7 11 19
    20A 4,6 14 24
    25A 5,8 17 30
    32A 7,4 22 38

    1. Chlapi ne*erte mě, to že
      Chlapi ne*erte mě, to že si počítání proudů a výkonů v trojfázové soustavě odmítá zapamatovat Radovan, ikdyž mu to tady už nějaký pátek tlučeme do hlavy je jedna věc, ale proč s těmi nesmysly musí proboha začínat někdo další?

      To je opravdu tak namáhavé si otevřít například Kratochvíla trojfázové obvody

      Prostě z 32A jističe na naší 3.fázové TN síti více jak 22kW nedostanete!!!
      _________

      K otázce proč se neinstalují výkonnější nabíječky na palubu platí asi toto:
      1) jsou dnes neuvěřitelně drahé (všechny automobilky snad krom Tesly jejich vývoj outsourcují protože si je neumí vyvinout sami)
      2) Udělat výkonou nabíječku není úplně triviální. Už se tu opakuji, 1.f nabíječka Nissan Leaf váží 27kg(nevím jestli 3,3kW nebo 6,6kW, ale to je jedno, kolik by pak musela vážit jejich 22kW verze?)
      3) Zase se zopakuji, i kdyby ale na krásně vážila metrák, tak to je furt marginální problém proti tomu jaký objem zabírá.
      4) Ano nabíječka postavená na 3x400V bude běhat na 1x230V ale poklesne ji při tom účinnost a to je problém. Ono i těch dnes běžných 92-94% znamená cca 1,5kW tepla na 22kW.
      ____________
      Závěr: Nejde o to, že by taková nabíječka nešla vyrobit (například BRUSA umí 3x400V/22kW nabíječku o hmotnosti 12kg a objemu 11l, která umí běhat i jako jednofázová)

      Jde o to, že automobilky stále ještě neumí, neznají a hlavně ignorují.

      1. Omlouvám se a stydím se za
        Omlouvám se a stydím se za mystifikaci(zůstaly mi matně v paměti že tam možná byly nějaké ty odmocniny :-), to je tak když se po 20letech jinné činnosti snaží člověk fušovat v oboru ve kterém nemá praxi.

        Tedy oprava:

        Výkony na zásuvce v kW:
        proud … 1f … 3f(230V) . 3f(400V)
        6A ….. 1,4 ….. 2,4 …… 4,2
        10A …. 2,3 …… 4 …….. 7
        16A …. 3,7 ….. 6,4 ……. 11
        20A …. 4,6 …… 8 …….. 14
        25A …. 5,8 ….. 10 ……. 17,3
        32A …. 7,4 …. 12,7 ……. 22

        No v 2.odstavci je výčet proč to nejde a ve třetím, že když někdo(BRUSA) umí tak to jde. Tedy vlastně, až na tu sníženou účinnost v širším rozsahu výkonů, nic proti tomu co jsem tvrdil výše. Samozřejmě netvrdím, že jde o triviální problém, ale když můžou ongrid solární střídače(v řádech jednotek kW-např. Fronius 5 TL) za optimálních podmínek běhat až na 96proc.účinnosti, proč by to nešlo i u nabíječek. Tuším, že transformátorový ongrid Fronius řeší široké rozpětí vstupního výkonu přepínáním odboček na vinutí a tak dosáhne v širším spektru výkonů relativně konstantní a dobrou účinnost.

        NAbíječky vidím jako výrobky, jejichž vývoj není prozatím dotažen k dokonalosti a je tady potřeba udělat ještě hodně práce.

        V současnosti tyhlety technické nedostatky způsobují uživatelské komplikace(např.nabíjení). Vyřešením těchto tech.nedostatků se může podstatně zvýšit uživatelský komfort EV.

        1. ted podle me zase mate
          ted podle me zase mate spatne ty 3f (230V).
          Napr. Tesla pouziva 3 nezavisle nabijeci vetve pro 3 faze, kazdou na 230V a maji dohromady vykon 22kW 🙂
          Kdyz to pocitate ze 400V, mute to podelit tou odmocninou ze 3. Pokud ale pocitate z 230V, tak je to jednodussi vypocet a s zadnou odmocninu nepocitate. Vysledek je tak ci tak 22kW.
          Hmm, leda ze by jste mel na mysli mezifazove napeti 230V, ale to se tu snad nepouziva…

          1. No, jo máte pravdu, v
            No, jo máte pravdu, v 1.tabulce těch 230V 3f jsem měl dobře. Je to jednoduše 3zátěže x230 xproud, už jsem z toho doblbnutý. Je to i logické, těmi přívodními fázemi teče furt stejný proud, který se jen u zapojení do trojuhelníka rozdělí do dvou větví.

            Takže je vlastně jedno, jestli tam bude usměrnění z fázového nebo mezifázového napětí výsledek je stejný a není potřeba se mezifázovým napětím vůbec zaobírat.

            Trošku si říkám, že u toho Leafa je nešikovně zvolené napětí baterie, když se pohybuje podle stavu nabití mezi 300 a 350V, protože AC/DC měnič musí těch 325V v meziobvodu za usměrnovačem jednou zvyšovat a jednou snižovat. Je to tak?

          2. Jo a pak tu máme také
            Jo a pak tu máme také lepší oddíl, který ohlídá i zkušené mistry tesaře. Mimochodem není náhodou ten základní modul nabíječky Tesly jen 11kW? Tedy na 22kW jsou ve voze dvě nabíječky? :o)

            Jinak ale tento princip je přesně ta cesta jak vykompenzovat horší účinnost nabíječky navržené na 3x400V, provozované na 1x230V pokud není zrovna zásuvka od mlátičky k dispozici. Pak je, co se týče účinnosti, jedno jestli jede na jednu fázi nebo na tři fáze. Samozřejmě každá výhoda musí být po zásluze potrestána a tak nevýhodou tohoto řešení je právě to, že máte 3 samostatné nabíječky, tedy více součástek a díky tomu vyšší cenu a především větší rozměry. Ta BRUSA je tak kompaktní i díky tomu, že to je fundamentálně 3.fázová nabíječka. Kde na 3x400V jede >94%, ale na 1x230V už jen >90%.

            1. Ano i ne 😀
              Single Charger

              Ano i ne 😀
              Single Charger je 11kW, Dual Charger je 22kW.
              Ale pokud si zmerite odebirany proud na kazde fazi samostatne na zacatku nabijeni Modelu S, zjistite, ze nejprve najede faze 1 na 16A, pak najede faze 2 na 16A pak faze 3 na 16A. A pokud mate Dual Charger tak se to jeste cele zopakuje pro tu druhou 11kW nabijecku a postupne se takto dostanete az na 3x32A. Cely tento postupny „nabeh“ trva asi pul minuty.

            2. jeste musim doplnit, ze
              jeste musim doplnit, ze Tesla ma o dost vetsi ucinnost pokud se nabiji 3-fazove a ne 1-fazove.
              Nevim ale nakolik je to dano tim ze 1-fazove nabijeni trva dele a proto dele musi bezet obehove cerpadlo chladici kapaliny a cely palubni pocitac a tim padem ma nejakou +-200W spotrebu delsi dobu. Anebo proste 3-f je ucinnejsi 🙂

  2. Zdravím všechny!!! Dovolte
    Zdravím všechny!!! Dovolte mi podělit se o víkendovou zkušenost. V pátek 10.4. jsem začal řešit, co podnikneme s rodinkou o víkendu. Na stránkách čezu přibyl zelený bod ve Zlíně a tak padlo rozhodnutí využít tuto nabíječku při cesě do oblíbené destinace na Slovensku. Vyrazily jsme tedy ráno přes Brno do Zlína. Jelikož město neznám, nastal první problém. Čez totiž uvádí jen adresu OC zlaté jablko, resp. sídla této společnosti, která bohužel nekoresponduje s adresou parkoviště, kde je umístěná. I zmínka o tom, že by měl člověk hledat kryté parkoviště chybí. Pokud tedy na tuto nabíječku chcete trefit pomocí navigace, zadejte si ulice Kvítková, vjezd do garáží je z malého kruhového objezdu. Zde se právě domalovávalo zelené značení a tak jsem zaparkoval vedle ještě zapáskovaných elektro-míst. Po připojení kabelu do mennekes zásuvky ale nic. Hlavou mi hned proběhly ty nejčernější scénáře. Řekl jsem si tedy, že vyzkouším obyčejnou 16A zásuvku. První zjištění bylo, že originál nabíjecí kabel k nissanu vůbec nejde zasunout. Kombinace úhlového konektoru od nissanu a zásuvky hluboko ve stojanu natočené k zemi prostě nešla dohromady. Použil jsem tedy jedu z mých redukcí s přímým konektorem a zjistil, že tato zásuvka funguje. Volám na telefon uvedený na stojanu, kde se domluvám s operátorkou, že zjistí co se dá dělat a ozve se zpět.
    Volá mi zpět operátorka z čezu a sděluje mi, že nabíječku ve Zlíně neprovozují a dává mi kontakt na osobu, které to má prý na starosti. Jmenovaného se mi povedlo kontaktovat, avšak mi bylo pouze vysvětleno, že oni provozují jiné nabíječky. Volám tedy znovu na infoliku čezu, kde opět vše vysvětluji jinému operátorovi a je mi opět přislíbeno, že se mi ozvou. Za nějakou dobu mi volá jiný pán z čezu s kterým si vyměnujeme technické detaily a je konstatováno, že musí proběhnout oprava, (možná jen nahození jističe), ale musí přijet někdo z Prahy a o víkendu toto nehrozí. Přišla i řeč na kvalitu služeb a případných kompenzacích. Zde mi bylo řečeno, že se jedná o „službu za 150 korun“ a že „takto by to asi nešlo“. Mezitím zjišťuji od zaměstnance centra, že je kousek odtud 32A pětíkolík – sláva, nemusím nabíjet 5 hodin z 16A zásuvky, ale cca hodinu po příjezdu do Zlína mohu začít nabíjet výkonek 6kW a za 2,5 hod budu mít plnou. Po nabití vyjíždíme tedy směr Trenčín k první nabíječce sítě greenway, kterou používám poprvé v životě a hned 6x v jeden den a při jedné cestě. Nabíječky nalézáme v celku rychle májí tam třeba popis: zadné parkovisko, parkovací dom 2.NP atd… Rekapitulace: Cesta od domu k Trenčínu, 260km za použití jedné funkční nabíječky z oné „nejkomplexnější sítě“ nám trvala 8,5 hodiny. Dalších 385km po Slovensku nám trvá 6,5 hodiny. Navíc zjištuji jaký je to pocit jet elektromobilem po dálnici stotřicítkou, ano v karajině, kde jsou rychlonabíječky od sebe mnohdy jen 40km (max.85) to opravdu jde…

    1. Prestoze jsem skeptik, co se
      Prestoze jsem skeptik, co se tyka vstricnosti zdejsich prislusnych spolecnosti – “ majicich zajem “ na rozvoji EV v teto zemi – tak tento pribeh mne presto dost sokoval. Horsi pristup k zakaznikum, nez za komunismu !! Proste co se tyka nabijecek v CR neda se spolehnout vubec na nic..Cili cela elektromobilita v CR je v soucasne dobe uplne na hovno !!! Strcte si ten cely clanek nekam !!! Co s el.autem, kdyz s nim tady neodejedete ani par stovek kilometru..

      1. Nezlobte se, ale jste jak
        Nezlobte se, ale jste jak hysterické tetky. Podle všeho to vypadá, že byla chyba v zapojení stanice, což je sice šlendrián, ale stane se – byla nová, dobíjelo se tam hned druhý den… Tohle by si měli ohlídat, ale reakce typu, že to je na hovno a že se k tomu staví zády mi přijdou dost ubohé. Kdyby se k tomu stavěli zády, tak se na Zlín zvysoky vyprdli a neměli byste komu nadávat…
        Máte další veřejnou stanici, to vám přijde na hovno?

        1. Vazeny, prectete si, i na
          Vazeny, prectete si, i na jinych forech o EV, reakce i jinych majitelu EV, napr. zpravy Radovana a Roznovana o jejich posunovani se po CR s EV a zkusenostech s nabijenim a pak teprve se vyjadrujte k problematice nabijeni v CR.. Toto je soucasna realita na uzemi CR. Dekuji..

          1. No tak zrovna Radovan je
            No tak zrovna Radovan je exemplární prudič, který jakmile narazí na nějaký problém, tak okamžitě běží sem na fórum nahejkat, jak je to celé blbě. Když nabíječka funguje, tak je aspoň na blbém místě, má blbý konektor, není tam víc zásuvek, není zadarmo, měla by mít jiný výkon a já nevím co ještě. Ještě jsem od něho neslyšel pozitivní reakci nebo aspoň snahu o ni.
            Vždycky se opakují negativní reakci asi tak od 3-5 lidí pořád dokola. Ten zbytek je taky tak šíleně naštvanej, jak to ČEZ brzdí?
            Chápu, že je k nasrání, když člověk někam přijede a zrovna to nefunguje, čili by mě zajímalo, jestli je to v tom Zlíně už v pořádku.
            Ale jestli někdo elektromobilitě v ČR pomáhá, tak to je – a to se třeba postavte na hlavu – právě ČEZ. Ano, možná je mezi slepými jednooký králem. Ale na rozdíl od ostatních, kteří další development stopli, tak aspoň čas od času něco zprovozní.
            Má to mouchy, neumím posoudit, jestli je to šlendrián nebo technické potíže na té nebo oné straně, ale něco se děje. Tady slyším, jako by snad úmyslně rozvoj elektromobility blokovali.
            Zřejmě by bylo lepší, kdyby postavili tři vymazlené stanice, řekli, že nic dalšího nebude, tak to byste je chválili za to jak pěkně fungují.
            Znovu říkám, to, že nemají konkurenci, o něčem vypovídá, asi to prostě není zajímavý byznys a utápí v tom peníze. Nenapadlo vás, že v době, kdy se všude šetří, může bejt těžký podobnej projekt vůbec udržet při životě? Ne, vy byste chtěli hromadu rychlodobíječek, hned, zadarmo a já nevím co ještě…
            Tohle mě na tom štve. Kdyby někdo napsal, že stanice nefunguje, jste paka a koukejte to dát do pořádku… Ale tady se seběhne hned několik plaček, které unisono brečí, jak to ČEZ v ČR brzdí, hlavně že si do státního molochu kopnou… co komu brání postavit konkurenční síť a vysmát se jim?
            Já jsem teda zvědav na ten Trend Park…

            1. Anonyme,
              k napsání „…

              Anonyme,
              k napsání „… zrovna Radovan je exemplární prudič…“, je zapotřebí opravdu velká dávka hlouposti; vyhrál jste, jste nejlepší 🙁
              Já zase považuji pana Radovana za jednoho z mála zdejších diskutujících, který píše přínosné příspěvky, věcně, slušně a k tématu.

              1. Radovan píše přínosné
                Radovan píše přínosné články, elektromobilitu propaguje, to je v pořádku. Občas se trochu staví do pozice takového rozumbrady, který všemu rozumí a ví, jak se to má dělat, ale ok.
                Ale není skoro příspěvku, aby si nekopnul do ČEZu a to i v situaci, kdy k tomu nemá důvod, to mi přijde trochu ubohé. Nevím, co mu ti lidi udělali, přijde mi to trochu jako posedlost…
                Já nevím, pár elektromobilistů znám a přišli mi jako taková soudružná parta. Tady mi to naopak přijde, jako když v něm apriori vidíte negativní moloch, kterej všechno akorát komplikuje a s potěšením vždycky napíšete, jak někde něco nefungovalo, někam jste se nedovolali a podobně… Jste s ČEZem třeba nějak v kontaktu, snažíte se jim dávat nějakou zpětnou vazbu, v něčem pomoct, mluvit o tom s nimi? Normálně si tady radíte s kdečím, ale jak přijde na přetřes ČEZ, tak se tady seřadíte do šiku a začnete nadávat…
                Nevím, přijde mi to jako jistá forma obsese…
                No nic, jsem jen hlupák, jak jsem se dozvěděl

                1. Milý Anonyme, vidím, že
                  Milý Anonyme, vidím, že hybrid.cz se stal Vaším oblíbeným fórem. Zkuste se tedy zaregistrovat, aby byl mezi Vámi Anonymy lepší přehled. Nebo ještě lépe, zkuste si v kontextu nabíjení vzít na týden volno, půjčit na týden elektroauto a projet si s ním celou síť nabíječek ČEZu. A pak nám zde dejte relevantní zprávu.
                  A proč týden? Protože stačí jeden nefunkční Mennekes na D1 v Herálci u Humpolce, druhý nefunkční Mennekes v OC Zlaté jablko Zlín a máte v rámci přesunu +14 hodin. Místo 2-4 hodin. A ze 40 nabíječek ČEZu po ČR je rychlonabíječek jen 7, kladenská dle Facebooku ČEZu nejede už měsíc a podle ohlasu elektromobilistů je ta v Brně velmi nespolehlivá. Takže asi tak. Mnou podanou reklamaci na služby zatím ČEZ stále řeší. Už jsme si párkrát i telefonovali s jejich manažerem než jsem ji konečně sepsal a poslal, protože k nápravě věcí to nevedlo.
                  Právě si sjednávám možnost zapůjčení WV eGolf k otestování. Na auto.cz tvrdí, že v trojici s Nissane Leafem a Kia Soul EV s ním dosáhli nejlepšího dojezdu. Tak uvidíme.

                2. To chápu, ale vy od
                  To chápu, ale vy od něčeho, co zatím parametry dostatečně husté sítě nemá očekáváte něco, co to nemůže zajistit. Pokud je někde nějaká dobíječka a široko daleko žádná není, tak její nefunkčnost vás vypeče, to je jasný. Důvodů může být ale řada – blbá stanice nebo služba, vandal, vypnutý přívod nebo problém někde na vedení atd. To, že je to teď na hraně dojezdu auta z toho činí velmi rizikovou věc a každý nedostatek působí katastrofálně… Ale to je prostě v této fázi pochopitelné.
                  Nebo je lepší stavět stanice na D1 a uvést je do provozu najednou, až budou 40 km od sebe a všechno bude vyladěné aby když bude nějaká porucha nebo stanice obsazená jsem měl hned alternativu? Asi ne…teda podle mě.
                  Já nepopírám, že s těmi stanicemi jsou problémy, vůbec ne. Ale je to trochu o tom, že kdo chce psa bít, hůl si najde. Když budu chtít znemožnit používání elektromobilu a poukázat na jeho nevýhody, udělám to kdykoliv a kdekoliv. Když budu chtít ukázat, jak jsou dobíječky na prd, povede se mi to i na tom Slovensku (stačí když tam vyrazím zrovna třeba s tím Golfem, žeano)…
                  Ty rychlodobíječky asi budou chtít vyměnit, podle všeho jsou to krámy. Což asi nebude tak snadný a rychlý bych tipnul…

                3. Mně stačí, když ty
                  Mně stačí, když ty dobíjecí stojany ČEZu budou fungovat a když se před cestou včas dozvím, že mají poruchu. Spolehlivě jako jejich tarifní platící zákazník do emailu nebo SMS na mobil. Nic více. Takhle to mám u PRE i GreenWay. Prvnímu neplatím nic, až za čas dobíjení, druhému vůbec nic. A funguje to u nich. ČEZu platím a nefunguje informování, nabíječky ani telefonní čísla na nich uvedená. Tam mi třeba řekli, že je postupně přelepují.
                  Mám firmu už 25 let a hanba by mně fackovala. Vzal bych bílou samolepící fólii, velký centrofix, hadr a ředidlo a během jednoho dne nabíjecí stojany sám objel, stará čísla přelepil a nová na ně dopsal. Pak teprve čekal na to, až to udělá reklamka pořádně a se vší parádou. Ale to by byla ode mne nouzovka, protože já bych do doby, než nová čísla budou na všech stojanech, nechal to staré fungovat. Zvláště v digitálním věku, když stačí jen přesměrování. A teď mi napište, proč mám tohle jako zákazník pořád řešit?
                  Že si na Slovensko vezmete Golfa s Combo zásuvkou, když je zde síť standardu CHAdeMO je Vaše volba. Že se evropští automobiloví dinosauři rozhodli blokovat elektromobilitu mj. i svým standardem dobíjecích zásuvek, k němuž chybí infrastruktura prakticky všude, je součást té volby. Holt si budete muset k tomu VW zázraku přikoupit kabel s redukcí na pětikolík, aby jste na síti Greenway alespoň něco dobil. Tady Vám doporučím výrobce, kteří spolupracují s Japonci (Peugeot, Citroen) nebo přímo Japonce (Nissan, Mitsubishi). Že CHAdeMO bude lepší volbou ostatně potvrzuje i Tesla, když k němu začala dodávat pro svůj Model S redukce. Přestože současně buduje síť Superchargerů a ty se už dají počítat ve stovkách.

                4. No, akorát jde o to, že
                  No, akorát jde o to, že když někdo chce stavět veřejnou dobíječku, neměl by současně omezovat nebo dokonce radit, jaký si má zákazník koupit auto, to je jeho volba. Takže například stavět nabíječky Chademo a říkat, že evropské automobilky tomu brání je sice hezký, ale když k takové stanici dojede někdo jako Vy s Golfem, tak bude psát, jaký to jsou pitomci a jaké mají nekvalitní služby a celé je to na prd… To se snažím říct…

                5. Jake dobijecky postavi ta ci
                  Jake dobijecky postavi ta ci ona firma je ciste jeji vec. Kdyz se chce specializovat jen na CHAdeMO, budiz. Sama se ochudi o dobre platici Combo zakazniky, dobre ji tak.

                  Kdyz nechcu pronajmout byt ciganum, moje volba, sam se ochudim o potencialni dobre platici zakazniky. Dobre mi tak.

                  Oboji sice muzete nazvat diskriminaci, ale ve svobodne spolecnosti by to nikomu nemelo vadit, protoze na tom prodela provozovatel te nabijecky.

                6. Přesně tak. Jen si
                  Přesně tak. Jen si dovolím tvrdit, že kdyby to udělal ČEZ, tak ho sepsujete…
                  Ale dost o ČEZu.
                  Je to nová technologie, zatím žádný velký trh, takže je to celé hodně rizikové a to zejména výstavba sítě. Pokud má plnit elementární účel, není to o ks dobíječek, ale desítkách ne-li stovkách kusů na desítkách míst. A to není snadné a je to i drahé. To už není o PR nákladech, to je o investici, kterou musí každý investor obhájit. Já jsem optimista a věřím, že pokud to doteď skřípalo, že se to odrazí ve zkušenostech, v poučení jak věci nedělat a jak je třeba dělat a že se to pozitivně projeví jak v hustotě, tak i kvalitě. Kdo nic nedělá, nic nezkazí.
                  Tolik za mne…

                7. Pro me za me at si CEZ stavi
                  Pro me za me at si CEZ stavi co chce. Podle toho se taky lidi rozhodnou jestli se jim vyplati je pouzivat nebo ne. Nejvetsi kritika ale pada na ty velkohubate sliby a PR tiskovky a nefunkcni stanice, nikoli na typ a pocet stanic.

                8. Ano s tímto komentářem
                  Ano s tímto komentářem souhlasím, on si ČEZ strašlivě škodí prezentací něčeho na co prostě ještě nemá. Kdyby se spokojil s prezentací ve stylu „Nejprve testujeme v rámci flotily vozidla i nabíjecí stanice a pak teprve přejdeme na výstavbu veřejné infrastruktury“ tak je dle mého soudu není z čeho vinit.

                  Ona totiž právě v tomto flotilovém stylu je jeho současná síť vybudována a z logiky věci je tak naprosto nevhodná jako veřejná síť. V budoucnu ČEZ bude muset tyto stanice před svými paláci tak jako tak zamknout pro veřejnost, protože by prostě neměl kde přednostně nabíjet své vozy a hlavně přes nával veřejnosti by ani jeho zaměstnanci neměli kde zaparkovat…

                9. Nebojte se, nebude. Protože
                  Nebojte se, nebude. Protože ví, co bylo dříve, zda vejce nebo slepice. V tomto případě byly nejdříve po Evropě nabíječky CHAdeMO v počtu větším než malém, a pak teprve v roce 2014 začali u VW produkovat eGolf a eUP se standardem COMBO neboli Type2, který si vymysleli. Bude proto nadávat VW, stejně jako bude nadávat BMW, že svoje zákazníky hezky převezli, když jim prodávají auta, která si mohou dobít tak maximálně doma. Naopak by chválil BMW a VW, kdyby současně u každého svého dealera vybudovali Combo rychlonabíječku. Tak jako Nissan má u každého ze svých prodejců, kteří elektrické vozy prodávají, rychlodobíječku CHAdeMO, obvykle (nejen) pro své zákazníky zdarma.

            2. Nereaguji na Vas, protoze
              Nereaguji na Vas, protoze Vas zpusob vyjadrovani neni na urovni a nakonec ani k veci.. Je jasne, ze pokud nekdo vlastni EV a chce se spolehlive pohybovat po CR, krome oficialnich nabijecek musi mit cestou sve vlastni alternativy, nejradeji u svych znamych, tudiz spolehlivych zdroju. Oficialni zdroje jsou nespolehlive, tudiz nepouzitelne. Neni mozne s autem stat pred nefungujici nabijeckou a diskutovat s neochotnym necim na druhem konci telefonu. To pochopi jen ten, kdo to zazil !! Jedina spolehliva moznost budou v nejblizsi dobe Superchargery Tesla, bohuzel ale jen pro vozy teto firmy..

                1. JISTEZE, POKUD OFICIALNI
                  JISTEZE, POKUD OFICIALNI ZDROJ VYBIRA ZA SLUZBY, KTERE NEFUNGUJI MESICNI PAUSAL A NENI OCHOTEN HO VRATIT S POZNAMKOU, ZE SE JEDNA JEN O KC 150. MELI BY JEJ VSICHNI BOJKOTOVAT !! O PODOBNYCH PROBLEMECH SLYSIM ZLEVA, ZPRAVA..JEDINA MOZNOST EFEKTIVNE JEDNAT JE BOHUZEL JEN ZRUSIT ABONOMENT..A VAROVAT OSTATNI, COZ CHVALIM…

                2. Bojkotujte, bojkotujte. Na
                  Bojkotujte, bojkotujte. Na každém, kdo u ČEZu dobije víc než třikrát v měsící, ČEZ prodělává, protože mu ten paušál nepokryje ani náklady na elektřinu. Tímhle je myslím moc nevytrestáte…
                  Můžete dobíjet u známých a kamarádů (schválně, kolik z nich má rychlodobíječku?) a čekat, až vám síť stanic postaví někdo, s kým budete spokojeni… Pokud vám tohle řešení vyhovuje víc, nikdo vám přeci nebrání…

                3. Pane, ja neminim nikoho
                  Pane, ja neminim nikoho trestat. Zasadne ale nespolupracuji s firmami s kterymi nejsem spokojen a nemam k nim duveru.. Jde o moji spokojenost, problemy CEZu mne nezajimaji. Kdyz se CEZu dobijenim nepokryvaji naklady na elktrinu – jak rikate-, a jeste k tomu mu nefunguji nabijecky, tak at to prosim nedela. Vzkazte jim to prosim, zda se, ze mate jejich duveru..

    2. Hezky napsané a krásně to
      Hezky napsané a krásně to ukazuje budování dobíjecích stanic a podporu elektromobilů.
      Úplně přesně to vystihuje pořekadlo, aby se vlk nažral o koza zůstala celá.
      Slavný ČEZ bude hlásat jak podporuje elektromobily, ale nechají nainstalovat dobíjecí stojan bez dobíjení.

      1. Možná blíže ano, ale
        Možná blíže ano, ale poznámky jsem si nedělal…
        Tak tedy vyjížděli jsme 6:55.
        -první přejezd 80km na chademo v brně, kde nabíjím do 95%, protože zlín je odtud 95km
        -ve zlíně bloudím a hledám nabíječku, ta nejede atd viz. výše a v 11:11 volám poprvé na čez
        -v 15:19 volám už z nabíječky ve Velkých Bierovciach kolegovi co už na slovensku s EV byl s dotazem na možnosti nabíjení.
        -jedeme trasu trnava, nitra, volkovce, banska bystrica, ruzomberok
        -ve 22:45 se ubytovavame v Popradském penzionu.

  3. Opravdu si stojite za tim
    Opravdu si stojite za tim poslednim odstavcem Vaseho clanku ? S kterymi jinymi „vyspelymi zememi“ chcete jako srovnavat hustotu mestskeho provozu EV v CR a dokonce ji pojmenovat jako “ beznou soucast mestskeho provozu “ ?
    Pripomina mi to retoriku novinaru za komunismu. Nezapomente ale, ze dnes uz nejsou vyjezdni dolozky a lide maji srovnani na vlastni oci. Vsude , na zapad od Plzne, jezdi ve mestech nepomerne ( !!!) vice EV nez v CR !!! Prani otcem myslenky ?…

    1. V těchto centrech to jde
      V těchto centrech to jde ještě trochu chápat, že tam strávíte více času a mezitím si dobijete. Ovšem jak víme, místo toho sloupečku, s nímž se tak rádi fotí politici, bohatě postačí zásuvka 400V 32A, respektive deska se všemi typy zásuvek, jako třeba v OC Nová Karolina Ostrava.

      Bohužel z neděle mám poznatek od kolegy, že měl ve Zlíně problém s Mennekesem a ať volal kam volal, nic nevyřídil. Skončil na 230V 16A Schuco běžné domácí zásuvce.

      Já osobně bych ve Zlíně čekal poblíž hlavního tahu na Slovensko samozřejmě rychlodobíječku. Stejně jako v Olomouci, kde není vůbec nic. Případně v Hranicích, Prostějově a Kroměříži, když už jsme u trsy D1.

      1. Já vim, ale právě než
        Já vim, ale právě než stavět tyhle šmucky, tak by bylo lepší stavět hlavně rychlodobíječky. Do teď nemám chip CEZu, protože do teď by mi byl k ničemu, čekám až bude konečně síť dostatečně velká, I když raději bych to měl jako PRE, za odebrané množství než měsíční paušal, zas tak často nejezdím mimo Prahu, ale pro firmy by to mohlo být docela důležité rozhodnutí I ve městech pro kurýry, taxi apod. Dělat Taxi v Praze, tak určitě ten ČEZ budu mít 🙂

        1. [sarkasmus] Jakto že
          [sarkasmus] Jakto že nemáte čip ČEZu, když je to provozovatel „nejkomplexnější sítě veřejných dobíjecích stanic v České republice“?[/sarkasmus]

          Kdyby se do toho někdo obul jako slovenský GreenWay, tak těch jejich 44 stanic překoná do roka a do dne. Ani by nemusel překonávat počet, stačilo by překonat kvalitu a rozmístění stanic.

          1. jj, je to tak, škoda, že
            jj, je to tak, škoda, že nám tenkrát nedovolilo cash-flow díky solární stopce, jinak už by dnes ty stanice stály. Snad už se opravdu rozhoupou, aby v každém městě byla jedna a v rozestupu na hlavním tahu do těch 50-100km. Až budou dojezdy 200km tak pak bude stačit i 100-150km.

          2. To je krásná věta…
            To je krásná věta… „kdyby (někdo, něco)“.
            Určitě to pořekadlo znáte, že…
            Kdyby Tesla stála co Fabie, Kdyby byla elektřina zadarmo atd.

            Já nevím, pořád tady čtu vzdychání nad tím, jak by byla v ČR elektromobilita krásná, kdyby tady Greenway cosi udělal. Až to Greenway udělá, tak má smysl jásat. Zatím se sem Greenway nehrne, proč asi?

            Nejlepší koncept by byl, kdyby někdo hned instaloval tisíce stanic a doživotně tam dával elektřinu zadarmo nebo dokonce elektromobilisty nějak dotoval za to, že u něj dobíjejí… Dejte to na papír a vyražte za nějakým investorem, jestli vám na to dá peníze…

            Pořád tady pindáte, že je stanic málo. Když se nějaká postaví, tak se tady seřadíte a obratem to zkritizujete (blbé místo, blbý typ, za drahý peníz, staví to blbý ČEZ a já nevím co ještě…).
            Já osobně tu stanici vítám, není to ideální, ale lepší než nic, respektive zase další kousek do skládanky.
            My jsme takovej národ brouků pytlíků, kterej nejlíp ví, jak by se to mělo dělat.

                1. Pokud někomu dělám
                  Pokud někomu dělám internet, tak je samozřejmé, že ho pak i vyzkouším, zda funguje. Když mi řemeslník bude zapojovat vodu v kuchyni, taky pak zkusí pustit kohoutek. A když elektrikář zapojí takovýto stojan tak ho nevyzkouší?

Napsat komentář