ZKUŠENOSTI: Elektromobilem Hyundai Ioniq Electric do Alp a zase zpátky

redakce - 19 Leden 2019

Nákup elektromobilu Hyundai Ioniq Electric na začátku srpna 2018 se uskutečnil po dlouhých úvahách spojených s typickými obavami ne-elektromobilisty. Dojedu vůbec někam? Jak budu nabíjet auto na cestách? Kolik mě to bude stát?Elektromobil Hyundai Ioniq Electric u nabíjecí stanice sítě Ionity

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric u nabíjecí stanice sítě Ionity
foto: archiv autora

autor: PetrB

Byl jsem elektromobilista nováček, ač informovaný. Od roku 2015 jsem sledoval různá elektromobilní fóra a viděl, jak se elektromobilita vyvíjí. Věděl jsem, že je třeba cestu spolu s nabíjením naplánovat. A být vybaven buďto aplikací na spuštění nabíječky, nebo mít účet na spuštění nabíjení (EVMapa), nebo mít kartu operátora nabíječky.

Vzhledem k tomu, že občas jezdím do Rakouska na hory, věděl jsem, že si ještě před koupí Ioniqa musím objednat z Rakouska karty na spuštění nabíječek. Volba padla na Wien Energie (pokrývá hlavně Vídeň), EVN pokrývající převážně sever Rakouska a Ella, která má nabíječky na pár místech v Rakousku. Vše bylo vyřízeno rychle a bez problémů.

Před samotnou koupí Ioniqa jsem měl půjčené na „testovací“ víkendy Nissan Leaf, Kia Soul EV, Volkswagen e-Golf a BMW i3, takže jsem v elektromobilech už něco málo najel. Diskuze se zkušenými elektromobilisty na chvíli zaplašily obavy z elektroauta zmíněné výše. Vynořily se ale znovu.

S Ioniqem Electric jsem absolvoval jen asi 15 km dlouhou předváděcí jízdu. A po ní však bylo rychle rozhodnuto. Ioniq jsme přebírali v Hyundai Centrum CB v Českých Budějovicích, ukazoval dojezd 219 km. Hlavní obava nicméně přetrvala – stačí dojezd na moje cesty? Cesta domů byla spojena s poznáváním nového – od nabíjení, přes rekuperaci, plachtění, ticho, klid, rychlou akceleraci.

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq Electric
foto: archiv autora

Již půlka srpna 2018, kdy jsem musel neplánovaně ze dne na den jet s Ioniqem z Kunětic do Alp, konkrétně do vesničky Inneraplbach asi 55 km severovýchodně od Innsbrucku, mi ukázala, že dojezd nemusím řešit. S elektromobilem se dá cestovat opravdu bez problémů.

I tak při jízdě Ioniqem do Alp při zbývajícím dojezdu 50 km k další nabíječče jsem se „orosil obavou o dojezd“ ...zbytečně. Vyrážím z Kunětic na cestu přes 600 km dlouhou s plně nabitým autem směr Vystrkov. Nabíjím za 75 korun. Odtud dále přes Jindřichův Hradec a Dolní Dvořiště na Linec. Nabíjím v Engerwitzu (kde je místní pán s bílým Ioniqem šťastný, že vidí na nabíječce i jiný Ioniq a dobře si popovídáme), poté v Salzburgu a v cíli „elektrocesty“ jsem s dojezdem 45 km.

Přehled délky nabíjení, nabité kWh, místo a ujeté km jsou v tabulce níže (kWh u AC nabíjení beru podle očekávaného výkonu nabíječky a délky nabíjení). Celková doba jízdy i s nabíjením byla něco pod 10 hodin, navigace ukazovala 7:15 hod. Nabíjení zabralo cca 1:50 hod. Celková spotřeba dle palubního počítače 12,2 kWh/100km.

Profil cesty: počátek v nadmořské výšce 214 metrů, konec 1020 metrů, celkové stoupání cca 3700 metrů, klesání cca 2900 metrů. Poslední úsek je převýšení více než 500 metrů na zhruba 10 km. Jakožto nezkušený elektromobilista nabíjím na DC nabíječkách vždy do 94 % (aniž bych někoho blokoval), více Ioniq na DC nedovolí. Ve Vystrkově platím přes EVMapu, ostatní nabíjení jsou zadarmo.

Cesta z Alp je bez nervů. Cesta není do Kunětic, ale do Brna se zastávkou ve Vídni, zhruba 650 km. Jediné, co jsem před cestou řešil, bylo jak nabiju na počáteční kilometry. V Inneralpbachu to prostě nešlo nabít i přes nabíječku přímo v místě.

Reálná spotřeba elektromobilu Hyundai Ioniq Electric

Reálná spotřeba elektromobilu Hyundai Ioniq Electric
foto: archiv autora

Řešení bylo jednoduché – PlugShare/ChargeMap ukazuje nabíječky v Kiefersfeldenu, na hranicích Rakousko/Německo, provozované EnBW. Webové stránky EnBW zase ukazují aplikaci na mobilu, pomocí které se dá nabíjení spustit a zaplatí se přímo v aplikaci pomocí platební karty.

Stahuji aplikaci, registruji se, zadávám číslo karty (otázka 5 minut). U nabíječky startuji nabíjení přes aplikaci, na mobilu vidím průběh nabíjení. Vše funguje. Cena? EnBW má přes prázdniny 2018 akci -jakékoliv DC nabití za 5 EUR. Toto je jediný náklad na nabíjení za cestu zpět. Další nabíjení jsou v Salzburgu, Linci a St. Poeltenu - zdarma.

Vzhledem k tomu, že naše cesta zpět vede ze vzdálenějšího místa, než je Inneralpbach, nocujeme v Herzogenburgu. Následujíci den ve Vídni využívám akce Wien Energie, kdy je AC nabíjení a parkování po dobu nabíjení zdarma. Parkuji a nabíjím naproti vídeňského Rathausu, prohlédneme město a plni nabiti valíme do Brna. Celková spotřeba dle palubního počítače 12,5 kWh/100 km.

Při obou cestách využívám různé stupně rekuperace, nebo plachtění, kde je Ioniq jako ryba ve vodě. Nezávodím s nikým, ale ani nezdržuji provoz. Jedu tak, jak jsem byl zvyklý jezdit se spalovacím autem. Úsek Vystrkov – Engerwitzdorf jedu pomaleji (cca 5-10 km/h pod rychlostní limit) – vzdálenost a nezkušenost mě brzdily „abych dojel“. Klimatizace na rozumnou teplotu.

Tabulka spotřeby Vystrkov - Vídeň

Tabulka spotřeby Vystrkov - Vídeň
foto: archiv autora

Během dalších měsíců se Ioniq postupně stává hlavní auto v rodině. I žena si jej velice rychle oblíbí pro jednoduchost a tiché řízení. Cestování je díky stále hustější síti rychlonabíječek bezproblémové. Počáteční obavy „stačí dojezd, bude kde nabíjet?“ jsou pryč.

Přichází však zima a s ní otazník, jak na tom Ioniq bude s dojezdem a rychlostí nabíjení? Plánuji cestu za lyžováním v oblasti Zell am See. Jet spalovacím autem, nebo elektroautem? Jedeme ve dvou, takže rozhodnutí bylo rychlé. Jede se Ioniqem, vejdeme se do něj s lyžemi a veškerou bagáží a rychlonabíječky pořeším.

Co se změnilo od léta v Rakousku? Ve Vídni už není nabíjení zdarma na Wien Energie sloupcích, je velice rozumně zpoplatněné a po dobu nabíjení není nutné platit parkovné. ENV i Wien Energie umožňují spoustět nabíječky přes jejich aplikace,které se spárují s nabíjecí kartou, kterou už mám. Vyúčtování přijde na mail, platba bankovním převodem.

Takřka všichni velcí hráči na rakouském elektro-nabíjecím trhu mají mezi sebou roaming (až na Smatrics a některé další, což mě netrápí). Takže na zimní cestu jsem v klidu, stačí mně víceméně aplikace od Wien Energie, kterou spustím pro mě potřebné nabíječky, do oblasti Zellu dojedu .Pokud bude potřeba, mám kartu Ella, která je mimo národní roamingové smlouvy.

Jako na zavolanou přichází oznámení od EnBW, že do půlky ledna 2019 mají akci za DC nabití za 2 EUR, a to i v Rakousku a Švýcarsku. Koukám do aplikace EnBW a mám pocit, že ukazuje možnost nabíjet v Rakousku na všech nabíječkách kromě Smatrics. Dobrá zpráva, neřeším tedy nabíjení přes Wein Energie aplikaci.

Plánuji cestu a nabíjení s EnBW aplikací a to následovně: Brno – Stockerau (Ella) – Amstetten-Neufurth (Volkswagen) – Innerschwand am Mondsee (Ionity) – cíl v Bruck and der Grossglocknerstrasse. Tři nabíjení, vše spustitelné přes EnBW aplikaci.

Věřím, že v zimě dálniční rychlostí můžu nabíjet každých cca 140 km. Teplota kolem nuly, silný vítr a rychlost kolem 130 km/h moje plány mění. Po prvním nabití ve Stockerau na Ella vidím, že do Amstetten-Neufurth dojedu s možná 10 km dojezdu a v okolí je jen jedna rychlonabíječka.

Na to není moje hlava nastavená a hledám alternativu. Lidl nabíječka v Ybbs an der Donnau je s malou zajížďkou z dálnice. Překopávám plán nabíjení: další nabíjení po Ybbsu bude v Sattledt na Ella a potom v Salzburgu (tedy přidávám jedno nabíjení oproti plánu).

První problém: nabíječka v Sattledt je v EnBW aplikaci „occupied“, i když tam nikdo nenabíjí. Restart aplikace a nabíječky nepomáhá. Nemám jak nabíjení spustit (ani kartou Ella). Jedu 12 km do Welsu, kde je pár nabíječek. Druhý problém: nabíječka ve Welsu od Welsstrom nejde spustitpřes EnBW aplikaci, i když možnost spuštění tam je.

Nevadí, je možné zaplatit kartou, terminál je přímo na nabíječce, cena 3 EUR za nabití. Jdeme se projít po městě, přijdeme zpět a nabíjení přerušeno autem ve 44 %. Následuje opětovné spuštění nabíjení za další 3 EUR a dobití do 94 %. Třetí problém: v Salzburgu je nabíjení přerušeno autem ve 41 %.

Spotřeba elektřiny elektromobilu Hyundai Ioniq Electric při cestě do Alp

Spotřeba elektřiny elektromobilu Hyundai Ioniq Electric při cestě do Alp
foto: archiv autora

Neřeším to, za pár týdnů jdu na garanční prohlídku, tak se optám, co to mohlo být. Vzhledem k dalším zájemcům o nabití ukončuji nabíjení v 85 %, což mně v pohodě stačí na dojezd. V St. Johann je volná nabíječka, tak neplánovaně a naposled zastavuji a dávám autu energii na celý pobyt u Zellu, abych tam nemusel řešit nabíjení (hotel nabíjení neumožňoval a na veřejné nabíječky jsem se nechtěl spoléhat).

Délka cesty 577 km. Ano, časově to bylo mnohem delší, než jsem plánoval – 10 hod se vším všudy. Spalovacím autem jsem tuto cestu jel něco přes 7 hod. Profil cesty: počátek v nadmořské výšce 264 metrů, konec 930 metrů, nejvyšší bod 1080 metrů, celkové stoupání cca 3700 metrů, klesání cca 3000 metrů. Takřka pořád dálnice.

Dvě přidané nabíjení spolu s dvojnásobným přerušením nabíjení, kdy jsme nebyli u auta a nemohli nabíjení znova hned spustit, si vzaly svoje. Celková spotřeba podle palubního počítače 17 kWh/100 km, cena za nabíjení 8 EUR.

Věděl jsem, že Electrodrive Salzburg má v oblasti Zellu volné nabíjecí sloupky. Dvakrát jsem je využil. Před cestou zpět jsem nabitý na 100 %. Chci nabíjet na původně plánovaných nabíječkách, jako cestou do hor: Innerschwand am Mondsee (Ionity) – Amstetten-Neufurth (Volkswagen) – Stockerau (Ella).

Díky obrácenému profilu cesty a zkušenosti z cesty tam, jsem v klidu. Ionity mě obzvlášť láká – nabíjí opravdu rychleji, zvládne to Ioniq? Odpověď: nabíjí rychleji a auto to zvládne. Nabíjení na Ionity: 37-84% 16 kWh za 16 min. 84-94% 3,3 kWh za 9 min. Nabíječka u Volkswagenu je v pohodě; ve Stockerau je připojený Leaf2 na Chademo. Připojuji aspoň Type2, jdeme na pozdní oběd.

Poté vidím, že Leaf2 odjíždí, tak přepojuji na CCS, nechávám nabít na 94%. Do Brna dojíždím s 16% a dojezdem 24km. Počasí během cesty: 2-4 stupně, občas silnější vítr. Délka cesty zpět 537 km, doba strávená na cestě se vším všudy 8 hodin. Tedy o 2 hodiny kratší, než cesta tam a o 1 hodinu delší, než cesta spalovacím autem. Celková spotřeba během cesty zpět je podle palubního počítače 15,2 kWh/100 km, cena za nabíjení 7 EUR.

Rychlonabíječky sítě Ionity nabízejí překvapivou rychlost

Rychlonabíječky sítě Ionity nabízejí překvapivou rychlost
foto: archiv autora

Celková délka výletu: 1188 km, průměrná rychlost 83 km/h. Na dálnicích zapnutý adaptivní tempomat na cca 130 km/h, topení na 20-21 °C (na sobě tričko a mikina). S aplikací od EnBW, kdy cena DC nabíjení je 2 EUR a AC nabíjení je 1 EUR (ceny platné do 28.2.2019) bylo vše v pohodě. Nechtěl jsem se spoléhat na nabíjení u Lidlu. Jako zálohu jsem měl Wien Energie aplikaci/kartu a vím, že aplikace Plugsurfing se také dá bez problémů použít na spuštění a zaplacení nabíjení.

Cesta byla hlavně o tom mít plán předem, vědět, kde hledat nabíječky. Vše jsem snadno a rychle našel v aplikacích PlugShare nebo Chargemap (ověření místa nabíječky a operátora), EnBW (spuštění nabíječky a platba), popř. Plugsurfing a Wien Energie.

Je vidět, že Ioniq Electric má na dálnici v zimě spotřebu o cca 4-5 kWh/100 km větší. Není to však problém, síť nabíječek je již dostatečné hustá. Doba nabíjení pro mě není prodleva, nebo ztracený čas – jdu se projít, popovídám s místními, dáme si se ženou kávu, odpočinu od soustředěnosti při řízení.

Jízdu na sněhu jsem neměl možnost vyzkoušet – silnice byly holé. Vytopení Ioniqa po zapnutí je až neuvěřitelně rychlé, tepelné čerpadlo funguje velice dobře. Některým řidičům v Ioniqu vadí nízký posez a dělené zadní sklo. Já v tom nespatřuji žádný problém. Auto slouží a v únoru jede opět do Alp.

Jsem rád ze elektromobilitu a za to, že se již díky Ioniqovi posouvám z pozice nováčka na úroveň zkušenějšího elektromobilisty. Elektromobilita podle mě není výkřik do tmy.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den, musím se pousmát nad tvrzením, že cestování v EV je bezproblémové i na dlouhé vzdálenosti. Mám Corollu 1.6 VVTI a bydlím na Ostravsku. Při cestě do Itálie natankuji plnou nádrž v místě bydliště a jedu až do Arnoldsteinu k italské hranici, kde dotankuji za cca 55 eur. Nic neplánuji, nestahuji do mobilu aplikace, nenakupuji speciální karty, nepolívá mě horkost, nesjíždím z trasy kvůli nabíječkám. Prostě jedu. Bez problémů. Ale přeji vám tu radost, nechci vám ji kazit. Jen tomu laskavě neříkejte bezproblémové cestování... :-)

Obrázek uživatele Radovan

Díky brutálně obrovské špinavé infrastruktuře skoro na každém kroku v Evropě, můžete toto se svým sračkometem provozovat. A to je celé. Důsledky jsou stejně brutální. Od podpory brutálních režimů, přes brutální zasírání krajiny, šílených nákladů na provoz a udržení toho všeho až po zdravotní kompenzace. Tak si toho užívejte, dokud Vám to ostatní trpí a sponzorují.....

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky té brutální infrastruktuře máš co jíst, ty trolle. Už jsi viděl sklízecí mlátičku na baterky? Nebo traktor s pluhem? Nebo hovnocuc, co vyváží tvoje sračky? Jenom díky téhle brutální infrastruktuře si můžeš dovolovat hrát si na něco lepšího. Myslíš si, že komponenty na výrobu EV dováží do fabrik elektrické kamiony? Kolik ti je, ty smrade, že ti nedochází základní souvislosti? 12?

Mám pocit že odvádíte téma od původního zadání.
I s menší infrastrukturou benzinek budou jezdit spalovací traktory. Každý větší podnik má beztak svoje tankovací stanice.

Takže už argument že "zasírání infrastrukturou je potřeba pro zemědělství (a všechno ostatní)" je invalidní až to práská dveřma.

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Radovan

Přijď na férovku frajere. Další zhrzený Anonym.... :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Násilí jako argument. Na víc nemáš intelektuální kapacity? Facky to nevylepší, to jsi nevěděl? Užij si svoje miliony. Ale pamatuj, že Slunce nesvítí jenom pro tebe.

Obrázek uživatele Radovan

A slovní napadání není násilí? Máte to trochu popletené Anonyme.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele M.Krupka

Traktor na elektřinu není nic nového pod sluncem. Kdysi se za tím tahal kabel, dnes jezdí na baterie.

https://teara.govt.nz/files/p18408na.jpg

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

M.Krupka:
Na baterky leda tak malá zahradní mechanizace.
Traktor na pole nepřipadá v úvahu...

Obrázek uživatele M.Krupka

Proč myslíš?

https://youtu.be/TJOyITolHUk

Proč by to přední výrobce vyvíjel?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

M.Krupka:
Asi na dvě hodiny práce na poli to stačí, takže zřejmě pro někoho, kdo víc za den neudělá.
Kolik procent takových asi bude z celého množství odběratelů?

Obrázek uživatele M.Krupka

Posuň se do roku 2070-2100, kdy autonomní řízení bude standardní věc. Lidí na manuální práci bude málo a traktoristů ještě míň. Už dnes je nedostatek řidičů. Proč by zemědělec kupoval naftu, zaměstnával traktoristu, když bude možno pustit traktor na pole bez řidiče a ten traktor bude makat klidně ve dne v noci a jediné co k tomu bude potřebovat, bude elektřina, kterou si získá ze solární střechy svých zemědělských objektů nebo z vlastní výroby v bioplynové stanici. Ten zemědělec bude sedět někde v kanceláři a bude dohlížet na několik traktorů současně. Řidič traktoru je zbytečná součástka, která bude nahrazena.
Zeptej se zemědělce, kolik utratí dnes za traktor a kolik za naftu. Budeš překvapen.

Tim spis bude zakaznik chtit, aby to makalo 24/7, kdyz uz si zaplati za autonomii.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Však taky bude. Jste-li majitelem pole, objednáte u servisní organizace podobně jako dnes objednáváme balíky. V noci nejede na pole. GPS informace pole známe, tak jako známe adresu doručení. Ráno se vzbudíte a budete mít zaseto nebo posekáno. Dle libosti majitele pole. A technicky vzato bude jedno, zda pole máte na Moravě nebo u Domažlic.

No a tim jsme zpatky u toho, ze takovy traktor tezko muze 2 hodiny jezdit a pak 10 hodin nabijet (o pendlovani z pole k nejake dostatecne silne pripojce nemluve).

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Pořád se bavíte v paradigmatu dnešního plundrujícího zemědělství. A náhradě těžkého kolosu se spalovacím motorem jiným kolosem. Jeho výsledkem je dnešní pustina a pole, která odnáší vítr. Zkuste si představit něco ve stylu robotické sekačky. Malé, lehké, automaticky se nabíjející a pracující nepřetržitě roboticky. Výsledkem její práce je žádaný posekaný trávník, pohnojený vlastním mulčem.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

M.Krupka:
Jenže za ty dvě hodiny nestihne udělat to, co je nutno.
Takže taková technika, která mu neumožní pracovat výkonem cca 40 kW přibližně po dobu 8 - 10 hodin není pro zemědělce použitelná.

Obrázek uživatele M.Krupka

Co se zeptat přímo někoho, kdo už dnes takový traktor používá?

https://wheelbarrowfarm.com/

https://wheelbarrowfarm.com/solar-electric-tractor

https://youtu.be/Ovc6F9K3DlE

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ovšem zemědělec potřebuje pracovat se strojem na poli. To mj. hlubokou orbu, podmítání, vláčení apod.
A to nejsou krátké jízdy s malým valníčkem...

Dle Asociace soukromeho zemedelstvi uvadi, ze 2/3 z 10,3 milionu zemedelskych podniku v Evrope ma mena jak 5 ha. Toto jsou podle me vhodni adepti na elektrifikaci zemedelstvi, kterou zvladnou i s dnesnima technologiema. Ti s ebud venuji zivocisne, nebo to delaji po praci a tam staci traktor "malobaterkac".
Mimochodem, traktor zpapa 40 l/ha hluboke orby. Najde se tu nekdo, kdo to prepocita na kWh? U traktoru se da predpokladat,ze pobezi v optimalnich otackach a teplote, takze se bude ucinnost motoru blizit idealni (narozdil od aut).

Obrázek uživatele Radovan

Což jsou přesně ty věci, které by se na poli dělat neměly, protože pak vypadají tak, jak vypadají.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hlubokou orbu, podmítání a vláčení nahradím čím?

Obrázek uživatele Radovan

Nebude ji nahrazovat. Ten koncept je špatně od začátku. Neobejde se bez neustálého doplňování chemického hnojiva a ničí půdu s jejími půdními organizmy. Vyrábí chemický mlat.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Radovan

A jsme opět u toho "moje auto ujede na jedno natankování tisíc kilometrů a natankuje za 5 minut". Protože takový traktor potřebujete na ty lány, které u nás vznikly zničením krajiny po rozorání mezí. A to rozhodně není nic, co by bylo do budoucna udržitelné. Na jižní Moravě, a nejen tam, už sklízí, co zaseli. Tedy přesněji nesklízí, přestože zaseli.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
Potřebuju ve 4:00 začít a 8 - 10 hodin pracovat, tj. být po zmíněnou dobu v průměrném výkonu 40 kW.

Obrázek uživatele Radovan

Ano, pro výrobu neúrodného chemického mlatu ano. Výsledek známe. Není přijatelný ani udržitelný.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

A jak by to ty "ne-lany" resily? Bud bude vykonny traktor jezdit po velkem poli x hodin, nebo mene vykonny traktor po mensim poli x hodin.

Chapu, ze pro cloveka z mesta to muze byt nepredstavitelne, ale ruzne zemedelske prace maji nejake (obcas dost kratke) lhuty, ve kterych se musi udelat. Takze bud mam velky stroj (vetsinou nevlastneny zemedelcem, ale nejakou servisni organizaci obsluhujici cely okres nebo kraj), ktery maka spousu hodin denne nebo ohromnou flotilu malych stroju (ktere pojedou dve hodiny denne). Jenze dokud budou stat tolik co ten velky, tezko si je mali vlastnici malych policek koupi.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Na menší pole si nebudete kupovat krávu traktor, to dá rozum, ne?
Člověk z města byl v mládí často na vesnici a dělal v zemědělství různé brigády a člověk z města má i zahradu, takže to se lhůtami zná dobře.
Pořizovací ceny zemědělských strojů jsou obecně mimo mísu bez ohledu na pohon.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

No já jsem vždycky v šoku, když ignorant si uvědomí jaké s tím sračkometem provádí následky.
Protože to, že na jednu nádrž dojede z Ostravska do Arnoldsteinu, už není tak argumentační proti EV.

Já si pamatuji jak u nás na D1 byly jen dvě ano 2 čerpací stanice a přesto i v těch dobách a ne jinak jsme měli vždy co jíst a dokonce to bylo zdravější než dnes.

Dnes díky tomu, že se vozí jedno "hovno" po celém světě a evropě sem a tam mám být "štasný", že můžu jíst a že se vyhazuje 30% jídla do odpadu, kam patří i sračkomety?!

Kolik je prosím tě tobě?
18 :)

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..

Ano, já jezdíval od ValMezu kdysi Trábošem na pelhřimovsko a věděl jsem, že musím do Prostějova dorazit do půlnoci, jinak na celé trase veškeré tankování zavřeno (řešil to kanystr s sebou). Otevírací hodiny byly v jedné knize, která se koupila v knihkupectví a jmenovala se Autoatlas ČSSR. Dnes mají fosilové krmítko na každém rohu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Traktor s prodlužovačkou už sem někdo odkazoval. Akorát asi ekologistům nedošlo, že to nefunguje, protože ta prodlužovačka není supravodivá.
O baterkách s 50 x vyšší energetickou hustotou už tu taky bájili, ale zatím nerostou a nerostou...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tohle mě fakt baví, chlapi zaměstnaní za statisíce měsíčně u nadnárodních korporací, které drancují rozvojový svět, si kupují elektroauta za miliony a tváří se jako spasitelé planety. Nějak jim asi uniká smysl slova pokrytectví. Asi jim uniká, že lid s průměrným příjmem nemá jinou možnost, než kupovat to, na co vydělá. Tak se pánové tolik neopíjejte tím svým pocitem nadřazenosti, protože si ho můžete užívat jen díky vykořisťování milionů mizerně placených spoluobčanů. Zkrátka si chrochtejte pokorněji, jo?

Obrázek uživatele Radovan

Tak nám ty bohaté chlapy s elektromobily z nadnárodek ukaž Anonyme.
Já tak koukám kolem sebe a vidím soukromníky, živnostníky, spolumajitele českých fabrik, zaměstnance ve státní správě i ve školství, zaměstnance městských firem i soukromých firem, důchodce invalidní i starobní.....
Jinými slovy jsi vedle, jak ten jasan :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele M.Krupka

Čím více bude jezdit lidí na elektřinu, tím déle vydrží ta ropa pro zbytek rozvojového světa.
Čím více bude elektroaut ve městech, tím čistší vzduch budeš dýchat.
Ber to i z druhé stránky věci. Dnes si elektromobil nekoupíš, za 10-20let si nekoupíš něco co jezdí na naftu, protože to bude drahé na pořízení a nákladné na provoz.
Copak si dnes někdo koupí valchu, byť by byla za 50Kč?

Jenomze ten argument se "spinavou infrastrukturou" neni tak uplne pravda (nebo alespon ne cela pravda), ze?
Protoze pokud pojedu do oblasti bez infrastruktury s fuj spalovakem, tak "energie sbalena na cesty" na 250km ma 20 litru (kanystr v kufru). Pripadne na pokryti cele cesty dva barely na voziku. A doplneni bude zalezitosti 5-10 minut nekde na libovolnem miste. U EV je sice teoreticky hezke, ze muzu nabijet u kazde 2kW zasuvky, ale to co udela s delkou cesty do te Italie (kde cilem je cil, ne cesta)?
At se nam to libi nebo ne, EV je podle me pro delsi cesty daleko vic zavisle na infrastrukture nez spalovaky.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Opět argument s dojezdem. Nic jiného. Ten kanystr i to palivo v něm je opět díky špinavé infrastruktuře. A jde jen o rozvoz jedů, kamkoliv spalovák dojede. Stejně tak si můžete - a lidé se staršími elektromobily před rokem 2000 to dělají - hodit do kufru paletu s baterkama, nabitýma svou FVE. Auto bude o ně taky těžší, ale dojede dále.
Když tedy pomineme ten základní fakt, že osobní auto nemá jezdit ČR-Itálie už jen proto, že na 4,5 metrech délky sedí maximálně 5 lidí, autobus 15 m dálkový třínápravový jich pobere 63, o vlaku nemluvě.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Paletu s baterkama?
Takže auto na hranici nosnosti?
Zajisté to nezvýší spotřebu, že...?

Ano, muzu mit v kufru paletu baterek, ale vyjde to tak petkrat hur. Ja prece nikde netvrdim, ze to nejde vubec.
Ad posledni odstavec, budu rypavy, proc tedy Radovanovic rodina nejede do Alp autobusem nebo vlakem ale osobnim autem (byt elektickym)?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Chtěli jste prodlužovač dojezdu á la kanystr, máte ho.

Protože děti, zavazadla na týden a několik přestupů.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Líp bych to nepopsal. Za mně ++1

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Čistý masochizmus. Vlakom to bude rýchlejšie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pěkné čtení, takové dobrodružné a napínavé... dojede, nedojede, nabije, nenabije? Zatím mě to teda utvrdilo v tom, že takovýto EV (s malým dojezdem) teda zatím jako hlavní auto do rodiny pro mě není, zvlášť když člověk opravdu občas potřebuje jet i někam dál.

Ono, opruz je už ten dojezd a nabíjení každých 140 km při dálniční jízdě, to je každou hodinu, to přeci není normální.

Ale dle mého názoru je ještě mnohem horší ta nejistota kolem nabáječek, jestli tam bude volno a pokud ano, jestli nebude porouchaná, atd. Jak spomenul Radovan, neumím si představit, že přijedu na benzinku a ta mi jednou načepuje a jednou ne.

Druhá věc je řešení toho placení, spousta karet, aplikace do mobilu, registrace... to už jsem si říkal dávno, že je velkou překážkou pro elektromobilitu. Zatím jsou to nadšenci ochotní vše nastudovat a všechny ty byrokratické obskurnosti absolvovat. Ale přirozenější by byla situace jako je dnes u benzinky - přijedu, natankuji a zaplatím cash nebo kartou. A stejně tak v ČR i Evropě, nic neřeším. Nestalo se mi, abych na benzince něco řešil, max. nějaký výpadem terminálu, takže platba hotovostí. To samé spolehlivost benzinek, jsem nezažil, že tam přijedu a nenatankují mi, max. si chvilku počkám, ale to už ani nepamatuji kdy naposledy. A to už nespomínám cenu, u spalováku vím, že za litr teď zaplatím kolem 30 KČ, e elektřiny to ví jen bůh :-)

PS:
A nepište mi, že EV má "benzinku" doma, protože tady je článek o cestě do Alp.

Problemy vyresil, nabil a dojel ;-) s jednou standardni platebni kartou a jednou aplikaci, kde predem vedel, ze cena za jedno jakkoliv dlouhe rychlonabiti bude 2 EUR. Dobrodruzstvi to chvilemi bylo, ale porad bez nervu. Proste jsem mel na cestu naplanovany jeden den, stejne jako kdyz jsem to jel spalovacim autem. Ze jsem jel tam o cca tri hodiny dele a zpatky o jednu? To nejak neresim, pri nabijeni jsem si nasel jinou cinnost. Vim, ze ne vsichni to tak jsou ochotni praktikovat. Vsichni mame volbu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, souhlasím, pro mě by to nebylo :-) Ani ne tak ta ztráta času, spíš ta nejistota a ten hloupý systém nabíjení a placení, to pro "běžného" uživatele není moc user friendly :-) Toto by se mělo změnit.

Všechny nové technologie a postupy jsou nové už z podstaty věci ne?
To je jako hádat se starší babičkou proč se nechce naučit ovládat novou televizi...

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Souhlasim s tim placenim za nabijeni. Ted jeste clovek musi vedet predem, jak nabijeni spusti a nasledne zaplati. Reseni vsak jiz ted je - aplikace Plugsurfing spusti velkou vetsinu nabijecek v zapadni Evrope a zaplatite to primo v ni (cena je vsak mirne vyssi, nez kdyz mate karty/aplikace lokalniho poskytovatele energie). Jini kolegove pouzivaji NewMotion kartu, nic jineho nepotrebuji. Ja mel aplikaci od nemeckeho dodavatele energie, ktery ma smlouvu s rakouskymi dodavateli energie a pres tu apku jsem mohl nabijet. Nemecky dodavatel ma akci na nabijeni, takze to je paradoxne s nim ted levnejsi, nez s rakouskymi. To je realita - a chapu, ze nekdo rekne, ze to pro nej neni. Ja to neresim, protoze reseni uz mam ;-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jsem jedinej komu přijde průměrná rychlost 83km/h na přesun víceméně po dálnici málo? Osobně mám prumer kolem 100, i kdyz jedu po dálnici jen 3/5 cesty a dodržuji předpisy... Zajímalo by mě jaka by byla spotřeba při vyšší rychlosti.

V průměru je započítáno i čekání na nabíječce. Nejde jen o čistou jízdu.

Tak to "prumer kolem 100, i kdyz jedu po dálnici jen 3/5 cesty a dodržuji předpisy" bych rad videl. Teda pokud se nebavime o nejakych specialnich podminkach typu prazdna dalnice ve 3 rano a mimo dalnici zadne vesnice a zadny provoz...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Popis trasy je v clanku spolu s vychozim a cilovym bodem. Cesta nebyla 100% po dalnici - to snad ani nikde nejde. Pokud nekdo chce, muze si vse zadat do Google maps ;-) Delka trasy spolu s prumernou spotrebou byla odectena z palubniho pocitace na konci cele jizdy = po navratu do vychoziho mista. Fota z displeje auta s prumernou spotrebou v jednotlive dny je take v clanku a je videt, kolik kilometru jsme ujeli pri pobytu tam. A to byly cestu k lanovce a zpet, kde po dalnici opravdu nejedete a tudiz to snizi prumer.

Dobry den, chtel bych se zeptat spise na neco jineho. Jestli jsem to pochopil spravne, tak jste autor clanku. Jaky kabel vozite sebou v Joniku (jak mu familierne rika zena). Popr. cim vsim jste vybaven, kdyz vyrazite za humna? Me zatim stacil kabel pribaleny, nemam potrebu dobijet jinak, nez ze zasuvky doma, takze se ani moc neorientuju v nabijeckach.

V aute vozim standardne dodavany kabel na 230V. Dale vozim take standardne dodavany Type2 kabel.V garazi mam wallbox s kabelem a konektorem Type2 od firmy Sampro z Policky, nastavitelna velikost proudu v sesti krocich mezi 6 a 30A. Oba kabely, ktere vozim, jsou pro me dostacujici na nabijeni ze zasuvek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jsem jedinej komu přijde průměrná rychlost 83km/h na přesun víceméně po dálnici málo? Osobně mám prumer kolem 100, i kdyz jedu po dálnici jen 3/5 cesty a dodržuji předpisy... Zajímalo by mě jaka by byla spotřeba při vyšší rychlosti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Záleží od provozu, ale i mě to přijde hodně pomalé, zvlášť, když se tam píše že je to takřka pořád o dálnici. Ale vysvětlení může být i v tom, jak ten člověk jezdí se spalovákem, viz:

"Délka cesty 577 km. Ano, časově to bylo mnohem delší, než jsem plánoval – 10 hod se vším všudy. Spalovacím autem jsem tuto cestu jel něco přes 7 hod. Profil cesty: počátek v nadmořské výšce 264 metrů, konec 930 metrů, nejvyšší bod 1080 metrů, celkové stoupání cca 3700 metrů, klesání cca 3000 metrů. Takřka pořád dálnice."

Pokud i se spalovákem to jede víc než 7 hodin, tak to jede takovým pohodovým tempem, s EV ještě pomaleji + ztráta času nabíjením.

Já jezdím poměrně často cestu kolem 520 km, většina je dálnice a je to i včetně průjezdu Prahou, který samotný trvá 45 minut, je to prvních 35 km.. A jezdím to za cca. 5-5:30 dle provozu, s jednou zastávkou na tankování a případně další krátká na WC. A předpisy doržuji, mám na tempomatě tak 130-140.

Pred par lety jsem jezdil do Duesseldorfu (v dobe, kdyz jeste ani nebyl obchvat Plzne a nemecke dalnice byly spise bez rychlotniho omezeni) - a moje cesta na 962km trase trvala nekdy 8 hodin, nekdy 12 hodin. Prumer si spocitejte sam ;-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak se podělte i o to, jaká byla doprava, když jste jel 537 km spalovákem 7 hodin. To je prostě moc, pokud je to skoro vše dálnice a není tam nějaký vážný problém.

Já jsem taky jednou jel těch 520 km asi 7 hodin, ale to byla výjimka, nehoda na dálnici. To bych pak EV jel taky o ty dvě neproduktivní hodiny déle (stání u nehody).

Jde mi o to porovnat reálně průměrnou dobu dojezdu na stejné trase spalovákem a EV. Ale spalovákem tak, jak se s tím jezdí a ne se loudat, jestli si rozumíme.

Ale pokud teda opravdu těch cca. 540 km jedete 7 hodin, tak to beru tak, že jste klidný řidič a EV pro vás není z časového hlediska velké omezení, tak je to v pořádku. Pro mě by byl, jezdím o něco rychleji.

Jaka byla doprava pred par lety, kdy jsem to opakovane jel spalovacim autem, to uz opravdu nevim ;-) pamatuji si dobu potrebnou k presunu z bodu A do bodu B. Vic neresim, nebot minulost neovlivnim.
Pro me je rizeni EV pohodova cinnost. Jezdim podle predpisu - jak EV, tak spalovacim autem. Proc bych na silnici blaznil, riskoval? Z toho jsem vyrostl pred x-lety. Staci ;-) ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já taky neriskuji, těch 520 km jedu přes Prahu prvních 35 km cca. 45 minut a pak zbytek po dálnici 130-140. To je naprosto pohodová jízda na adaptivní tempomat, bez rizika. A čas těch 5-5:30, proto se mi těch 7 hodin zdá hodně. Ale OK, každý je jiný řidič, hlavně a%t to vyhovuje vám a hodně elektrických km bez nehod přeji!

Ani ne, Google mapa ukazuji (pri zadani mezibodu Vystrkov) 570km, 7:03, coz je prumer 82. Na prumer 100 uz je treba docela maknout a kazde omezeni nebo nedalnice ho celkem rychle stahuje dolu.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No ono to tak asi vychází, ale to se nebavíme o cestování po dálnici 130... spíš 80 - 110 kolem Salzburku nebo kvůli pracím na silnici. Osobně na dovolené mám prumer 100 a to v zahraničí jezdím dost pod limitem rychlosti.

OFF: Rozhodl jsem se pro změnu a prodám coby první majitel čtyřletou acentu v plné výbavě tj i s tepelným čerpadlem za dvěstědevadesát tis.

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den, měl bych zájem o bližší informace a zda-li je vozidlo ještě volné. Maskovaný email: spl2kkag9wge@opayq.com kvůli robotům. Poté budu odpovídat z vlastního. Děkuji

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mohu poprosit podrobněji? na mibys(zavináč)centrum.cz

Obrázek uživatele Joe

OFF : Před chvílí jsem na i-včera dočetl čerstvý článek:

Budování „elektrobenzínek“ se zpozdí, síť se rozšíří až za čtyři roky

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/elektromobily-skoda-
dobijeni-ekologie-doprava-ministerstvo-dopravy.A181214_153633_domaci_onkr

Názor na článek ať si udělá každý sám, ale v diskusi pod ním jako obvykle nablito.... (až na pár vtipných poznámek) Jinak samí všeználci z Vidlákova, Balíkova a Prdelákova. No prostě děs a běs ...

***
A tak jsem fakt rád za Hybrid.cz, kde je většina kluků úplně v cajku a jeden se tady vždycky poučí i zabaví ....

P.S. Jo a článek o Ioniq Electric - pecka. Dík...:-)))

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

Diky za PS ;-) clanek jsem se rozhodl nepsat jako oslavu elektromobility, ani jako jeji kritiku. Proste jsem jel podobne trasy, nektere useky i stejne a prislo mne to jako zajimave srovnani. Jsem rad za diskuzi pod clankem, vim, ze nekterym to i neco dalo, nekteri se utvrdili ve svych nazorech. Takze za me OK. PS: v unoru jedu do sousedniho udoli s udolim Zell am See v Rakousku znova, v lete na to same misto jako ted v unoru zase. Takze budu mit dalsi srovnani. Cesty se nebojim ;-)

Obrázek uživatele Joe

Často se stává, že diskuse pod článkem má větší záběr než článek samotný. Prostě pan Horčík jenom nahodí míček jako v basebalu a o odpal se postarají kluci. V tomto případě to bylo vzácně vyrovnané a já jsem si článek přečetl 2x. Co mě zaujalo je délka cesty zpátky 537 km a jenom o hodinu delší jako spalovákem... Z toho je jasný, že stačí nebýt líný, trochu plánování a elektromobilta je už v pohodě.
Hodně zdaru Petře do dalších kilometrů ..:-)

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak ono záleží od stylu jízdy. Pokud někdo i se spalovákem jezdí v poklidu těch 100-110 po dálnici, tak se pro něj toho moc nezmění, akorát čas navíc ztratí na nabíječce.

Ale pokud je někdo zvyklý jezdit po dálnici dálničním tempem 130-140, tak tam už rozdíl oproti EV bude větší.

Já jezdím pravidelně trasu 520 km, většina dálnice a dávám to v pohodě za 5-5:30 i s malou pauzou na tankování. Těch 537 km a 7 hodin jízdy se mi zdá hodně... to je pak jasné, že s EV to nebude o moc pomalejší.

HEHE...

„Na stávající úroveň spotřeby jsou přenosová síť i distribuční sítě dimenzovány dostatečně. Za předpokladu, že dosavadní průběžné investice do přenosových a distribučních kapacit budou dál pokračovat stejným tempem, to platí i pro zmíněné navýšení počtu veřejných dobíjecí stanic,“ uvedl za společnost ČEZ tiskový mluvčí Martin Schreier.

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Vypadá to, že to brzdí kvůli Škodofce

---

ecotaxiolomouc.cz

Také si myslím, že půjde o vyšší zájem.

Pokud o peníze na "elektrobenzínky" nebude dostatečný zájem mohou se postavit "vodíkové" nebo "LPG" benzinky:))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

OT: servis Tesly ve Vysocanech

fdrive.cz/clanky/servis-tesly-bude-stat-u-advantage-cars-ve-vysocanech-otevrit-by-mohlo-uz-v-unoru-3263

Petře, děkuji Vám za článek.
Příklady z praxe pomohou hodně lidem v rozhodování.

Osobně jsem IONIQa zprvu vyřadil z výběru (později se ale zjistilo, že předváděčka od Domanského měla vadnou baterii...), ale po přečtení "Norského testu", jsem IONIQa zakoupil a co do spotřeby a dojezdu jsem spokojen. V létě mám běžný dojezd 250-300km. Několikrát přes 300 a nejvíce zatím 341km při průměrů 8,2kWh/100km na 126km. Letní dlouhodobý průměr jsem měl 10,8kWh/100km. Nyní mám 11,5kWh100km a stoupá to. Průměrná spotřeba v těchto dnech je kolem 15kWh/100km, tedy jak správně píšete 4-5 nárůst oproti létu. Bez dálnice je to teď mezi 13-14kWh/100km. Nejhorší spotřeby jsem dosáhl toto pondělí po dálnici Praha-Plzeň (topení AUTO 22°C) při tempomatové 134km/h, kdy na sjezdu u Ejpovic byla spotřeba mezi 20-21kWh/100km. Chtěl jsem to vyzkoušet, když byl i silný protivítr a chvilkami sněžilo (většinu aut jsem předjížděl, málokdo předjel mě). Nicméně průměr za celou cestu Pocinovice(Klatovy)-Plzeň-Praha a zpět jsem měl 15,3kWh/100km za 352km.

Přeji hodně spokojených EV kilometrů ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Můžete prosím rozvést tu vadnou baterii u předváděcího auta Domanského? Měl jsem to auto půjčené v březnu a ničeho jsem si nevšiml.

V březnu jste měl už jiné. Já si ho půjčoval minulý rok v létě. Mělo červeně cihlovou barvu. Bylo mi předané nabité na 100% a dojezd byl kolem 130km. Údajně, že je to tím, že je to předváděčka, se kterou se dělají zkušební jízdy. Bohužel dojezd byl skutečný a navíc auto na DC ukončilo nabíjení v 60% a dále nabít nešlo. Měl jsem problém dojet domů, kde jsem přes noc nabil na 100% a dojez moji úspornou jízdou stoupnul je 190km. Kdyý jsem ráno najížděl po 50km na dálnici, měl jsem spotřebu 8-9kWh/100km. Po dálnici jsem jel 90-100 a tak tak jsem dojel. Vracel jsem ho asi s 10km. Bylo mi řečeno, že na DC nikdy nenabíjeli a že nechají překontrolovat baterku. Myslel jsem, že je auto takto v pořádku a to mi od IONIQa odradilo. Koupil jsem MiEVa a po roce, po přečtení "Norského testu" jsem se o IONIQa začal zajímat a nakonec koupil nového. Ohledně té předváděčky u Domanského mi řekli, že byl vadný nějaký článek baterky, což opravili a auto prodali někomu v Praze, kde s ním údajně najíždí kolem 250km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aha, díky. To "moje" bylo modré, s RZ na přání se jménem firmy.

Kolik ukazoval PP (GOM) už si nepamatuji, ale auto bylo nabité asi na 70% a ujel jsem s ním Praha-Plzeň-Nýřany po II/605 a okreskách (nemělo známku), nabil, dojel do Radotína přes Brdy, znova nabil (to mělo asi 50%) a vrátil. Dostala mne spotřeba, protože při cca 6°C venku byla 11,5 kWh/100 km - to s e-Golfem 85 kW (24kWh) nešlo ani ve snu, s 100 kW (35 kWh) v létě s kopce (přejezd po Praze skrz Blanku ve směru do Holešovic jsem ujel s 10 kWh/100 km).

Nu vidíte, je třeba si to zkusit, pak člověk té spotřebě uvěří :)
Osobně s ním jezdím ještě úsporněji ;)

Diky, Lado ;-) v lete jsem se dostal na maximum dojezdu podle pocitace ~240km, ted v zime mam ~190km. Je to porad vic, nez potrebuji na denni jezdeni. A na delsich trasach vim, kde pohodlne nabit.
At nam to jezdi ;-)

Potvrdzujem - moje priemerne dojazdy s Ioniq-om su presne rovnake (leto aj zima).

Pri jazdach 80% dialnica (tempomat 120 km/h) a 20% prejazdy mestami (Presov a Kosice).

Super clanok. Appku Chargemap vyuzivam aj pri planovani ciest po Slovensku. Vyzera byt relativne rychlo aktualizvana o pribudajuce nabijcky od kohokolvek.

---

Ioniq EV, Solar, FVE

Přesně tak, ať nám to jezdí ;-)
Dávat 200-300 tis navrch netřeba, když nám to stačí.
Jediné co postrádám je konektivita (dálkově vytopit, %baterie, ...). Bohužel ta se připlatit nedá. U modelů 2020 sice něco slibují, ale asi to bude pouze pasivní odečet bez možnosti vytopení...

Obrázek uživatele Radovan

Správný postřeh ze zimy u BEV je "většinu aut jsem předjížděl, málokdo předjel mě", který se dost opomíjí. Přitom je to velmi příjemná věc. Souvisí s nízkým těžištěm a dobrou stabilitou BEV. Nájezdy do zatáček počínaje a vodou a sněhem na cestě konče.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Šlo o dálnici, kde se jezdí i rychleji. Podmínky ale nic moc, tak jel každý raději pomaleji. Někdy nebylo téměř vidět když jel kamion a předjíždělo ho auto a neskutečně se za nimi prášilo od mokré rozsolené vozovky. Stěrače na automat jely na maximum a v pruhu mne kupodivu dobře držel asistent.
Obecně ale máte pravdu, že EV má výhodu v nízkém těžišti. Nevýhodou pak je větší hmotnost a delší brzdná dráha. Nicméně díky vysoké rekuperaci ihned při uvolnění pedálu akcelerace dochází ke zpomalení ihned a je tak eliminována prodleva než se šlápne na nožní brzda. Zda ve skutečnosti zastaví dříve EV nebo fosil nevím, ale na netu jsou různá videa.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Poradí někdo jestli se dá přidělat rakev ioniqa?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Koukni na YouTube na elektricdave, tam to je řešené
Jinak panuje zahrádkář od hyundai i30 skleněná střecha od thule

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dík

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Off topic.
Panasonic (49%) a Toyota (51%) zakladaji spolecny podnik na vyvoj a vyrobu baterii do EV. Dle japonskych "Hospodarskych novin".

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

www scmp com/business/companies/article/2182894/toyota-and-panasonic-make-electric-vehicle-battery-packs-2020

Obrázek uživatele Michelin

Pekne cteni. Rozhodne lepsi nez tizkove zpravy o tom kolik budou ve VW za dva roky chrlit elektromobilu.
Kdybych se chtel rouhat, napisu, ze vam zavidim. Potvrzuje to mou myslenku, kterou ve me zanechali dva tydny stravene v Ioniqu, a totiz, ze si s nim umim predstavit veskere sve cestovani vyjma dovolenych. Ovsem kdybych nemel deti uzil bych si s nim v pohode i ty dovolene. :-)

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Diky za pochvalna slova ;-) k clanku me inspiroval popis vasi cesty X-kem s podvalem pro Suzuki, kde jste vse popisoval fakty. To same jsem se rozhodl udelat i ja ted. Do Alp jsme v prosinci jeli dva, tak to bylo v pohode. S detmi bychom to nedali, protoze by nebylo kam dat lyze (rakev na strese nechci). Ale se dvemi detmi jezdime v pohode z Brna na Trinecko s nabitim v Olomouci, Trinci a na ceste zpet v Rousinove. Na pohodu ;-)

Obrázek uživatele Michelin

Napsal bych zase neco. Temata by byla, ale nemam nejak silu. Moc prace a zbytek energie odsaje rodina.

S lyzema mam take problem. Nejakeho troubu napadlo udelat dvere co se oteviraji nahoru, takze rakev na strechu vubec nedam, a sedacky druhe rady nejdou u sedmimistne konfigurace sklapet.
Musim je tedy vozit nasikmo oprene o jedno z krajnich mist v prostredni rade, prisnerovane k operce hlavy. Zatim jsem takto vezl troje dospele a nejsem si jisty jestli bych tam dostal alespon ctvery.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Josef

Kupte si externí nosič na páté dveře s přísavkami nebo na kouli.

Obrázek uživatele Michelin

O boxu na tazne jsem uvazoval, ale trochu by mi to mozna zkomplikovalo nabijeni, kdyz zacouvam ke stojanu na SC. Kabely tam byvaji dost kratke.
Zatim jsem se bez nej obesel. Na otocku si s tim umistenim uvnitr vystacim a na velke dovolene nas jezdi vice, takze treba minuly rok vezl lyze kolega v Sku a ja vice lidi, letos nas pojede uz 11, takze pojede jeste doprovodny Multivan, ktery poveze lyze a sudy.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Josef

Jasně, řešení se vždy najde. Já teď neustále přemýšlím, že bych si do garáže koupil čistou kastli s podvozkem z Multivana a zkusil do toho implantovat střeva bouraného modelu S, ideálně 100D. Takový vedlejší projektíček... :-)

Obrázek uživatele Michelin

To zni jako vyzva. Jestli to dotahnete tak se doufam podelite o informace.
Drzim palce.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Z praktickeho hlediska (krome legalizace) bude problem, ze bouracka bude mit temer urcite vypnute rychlonabijeni. Takze nic moc na delsi cesty.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Josef

To lze řešit hacknutím. Ano, problém bude se SCH. Ale půjde to předělat na CCS, případně dočasně na chademo s redukcí, na to se to ani upravovat nebude muset.

Obrázek uživatele Josef

Ioniq pěknej, ale na tohle cestování to není. Ne, že by to nešlo, ale nedovedu si to představit s dvěma malejma dětma. To bych se asi radši zasebevraždil.

Obrázek uživatele Radovan

Já teda pánové nevím, co to máte doma za malé teroristy, ale dovolená malým elektromobilem s 2 dětmi naprosto v pohodě http://www.hybrid.cz/elektricka-dovolena-aneb-1179-km-za-pul-euro-dil-1. Možná proto, že dovolenou nechápeme jako jet na jeden zátah přes půl Evropy a pak sedět na jiném místě.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Josef

Máme malá 2letá teroristická dvojčata, kterým prostě nevysvětlíte, že teď se neblinká, že se neblinká na střídačku, že teď se musí nabíjet a tak se stojí apod. Kdyby měl ioniq 45 kWh baterku, neměl bych problém a jel s dětma kamkoliv. Ale takhle je to i na mě moc. Sám bych klidně jel. No problemo. Ale sám pojedu klidně BMW i3 s 22 kWh baterkou.

Ioniq s 38,3 kWh (vyuzitelnych) ma byt dostupny uz v Q2/2019.

|namena to aj dojzd Ioniq-a o 30% dlhsi.

Podla "uniknutého prezentačného materiálu Hyundaiu, ktorý zverejnil blog Pushevs - zdroj: https://auto.sme.sk/c/22034493/hyundai-ioniq-dostal-facelift-a-vacsi-dojazd.html#ixzz5dKa3wgM0 "

---

Ioniq EV, Solar, FVE

Mam takovy dojem, ze EV odmitaji lide, kteri maji problemy s trojclenkou a neumi vypocitat kam dojedou. Aby se neblamovali, tak prohlasi ze EV je k nicemu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No ono nejde o to, ze by to clovek neumel naplanovat, ale zase prec si delat z kazde delsi cesty "expedici", to se asi omrzi...

Diky nabjeni se podivam i na mista, ktera jsem spalovacim autem mijel. Delsi cestu musite planovat, to ano. Nabidnu vam srovnani: kdyz jedete do neznamych mist, tak si take zjistite, co tam je. Nerikam, ze Ioniq je na pravidelne dlouhe cesty. Chtel jsem na praktickem prikladu ukazat realitu.

Obrázek uživatele Michelin

Neomrzi.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ty si s teslou planujes nabijeni co 150 km na pofidernych nabijeckach? Zajimavy pristup, jak bych tohle s teslou nedelal. S tou bych i klidne na dovcu vyjel - uz loni jsem si pro zajimavost zkusil nakresslit trasu lonske dovolene, a nejspis by to nebyl problem, i kdyz muj navrh delat si pauzy na superchargerech nebyl uplne prijat s nadsenim :-D

Obrázek uživatele Michelin

Zastavky planuju vetsinou po 250km, a to uz rodina vzdy od 200km nadava kdy bude prestavka.
Ty delsi prestavky (coz je kazda pri ktere rodina opousti auto) pak nemam problem naplanovat klidne na nejakem Chademu s tim, ze vetsinou mi na dalsi pokracovani jeho vykon staci, a nebo se pak/predtim zastavim na SC jen na par minut abych neco dososnul.

Jezdit jako za mlada jen se zenou, vazne bych nemel problem to davat Ioniqem, ktery navic nabije na CCS-50kW vice kilometru nez ja s Teslou.
Navic tehdy jsme museli vychazet s hubenejsim rozpoctem, takze za tu usporu na palivu bych to vymenil hned.
Mimochodem uz tehdy jsem najel rocne 50tis.km, takze bych nevahal namisto Octavie za 700tis. si priplatit na Ioniqa, kdyby to slo.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

...to uz rodina vzdy od 200km nadava kdy bude prestavka....
Docela divné.
Spalovákem jedu s rodinou klidně i tisíc kiláků v kuse a kromě krátké čurpauzy nikdo neremcá že by chtěl přestávku

Přitom kousek níže píše PetrB (2019-01-19 23:37) že cestování elektromobilem je odpočinek, tak bych čekal mnohem větší vzdálenosti mezi zastávkami.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

a právě o té čurpauze to je. Stejně se odehraje na benzince takže minimálně 10-15 minut než se tam všichni vystřídají (běžně fronta - alespoň u bab). A to ty kWh do vozu letí jedna za druhou. Začínám pomalu chápat slovník mládeže. Já blbec měl za to že se už ozývá prostý táta. A nee. Jen pojem tisíc kiláků v kuse jaksi zvadl po výstřiku jako puberťákovi.

Obrázek uživatele Michelin

No vy se teda mate.
Oni prudi otazkama kdy uz bude prestavka popravde hned jak vyjedeme, ale cca po tech 200km pritvrzuji.
I tak bych je s vama (vlastne s nikym) urcite nemenil. :-)

Tech 1000km jen s vycuranim jsem delaval taky. To mi, ale bylo o par kilo mene a casto to byl hazard.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

O.k. tak si tedy necháme každý svou rodinu i své auto :-)

Obrázek uživatele Radovan

Jinak můžete zkusit výměnu manželek - elektrickou za spalovací http://vymena.nova.cz/ :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Michelin

OT:
Zdravím. V jakém termínu jste to psal, že jedete na ty hory?

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Radovan

Únor neděle 3.2. Ostrava-Zell am See a sobota 9.2.2019 zpátky do Ostravy. Na místě to zatím vypadá, že spíše než autem se budeme dopravovat skibusem, stojí dle mapy 100 m od penzionu.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Pokud vyuzijete nabidku Michelina nize, dejte vedet, pomuzu s apkou na nabijeni v Rakousku ;-) Ja jedu pak stejnym smerem 11.2., tak muzeme porovnat zkusenosti.

Obrázek uživatele Radovan

Přemýšlím o tom. Prozatím je plán známému, co ode mne koupil loni Citroen Berlingo, dát výměnou můj Peugeot Ion a jet jako kdysi spalovákem Berlingem. Bude to taky trochu dobrodružství, předělal ho na plyn a budu se muset mrknout, kde po trase tankovat, tedy vlastně plnit. V Berlingu mám ověřeno, že 4 lyže v obalu po 2 dám na prostřední sedadlo vzadu jako sedícího, tedy dole patkami na podlaze, trčící šikmo špičkami ke stropu. A přepásám je bezpečnostním pásem jako človíčka.
Netuším ale, zda 4 lyže v obalu po 2 dám na prostřední místo vzadu v Ioniqu. Kvůli střechy asi nedám, že? Mají necelé 2 metry délky.
Mapy.cz mi ukazují po dálnicích 687,4 km a 6:45 hod. z Ostravy-Plesné do Bruck an der Großglocknerstraße, vesničky vedle Zell am See. Cesta by měly být díky zajížďkám k nabíjení o 1:23 hodiny a 50 km delší - 737,7 km a 8:08 h. Počítal jsem 5 nabíjení: ČEZ Rousínov Benzina po 144 km 1:28 h, Stockerau Elle po 150 km 1:37 h., Wieselburg po 115 km 1:05 h, Steyr Losenstein po 85 km 1:05 h, Salzburg po 158 km 1:49 h. Pak už je to do Brucku 84 km 1 h.
Tedy pokud Ioniq dá těch +-150 km po dálnici ve 4 lidech s bagáží a topením. I tak strávím nabíjením zřejmě 2,5 hodiny, takže cesta 10,5 hodiny, což je dost na hraně. Když se nám povede vyjet v 9 ráno, tak jsme na místě před 20 hodinou.
Jak to vidíte Petře? Lze poslat na podkrovnibyt(zavinac)volny.cz

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Odpovim i tady, treba to pomuze i nekomu dalsimu. V Ioniqu se neda sklopit jen prostredni sedacka, jsou 1/3 a 2/3. My meli lyze z kufru pres sklopenou sedacku sikmo. Takze ve ctyrech to nedate. Ve trech ok, zalezi ale na mnozstvi bagaze. Ioniq nema hluboky kufr. Nabijeni bych planoval tak, jak jsem to preplanoval po nabijeni ve Stockerau, Wieselburg je dobra alternativa k Ybbsu, jde jsem byl ja. Sattledt Ella uz je ok, takze bych urcite mimo dalnici do Losensteinu nejel. Vsechny nabijecky jsou hned vedle dalnice, neni tam zadna zajizdka.

Obrázek uživatele Michelin

A uz jste sehnal nejake elektroauto?
Kolega co jezdi Ioniqem je po operaci nohy, takze se bude jeste tou dobou zotavovat resp. pracovat z domova.
Pokud by vam stacil, napiste mi na michelinx zavinac email.cz

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Michelin

Manzelku taky nevymenim ani za nic.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak vidět stačí trochu silnější vítr a celá trojčlenka se hroutí jak domeček z karet. Docela úděsné je kolikrát musel autor článku dobíjet při cestě pouhých 600 km, o kolik ta cesta trvala déle a kolik problémů musel přitom ještě řešit.

Pro majitele spalováku stejná cesta znamená jen pohodový výlet, o kterém by ho ani nenapadlo psát nějakou reportáž

Taky bych někdy rád jezil na elektriku, ale určitě ne takhle. Jsem za takové články moc rád, aspoň vím že není kam spěchat

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak samozrejme jsou i vozy, ktere se pri takove ceste nabiji 1x a mozna ani to ne - ano, zalezi na okolnich podminkach, ale autor si zjevne vybral vozidlo dle svych moznosti a i presto si troufam rici, je na tom lepe nez vsichni s potrefenou slepici ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je dost odvážné tvrzení. Aniž bych chtěl kopat zrovna za potrefenou slepici tak jsem přesvědčený že na takové cestě je spalovák i od slepice ve všech podstatných ohledech lepší. Výjimkou je placení u pumpy (částečně kompenzované bezstresovým čerpáním enerie) a snad ještě ten trochu tišší provoz.
Ale nenapadá mě už žádný jiný parametr, ve kterém by elektromobil při takové cestě oproti spalováku vynikl. Dojezd ne, teplotní komfort taky ne, rychlost jízdy ne, celková doba cesty určitě ne, snadnost plánovaní cesty ne, co tam máme ještě ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podpora šejků a mužiků. Mi se moc nechce furt platit zbrojní výdaje.

Majitel si vybral vozidlo dle svych moznosti a potreb ;-) Mozna nekdo se Teslou vy mohl rict, kolikrat by nabijel na te same trase, kterou jsme jeli my. Na ceste tam jsem nabijel petkrat dobrovolne, stacilo by ctyrikrat a kdybych "to dal se zbyvajicim dojezdem 10km do Amstettenu", tak bych nabijel trikrat. Cesta zpatky se tremi nabijenimi mne pripadla v pohode.

Pokud rad badas nad "jak by to zvladlo auto xyz", koukni na https://abetterrouteplanner.com/. Umi to ruzna auta, jde nastavit teplota, vitr, max rychlost... Pro Tesly to celkem sedi (i kdyz, obcas to planuje zastavky jinak nez navi v aute), pro ostatni neumim rict.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Nezkusis, nepoznas.

Prave ze pri zmene vedlejsich podminek je ta trojclenka nutna. Kdo ji neovlada, ten nadava.

Obrázek uživatele Radovan

A hlavně u malobaterkáčů životně důležitá. Je hezké, že trojčata najedou v létě ve městě klidně i těch papírových 150 km na 1 nabití, když se to nehoní nad 50 a rekuperuje se a neklimatizuje se.
Jenže právě jsme se vrátili z cesty Ostrava - Vrchy a zpět (obec v chráněné krajinné oblasti Oderské vrchy 4 km v kopci nad Fulnekem). Venku -1°C, vyjížděli jsme z garáže ve 3 lidech Ionem s +16 °C, topil jsem mírně. Plně nabité auto hned ukázalo dojezd jen 80 km. Což jsem při cestě 70 km neřešil, protože jednak tam byla rezerva 10 km při topení, takže se dalo netopit a zvednout ji o 20-30 km, druhák po cestě jsou pomalé nabíječky v Klimkovicích i Bílovci. A před návratem v cíli rychlonabíječka i pomalé nabíjení v Ostravě-Porubě. Neomezovali jsme se, cesta je po širokých okreskách 90 km/h s občasnou vesnicí/městečkem 50 km/h. Ovšem hodně kopcovitá, třeba z Fulneku do Vrchů jsme stoupali v kuse 4 km. Občas jsem rekuperoval, občas plachtil, podle toho čím kopec končil. Jestli protisvahem nebo v údolí byla obec a 50 km/h s radary, v Klimkovicích včetně dvou semaforů, reagujících na rychlost. Ale i do kopců jsme to hnali 70-90, podle zatáček, což ro trojčata rozhodně není úsporná jízda. Nakonec jsme dorazili domů se stále +16°C v autě (a to hodinu chladlo při parkování) s najetými 70 km a spotřebovanými 15 dílky baterie z 16, tedy 15 kWh z 16. Tedy spotřeba brutálních 21,4 kWh/100 km z běžných +-13.
Venku sluníčko, tak šlo auto do zásuvky na elektřinu z FVE. Za chvíli zase pojede po městě, tam ho vybiju k nule a cestou zpět nakoupíme čerstvé pečivo na večeři a rychlonabijeme zdarma u Lidlu. Cenu těch 70 km neřeším vůbec, asi 2,- Kč. Protože nabito bylo včera zdarma a při prodeji z FVE bych se dostal na 0,5 Kč/1 kWh.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Mate topeni izolovane aby nemelo takove ztraty? Od vyroby je uplne nesmyslne vystavene chladicimu vetru. Spousta lidi izolaci udelala a pry to topi mnohem vic a usporneji.

Jste neizoloval? Já už koupil MiEVA izolovaného, ale pořádná izolace hodně pomůže. Naopak přídavné topení je na zváženou.

Mohl bych požádat o radu ohledně izolace? Kde přesně je to "ono místo"? Moje žena jezdí s C-ZERO a to topení by si intervenci určitě zasloužilo. Stačila by úplně fotka nebo stručné nasměrování, abych s tím na rampě nezdržoval. Díky.

---

2015: Renault Twizy 2013 (prodán 2016)
2016: Citroen C-Zero 2012
2018: Nissan Leaf Acenta 24kWh 2014
2019: Elektrokoloběžka Xiaomi Scooter, sekačka Güde 40 V/2.5 Ah
- Jde to i na baterky. -

Ak ma byt kurenie trojciat zaizolovane poriadne, treba zaizolovat vsetko: vyhrevne teleso, hadicu z telesa do radiatora, habicu z radiatora do vyrovnavacej nadrzky, hadicu od nadrzky po cerpadlo aj poslednu cast okruhu od cerpadla po vykurovacie teleso. Kurenie trojciat pracuje s malym rozdielom teplory vstupnej a vystupnej kvapaliny, takze je dolezite zaizolovat cely okruh.
Na internete su fotky aj postupy, dobre je pozriet si aj servisny manual.
Moj postup: Vypustil som kvapalinu - na vyhrevnom telese, odpojil hadice od vyhrevneho telesa aj od vyrovnavacej nadrzky. Vyhr. teleso som uvolnil, aby sa dalo lepsie zaizolovat. Vyrovnavaciu nadrzku som uplne vymontoval a zaizoloval vybratu z auta. Vybral som 12V bateriu a uvolnil poistkovu skrinku, nech je lepsi pristup k hadiciam. Tiez som odmontoval lave predne koleso a kryty pre lepsi pristup k hadiciam pri cerpadle. Izolacie 25/6mm som nastrihal na vhodne kusy a tvary, po kuskoch nasunul na hadice a komplet povrch izolacii som oblepil hlinikovou paskou. Viackrat to bol pokus/omyl. Nadrzku a teleso som zaizoloval 10mm izolaciou.
Zaizolovanie znizi spotrebu kurenia cca na polovicu.

Obrázek uživatele Radovan

Uvažujeme s několika kolegy, že bychom se do toho pustili. Pokud by to snížilo spotřebu na polovinu, tak se bavíme z 3-5 kW na 1,5-2,5, což je u 16 kWh baterky hodně. Kolegové už mají po záruce, mně prodloužená vyprší v 2.4.2019. Takže na izolaci by byl můj Ion, manželčin, plus další 2-4 Iony. Pustil byste se do toho zakázkově? S díky za dopověď na podkrovnibyt(zavináč)volny.cz.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já tomu nevěřím, že by to mohlo ušetřit polovinu proudu na topení, jedinou výhodu vidím v tom, že když někde zastavíte na 5,10 minut tak Vám ta voda nevychladne tak rychle a nemusíte ji pracně znovu ohřívat.

Vemte to logicky je tam tak 3,4 metry gumových hadic guma izoluje teplo sama o sobě. A proti tomu hliníkový chladič, přes který se nuceně prohání vzduch. A navíc se tam prohání voda dost rychle, podle mě nepoklesne teplota něž to dojde od tělesa do topení ani o stupeň.

Jako ničemu to neublíží ,jako placebo dobrý

Já jsem třeba ještě tu hadici co vede nahoru do nádržky odpojil a spojil s novou a zavedl jsem to do předního nárazníku za SPZ tak dal Webasto a vedl jsem druhou hadici zpět do nádržky. A když topím na elektřinu, tak vedu teplou vodu za tu SPZ ohřeju webasto a vedu zpět a nepozoroval jsem nějaký pokles výkonu topení, když topím elektřinou.
A zase když topím webastem, tak proháním teplou vodu přes elektrické těleso (vypnuté).

Gumene hadice okruhu kurenia neizoluju takmer nic a su ofukovane studenym vzduchom v prednej casti auta. Niektori majitelia trojciat zakryvaju na zimu nasavaci otvor pred hlinikovym chladicom - ja by som to radsej nerobil, lebo sa moze lokalne oteplit a chladic motora a vsetkej silovej elektroniky moze mat problem s uchladenim.
A ano, zaizolovanie najviac pomoze pri castych zastavkach - aj po hodine je kvapalina na kurenie este relativne tepla.
No treba zaizolovat uplne vsetko - minule som zabudol napisat, ze som zaizoloval kompletne aj cerpadlo a kusok hadice z vyhrevneho telesa do radiatora som zaizoloval dvojmo (12mm hrubka izolacie).
Rozdiel vstupnej a vystupnej vody v zaizolovanom systeme byva 2 az 5 stupnov - vidno to na canion aplikacii.
O fosilnom kureni v elektromobile som ani neuvazoval.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím že se na tom schodneme, ale jen jsem rozporoval úsporu poloviny tepla, muselo by se provést měření teplot před a za výměníkem a topným tělesem.

Osobně myslím že úspora může být max 20% tj místo 30 Km dojezdu Vám vezme topení jen 24 Km dojezdu. Při častém stání je úspora vyšší. Nemyslím že to je zbytečné ,ale na druhou stranu to nikoho nespasí. Když budou opravdu špatné podmínky namraza na okně tak stejně do cíle nedojedete.

Spíše bych rozvedl myšlenku proč většina lidí co má elektromobil odmítá topit nezávislým topením. Schválně nepíšu fosilním protože může bežet na bioethanol. Doma také drtivá většina lidí topí fosilně . Elektřina má z velké části také fosilní původ.¨

Bohužel tato představa lidí se přenáší i na automobilky a ty neprodukují el. vozy s nezávislým topením a to právě oddaluje nástup masové elektromobility. Normální lidí nechtějí auto, které vám v zimě dojete do 1/3 méně a případě uvíznutí v koloně máte hodně velký problém.

Nezávislé topení se dělá běžně v serii jako příplatková výbava do fosilních aut ,ale do elektomobilů nikoliv.

Kazdy ma svoje priority. Kto potrebuje maximum dojazdu, pre neho je nezavisle kurenie urcite prva volba.
Pri umiesneni kurenia dopredu vozu by som sa obaval spalin, ktore by mohli pri stojacom voze vniknut do priestoru posadky. Umiesnenie nezavisleho kurenia vzadu zase prinasa ine nevyhody.
Kedze na dlhe trasy mam iny elektromobil, tak pre mna dojazd mojho mestskeho elektromobilu nie je zrejme tak dolezity ako pre vas.

Ako som spomenul, mne vychadza uspora kapacity baterie pre kurenie po zaizolovani cca na polovicu. Aj GOM i-MiEVa po zaizolovani ukazoval cca 15 km menej ako auto realne dokazalo po zaizolovani odjazdit.
Exaktne meranie je velmi tazko urobit, lebo tazko sa daju nasimulovat rovnake podmienky.
Pred instalaciou som pozrel vsetky diskusie o zaizolovani trojciat, vecsina zaizolovala kurenie menej kvalitne ako ja, pricom tvrdili, ze im zaizolovanie pridava 10 az 15km dojazdu oproti nezaizolovanemu stavu.
Na Slovensku ma fosilny povod len 5 az 7% elektriny.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Děkuji to zní zajímavě, když bych měl v létě čas mohl bych to také zaizolovat.

Další možnost je tam instalovat PTC topení, ojedenal jsem si PTC 12V 1 KW do NIRA HEV. Mám totiž PHEV a to nemá paradoxně PTC vůbec spolehá jen na teplou vodu ze spalovacího. Ale zjistil jsem že instalace je dost složitá díky řízení klinatizace prakticky nemožná a tak ji mám volnou.

Jinak výfuk ve předu máte pravdu že občas otravuje záleží jak fouká vítr. Za jízdy vůbec ,ale na křižovatce občas tak se musí dát vnitřní okruh, ale ten kvůli spalovákům přede mnou dávám stejně...

PTC na 12V je zaujimave a zrejme efektivne riesenie, no neviem aku rezervu ma DC/DC menic v trojcatach a ci je mozne pridat mu 1kW zataze na 12V. No myslim, ze pre trojcata by stacilo aj 12V/500W PTC a to by mohol menic v pohode zvladnut.
Majitelia trojciat casto pouzivaju priamoohrev s ventilatrom
smerom na okna do tych cca 150W co zvladne 12V zasuvka a tvrdia, ze to pomaha.

Obrázek uživatele Radovan

Ten malý ventilátorek - ale kvalitní AEG, ne noname - hřeje ihned a bleskově udělá na skle průhled velikosti pohlednice, který se neustále zvětšuje. Dokonce lze ventilátorek vyjmout a fénovat okna, ale to nepoužívám.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Buď to musíte hodně rozebrat a pak to uděláte poctivě a zabere to hodně času a hodně to pomůže, nebo alespoň nasadíte mirelon izolaci na hadice a trochu to pomůže.

Robil som to na svojich dvoch i-MiEV-och, pre mna je to uz dost pracne - uz nie som najmladsi. Takze ine uz robit nebudem.

Moc děkuji za cenné informace. Zní to docela pracně, ale určitě by to udělat šlo, jen přemýšlím, zda se do toho pustit sám, nebo požádat zkušenějšího. Koneckonců je to zrovna můj soused, tak by si to mohl na našem C-ZERU natrénovat a pak už by to mohl sekat jak Baťa cvičky. Nebo bychom alespoň mohli udělat nějaký podrobný obrázkový návod. Kdyby to někdo viděl jako příležitost, zkuste se ozvat na ok1zjv@@@gmail.com a domluvíme se.

---

2015: Renault Twizy 2013 (prodán 2016)
2016: Citroen C-Zero 2012
2018: Nissan Leaf Acenta 24kWh 2014
2019: Elektrokoloběžka Xiaomi Scooter, sekačka Güde 40 V/2.5 Ah
- Jde to i na baterky. -

Do izolace se mi nechce, nemam ani rampu, ani jamu a pod autem se mi nechce delat. Pridavne topeni je fajn. Nebere dojezd, topi usporne a jezdim maximalne ve dvou. Misto v kufru nepotrebuji. Vyfuk jde mimo kabinu.

Někdy se mi zasteskne po MiEVu. Na krátké trasy, nákupy do města, jízdy po doktorech nebo jen tak po okolní krajině je to super auto.
Máme zde na Hybridu pána s Teslou, který koupil dva MiEVy sobě a manželce...

Mame Leafa a Iona. S Ionem to beru jako vyjizdku na motorce. Letos bude jedno EV nahrazeno Teslou 3. Vaham ktere.

Takže můžete dobře porovnávat. Máte už LEAF 30?

Leaf 24kWh z anglicke vyroby 2013. Neco pres 42.000 km.

Tak to už mají obě auta podobný dojezd.

to asi ne. Mám Leaf 24, něco přes 120tis km a baterie je stále ok.

---

cca 240tis km na elektřinu - www.qauto.cz

Upřesněte prosím "baterie je stále ok".


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?