Závodní elektromobil Volkswagen I.D. Pikes Peak se nabíjí glycerolem

redakce - 15 Červen 2018

Volkswagen I.D. R Pikes Peak, s nímž se Romain Dumas postaví 24. června 2018 na start závodu do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“, disponuje nejkomplexnějším systémem pohonu, jaký kdy Volkswagen Motorsport vyvinul.auto elektromobil Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Podle pravidel musí být akumulátory závodního vozu I.D. R Pikes Peak nabity během 20 minut. Až 20 procent elektrické energie, nezbytné k překonání závodní trati o délce 19,99 kilometru, si I.D. R Pikes Peak vyrobí sám. Elektromotory pracují totiž při brzdění jako generátory. Tzv. rekuperací vyrábějí elektřinu, kterou ukládají do akumulátorů.
foto: Volkswagen

"Se závodním vozem I.D. R Pikes Peak vstupujeme do zcela nové oblasti. Vůbec poprvé nasadí Volkswagen do závodu zcela elektricky poháněný závodní vůz. Kromě náročného aerodynamického konceptu a mimořádných požadavků na podvozek byl největší výzvou vývoj systému elektrického pohonu,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport.

Tým Marca-Christiana Bertrama, vedoucího vývoje elektrických/elektronických systémů v oddělení Volkswagen Motorsport, vyvinul pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak elektrický pohon, který poskytuje celkový nejvyšší výkon 500 kW (680 k).

Při útoku na stávající traťový rekord v kategorii elektromobilů, který se uskuteční 24. června, musí tým Volkswagen Motorsport počítat s nesčetnými nevypočitatelnými okolnostmi. Mezi ně patří také možné přerušení závodu.

„Při stanovení strategie nabíjení jsme zohlednili možnost opětovného startu,“ říká Bertram. „Přitom je nutné zvládnout dvě výzvy: zabránit přehřátí akumulátorů během nabíjení a kromě toho zajistit rovnoměrnost nabití všech akumulátorových článků.“

Využívání zkušeností z vývoje rodiny modelů I.D.

Při vývoji akumulátorů pro první čistě elektricky poháněný závodní vůz Volkswagen profitoval tým z know-how odborných oddělení pro elektrickou mobilitu značky Volkswagen ve Wolfsburgu.

Například základní výzkum pro akumulátory závodního vozu I.D. R Pikes Peak probíhal ve stejných laboratořích, v nichž je vyvíjena také akumulátorová technika pro budoucí sériově vyráběné modely rodiny I.D.

„Nejprve jsme testovali různá chemická složení jednotlivých akumulátorových článků, následně jsme testy rozšířili na celé moduly,“ vysvětluje Bertram.

Optimálním řešením pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak se ukázalo být rozdělení lithium-iontových akumulátorů do dvou bloků a jejich uložení vedle prostoru pro jezdce a za ním. Akumulátory se vyznačují velmi vysokou hustotou výkonu.

„U závodního vozu nepotřebujeme maximální dojezd, ale nejvyšší možný dodávaný výkon,“ vysvětluje Bertram rozdíly od sériově vyráběných vozů. I.D. R Pikes Peak díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,25 sekundy – rychleji než monopost Formule 1.

Na trati o délce 19,99 kilometru čeká jezdce 156 zatáček. Akumulátory přitom musí zvládnout přibližně stejný počet fází akcelerace.

Komplexní strategie pro nabíjecí proces

Zvláštní pozornost byla při vývoji věnována ideálnímu nabíjení akumulátorů během závodu. Tento proces vyžaduje komplexní strategii.

Volkswagen Motorsport bude před startem na Pikes Peaku pracovat současně se dvěma systémy rychlého nabíjení, které dodají akumulátorům závodního vozu I.D. R Pikes Peak čerstvou energii s relativně nízkým celkovým výkonem 90 kW. „Díky nízkému nabíjecímu proudu vzniká jen málo tepla,“ říká Bertram.

Velkou neznámou je přitom venkovní teplota v zázemí závodních týmů. Na Pikes Peaku jsou dokonce i v červnu možné hodnoty jen mírně přesahující bod mrazu, ale také vysloveně letní horko. „Pro akumulátory je ideální teplota kolem 30 stupňů Celsia,“ říká Bertram.

V případě potřeby může být vnitřní akumulátorový systém závodního vozu I.D. R Pikes Peak chlazen přívodem vzduchu. Během procesu rychlého nabíjení nesmí však dojít ani k příliš velkému ochlazení, aby se zabránilo vzniku kondenzátu.

Ekologické řešení: glycerol jako palivo pro výrobu elektrické energie

Volkswagen Motorsport se vydal novými cestami i v oblasti výroby elektrické energie, potřebné k nabíjení akumulátorů. Protože v přechodně zřízeném parkovišti závodních strojů v nadmořské výšce 2800 metrů neexistuje žádné vhodné zásobování elektrickou energií, vyrábí pro tým Volkswagen Motorsport potřebnou elektřinu generátor, který vypadá na první pohled zcela konvenčně.

Jeho agregát však nespaluje jako obvykle naftu, nýbrž glycerol. Při spalování této kapaliny – z chemického hlediska se jedná o cukrový alkohol, který vzniká jako odpadní produkt například při výrobě bionafty – nevznikají téměř žádné škodlivé plyny ani zbytky.

Samotný glycerol není jedovatý a dokonce je schválený k používání v potravinářském a kosmetickém průmyslu jako přídatná látka E422.

„Glycerolem poháněný generátor zásobuje před tréninky a závodem ekologickou elektrickou energií nejen závodní vůz I.D. R Pikes Peak, ale také všechna elektrická zařízení v naší servisní zóně,“ vysvětluje Marc-Christian Bertram. ,em>„Od počítačů inženýrů až po kávovar,“ dodává Bertram.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

No jo, je to PR. Ten titulek je poněkud debilní.

---

hariprasad

Dost pitomej.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo taky jsem čekal že nám pan Horčík vysvětlí jak se do toho krámu lije glycerol zázračně se měnící uvnitř na elektřinu. A dozvěděl jsem se kulové.

Pan Horčík za to nejspíš nemůže. Je to PR, ergo, spáchal to někdo jiný. Přitom tam stačilo přidat 2 slova, ale asi by to bylo moc dlouhé. :-)

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Lžeš, dozvěděl jsi se, že se lije do "dieselgenerátoru".

No vida a máme to. "Závodní elektromobil Volkswagen I.D. Pikes Peak se nabíjí glycerolgenerátorem".

---

hariprasad

To taky není asi úplně dobře. Diesel je sice nepřesné, ale přece jen synonymum pro naftu. Takže glycerolgenerátoru? Miluju novotvary. Je to takové básnické, hlavně zkratky.

---

hariprasad

To mi připomíná, jak jsem před asi 20 roky před jednou psychyatričkou, hodně známou, vykládal, jak nějaký politik podniká velmi promyšléné a rafinované kroky. A ona mi na to opáčila: "No, jen jestli není blbej." Takže jen aby to nedopadlo jako tohle: https://technet.idnes.cz/delostrelecky-tahac-skoda-rso-radschlepper-ost-porsche-typ-175-put-/vojenstvi.aspx?c=A180611_132053_vojenstvi_erp

---

hariprasad

Když petrolhead řídí elektrickou káru
https://www.facebook.com/wtf1official/videos/1877921318932811/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"dáte-li si do Gůglu vyhledat ODSTRANĚNÍ DPF vypadne vám 93 tisíc odkazů"

auto.idnes.cz/filtr-pevnych-castic-fap-dpf-d1q-/autoservis.aspx?c=A180614_154516_autoservis_fdv

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže i ten závodní superspeciál má menší zrychlení než nový Tesla Roadster a to počítám že ID má daleko menší baterii a tudíž je i výrazně lehčí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No a taky je otazka zdali Roadster vydrzi dodavat tak vysoky vykon celou dobu. Treba model S to nevydrzi. Ale jak vam uz nekdo odpovidal, tady je to plny totalnich nekritickych fandu Tesly, kteri jsou uz smesni jako paleni cervenych trencli.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No jasně :D Tesla je nejlepší přece, to tady každej ví :D ani formule 1 se ji nevyrovná :D Prober se prosím tě. Speciál neznamená pouze zrychlení, ale také přítlak, brzdy a celkově podvozek jak drží stopu v zatáčkách, to je daleko důležitější. Navíc Tesla Roadster je zatím jen fikce, nikdo to pořádně neřídil, netestoval. Zatím pouze propagace značky, mazání medu kolem huby a sliby

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no a vlastně koho zajímají ty blbosti jako ježdění na čas do kopce ve VW ?? :))

youtube.com/watch?v=V4PDTD2VHSU

hybrid.cz/v-srpnu-prijde-novy-tesla-autopilot-ma-konecne-nabidnout-plne-autonomni-funkce

insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

google.ca/search?q=NASDAQ:TSLA

... zapomeň už na krávoviny VW Píár a věnuj se životu příjemnějším věcem ;)))))))))))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jako jakým věcem? sedět vyplesklej u nasdaq a myslet si jak všemu rozumím? :D pan Musk je mistr píár jak ty říkáš a nikdo mu v tomto nešahá ani po kolena, vše je jen jeho hra. A autopilot mě fakt nezajímá, dokud budou jezdit mnohá individua po silnicích bez autopilota tak je to životu nebezpečné, žádný autopilot nedokáže předvídat co který debil na silnici udělá

Jeden roadster je dokonce ted "testovan" i ve vesmiru :-)

Fakt jó? To jsme vůbec nevěděli, ale to nevadí vypovídej se? :))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

néé giganta VW sem s tou jejich OSTUDOU netahejte ;)

fdrive.cz/clanky/se-starsim-volkswagenem-e-golf-na-dalnici-pohoda-nebo-peklo-2422

tu těžkou dřinu elektrovývoje prostě neukecá :))))))))))))))))

kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a1994-vw-golf-citystromer/

kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a2014-vw-e-golf/

tyden.cz/rubriky/auta/zajimavosti/sefove-volkswagenu-brali-stomilionove-odmeny_471499.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aha. Zase tapetar. Na vas jsme fakt cekali.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

je důležité všem čtenářům uvést věci kolem VW PíáR jak se mají i těm, co o to nestojí :)) Nebo ty snad myslíš že VW je správná a spravedlivá firma? :))))))))))))))))))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Netykej mi demente.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tyk tyk tyk

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrole-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilBUS2BUSKariéra EVC GroupProdej pneu 100% online

Newsletter