ZKUŠENOSTI: Elektromobilem Tesla Model 3 z Čech do Chorvatska

Nový majitel elektromobilu Tesla Model 3 s ním během tři čtvrtě roku najel 45 000 km. Vyrazil mimo jiné i na dovolenou do Chorvatska.

Elektromobil Tesla Model 3 u nabíjecí stanice
foto: archiv autora

autor: Jiří Janata

Od konce září 2019 vlastním elektromobil Tesla Model 3 Long Range all-wheel drive. Elektromobil jsem koupil z ekonomických a technologických důvodů – jednoduše poměr ceny a funkcí měla Tesla Model 3 nejlepší. Sehnat klasický automobil 4×4 s podobnými funkcemi a výbavou znamená cenu jen o něco málo nižší.

Za nižší cenu bych ale dostal méně výkonné auto s vyššími provozními náklady navíc bez technologických vychytávek elektromobilů, jako je třeba možnost zapnutí klimatizace na dálku a vychlazení interiéru.

Za necelých 9 měsíců mám najeto 45 000 km s velmi vysokým využitím DC nabíjecích stanic (67 % nabíjení DC, 33 % AC), což se patrně podepsalo na degradaci baterie, která je nyní na úrovni 6,5 % (dle TeslaFi jsem cca 1,5 % pod průměrem ostatních Tesla Model 3).

Na začátku června jsem měl dovolenou a všiml jsem si, že v Chorvatsku přibylo hodně nových nabíjecích stanic. Počasí vypadalo přijatelně a turistická sezóna prakticky ještě nezačala a tak jsme ve dvou vyrazili na jih Chorvatska.

Naplánovány byly nějaké výlety, trochu koupání ve studeném moři, jednoduše aktivní dovolená. V autě bylo dohromady cca 70 kg vybavení a zaplněný byl jen zadní kufr.

Nabíjecí zastávky měly trvat dohromady hodinu, což je na 13 hodinovou cestu naprostý standard i se spalovacím automobilem. Ve výsledku se kvůli zkoušení jednotlivých nabíječek cesta o několik desítek minut protáhla, ale nakonec nebyla cesta díky častému pohybu na odpočívadlech tak monotónní.

Cesta z Prahy do Splitu je dle trasy 1000-1100 km dlouhá. Před rokem byla tato cesta, s elektromobilem jiné značky než Tesla, s trochou nadsázky, výletem jen pro opravdové nadšence. Rok uběhl jako voda a na chorvatských dálnicích je situace prakticky lepší než v České republice.

V tomto úvodním článku bych rád popsal svoje zkušenosti s cestou po dálnicích na jih Chorvatska. Jak se dostanete do Chorvatska už je na vás, celkově je ale situace jak v Rakousku, tak i v dalších obvyklých tranzitních zemích bezproblémová.

Cestou se dají využít jak placené, tak i nezpoplatněné nabíječky (za všechny 120 kW nabíječka na náměstí ve městě Hartberg u dálnice A2 v Rakousku).

Všechny popisované nabíječky jsou provozované společností Elen a jsou nezpoplatněné. Jejich zpoplatnění je plánováno od roku 2021, přičemž mobilní aplikace se již testuje.

Příjezd od slovinských hranic k Záhřebu je možný buď ze západu po dálnici A3, kde na vás již po 5 km čeká na odpočívadle Gradna jih jedna 50 kW nabíječka nebo od severu, po dálnici A2 od Mariboru, která je zatím bez nabíjecí stanice, ale už po 63 km od hranice jsou na odpočívadle Plitvice jih u Záhřebu 2 nabíjecí stanice o výkonu 50 kW.

Nabíjecí stanice Vukova Gorica jih

Nabíjecí stanice Vukova Gorica jih
foto: archiv autora

Cesta na jih Chorvatska je ale ještě před námi a může být klidně i 500 km dlouhá, tak není důvod zdržovat se na 50 kW stanicích. Kousek od města Karlovac, 60 km od odpočívadla Plitvice je na odpočívadle Vukova Gorica jih první 175 kW nabíječka a k tomu ještě dvě 50 kW nabíječky.

Pro spuštění nabíjení na 175 kW stanici je třeba jakákoli RFID karta. Maximální výkon s Tesla Model 3 byl 141 kW a nabití z 10 do 80 % trvalo přesně 30 minut. Na tomto odpočívadle se staví McDonald’s a renovují toalety, takže 30 minutová zastávka by neměl být žádný větší problém.

Další odpočívadlo na dálnici A1 s bezplatnou nabíječkou je Brinje západ, kde je 1 stojan ABB Terra 53-CJG o výkonu 50 kW. Od odpočívadla Vukova Gorica je vzdálené jen 64 km, takže i auta s naprosto minimálním dojezdem dokážou mezi těmi dvěma nabíječkami bez problémů přejet.

Zajímavější situace je ale na odpočívadle Zir západ, které je vzdálené od Brinje 82 km, resp. 146 km od minulé 175 kW nabíječky Vukova Gorica. Zde na nás čekají dokonce 2 stojany o výkonu 175 kW a k tomu jeden o výkonu 50 kW. Autentifikace na 175 kW nabíječce je znovu možná s jakoukoli RFID kartou.

Tesla Model 3 spotřebovala na 146 km 46 % baterie při prudkém dešti, takže další 175 kW nabíječka byla velmi příhodná. Na tomto odpočívadle se dá v čerpací stanici sehnat přijatelná káva a toalety byly zjevně nedávno zrekonstruované.

Po 70 km se už dostáváme k moři. Na odpočívadle Nadin jih kousek za Zadarem je jedna 50 kW nabíječka. Na odpočívadle na druhé straně dálnic je také jedna, ale obě, ačkoli vypadají aktivní, ještě nefungují. Nabíjecí proces je možné spustit, ale zhruba po 2 sekundách se sám od sebe ukončí. Musíme tedy pokračovat dále.

Nabíjecí stanice Prokljan

Nabíjecí stanice Prokljan
foto: archiv autora

Naštěstí už po 35 km (105 km od poslední nabíječky) je odpočívadlo Prokljan jih (kousek před Šibenikem a národním parkem Krka), kde jsou dvě 50 kW nabíječky. 15. 6. 2020 fungovala jen jedna nabíječka, ale velmi pravděpodobně budou od července znovu fungovat obě.

Pomalu se blížíme ke Splitu a většina turistů už opustila dálnici. Na odpočívadle Kozjak jih (63 km od poslední nabíječky) těsně před Splitem se staví jeden 50 kW stojan, ale bude v provozu až za několik týdnů.

Pokud tady budete chtít nabíjet, máte už jen jednu možnost téměř na konci dálnice A1 na odpočívadle Raščane, které je na rozdíl od všech ostatních přístupné pro oba směry.

Asi 134 km od poslední funkční nabíječky, resp. 71 km od nově budované, najdeme 2 stojany o výkonu 50 kW. Na tomto odpočívadle je možné dojít asi na 500 m vzdálený památník padlým chorvatským vojákům, ze kterého je krásný výhled do okolí.

Pro někoho může být ještě relevantní 50 kW nabíječka ve městě Ploče (město na konci dálnice A1), která je prakticky naproti trajektu na Trpanj a dá se využít pro doplnění energie, pokud budete čekat na trajekt.

Tabulka nabíjecích stanic na chorvatské dálnici A1

Tabulka nabíjecích stanic na chorvatské dálnici A1
foto: archiv autora

Na závěr ještě přehledná tabulka s vyznačenými vzdálenostmi mezi jednotlivými nabíječkami na dálnici A1. Další 3 placené MOL Plugee 50 kW nabíječky jsem v tomto roce nenavštívil a pro léto 2020 ani nejsou nijak relevantní. Příští rok, pokud budou nabíječky od Elenu velmi drahé, je možné, že znovu budou levnou možností, jak dobít hodně energie.

V příštích dvou článcích se budu věnovat poskytovatelům nabíjení v Chorvatsku, možnostem nabíjení ve městech a cestě zpět do České republiky. Pokud zvažujete nákup elektromobilu Tesla, tak můžete využít můj odkaz, abyste získali 1500 km na Superchargerech zdarma.

vlastní

47 Comments on “ZKUŠENOSTI: Elektromobilem Tesla Model 3 z Čech do Chorvatska”

    1. Zbyňku, díky moc za komentář. Pro spuštění nabíječek
      Zbyňku, díky moc za komentář. Pro spuštění nabíječek od Elenu není třeba žádná aplikace. Klasické ABB 50 kW stojany spustíš přes displej stisknutím tlačítka start.

      AC stojany potřebují pro svoji aktivaci libovolnou RFID kartu, stačí jen přejet po určeném místě a stanice se aktivuje.

      HPC – 175 kW stojany to samé – aktivovat nabíjení a přejet po displeji libovolnou RFID kartou. Kdyby bylo cokoliv třeba, napiš mi na mail kontakt-hybrid@seznam.cz.

  1. Já to celé nechápu..pardon. Článek je přece zcela
    Já to celé nechápu..pardon. Článek je přece zcela nesouvislý.

    1. nabíjení na 1100km trase plán 1h (2x 0-80% na ideální nabíječce) tzn. se spoléhám na to, že Tesla pojede s průměrem ca 17kw/100km /75kwh baterie, 1×100% 2×80%/
    Plán docela chápu. Když se jede 120, mohlo by to vyjít, je to ve výsledku trochu z kopce dolů.

    2. Tesla 3 ale spotřebuje 46% baterie na 146km =23,9kw/100km

    Kde je průměrná rychlost, celkový čas jízdy? Porovnání s podobnou cestou s minulým spalovacím autem atp.?
    Pro spoustu lidí by to byly užitečné informace, nejlépe podané opravdu tak, jak jsou. Není třeba nic vylepšovat přikreslovat…
    Prosím o doplnění.

    1. Díky moc za komentář. Tesla Model 3 má využitelnou
      Díky moc za komentář. Tesla Model 3 má využitelnou kapacitu baterie cca 72 kWh (Tesla nikde neuvádí přesnou kapacitu a dle uživatelů se pohybuje kapacita mezi 72-74 kWh, přičemž samotná baterie má cca 75 kWh, ale určitá část je rezervována jako buffer – patrně spodní), přičemž s mojí degradací 6,5 % je maximální využitelná kapacita 67,32 kWh. Určitě se podívejte na A Better Routeplanner. Ty výpočty opravdu sedí, dá se namodelovat příklad s určitou degradací. zátěží, větší rychlostí apod.

      2. Snažil jsem se spotřebovat mezi těmito dvěma nabíječkami co nejvíc energie, s mojí degradací při korekci na těch cca 67 kWh to vychází asi na 23,1 kWh/100 km.

      3. Bohužel průměrná rychlost a celkový čas jízdy má smysl poskytnout jen z Chorvatska, protože jsem nevyrážel z České republiky.
      – Hraniční přechod Bregana SL/HR -> INA Vukova Gorica 78 km, 34 minut, 21,5 kWh/100 km, průměrná rychlost 133 km/h
      – INA Vukova Gorica -> Tifon Dobrá West 24 km, 12 minut, 24,4 kWh/100 km, průměrná rychlost 122 km/h
      – Tifon Dobrá West -> INA Brinje Západ 41 km, 22 minut, 25,5 kWh/100 km, průměrná rychlost 115 km/h
      – INA Brinje Západ -> INA Zir Západ 84 km, 37 minut, 21,6 kWh/100 km, průměrná rychlost 132 km/h
      – INA Zir Západ -> Nadin Jih 72 km, 36 minut, 18,0 kWh/100 km, průměrná rychlost 119 km/h
      – Nadin Jih -> INA Prokljan Jih 35 km, 14 minut, 22,6 kWh/100 km, průměrná rychlost 145 km/h

      Je to tak rozdělené, protože jsem se zastavil na každé jednotlivé nabíječce, aby to mělo přínos cestovatelům do Chorvatska.

      Všechno to jsou záznamy z TeslaFi. Tesla Model 3 má při dálničních rychlostech dojezd 300 km. Někdy trošku více, někdy méně, podle toho jak se jede. Ale zastávka 10 minut na rychlé nabíječce co 2,5 hodiny na záchod mi přijde adekvátní. Navíc Autopilot je jen do 150 km/h, takže to je také jeden z limitujících faktorů.

      Bohužel nemám žádný záznam z podobné cesty spalovacím autem. Naposledy jsem jel do Chorvatska s CNG a to byla cesta z pobřeží Slovinska přes jednu z mála CNG stanic v Rijece.

  2. Mě by zajímala jedna věc a to jaký je pocit autora v
    Mě by zajímala jedna věc a to jaký je pocit autora v kapacitě nabiječek…unesla by současná síť typické letní stěhování národů na letní turnusy, kdyby všichni jeli elektromobily, pokud ne všichni, tak kolik procent z celku by to max uneslo? Případně, jak moc by tu síť bylo třeba posílit, aby to uneslo všechny nebo aspoň 2/3?

    1. Díky moc za komentář, určitě záleží na rozložení v
      Díky moc za komentář, určitě záleží na rozložení v čase, ale při současném poměru spalovacích a elektrických aut nejsou 1-3 stojany žádným problémem konkrétně v Chorvatsku.

      Na západ od nás je ale situace odlišná a v Německu jsem se před Mnichovem setkal na dálniční nabíječce, kde jsou 4 stojany a z toho 2 175 kW s opravdovou frontou 2 vozidel při podzimní sobotní dopravní špičce.

      Na Superchargerech vidím v navigaci pravidelně ve špičkových časech jednotlivé Superchargery v Německu, Rakousku a Švýcarsku vytížené tak na 15-50 % dle lokality. U velkých měst je to vytížení výrazně větší, asi i díky zastoupení vozidel s nabíjením zdarma.

      Tesla vybudovala na trase ve Fernpassu v Rakousku dodatečných 8 stojanů jen na zimní sezónu, protože to je významná zimní tranzitní trasa pro Holanďany a Němce do Rakouských alp, takže ta poptávka existuje.

      Z mého pohledu je tedy v současné chvíli ta nabíjecí infrastruktura dostatečná, ale za 1-2 roky pocítíme určitě problémy s nedostatečným dimenzování. Domnívám se také, že stavět na dálničních odpočívadlech cokoli pomalejšího než 100-200 kW stanice, které jsou připravené na 800V nedává smysl.

      1. Rozložení v čase, prostě v sobotu tisíce lidí najíždí
        Rozložení v čase, prostě v sobotu tisíce lidí najíždí a odjíždí – do Chorvatska nejezdím (a doufám, že nikdy nebudu), ale když jsem párkrát musel jet v tom čase někam přes Německo/Rakousko/Francii/Itálii/Švýcarsko, tak vytížení dálnice při stěhování národů je pro mě na úrovni toho, když stojí okruh kolem Mnichova, na „taly“ (např Zillertal) před sjezdem se stojí 10 – 15 km kolona v obou pruzích a lidi se zoufale snaží odbočit.

        Jak sám popisujete – jednotlivce stanice dneska odbaví, ale větší zájmové skupiny už by byl problém, na masové rozšíření to naprosto není…a vzhledem k příkonům, aby se systém pak nezasekal, tak ne to není ani většina dnešních aut.. otázka je, jak vůbec vypadá přenosová soustava v okolí dálnic, aby se takový nabíječkový systém dal vůbec realizovat…

        1. Dobrý den,
          podobné dotazy už zde byly mnohokrát položeny

          Dobrý den,

          podobné dotazy už zde byly mnohokrát položeny a bylo to i vysvětleno lidmi co tomu rozumí. Ve zkratce jsem si z toho vzal, že přenosová soustava to zvládne a elektrické energie je a hlavně bude dostatek. Nelze pokládát takový dotaz jestli to nyní zvládne, vše má postupný vývoj. Kdyby všichni jeli v létě k moři vlakem, železnice to také kapacitně nezvládne. Stejné s nabíjecími stanicemi. Jak bude narůstat počet elektrických aut, tak bude růst počet nabíjecích míst a jejich výkon. V ČR se ročně prodá cca 250 tisíc nových aut a jezdí jich tu necelých 6 milionů. To máme 15 a více let, než tu bude jezdit vysoký počet EV.

          1. Páteřní přenosová síť to zvládne to ano, o rozvodech
            Páteřní přenosová síť to zvládne to ano, o rozvodech od jednotlivých obcí a částí obcí bych o tom mám oprávněné obavy a nevyhne se to drahým rekonstrukcím a rozšířením – takže s tempem naší skvělé země, pokud to chceme již za 15 let, už to mělo před pěti lety být zaplánováno. A kritická jsou a budou zejména turisticky zajímavá místa v místech, kde je nižší hustota obyvatel. Samozřejmě Osa Praha Brno Ostrava a dálniční tah D5 budou pořešeny dobře, ale aby nebyla situace, že nabíječkama bude pokrytá nějak Břeclav a do Lednice hezky pěšky po vystání fronty..

            1. Páteřní sítě budou pokryty rychlonabíjecímí stanicemi.
              Páteřní sítě budou pokryty rychlonabíjecímí stanicemi. Města a jejich parkoviště budou pokryty pomalými nabíječkami (lampy, sloupky, …) Auta většinu života prostojí na parkovišti (jsou vyjímky) a proto ty rychlonabíječky budou využívány mnohem méně než nyní benzínové pumpy. A dojezd přes 300 km bohatě stačí, když si potom auto večer nabijete opět na parkovišti nebo u apartmánu v místě ubytování. To je nyní zvyk, musím jet natankovat, ale takto budete mít auto nabito a nebudete muset na běžné jízdy řešit, kde budu dobíjet.

                1. 😀 Bude to švanda. To budou hadky o volná místa. Nestuj mi
                  😀 Bude to švanda. To budou hadky o volná místa. Nestuj mi tu. ja tu chci nabijet 😀

                2. No líp na tom budou ti, co mají v panelák sídlištích
                  No líp na tom budou ti, co mají v panelák sídlištích garáže, ale tam je na garáž tak max 1x10A jistič – určitě se to za noc stihne dobít na 300 km po 300 km

                3. Je to bohužel málo. Obyčejna zásuvka 230V – 10km/h, tři
                  Je to bohužel málo. Obyčejna zásuvka 230V – 10km/h, tři fáze – 50km/h a to už přes noc stačí. Kdo ale nejezdí každý den 300 km, tak mu stačí i těch 10km/h

                4. Já to myslel sarkasticky…prostě elektromobilita je pro
                  Já to myslel sarkasticky…prostě elektromobilita je pro lidi v bytovkách ještě na dlouhou dobu utopie….v rd to půjde, pokud jsou na místech, kde to unese přenosová síť a ta to rozhodně neunese všude…a dobíjení v nějakých penzionech atd? Taky tam nebudou chtít alokovat odběry, protože budou nárazové a nebudou to chtít platit…
                  problém není jedno, deset nebo sto aut, problém je od několika tisíc aut v definované lokalitě chovajících se nevyzpytatelně…

                5. I kdyby v nějaké vesnici přijeli všichni z dlouhé cesty
                  I kdyby v nějaké vesnici přijeli všichni z dlouhé cesty najednou a zapojili svůj EV do zásuvky na 10A, tak jsem si jistý, že to místní rozvod od trafa zvládne. To nejsou žádná velká čísla. Když na vsi v sobotu dopoledne všichni pustí cirkularku a panímámy sporák a troubu, taky to síť utáhne. A v noci je samozřejmě zatížení sítě menší.

                6. Velice málokdy přijedete vybitý tak, aby bylo potřeba
                  Velice málokdy přijedete vybitý tak, aby bylo potřeba nabíjet celých 300 km za noc. T.j. i těch 10A jedna fáze bude obvykle stačit. Občas (odhadem jednotky dnů za rok) to stačit nebude, takže se buď stavíte cestou na rychlonabíječce, nebo pokud víte, že další den, dva nepojedete nikam daleko, tak se smíříte s tím, že plnou budete mít od den, dva později.

                7. Ty nevidiš nic jen slepě a skepticky mlátíš do
                  Ty nevidiš nic jen slepě a skepticky mlátíš do klávesnice.

  3. Děkuji za perfektní článek, narychlo se chystám s TM3
    Děkuji za perfektní článek, narychlo se chystám s TM3 příští víkend na 1. zahraniční cestu do Zadaru a nemám moc času na přípravu. Přivítal bych ještě informaci o dálničních známkách a doporučených aplikacích na hledání nabíječek v zahraničí (zejména na ty bezplatné, popř. aby byla jasná cena nabíjení). Pro ověření na nabíječkách funguji RFID čipy PRE a E-ON?
    Držím Vám i sobě palce, abyste napsal další pokračování co nejdříve. Je to aktuální téma!

    1. Milý Davide, díky moc za komentář. Klidně mi můžeš
      Milý Davide, díky moc za komentář. Klidně mi můžeš napsat na email kontakt-hybrid@seznam.cz a rád ti zodpovím všechny tvoje dotazy. Případně mne určitě dokážeš najít i na PlugShare u těch jednotlivých nabíječek.

      Ohledně cesty do Chorvatska jezdím přes Rakousko a Slovinsko po dálnicích.

      Rakousko – dálniční známku kupuji online na adrese https://shop.asfinag.at/en/ a zvolím, že jsem firma, díky tomu můžu známku mít hned ten samý den platnou. Je vázaná na SPZ, velmi jednoduché a intuitivní.

      Slovinsko – známka je buď na 7 nebo 30 dní za 15 € nebo 30 €. Dle délky cesty můžeš jednoduše zvolit požadovanou délku. Lublaň, Bled, Koper, Maribor a další místa určitě stojí za návštěvu. Případně na cestě Therme Olimia, které mají i nabíječku v krytých garážích.

      V zahraničí využívám převážně Chargemap, Chargeprice.app (webová stránka) a PlugShare. Na Chargemap a Chargeprice se dají vyfiltrovat nabíječky zdarma. Ještě tam nejsou všechny nabíječky od Elenu v Chorvatsku, ale postupně je tam doplňuji. Případně je možné využít přímo mapu od Elenu – https://elen.hep.hr/

      Pro ověření na nabíječkách fungují jakékoli RFID karty, tedy i čipy od PRE a E.ON. Případně obyčejná platební karta. Jde jen o to, aby to prostě píplo.

      Na plánování cesty je velmi šikovný A Better Routeplanner, který dokáže velmi hezky a přesně naplánovat cestu včetně nabíjecích zastávek. Dají se podrobně nastavit parametry i rychlost, takže to opravdu sedí.

  4. Tá veta „Před rokem byla tato cesta, s elektromobilem jiné
    Tá veta „Před rokem byla tato cesta, s elektromobilem jiné značky než Tesla, s trochou nadsázky, výletem jen pro opravdové nadšence.“ je asi zavádzajúca, bezproblémov Chorvátsko aj minulý rok, navyše aj maďarskou trasou sa dá :

    https://www.mojelektromobil.sk/elektromobil-do-chorvatska-kadial-ist-kde-nabijat/

    trasou cez Rakúsko som to robil už pred dvoma rokmi a nebol problém, Hartberg bol už vtedy, Ioniq tam išiel 66kW, keď tu ešte nikde UFC nebolo

    1. Díky moc za komentář. Článek jsem pročetl a přesně mi
      Díky moc za komentář. Článek jsem pročetl a přesně mi potvrdil, co jsem psal. Výlet do Chorvatska byl před rokem pro elektromobilové nadšence.

      Nabíjení na 50 kW stanicích na delších trasách, nabíjení u Kauflandu, 200 km mezi nabíječkami, jízda po okreskách. Pokud přijedete mimo otevírací dobu Kauflandu, tak si nikdo z posádky auta na WC nedojde. Zajíždka do Záhřebu, Zadaru nebo Šibeniku je na 30-45 minut. Takhle cestování opravdu nemá vypadat.

  5. Chápu, že všechno je třeba dělat postupně, ale i tak mě
    Chápu, že všechno je třeba dělat postupně, ale i tak mě nezustále udivuje, že drtivá většina nabíječek má jeden nebo maximálně dva stojany (čest vyjímkám). Proč může tesla an svých SC stavět 4, 6, 8 a více stojanů, a všichni ostatní 1 (slovy jeden). To jsou opravdu přesvědčeni, že BEV je slepá cesta ?! Nebo čekají na nějakou novou tech, a za rok postaví vedle 175Kw ještě 5ks 300kw ? Nechápu to.

    1. Díky moc za komentář. Částečně je to způsobené
      Díky moc za komentář. Částečně je to způsobené dotačními podmínkami programu Next-E a dále především cenou 175 kW nabíječek. Za cenu jedné 175 kW nabíječky můžou postavit 4 stojany o výkonu 50 kW. Z mého pohledu je 50 kW nabíječka na dálniční benzínce výsměch. Kdo chce čekat 45 – 75 minut na nabití auta? Na 50 kW pohodlně nabiju za 1,5 hodiny celé auto, když si udělám výlet do města s obědem, ale ne na 1000 km cestě.

  6. Zdravím kolegy s TM3, osobně mám Performance, ale upravenou
    Zdravím kolegy s TM3, osobně mám Performance, ale upravenou na tažné zařízení od Tesly, tedy nemá křídlo a maxilmálka je omezena na 233 km/hod. Kvůli tažnému je o něco vyšší podvozek, taky nemá červené třmeny a hliníkové pedály, ale to mne „pálí“ nejméně. Mám najeto 20.000 Km ( od září 2019 )a zatím jsem jen jednou nabil do 100% kvůli kalibraci baterie. Máte někdo s tou překalibrací baterie nějaké zkušenosti? Díky

    1. Díky za komentář a zdravím majitele Tesly. Kalibraci
      Díky za komentář a zdravím majitele Tesly. Kalibraci baterie nemá cenu dělat, nic to nepřinese a není pro to důvod. Vlastně nic takového ani neexistuje a Tesla žádnou možnost uživatelské kalibrace baterie nenabízí.

      Tesla doporučuje nabíjet do 100 % jen před dlouhými cestami.

  7. Dobrý deň prajem. Som majiteľ Tesla Model 3 Performance a
    Dobrý deň prajem. Som majiteľ Tesla Model 3 Performance a mám najazdených 50.000 km za 9 mesiacov od kedy auto vlastním. Nabíjam podľa odhadu asi 85 až 90% len na 50kW rychlonabijackach no prevažne do 80%. Dojazd postupne klesal no keď som auto pár krát nabil na 100% do dnes 5 x tak sa dojazd upravil. Máte možnosť vidieť v mojom videu. Ak by som auto nabil 3 x po sebe ukazovalo by 481km po 41.000 km. Dnes ukazuje 476km po 50.000 km. https://youtu.be/8RIkbQV-5uo

    1. Díky za komentář a zdravím majitele Tesly. Údaje z
      Díky za komentář a zdravím majitele Tesly. Údaje z displeje nejsou tak přesné jako získané přes API třeba pomocí TeslaFi. TeslaFi navíc využívá přednostně jen dokončená nabíjení, což by mělo být přesnější.

      Ohledně degradace – data z Modelu S ukazují degradaci okolo 5 % do 50 000 km.

      K tak vysokému využití DC gratuluji, pokud máte tu možnost po ruce a doma nechcete využívat AC nabíjení, tak proč ne. Bude rozhodně zajímavé sledovat, jak se bude baterie chovat po 200 000 km a více, ale z USA zvládaly ty Tesly s 400 000 km jen na Superchargerech poměrně obstojně.

    1. Děkuji za komentář. Správně by tam mělo být v článku
      Děkuji za komentář. Správně by tam mělo být v článku o 1,5 procentního bodu.

      V komentáři mělo být uvedeno 1,5 %, tak jak je v článku, protože 1,5% bez mezery je přídavné jméno. https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=785

      TeslaFi uvádí průměr flotily 476.62 km (ale na velmi malém vzorku vozidel) a moje Tesla Model 3 má při 45 000 km předpokládaný dojezd při naprosto nabité baterii 468.82 km.

      Tesla tímto způsobem ukazuje, jaká je degradace baterie. Tesla Model 3 má standarně při nové baterii uváděný dojezd 499-500 km. Dle velikosti degradace baterie se toho číslo snižuje, z čehož TeslaFi dokáže odvodit míru degradace v čase.

    1. Díky za komentář. Naprosto plánovaně jsem vynechal
      Díky za komentář. Naprosto plánovaně jsem vynechal všechny placené nabíječky – tedy Tesla Superchargery i MOL Plugee. Navíc jak psal další diskutující – Model 3 nemá zdarma nabíjení na Superchargerech.

      Superchargery jsou navíc o něco pomalejší než ty dvě rychlé nabíječky od Elenu – Superchargery Slavonski Brod, Zagreb a Karlovac mají výkon 125 kW, Otocac 108 kW, Zadar, Split a Vrgorac 125 kW. Jediný 150 kW je Senj na pobřeží.

      K Superchargeru je navíc třeba sjet, což je celkově 10 minut zdržení (s ENC), případně ještě více, pokud platíte na mýtnici. Samozřejmě cesta zpět je něco jiného, protože obě 175 kW nabíječky jsou jen cestou na jih, ale většinou člověk vyrazí na zpáteční cestu s plnou baterií, což mu vystačí někam k Záhřebu.

      Osobně jsem na Superchargeru nabíjel zatím jen 5x, rád využiji Ionity, dokud bude za 7,6 €, případně různé jiné poskytovatele, pokud budou levnější. Předpokládám, že do roka nasadí cenu cca 2,5 HRK/kWh a pak rozhodně rád využiji v Chorvatsku Superchargery, ale letos to vyšlo jednoduše jinak.

Napsat komentář