ZKUŠENOSTI: elektromobilem BMW i3 z Čech až do německého Tropical Island

Jak se v s elektromobilem BMW i3s cestuje do téměř 300 km vzdáleného německého letoviska Tropical Island a zpět? Zážitky z cesty sepsal Alois Kácovský.

Elektromobil BMW i3 se vyrábí už od roku 2013 a stále se dobře prodává.
foto: archiv autora

autor: Alois Kácovský

Bydlím v malé středočeské vesnici, ze které dojíždím pravidelně do Prahy za prací. Můj denní nájezd je typicky mezi 90 a 120km, občas je to trochu více, když jedu pracovně po okolí. Častěji jezdím autem, ale občas i na kole. A jako cyklistovi mi vadí zápach a mnohdy i tmavý kouř valící se z výfuků okolo jedoucích aut.

Podle hesla „nedělej ostatním to, co nechceš, aby oni dělali tobě“ pokukuji už nějakou dobu po elektromobilech. Hlavním argumentem proti je pro mne bohužel zatím stále hodně vysoká pořizovací cena, moje typické auto je ojetina s cenovkou kolem 300 tisíc korun a v této (a ani o trochu vyšší) cenové relaci žádný elektromobil, který by splňoval to, co chci, koupit nejde.

V roce 2018 jsem měl zapůjčeno BMW i3 s nejmenší baterií, které se mi líbí opticky, a zalíbilo se mi i jako elektromobil – tedy až na tu kapacitu baterie. V zimě jsem svůj typický denní nájezd bez nabíjení nedal.

Na podzim 2019 jsem se rozhodl vyzkoušet BMW i3s s kapacitou baterie 120 Ah. U tohoto auta je dojezd při opatrné jízdě až 250 km a to mi vystačilo na všechny běžné cesty, které obvykle jezdím (občasné cesty na otočku do Bratislavy jsem ovšem jezdil i nadále spalovákem). Rovněž je u i3s nepatrně větší rozchod zadní nápravy, což přidává na jízdní stabilitě a komfortu (který je nakonec vůči i3 mojí jedinou výtkou).

Stav baterie elektromobilu BMW i3 v Lovosicích

Plán cesty
foto: archiv autora

Aby si auto užila i moje rodina (manželka a 2 malé děti), naplánovali jsme si ještě s kamarády (kteří jeli vlastním spalovacím autem) výlet do Tropical Islandu v Německu. Tropical Island je umělé tropické letovisko a nachází se cca 60 km jihovýchodně od Berlína.

Byl vytvořen v původním hangáru pro vzducholodě. Uvnitř naleznete řadu tematických parků, deštný prales, bazény, písečné pláže, umělé slunce, palmy, orchideje a místy i tropická zvířata a ptáky.

Plánování cesty

Aby byl výlet na pohodu, zajistili jsme si ubytování v prázdninovém domku na dvě noci v oblasti Spreewaldu ve městečku Lubben, které je od Tropical Islandu vzdálené cca 25km. Bydlet se dá přímo i v Tropical Islandu, ale to bylo cenově mimo náš rozpočet.

Plán cesty byl tedy následující:

V pátek po práci kolem 5. hodiny odjezd z Prahy do 270km vzdáleného Lubbenu.
V sobotu ráno přejezd do Tropical Islandu, celodenní koupání a relax, návrat zpět do Lubbenu.
V neděli podle chuti pomalý návrat domů s tím, že se ještě domluvíme, kam se po cestě podíváme.

Vzhledem ke vzdálenostem bylo jasné, že bez dobíjení se neobejdeme. Paní majitelka prázdninového domku nabíjení nenabízela, ale i tak jsem se vybavil dlouhou prodlužovačkou patřičné tloušťky vodičů, abych jí v případě nouze vystrčil oknem a auto ze zásuvky 220 V přes noc nabil.

Dalším záchytným bodem byla pomalá Menekes nabíječka přímo před Tropical Island s kapacitou dvou aut. Ale na tu jsem vzhledem k tomu, kolik tam bývá lidí (kapacita je údajně až 7000 osob), spoléhat nechtěl.

Pro dobíjení v ČR jsem se vybavil čipem od ČEZu, čipem PRE a kartou od EONu. Pro dobíjení v Německu jsem si objednal za mírný poplatek čip od PlugSurfing, který asi po 14 dnech dorazil poštou. Nainstaloval jsem si ještě aplikaci od Fastnedu, protože poblíž naší cesty je rychlonabíječka jejich sítě.

Po cestě jsem si vytipoval několik nabíječek, kde by se dalo nabíjet. Finální volbu jsem se rozhodl nechat podle situace – jaká bude spotřeba auta, kdy bude mít kdo hlad a nebo kdy budou děti potřebovat čůrat. Cestu zpátky jsem dopředu neplánoval vůbec. Podle výřezu mapy z Plugshare.com vidíte, kam by auto teoreticky mělo dojet a jaké nabíječky jsme měli po cestě.

Pátek – cesta do Lubbenu

V pátek ráno jsem tedy naložil batožinu do auta a vyrazil do práce, kde jsem auto dobil do 100%.
Na 5. hodinu přijela manželka s dětmi a dohodli jsme se, že první naší zastávkou bude Globus v Ústí nad Labem, kde nakoupíme jídlo, navečeříme se a dobijeme auto před přejezdem hranic u nabíječky EONu a nebo přes cestu u nabíječky ČEZu. Dle navigace jsme to měli z Palmovky ke Globusu 81 km.

nabíjecí stanice Ústí nad Labem

Nabíjecí stanice v okolí Ústí nad Labem
foto: archiv autora

Auto bylo tedy obsazené dvěma dospělými a dvěma dětmi, maličký kufr skoro plný věcí. Cesta probíhala za tmy po dálnici, kde jsme jeli rychlostí kolem 115 km/hodinu. Venku bylo 9° C, nepršelo, v autě jsme topili na 23° C.

Ke Globusu jsme přijeli skutečně po ujetí 81 km se zbývající kapacitou baterie 67,5%. Dojezd svítil 182 km, ale takto optimistická hodnota byla způsobena tím, že poslední úsek neprobíhal po dálnici a auto hodnotu přepočítalo.

Nabíječka E.ONu byla volná, auto jsme k nabíječce bez problémů připojili. Podle nabíječky mělo trvat dobití do 100 % 52 minut, což tak nějak vycházelo na nákup potravin a večeři.
Když jsme se k autu vrátili, bylo skutečně dobito na 100 %.

Podle vyúčtování EONu jsme dobili 14,227 kWh za cenu 34,57 Kč bez DPH. To odpovídá spotřebě cca 17,5 kWh/100km. Vzhledem k nemožnosti jednoduše dobíjet v místě ubytování a chuti vyzkoušet PlugSurfing čip jsem se rozhodl dobíjet po cestě ještě jednou a to v Německu na parkovišti u Thiendorfu. Tam jsme to měli 10 2km.

Protože energie bylo dost a spotřeba příznivá, jízdu jsme trochu zrychlili na cestovní rychlost mezi 125 a 130 km/h. Venku se ochladilo na 7° C. Na parkoviště u Thiendorfu jsme přijeli s kapacitou baterie 58 %. Pro nabíjení bylo potřeba použít PlugSurfing čip.

Nabíječka nejdříve vyžadovala autorizaci čipem, aby bylo možné zapojit konektor do auta a pak další autorizaci pro zahájení nabíjení. Autorizace se v různých fázích nedařila, když už se uvolnil konektor, nepodařilo se zahájit nabíjení a celý proces bylo potřeba opakovat. Asi po 6 pokusech jsem se chystal dobíjení vzdát, ale nakonec se zadařilo a dobíjení se spustilo.

Pro občerstvení zvolily děti McDonald a nám dospělým nezbylo, než se přizpůsobit. Navíc jsme v místní soutěži vyhráli hamburger zdarma. Když jsme se občerstvení vrátili k autu, bylo dobito na 99 % baterie.

Kolik kWh se nabilo se mi bohužel zjistit nepodařilo, a když jsem se doma díval, kolik nás dobíjení stálo, žádný záznam o dobíjení jsem na PlugSurfing účtu nenašel, takže jsme dobíjeli zdarma.

Do domečku nám zbývalo 91 km, a když jsme přijeli na místo, zbývající kapacita baterie byla 57 % a průměrná spotřeba dle palubního počítače při dálniční rychlosti kolem 125 km/h 16,5 kWh/100km.

Sobota – Tropical Island

V sobotu pršelo. Po snídani jsme podle plánu vyrazili do 25 km vzdáleného Tropical Islandu, u kterého je zdarma pomalá nabíječka. Když jsme dorazili na místo, byly bohužel oba sloty obsazené (Smart a IONIQ), ale vzhledem k dostatečné zbývající kapacitě baterie přes 50 % nám to nevadilo.

Po dopoledním řádění s dětmi nám přišel vhod vydatný oběd v thajském sněz co můžeš. Sytý jsem se nakonec vyhecoval, oblékl a vyběhl ven zjistit, jestli se nabíječka náhodou neuvolnila. A ono jo, oba sloty byly volné.

Auto jsem přeparkoval a začal zdarma dobíjet. Jelikož zůstal druhý slot volný a bylo již odpoledne, neřešil jsem, kdy se auto dobije a nechal ho připojené až do našeho odchodu. Jen obsluze u vchodu jsem nechal mobilní číslo, že kdyby někdo potřeboval, ať mi zavolá. Nikdo nevolal. Návštěvu Tropical Islandu jsme si všichni perfektně užili a jako bonus dobili baterii do 100 %.

Neděle – rypadlo a hurá domů

V neděli se vyčasilo a tak jsme začali rozmýšlet, co podnikneme. Variantou byla prohlídka Spreewaldu s jeho četnými vodními kanály. Ale na projížďku na kánoích byla přeci jen zima.
Už dlouho mě lákalo navštívit rypadlo s dopravníkem uhlí F60, které se nachází v oblasti Lužických jezer u obcí Lichterfeld-Schacksdorf. Více o tomto mimořádném stroji se dozvíte na webu.

cesta k rypadlu F60

Cesta k rypadlu F60
foto: archiv autora

Doplním jen dva hlavní údaje – délka stroje je 502 m a výška 74 m. Návštěvu F60 nám doporučila i majitelka prázdninového domečku. Ta byla BMW i3s zaujatá, nicméně vůči elektromobilitě velmi skeptická.

Ostatní se tedy nechali snadno přesvědčit (muži byli v přesile) a tak jsme k F60 vyrazili. Jelikož jsme nikam nespěchali a chtěli jsme si užít místní rovinatou krajinu, nejeli jsme po dálnici, ale nechali jsme navigaci doporučit nejkratší cestu mimo dálnici. Trasa nám vycházela na 51,5 km.

Podle mapy na www.plugshare.com u F60 žádná nabíječka být neměla, ale nabíječka tam byla. Bohužel na displeji svítilo několik errorů. Chvíli jsem přemýšlel, jestli se jí nepokusit restartovat vypnutím a zapnutím jističe v nedalekém a neuzamčeném rozvaděči, ale nabíjet jsem nepotřeboval, tak jsem to nechal být.

Prodejce vstupenek jsem se na nabíječku zeptal, prý dočasně nefunguje, kvůli nějakým smlouvám je částečně odpojena, ale ochotně mi nabídl dobíjení z normální zásuvky, pokud bych potřeboval. S díky jsem odmítl, nebylo třeba.

Návštěva F60 stojí za to, je to vskutku impozantní produkt východoněmeckého inženýrství. Prohlídka trvá docela dlouho (přes hodinu) a ve výšce až 74m pořádně fouká. Vymrzlí a vyhladovělí jsme se vrátili do aut a vydali se hledat nějakou restauraci. Nabízelo se zajet do nejbližšího většího města v okolí a tím bylo 8 km vzdálené Finsterwalde.

Tam jsou navíc dvě nabíječky, jedna rychlá na okraji a jedna pomalá v centru na parkovišti u Sparkasse. Od posledního nabíjení jsme měli ujeto 85 km, takže nabíjet jsme nepotřebovali, ale proč nevyužít příležitost a neušetřit čas.

Zajeli jsme tedy do centra, auto připojili do nabíječky a vydali se hledat nějakou restauraci. V několika nás odmítli s tím, že na oběd je už pozdě a na večeři ještě brzo, ale nakonec jsme jednu našli. I když jsme byli v lokále skoro sami, obsluha byla neskutečně pomalá (že by bývalé Východní Německo), takže když jsme se vrátili k autu, bylo nabito do 100 %.

Rozloučili jsme se s kamarády se spalovákem, kteří spěchali a rozhodli se využít neomezené dálniční rychlosti v Německu. My jsme si jako další zastávku a dobíjení vybrali 164 km vzdálenou ČEZ rychlonabíječku u pumpy Benzina a McDonaldu u Lovosic.

Stav baterie elektromobilu BMW i3 v Lovosicích

Stav baterie elektromobilu BMW i3 v Lovosicích
foto: archiv autora

Cesta probíhala po dálnicí rychlostí kolem 120 km/h. K nabíječce jsme dorazili s kapacitou baterie 24% a zbývajícím dojezdem 53 km. Děti si prosadily opět občerstvení u McDonalds. To nám zabralo asi 30 minut a za tu dobu se auto dobilo na 88 % kapacity baterie. Domů jsme to měli 93 km. Po příjezdu domů zbývala kapacita baterie 40% a auto hlásilo dojezd 91km.

Zhodnocení

Za celý výlet jsme najeli 661,1 km s průměrnou spotřebou dle palubního počítače 16,6 kWh/100km. Celkem jsme nabíjeli 5x, z toho 2x v ČR a 3x v DE. Stačilo by i méně, ale snažili jsme se využít každé příležitosti, která se naskytla, ale tak, aby nás to neomezovalo v ostatních aktivitách.

Kolik energie jsme přesně dobili bohužel nevím. Veškeré dobíjení v DE bylo zdarma, v ČR jsme zaplatili E.ON 34,57 Kč + DPH. ČEZ čip byl paušální, takže u toho je určit cenu problematické.

Cesta elektromobilem nebyla nijak stresující, nikdy jsme se nedostali do situace, že bychom se obávali, jestli dojedeme. Plánování cesty rovněž nevyžadovalo významné úsilí a nijak nás neomezovalo. U nabíječek bylo, s výjimkou Tropical Islandu, vždy volno, široko daleko žádný elektromobil.

Jedinými omezeními tedy byla maximální rychlost (spalovákem bych jel zejména v DE o dost rychleji) a fakt, že jsem přerušil relaxaci v Tropical Islandu a vyběhl přeparkovat auto k nabíječce. Ani počet zastávek nebyl větší, než kdybychom jeli se spalovákem.

Tady je ale nutné přiznat, že pokud by se nejednalo o poměrně krátký rodinný výlet “na pohodu”, ale například o pracovní cestu nebo přesun na větší vzdálenost (třeba k moři do Chorvatska), byly by časté zastávky a nižší rychlost na obtíž.

U zastávek se ještě zastavím – dobíjecí stanice jsou často u ne zrovna zdravých rychlých občerstvení, takže počet návštěv McDonalds byl za náš výlet větší, než by se líbilo mně a následně mé lékařce přes cholesterol.

To se při větším rozšíření elektromobility může stát novým civilizačním problémem – představte si, jak se znudění řidiči čekající na dobití svého elektrického miláčka nebo na uvolnění nabíječky cpou jedním hamburgerem za druhým a zapíjejí to kolou.

A co říct k BMW i3s 120Ah? Z mého pohledu se jedná o výborný a zábavný elektromobil pro kratší až střední vzdálenosti. K dokonalosti mu chybí o trochu lepší jízdní komfort a to zejména na českých rozbitých silnicích a nebo třeba na dlažbě ve městech, pro které je paradoxně tak trochu určen. No a pak ta pořizovací cena, která při slušné výbavě (která je ovšem srovnatelná s výbavou mého 9 let starého spalováku) atakuje 1,5 milionu Kč.

vlastní

96 Comments on “ZKUŠENOSTI: elektromobilem BMW i3 z Čech až do německého Tropical Island”

  1. Nechápu autora, proč jel tak pomalu?
    To auto nemá

    Nechápu autora, proč jel tak pomalu?
    To auto nemá přeciomezovač rychlosti na 120 km/h.

    Když jsem poprvé měl půjčený elektromobil, tak jsem se taky bál dojezdu. A špatně první jízda byla horor, protože jsem nepochopil jak s ním jezdit. A naplánoval jsem nabíjení na asi 20 km před maximálním dojezdem toho auta, což byla chyba.

    Na zpáteční cestě jsem už pochopil a ta cesta byla už na pohodu, bez problémů. Kdy jsem nabíjel v půlce cesty, nebo tam kde byla příležitost.
    Ale a to jsem chtěl napsat hlavně, při první cestě jsem musel jet pomalu a postupně zpomalovat abych dojel k plánovaný nabíječce, to byl ten horor a jen a jen moje chyba, že jsem to nepochopil.

    Zpáteční cesta už byla po dálnici maximální rychlostí auta co to dalo, protože jsem se nemusel starat o dojezd a jel 90% aut na dálnici jsem předjížděl.

    Proto se divím autorovi, že s autem, které v pohodě zvládá 150 km/h, jel pomalu jen 120, proč?
    Pochopil bych kdyby měl málo v baterce a musel šetřit aby dojel k nabíječce, ale jak sám píše prakticky celou cestu neměl problém s dojezdem! Přesto jel pomalu, to nechápu.

    S elektromobilem jsem se naučil to, že je lepší jet maximálkou a po cestě zastavit na nabíječce 10 minut, než jet pomalu a zastavit až na další nabíječce. To bylo vždy pomalejší varianta, ač se zdá, že ne. A i přesto, že v první variantě je někdy větší počet nabíjení, přesto je to rychlejší a hlavně pohodovější.

  2. Nějak jsem nepochopil autora článku. Hledá ojetý EV do
    Nějak jsem nepochopil autora článku. Hledá ojetý EV do 300tis, což nevyjde ani na ojetou i3 a napíše recenzi jak jede půjčeným městským autem v ceně 1,3 mil dálniční trasu. Přitom denní nájezd je vyhovující pro EV.
    Já dojel před dvěma roky do Monaka s první i3, takže dnes je to bezstarostná jízda.

                1. Ty fakt řešíš a zajímají tě nezajímavé poruchy na
                  Ty fakt řešíš a zajímají tě nezajímavé poruchy na jaderce na milionu celcích co tam jsou? 😀 To fakt asi nemáš co dělat. VVER není RBMK. Nemáš se čeho bát.

                2. Já se třeba taky bojím. Obecně jakékoli jaderné reakce.
                  Já se třeba taky bojím. Obecně jakékoli jaderné reakce. Stokrát se ukázalo, že stoprocentní bezpečnost neexistuje. A tu v případě umístěni běžící štepné reakce do hustě osídlené oblasti ( kterou Střední Evropa je) rozhodně požaduji.

                3. Tak jsou mnohem horší a nebezpečnější provozy, třeba
                  Tak jsou mnohem horší a nebezpečnější provozy, třeba chemička… Jaderka s VVER je velmi bezpečné zařízení (obzvlášť u nás, kde ení ani zemětřesení, ani moře), já bych ji klidně měl u baráku, stejně jako jaderné úložiště, tam bych nejradši i pracoval, takový klídek. 🙂

                4. A co by se stalo, kdyz by do jaderne mistnosti vlitl tak 5ti
                  A co by se stalo, kdyz by do jaderne mistnosti vlitl tak 5ti metrovej meteorit? Uz byste asi nepsal a pokud by to bylo v JEDU, tak ani ja.

                5. A tak proc ne to ozarovani jeste zvysit. Jejda, vcera jsem jel
                  A tak proc ne to ozarovani jeste zvysit. Jejda, vcera jsem jel kolem bordelu u silnice. Zitra tam take neco vyhodim, protoze kdyz to tam uz lezi, tak proc nepridat. Tak nejak to vidim vasim pohledem.

                6. Je to jen otázka času než udělá bum další JE, otázka
                  Je to jen otázka času než udělá bum další JE, otázka je kdy a kde..
                  Ale osobně to rozhodně neřeším…

                7. Je mnohem pravděpodobnější, že vám doma zahoří FVE s
                  Je mnohem pravděpodobnější, že vám doma zahoří FVE s baterkou s pro vás fatálními následky, než nehote JE s únikem radioaktivity. JE, každý radši odstaví, jakmile je něco mimo povolené hodnoty – ani to není v poruše, prostě je to „neobvyklé“, pod takovým dozorem nikdo baterku ani FVE nemá a baterka se taky může dostat do fáze, kdy s ní už nikdo nic neudělá

                8. 1*
                  Proto FVE patří na nehořlavou konstrukci a ne na

                  1*
                  Proto FVE patří na nehořlavou konstrukci a ne na dřevěnou střechu…
                  I když dneska zahoří kdeco..
                  TV, zásuvka, lednice… Ale pořád je to jen požár…
                  JE je jiné kafe…

                9. Jde o to, že tam kape nějaký spoj a odstaví to celý 1GW
                  Jde o to, že tam kape nějaký spoj a odstaví to celý 1GW blok.

                10. Když přestane svítit slunce, tak odstaví mnohem větší
                  Když přestane svítit slunce, tak odstaví mnohem větší výkon než je jeden blok JE. 😀

                11. Slunce nemá poruchu, víme čas kdy přestane svítít.
                  Slunce nemá poruchu, víme čas kdy přestane svítít.

            1. Proč by média měla psát o něčem, co nikoho
              Proč by média měla psát o něčem, co nikoho nezajímá?

              Závada na limitačním systému v nejaderné části elektrárny je zajímavá maximálně pro zelené komunisty, kterých je v téhle zemi míň, než chovatelů čínského palácového psíka.

              Uboze lžeš o zatajování, přitom informaci máš na stránkách ČZU i SÚJB. Že brečíš, protože to nikoho včetně médií nezajímá, je jen a jen tvůj problém. Jestli se ti to nelíbí, odstěhuj se k soudruhům do miloveného zeleného Rakouska.

              Určitě se tam dostaneš i do těch médií, první bílej migrant po deseti letech, to bude zpráva dne.

              1. Kdyz vypadne 1GW zdroj, tak to znamena, ze musel byt 1 GW v
                Kdyz vypadne 1GW zdroj, tak to znamena, ze musel byt 1 GW v zaloze. Lhani ze fve potrebuji drahou zalohu to vyvraci, protoze Temelin ji potrebuji take. Az se Cezko bude opirat o celkem 6 jadernych bloku a dva budou mimo provoz, tak budeme sedet ve tme. Uhli uz nebude a kde vezmeme 2GW v plynu?
                V minulosti byly uz nekolikrat 2 bloky mimo provoz. O jadernem riziku si udelejte vlastni nazor.

  3. off topic trocha: Ak sú tu majiteľia EV Hyundai alebo
    off topic trocha: Ak sú tu majiteľia EV Hyundai alebo Škoda, dali Vám niekomu kartu, s ktorou je možné nabíjať na Ionity za výhodnejších podmienok ako 0,79€ kWh ? Na webe Škody je, že k Citigo dávajú nejakú e-charge card, mne nič nedali pri kúpe a na moje otázky importér na SK neodpovedá. Hyundai tiež že u nás nič nemá a od 9/2019 je akcionárom Ionity, načo by tam teda investoval, keď nie aby majiteľom svojich áut dal nabíjanie na Ionity ?

    1. Importer Kia v CR to pry overoval ve Frankfurtu a dostalo se
      Importer Kia v CR to pry overoval ve Frankfurtu a dostalo se mu odpovedi, ze vychodni Evropa je na jakemsi seznamu az uplne na konci, takze vubec nevi kdy nam budou ty karty schopni dodavat.
      Drive nez pristi rok to pry urcite nebude, jestli nam ty karty pak daji zpetne nevi, mam si zavolat tak za pul roku, snad pry uz budou vedet vic…

      Je to fakt smutne, ze kdyz uz nekdo dokaze postavit auto, parametry podobne Tesle a dokonce investuje do Ionity, tak pro zmenu rozlisuje kdo si od nej to auto (pritom pochopitelne za stejne penize) koupi a podle toho nabidne ci nenabidne i tu druhou pulku elektromobility.

      Musku Musku, jak te nemusim tak stale jeste i v roce 2020 musim opakovat diky bohu za tebe a tvou Teslu, ktera je jeste stale jedinou automobilkou, ktera dokaze i u nas dodat vsestrane pouzitelnou elektromobilitu…

    2. Maingau má na Ionity sazbu 0,4 EUR/kWh, tj. cca 11 Kč/kWh
      Maingau má na Ionity sazbu 0,4 EUR/kWh, tj. cca 11 Kč/kWh bez měsíčního paušálu, karta je zdarma a přišla mi do týdne na adresu v ČR. Se můžeme na neschopné automobilní korporáty vykašlat. 😀 Ještě, že zvládnou milostivě vyrobit to EV, které je násobně jednodušší než spalovák.

        1. Mně to šlo bez problémů, ale dřív byl problém s IBAN a
          Mně to šlo bez problémů, ale dřív byl problém s IBAN a českým účtem u některých bank, ale nově jde do možnosti platby dát klasická karta, takže už by to problém být neměl. 🙂 Registraci mám taky na gmail. 🙂 Emaily od nich chodí z: „info@einfachstromladen.de“

        2. Ja to pred chvili zaregistroval s firemnim emailem bez
          Ja to pred chvili zaregistroval s firemnim emailem bez problemu.

          Zajimave je, ze maji nizsi ceny treba i nez Greenway na jejich vlastnich nabijeckach pokud si neplatite zadny pausal tak vam uctuji 0,49e/kWh a Maingau jen 0,4e/kWh.
          Snad to nejsou jen nejake zavadeci ceny.

            1. Mě to naskočilo, protože tatínek mého kamaráda vlastní
              Mě to naskočilo, protože tatínek mého kamaráda vlastní nádherně vypulírovaného Fiata z roku 1955. Měl jsem možnost si o tom autě důkladně popovídat. A jen mě to utvrdilo v tom jak obrovský je pokrok v materiálových technologiích, o kterém prostí smrtelníci ani neví. Třeba dnešní oceli se ty vyrobené před 30 nebo 60 lety nemohou mechanickými vlastnostmi ani cenou vůbec rovnat. Nebo „blbé“ cívky, člověk by řekl, že tam není co vymýšlet, ale za posledních 10 let udělaly neuvěřitelný technický skok.
              Proto jsem taky v případě baterií a EV obecně velkým optimistou, všichni „experti“, kteří budoucnost předpovídají pohledem na 5-10 let stará data, budou opět za voly.

      1. pridávam 5rokov – to už boli spartaky, prvé W900, f500,
        pridávam 5rokov – to už boli spartaky, prvé W900, f500, r4cv, gazm20, … špz pre celý vtedajší kraj (PK 38-06 pre nitriansky). a keď sme stretli mimo kraj „krajana, kývalo sa, keď slováka na morave, nedajbože v česku, to sa udial míting!

        a vždy bola možnosť, že príde povolávací rozkaz a auto armáda zrekviruje.

          1. ako táto reakcia súvisí s vláknom?
            tiež som nenapísal,

            ako táto reakcia súvisí s vláknom?
            tiež som nenapísal, že f 500 z rokov okolo 1955 prešlo v lete 90km bez vody v chladiacom kruhu, ani že r4cv mali okrem motora pod kapotou na zadných sedadlách motor náhradný, ani že w900 mohlo jazdiť na lekárenský benzín s ricínovým olejom.
            ten posledný príklad je k elektromobilite nedávnych rokkv relevantný, pretože „tamvtedy“ nebývali čerpacie stanice všade a otvorené iba občas, lekárovi lekáreň ottvorili aj o plnoci.

            1. Úplně stejně, jako ta vaše, protože melete pitomosti. To
              Úplně stejně, jako ta vaše, protože melete pitomosti. To co rádoby popisujete je tak doba naposledy v 30 letech 20. stol.
              U aut z roku 1955 je proti dnešním jen několik zanedbatelných rozdílů:
              1) muselo se to mazat pravidelně a poctivě
              2) muselo se to seřizovat
              3) řídili to řidiči a ne dnešní držiči volantu.
              Jinak na rozdíl od elektromobilu nebylo žádného omezení v ničem – ten kanystr benzínu si každý vzal bez problémů s sebou a těch pár základních dílů taky – mimochodem šlo o kladívka, kondenzátor, regulátor dobíjení, uhlíky dynama, svíčku, trochu oleje a v extrému nějakou vodu. Pokud jste jel daleko, tak jste si v zal s sebou maznici. Největší a nejčastější závadou byly defekty pneumatik, na což byla krásná opravná zatavovací sada.

              Mimochodem na ježdění mimo aglomerace bych si mnohem radši vzal starou Octavii (Spartaka ne, přeci jen to přední listové pero), než nějakého městského malobaterkáče.

              1. ste blb non plus ultra, pre vás by karanténu rušiť
                ste blb non plus ultra, pre vás by karanténu rušiť nemali.
                nedokážete prečítať text a nepoznáte číslovky.
                vrba napísal rok 1950, ja som oponoval a napísal 1955.
                len idiot s prístupom na internet napíše “ doba naposledy v 30 letech 20. stol.“, pretože vtedy spomínané autá nejestvovali ani ak by fungoval stroj času.

                blb, ktorý nevie ako v rokoch spomínaných vrbom a mnou a ešte 20 – 30 rokov potom boli rozmiestnené a otvorené čerpaCIE STANICE POHONNÝCH HMÔT V ČSR/ČSSR TO SKÚŠA POROVNÁVAŤ S 30 ROKMI 20. STOROČIA.
                AJ S RUNNER JE ROZUMNEJŠA KOMUNIKÁCIA!

                1. Naučte se historii motorismu a pak si můžeme povídat..
                  Naučte se historii motorismu a pak si můžeme povídat..

                2. čo má spoločné „história motorizmu“ s faktami o
                  čo má spoločné „história motorizmu“ s faktami o tom,akofungovali napríklad infraštruktúra čerpacích stanic pohonných hmôt?
                  znova odvádzanie od podstaty!
                  za svojimi výrokmi si stojím, sú správne.

    1. Pro někoho, kdo je elektromobilistou osm let, článek
      Pro někoho, kdo je elektromobilistou osm let, článek hodnotu nemá. Pro jiného, kdo s tím začíná a pokukuje po ojetých EV v rozumné ceně, jsou to články důležité. Pracháč si koupí EV s velkou baterkou a tomuhle článku se zasměje, ale průměrný občan na auto za mega a více nemá a tak kouká po ojetinách, kde musí při delších cestách právě tohle řešit. Pro tyhle lidi je tuten článek. Redakční testy na i3 před pěti lety už nejsou vypovídající, protože tehdy bylo nabíječek málo, dneska je už situace jiná.

      1. Průměrný občan, když si tohle přečte, tak si
        Průměrný občan, když si tohle přečte, tak si řekne,ježíšmarjá, proč bych si něco takového kupoval, pořád řešít nabíjení, běhání z atrakce abych se připojil na nabíječku) a plazím se po dálnici…z pohledu čistého komfortu i ojetina za 50 000 Kč to zvládne lépe..a ještě nemusím stavět u mekáče..
        Popravdě, tohle říct doma, že něco takového takovýmto způsobem pojedeme, tak mi zbytek rodiny řekne..fajn když si chceš blbnout, tak si blbni, my jedeme benzínem a počkáme tam na tebe… pro většinu lidí bude elektromobil akceptovatelný, pokud nepoznají uživatelský rozdíl…tzn takováhle trasa…sednou do auta, zmačknou dálniční limit na tempomatu za dvě až tři hodiny zastaví, nebo dojedou do cíle, pokud to budou muset už dobíjet, tak přes noc u ubytování, pokud by se měli chovat analogicky k čerpání paliva, tak zastávka max 15 – 30 min a musí to dojet tam i zpět 130 km/h

          1. Ale tohle už dávno není začátek… to je prostě o
            Ale tohle už dávno není začátek… to je prostě o použitelnosti…nebo ok el auto umí tohle, tak prostě bude všude nabíjení místo…a budou jich statisíce (u fungující elektromobility např bezpodmínečně musí mít každé trošku větší odpočívadlo na dálncii dobíječky, každá restaruace dojíbečky a každý parkovací dům, či hlídané/placené parkoviště dobíječky)…mám souseda, co najezdí ročně 50 000 km, naprosto učebenicový případ, kdy by elektomobil se mu hodil a odmítá ho: v práci nemá kde nabíjet a nabíječka v plánu není, musel by nabíjet na dálnici v půlce cesty – tedy každý den by se mu prodloužila cesta do/z práce. Být odkázaný na nabíjení čistě doma nechce, protože co je často v týdnu doma, tak aby měl jistotu, že dobije, tak by musel mít jistotu, že vždy bude mít k dispozici nabíjecí výkon 10 kW a víc..takže to přichází jako možnost jedině Tesla a tu nechce, protože mu vadí kvalita provedení, zpracování a přístup Tesly k servisu…

            1. A až budou auta s dojezdem 400+km tak se zase ty malé
              A až budou auta s dojezdem 400+km tak se zase ty malé pomalé nabíječky budou rušit ?

              Mě to přijde sice hloupé ale zřejmě se s výstavbou nabíječek počítá i výhledově do budoucnosti. Nač by jich měly být statisíce aby většinu doby zely prázdnotou ?
              Dnešní komfort s benzinkami na každém rohu je fajn ale nejsme za totáče aby se řeklo „a hyn to musí být stejně hustá síť“.

              100 procentní podíl BEV nebude za 10 let, ani za 20 (ani za 30). Tak proč mít hned teď infrastrukturu porovnatelnou jako pro ICE?
              Jsou to začátky a tak to bolí ale já být firmou co vysazuje nabíječky ve velkém měřítku tak ho také dávám jen na odpočívadla kde je Mekáč a k hlídanému parkovišti nebo domu jen AC.

    1. Však ano, Vendulí, jen ať se vrátí ke kořenům – tj.
      Však ano, Vendulí, jen ať se vrátí ke kořenům – tj. spalovák bez zavšiveného či jakéhokoliv sw. Ten zavšivený soft ať si implementuje technicky slabá do svého tabletu na kolech, zastydlí puboši to ocení. Čus, Dlaždič.

  4. mimo misu – nik z odporcov i3 nespomenie, že je to trabi
    mimo misu – nik z odporcov i3 nespomenie, že je to trabi IIgenerácie – aj tomu sa dalo kopať do dverí a iba sa prehli!
    už nie duroplast z odpadovej bavlny, ale uhlíkové vlákna …
    všetci ohŕňali nosy a v reále boli radi, že ho majú.

  5. V Thiendorfu jsem nekolikrat nabijel. Vzdy volno. Nikdy nebyl
    V Thiendorfu jsem nekolikrat nabijel. Vzdy volno. Nikdy nebyl problem s nabijenim. Blizko je Netto Supermarkt s malou kavarnou a obcerstvenim. Lepsi nez McDonalds. Dobra nabijecka je u okruhu Lausitzring u Dekra (nemecka STK). Ohledne rypadla bych doporucil navstivit povrchove hnedouhelne doly v Poryni u Kolina nad Rynem. Ty vychodni jsou oproti nim trpajzlici.

  6. Nechapem kto s normalnym zrakom moze povazovat tuto krabicku
    Nechapem kto s normalnym zrakom moze povazovat tuto krabicku za EV. Ved je to hanba elektrickych aut. Keby s tym prisli cinanci tak to chapem, keby s tym prisli pred 15timi rokmi tak to chapem, lebo vtedy sa robili vylucne hnusne EV a musela prist az Tesla aby to zmenila.

    Toto auto je hnusne z vonku, ze mi je zle ked ho vidim ist po ceste. Ale neprekvapilo ma ze je hnusne a z vnutra. Proste ako keby ho niekto pozielpal z 4-5 roznych aut a ten lepic bol jednoruky, slepy a lepil o nasiel na srotovisku.

      1. Nie nebude. To auto je vyslovene odporne. Kedysi som za
        Nie nebude. To auto je vyslovene odporne. Kedysi som za skarede auto povazoval fiat multipa a skoda roomster ale tento grc je este ovela ovela horsi a to aj interierovo. Podla mna to robi hanbu EV autam. Ako fakt keby nebol nissan leaf a Tesla tak dodnes nemame pekne EV.

          1. Nehovorim ze pekne. Pekne auta su zatial iba Tesla, Jaguar a
            Nehovorim ze pekne. Pekne auta su zatial iba Tesla, Jaguar a ten smejd od Audi. Kazdopadne leaf vypadal uz konecne k svetu. Normalny hatchbag a vobec mi neznasilnuje pohlad ked idem po ceste. Jedine co sa mi na nom nepacilo boli zadne svetla ale ok, to az tak nevadilo. Na i3 sa mi nepaci … ehm asi vsetko.

            1. Máš to ale těžkej život, chlapče. Máš zřejmě
              Máš to ale těžkej život, chlapče. Máš zřejmě vyvinutej a hlavně absolutně vyhraněnej smysl pro dizajn. A pokud máš potřebu grcať a trpíš takovýmito stavy vždycky, když vidíš něco, co se ti nelíbí, je mi tě líto.
              Ještě štěstí, že je tu Tesla – ta ti zvedne náladu.

              1. No vies, mam oci uz ud narodenia. Ale adi ano. Mam rad pekny
                No vies, mam oci uz ud narodenia. Ale adi ano. Mam rad pekny design, ktory vyvolava pocit stastia a dokonalosti. Na odrezky nebudem reagovia prave nadsene. Podla mna ho designoval magor. Asi ako tu multipu.

                Co je horsie taketo auta „reprezentuju“ EV v ociach verejnosti. To sa mi potom dost blbo argumentuje v prospech EV a aj tak to vypada.

        1. No vidiš a já to mám obráceně. Kdyby bylo jen Leafu
          No vidiš a já to mám obráceně. Kdyby bylo jen Leafu (obzvláště 1. generace byla hnusná jak Multipla, připomínalo mi rozšlápnutou žábu), tak nemám žádné EV.
          Takhle mám i3, za ty 4 roky si jej pořídili i 2 mí kamarádi a můj otec a jsme všichni spokojeni, že lepší auto do města jsme nikdy neměli.
          Prostě 100 lidí, 100 chutí.

          1. Nuz ked mate peniaze na zvys. Skor tu citim ze ste zatazeni na
            Nuz ked mate peniaze na zvys. Skor tu citim ze ste zatazeni na nemocov nez ze hladate kvalitne EV. Tiez pocitam ze mate aj dalsie auta mimo mesto, co si bohuzial dovolit moze len malokto. Navyse ma zaujima ako budu recyklovat ten plastovy obal co na neho dali a tie uhlikove vlakna. To bol inak tiez pekny fail. Na to aku to ma baterku, pouziva uhlikove vlakna a plasty kvoli hmotnosti to ma zalostny dojazd.

            Radsej keby ste tie peniaze usetrili a investovali do poriadneho auta napr. Tesla 3, Tesla Y, prip. jaguar iPace. Takto ty vasi strasiaci budu strasit po cestach dalsich X rokov. (sorry za tieto slova ale nemyslim to osobne len na vas)

            1. A já snad budu řešit někoho problém, že nemá na druhé
              A já snad budu řešit někoho problém, že nemá na druhé auto? Ano, mám druhé auto – V Klasse. Nicméně 90% jízd jezdím s i3. S i3 najezdím ročně 30 tisíc km, s Véčkem 3 tisíce. Jinak i3 kvalitní auto je. Nemám s ním větší problémy, funguje, jezdí, cítím se v něm dobře. Dojezd odpovídá velikosti baterky a co se týče recyklace, sice mne to netrápí, ale možná vás uklidním, že BMW tvrdí, že 90% auta je recyklovatelné. A nikdo (snad kromě Vás) to nezpochybnil.
              Neraďte mi prosím, co mám dělat se svými penězi. Na Teslu 3 mám, na iPace mám také a Y tu není. S ani jedním (co jsou tady na trhu v ČR) se mi po městě, kde jezdím nejčastěji, nejezdí a neparkuje tak dobře jako s i3. Proto jsem zvolil i3. A vzhledem k tomu, že ti tři, které jsem zmínil, si koupili také i3 a jsou spokojeni, tak asi BMW umí svoje auto dobře zacílit. Že nejste cílová skupina neznamená, že někomu jinému toto auto nevyhovuje také.
              Miluji tyhle řeči od jiných, co radí ostatním, co mají dělat se svými penězi.
              Mimochodem, já třeba bych si iPace nekoupil z principu, že nemá 3 fázové nabíjení. Až Jaguar pochopí, že žijeme v Evropě, tak pak to auto vezmi na milost do hledáčku. EV s 1 fázovým nabíjením nepovažuji za kvalitní auto.

              1. Já myslím, že iPace nemá tu 3f nabíječku cíleně, aby
                Já myslím, že iPace nemá tu 3f nabíječku cíleně, aby se moc neprodávalo. Na ČEZu občas potkávám pána s Mercedesem EQC a ten je z té jednofázové 32A nabíječky úplně zoufalý, protože díky ní v podstatě nemůže nabíjet doma, nemá to skoro cenu. Doma má 3x20A hlavní jistič.

                1. Jste zbytečně konspirativní. Já v tom vidím jen „lenost“
                  Jste zbytečně konspirativní. Já v tom vidím jen „lenost“ a úsporu nákladů na jeden AC/DC měnič pro celý svět.
                  Máte pocit, že třeba Nissanu jde také jenom o tom, aby prodal co nejméně Leafů?

                2. Mám ten pocit, ale ten na to jde jinak. Tak zprasenou baterku
                  Mám ten pocit, ale ten na to jde jinak. Tak zprasenou baterku od Japonců nikdo nečeká, takže si to mohl dovolit. To je horší problém než nějaká 1f nabíječka. 🙂

              2. Ale ja riesim EV vylucne ako primarne auto. Cas kedy si ludia
                Ale ja riesim EV vylucne ako primarne auto. Cas kedy si ludia kupovali EV ako druhe auto by mal koncit. Je cas velkych a univerzalnych EV s vysokym dojazdom nad 300-400 km.

                Ja vam neradim co mate robit s peniazmi ale uvedomte si ze podporenim hluposti tu hlupost presadzujete. Cize ano, primarny dovod preco jedine tesla robi obstojne EV sme my, zakaznici. Ja urcite nepodporim peniazmi taketo skatulky len pret, ze je to BMW a ocividna nudzovka.

                Inak 90% recyklovatelnost znamena co? Ze namiesto narovnania plechu vyhodia cely plastovy segment. Alebo recyklacia uhlikovych vlakien je zaujimava a s tou chemiou ci sa pouziva a produkuje. A co tym docielili? Nemam pocit zeby jeho spotreba sa vyrovnala adpon ionicu, ci je ovela vacsie auto. Cize je to male, drahe, zbytocne pretechnizovane auto so slabym dojazdim. A samozrejme skarede. Podla mna ho mali pomenovat Frankenstein.

                1. Ono nejde ta auta porovnávat jen na monitoru, je potřeba se
                  Ono nejde ta auta porovnávat jen na monitoru, je potřeba se do toho alespoň posadit, ideálně se s tím svézt, pak můžeme diskutovat dál, jinak to nemá cenu.

        2. Vidíš, já jsem taky i3 považoval za odporné, ale jak
          Vidíš, já jsem taky i3 považoval za odporné, ale jak klesají ceny ojetých a vzhledem k tomu jakou má techniku se mi líbí čím dál víc.

          Jen škoda, že nemá Android auto, to je pro mě třeba zásadní věc.

          Ale jako ojeté kolem půl mega jako auto do města a okolí pecka. Narozdíl od E-golfa má termomanagement baterie, takže s ním jde v pohodě cestovat i dálky v létě, protože nabíječek už je mraky.
          Já čas na cestě neřeším a jestli zastavím 2x nebo 4x je mi úplně šumák, žádný stres.

          1. Já jsem s designem i3 neměl problém, jediná věc mi vadí
            Já jsem s designem i3 neměl problém, jediná věc mi vadí a to úzké nízkoprofilové 19″ nebo 20″ kola, tvrdý jako trakař. Na dobrých silnicích v Německu pohoda, v Praze je to šílený na těch kostkách a rozbitých silnicích.

    1. Design je vždy subjektivní záležitost a netvrdím, že
      Design je vždy subjektivní záležitost a netvrdím, že jsem z i3 nějak extra z tohoto pohledu nadšený. Nicméně vlastnil jsem několik elektromobilů různých značek a najezdil s nimi dohromady už několik desítek tisíc km a s naprosto klidným svědomím můžu říct, že kdybych měl teď aktuálně vybírat nové EV, tak by to byla opět i3.

      1. Ja nie. Dokonca som sa raz rozpraval s mojim sefom (ktory ma
        Ja nie. Dokonca som sa raz rozpraval s mojim sefom (ktory ma BMW X5) na temu EV a on povedal, ze je to hlupost a nepresadi sa to. To povedal pred cca rokom. Tak som sa ho spytal, ci uz v nejakom EV sedel a on ma prekvapil, ze ano. Tak som sa ho spytal, ze v akom. Na a hadajte co odpovedal. Ked spomenul tento kram, skoro som dostal infarkt a snazil som sa ho prehovorit, ze to nie je realne EV ze sa nemusi bat a nech si ide sadnut do Tesly. Bohuzial uz to nejak zahovoril. Takze bohuzial tieto sroty robia „meno“ vsetkym EV a cim som ich prestanu vyrabat a prestane sa o nich hovorit tak tym lepsie.

        Tento model robi hanbu vsetkym rozumnym EV, za tym si stojim. Robi hanbu svojim designom ako exterierovym tak interierovym a aj svojou technologiou. Uplne najsmiesnejsi je REx, kde ked uz nechceli zvacsovat bateriu, tak tam predsa len pridali maly motorcek na benzin aby predlzili o tych 100-200km dojazd. To by som cakal u cinancov a nie nemcov. Cize cista zufalost.

        Celkovo nemci dokazuju, ze jednoducho nevedia urobit dobre EV. Mozno tak to Porsche ale to som nejak este nevidel a nezazil.

        1. Nevybírám auta podle designu, ale samozřejmě nějakou
          Nevybírám auta podle designu, ale samozřejmě nějakou hranici to má. Respektuju, že má někdo s vizuální stránkou i3ky zásadní problém, ale můj to není.
          Jelikož mám s Evčkama něco najezděno, tak už mám poměrně přesnou představu, co bych od toho očekával a to jest: Zadní náhon (nebo lépe 4×4), aktivní chlazení a ohřev baterie, tepelné čerpadlo a rozumné nabíjení (ideálně 3f AC). Tím se výběr poměrně hodně zužuje. A např. 90kWh i-Pace a nabíjení 1f AC je prostě tragedie a zásadní překážka, i když to auto i pro mě je líbivější než i3.
          Na i3 mě nejvíc baví ta hbitost ve městě, to je naprosto bezkonkurenční, někdy si to vyzkoušej aby jsi to pochopil. Je v tom příjemný posez a nastupování, jednoduché ovládání a je to nejlépe odhlučněné EV (do těch 110-120km/h – pak už jsou znát bezrámová okna), ve kterém jsem seděl, v tom je třeba IONIQ a korejci obecně tragický.
          Dále to auto v podstatě nikdy nezhnije, protože na něm nemá co rezavět. Jsou na to bez problému dostupné ND, diagnostika a servisní manuály (auta si opravuju sám).
          Ale hlavně to auto je prostě radost řídit, má v sobě něco navíc, co jsem zatím nikdy nedokázal třeba u korejských aut vnímat.
          Má samozřejmě i svoje mouchy, ale přes to si já naopak myslím, že to v BMW zvládli hodně dobře a dodnes to nemá žádnou přímou konkurenci a za čas to bude patřit mezi EV klasiky, jako třeba Brouk, Fiat 500 atd.

          1. No neviem, vsetko co popisujes som zazil v Tesle, a bez tych
            No neviem, vsetko co popisujes som zazil v Tesle, a bez tych designerskych grcov, s poriadnou bateriou, pohodlim (okrem nizkeho sedenia vzadu pri modely S) a neuveritelnou dynamikou a bezramove okna som nepoznal ani pri 160km/h. Myslim, ze vsetko co popisujes splna akakolvek tesla. Co sa tyka toho 1f nabijania u Jaguaru, mozno je to problem ale urcite nie zasadny, ved s tu bateriu nebudes nabijat kazdy den. Myslim ze i3 nema co ponuknuk ani cenou ani dojazdom ani technologiou a uz vobec nie designom. Detto cely VW krem toho ich EV pocinu s rekordne najvyssou spotrebou medzi EV od audi.

            Trochu sa ale divim jednej veci, namiesto toho aby sa ludia ozvali, ze sa im ten design nepaci a tlacili na BMW aby uvolnilo poriadne EV, tak radsej budu obhajovat a BMW bude dalej predavat tento smejd.

    1. Dítě mojí bývalky si vynutilo, že chce jít do Mekáče.
      Dítě mojí bývalky si vynutilo, že chce jít do Mekáče. Přišla, koupila si jídlo a k němu dostala dvě hračky o které jí šlo. Jedno to zvíře, nevím co bylo, dělalo míva a to druhý něco jako jurvej. Pytlík s hamburgrama hodila do koše a odešla, jak se říká hrdě středem. 🙂

Napsat komentář