Záchranka budoucnosti: je robotická a umí létat i jezdit po silnici

Uprostřed celosvětové pandemie COVID-19 začal pracovat tým složený z produktového designéra, strojního inženýra a lékařky na řešení rychlého a bezpečného transportu pacientů z jejich domova do nemocnice.

Autonomní létající záchranka budoucnosti E-way Rescue Roadster
foto: Dassault Systèmes

Zrodil se tak koncept autonomního létajícího záchranného vozidla – E-way Rescue Roadster. Celý projekt, který se nyní přesunul do další fáze životního cyklu vývoje produktu, vznikl díky cloudové platformě 3DEXPERIENCE od společnosti Dassault Systèmes.

Mezinárodní tým začal na projektu autonomního létajícího záchranného prostředku pracovat loni v červnu a po několika měsících má připravenou celou technickou dokumentaci, 3D model a absolvované simulace působení vnějších vlivů na vozidlo.

Nyní se projekt E-way Rescue Roadster posouvá do další fáze životního cyklu vývoje produktu, aby jednou mohl najít své využití v rámci integrovaného záchranného systému.

Nyní se projekt E-way Rescue Roadster posouvá do další fáze životního cyklu vývoje produktu, aby jednou mohl najít své využití v rámci integrovaného záchranného systému.
foto: Dassault Systèmes.

Své využití najde E-way Rescue Roadster jak v rámci integrovaného záchranného systému, tak i v běžném městském prostředí, kde bude sloužit ke snadnějšímu pohybu osob.

Vozidla by totiž měla mezi sebou komunikovat a vytvořit tak dopravní ekosystém (collective intelligence transportation), který bude předcházet nehodám či kolonám.

I když jednotliví členové týmu pracovali v různých časových pásmech, mohli současně vytvářet jeden projekt. Díky cloudové aplikaci 3DEXPERIENCE měli neustále k dispozici stejný soubor dat, plynulý přehled o změnách a nutných úkonech, jednotnou komunikační platformu a především prvotřídní projekční software.

Ten jim umožnil nejen 3D modelování technických součástí i celého modelu, ale i testování návrhů a simulace. Zároveň jim software od společnosti Dassault Systèmes umožnil pracovat ve webové aplikaci, díky čemuž měli přístup k celé škále dovedností 3DEXPERIENCE řešení například v notebooku nebo na tabletu, a mohli tak pracovat opravdu odkudkoli.

Konstrukce vozidla si vyžádala detailní technické nákresy podvozku, motorů a vrtulí či interiéru přepravní kapsule. Tým se například musel vypořádat s problémem, kdy kola bránila vysunutí sklopných ramen nesoucích vrtule.

Rozsah jejich pohybu byl navíc omezen velikostí a umístěním motoru, který je poháněl. Díky cloudové aplikaci navrhl strojní inženýr řešení pro miniaturizaci motoru, aniž by se snížil jeho výkon.

„Pomocí generativního designu řešení CATIA se nám podařilo snížit celkovou hmotnost vozidla, přičemž nedošlo ke snížení odolnosti konstrukce. Díky lehčí konstrukci jsme mohli snížit spotřebu energie, a tedy odpovídajícím způsobem upravit i specifikaci motoru,“ říká Tony Parez-Edo Martin stojící za návrhem E-way Rescue Roadsteru.

Díky zapojení lékařky byly při konstrukci vozidla zohledněny i požadavky na optimální převoz pacientů. Pro jejich transport jsou důležitými faktory vnitřní teplota a cirkulace vzduchu v kabině, které musí být stabilní bez ohledu na vnější podmínky. Díky programové komponentě simulující proudění kapalin a vzduchu v kabině odhalil tým potřebu přidat větrací mřížky na zadní část vozidla.

Autonomní létající záchranka v současnosti vstupuje do další fáze projektu, což se jí podařilo jen díky výkonnému cloudovému nástroji pro spolupráci, design a simulaci.

tisková zpráva

7 Comments on “Záchranka budoucnosti: je robotická a umí létat i jezdit po silnici”

  1. „Uprostřed celosvětové pandemie COVID-19 začal pracovat
    „Uprostřed celosvětové pandemie COVID-19 začal pracovat tým složený z produktového designéra, strojního inženýra a lékařky na řešení rychlého a bezpečného transportu pacientů z jejich domova do nemocnice.“

    Pokud mají ti tři doma pacienty, neměli by jim raději místo návrhu létající sanitky bez lékaře zavolat sanitku normální a s posádkou? 😉

    1. Ale no tak, dnešní sanitka je poměrně dobře vybavená.
      Ale no tak, dnešní sanitka je poměrně dobře vybavená. Už není důležité aby dojeli do nemocnice rychle, strašnou spoustu věcí lze udělat v sanitce. Pokud potřebuje někdo fakt rychle odvézt, vrtulníky už máme poměrně dlouho.

  2. Hezká reklama, já znám i tu odvrácenou stránku mraků
    Hezká reklama, já znám i tu odvrácenou stránku mraků (cloudu). Trochu zjednodušeně lze říct, co jednou schvátí, už nevrátí. Existuje milion popsaných a perfektních metod na migraci do cloudu. Ale pramálo těch, jak z cloudu migrovat na on-premise řešení.

  3. Nevěřím tomu, že cokoliv co má jen 4 motory by bylo
    Nevěřím tomu, že cokoliv co má jen 4 motory by bylo schválené pro přepravu lidí.
    Jakákoliv závada na jednom z nich = pád.
    Navíc je to celé blbost. Pacienti se do nemocnice přepravují pod dozorem. V případě selhání životních funkci se okamžitě ještě v sanitce zahajuje oživování.
    Toto by bylo pacienta stabilizovat a pak ho odeslat do nemocnice. Buď dojede v pořádku, nebo to cestou otočí rovnou do krematoria.

    1. Jsou letadla pro přepravu lidí i s jedním motorem, ale
      Jsou letadla pro přepravu lidí i s jedním motorem, ale chápu na co narážíte. 😀

      Dříve byly i sanitky bez doktorů, takže si dokážu představit, že ve spoustě případů (ne ve všech) může přijet doktor, pacienta stabilizovat a naložit ho do tohohle. Výhodou bude rychlost, kdy od naložení po přistání v nemocnici může být rozdíl nižších jednotek minut, což může být někdy i naprosto klíčové.

      Další výhoda může být při větších haváriích, kdy se sanitky na místo špatně dostávají a nestíhají odvážet zraněné.

Napsat komentář