Z Prahy do Brna elektromobilem? Jde to!

V pátek 16.3.2012 se uskutečnil rekordní přejezd pěti elektromobilů Peugeot iOn/Citroen C-Zero z Prahy do Brna po dálnici D1. Unikátní projekt vznikl díky spolupráci automobilky Peugeot, portálu Elektrika.tv, společností a Schrack. Hybrid.cz byl samozřejmě u toho.

Stříbrný Peugeot iOn čeká na svou velkou cestu
foto: Hybrid.cz

Elektromobily vyrazily plně dobité od sídla v ulici Duhová 1 v Praze. Krátký brífink před odjezdem nesl hlavní poselství: hlavně nikam nespěchat. Cestovní rychlost po rovině jsme ustanovili na 80-90 km/h, do kopce klidně méně. Důležité je držet se “v zeleném” – tam, kde auto považuje spotřebu energie ještě za únosnou.

auto elektromobily Praha Brno dálnice D1

V Duhové 1 ještě některá auta dostávají poslední setiny a desetiny kWh do svých „nádrží“
foto: Hybrid.cz

Posádka Hybrid.cz jela stříbrným vozem Peugeot iOn. Pětici doprovázely další dva vozy stáje Peugeot s fotografem a logistickou podporou. Hlavní nabíjecí zastávka byla plánována přesně po 99 km. Do té auta dorazila bezpečně po asi 1,5 hodiny jízdy.

Nutno dodat, že na dálnici nevznikly žádné problémy – auta běžně jela rychlostí kolem 80 km/h i více, pomalejší stoupání pak zvládala v pruhu pro nákladní auta, aby nikomu nezacláněla.

V Humpolci jsme rozjeli “dobíjecí karusel” jehož hlavním protagonistou byla mobilní rychlodobíječka Schrack, bez které by přejezd tak snadno možný nebyl. Mobilní rychlonabíjecí stanice o hmotnosti 65 kg nabízí výkon 20 kW a standard Chademo.

auto elektromobily Praha Brno dálnice D1

V Humpolci u městského úřadu – mobilní rychlonabíječka Schrack už se činí
foto: Hybrid.cz

Je možné ji bez dalších úprav připojit k jakékoliv 3fázové zásuvce 32 A. Do Humpolce dorazila většina z pěti aut s jednou až třemi zbývajícími “čárkami” dojezdu, tj. asi 5-15 km reálného dojezdu.

Dobití aut na 80 % kapacity baterie s pomocí rychlodobíječky trvalo něco kolem 35 minut. Tímto děkujem Městskému úřadu a městskému kinu, které laskavě poskytly zásuvky a energii, a to zcela zdarma.

auto elektromobily Praha Brno dálnice D1

Takhle vypadá správný elektromobilní mumraj
foto: Hybrid.cz

Mezitím, co se vždy jedno auto nabíjelo pomocí rychlonabíječky se ostatní auta dobíjela pomalu z klasické zásuvky. Čtyři z pěti aut byla znovu nabita na 100 %, jen auto Mirka Minaříka, šéfa celého podniku, má asi 80 % – přesto vyrážíme.

Další plánovanou zastávkou, už spíše zdvořilostní, jsou Ostrovačice. Tam ještě tři auta pro jistotu nasosají po 3 kWh a o pár minut později už triumfálně vjíždíme na Brněnské výstaviště.

Tam se elektromobily budou předvádět na stáncích jednotlivých zúčastěných firem v rámci veletrhu Amper 2012 a kromě toho budou také soutěžit o cenu Elektromobil roku 2012.

Další fotografie v galerii na Facebooku

42 Comments on “Z Prahy do Brna elektromobilem? Jde to!”

  1. A hlavně, že se jízda
    A hlavně, že se jízda konala v pátek, kdy je na dálnici „minimální“ provoz. Nešlo to třeba v neděli dopoledne, to by zdržovali málo automobilů. Nerozumím tomu, proč auta určená pro provoz na krátké vzdálenosti a po městě, jezdí po dálnici…..

  2. 1: Problem elektromobilov je
    1: Problem elektromobilov je adaptacia klasickej koncepcie elektromotorov namiesto pouzitia elektromotora zvlast vyvinuteho pre elektromobily len pre zaujimavost YASA ma pik 165kW a 400Nm pricom vazi menej ako 20kg. Ano urcite nepojde o lacnu zalezitost ale Slovinska spol. Enstroj dokazala postavit 80kW pik s vahou 12kg za cenu pod 2500€.

    2: Dalsi problem je rekuperacia na hranici moznosti trakcie tj. ide o rekuperaciu brzdenia a nie iba deceleracie. Ak mate fixny prevod tak pri spomalovani klesaju otacky motora a tym aj ucinnost preto je vyhodne pouzivat motory s velkym pikom prave pre vyuzitie rekuperacie.

    3: Baterie musia byt schopne nabijania min 10C je to dane zatazou pre elektromotor v rezime rekuperacie brzdenia.

  3. Chtěl bych zdůraznit, že
    Chtěl bych zdůraznit, že jsem velkým fandou elektromobility. Avšak tato akce se mi zdá ujetou a kontraproduktivní. Elektromobil není stroj na ježdění po dálnici a odpůrcům to jen dá trumfy do rukou. Je třeba si uvědomit, že elektromobil je ideaální stroj na rozjíždění a zastavování tedy na to, co se na dálnici nekoná. Je to ideální prostředek do hustých center velkoměst, kde se dá využít výhod rekuperace – použít značnou část brzdné energie pro opětné rozjíždění. Tam je největší síla tohoto vozidla. Zdržování ostatních na dálnici a etapová cesta do Brna tomuto velmi simpatickému vozidlu jen ublíží!!! ELEKTROMOBIL PATŘÍ DO MĚSTA!!!!!!!

    1. Tak úplně nesouhlasím.
      Tak úplně nesouhlasím.

      Elektromobil je auto na běžné ježdění a tím myslím i cesty kolem 200 km. Takže ne jen do města, ale i mimo. Ale to že iMiev ujede jen 100km a většina nových el auta jen kolem 150 neznamená, že to je standard. To je jen to že firmy nechtějí dát do auta to nejlepší co existuje, ale chtějí vydělat tak to nejlepší dávkují postupně.

      Standardem bylo a je již od roku 2000 ujetí 200 km na jedno nabytí a s přestávkou kolem 30 minut na rychlonabíjení dalších 120 km.
      Jinak to, že neexistujou nabíjecí stanice nebo lépe rychlonabíjecí stanice není proto, že by to nešlo, ale proto, že není poptávka :-).

      1. Vy jste mne tak ůplně
        Vy jste mne tak ůplně nepochopil. Neříkám, áe elektromobil nemůže ujet 200 km. Naopak, může. Může ujet třeba i 350, když bude k tomu navržen. Ale na dálnici nenabízí žádnou výhodu oproti klasickému spalovacímu vozidlu. Naopak, kvůli dojezdu je třeba jet pomaleji a tak zdržovat ostatní vozidla (nad 100-120 km/h prudce narůstá aerodynamický odpor a steně bude stoupat i spotřeba). Tím, že tento článek byl zveřejněn a fakt o pomalé jízdě tam byl uveden, zcela jistě to reklamu elektromobilům udělat nemůže. Naopak, pokud by se zveřejnily možnosti těchto vozidel ve městě, kde díky záběrovému momentu elektromotoru může vozidlo velmi svižně akcelerovat a díky rekuperaci při častém brždění můžete ušezřit až 50 % energie, může to veřejnost přesvědčit o značných přednostech elektromobilů. Ještě jednou opakuji, na ježdění po dálnici si nikdo elektromobil pořizovat nebude, nemá to smysl.

        1. No myslím, že to
          No myslím, že to chápu.
          Nicméně si myslím, že to nesouvisí s elektromobilem jako takovým. Spotřeba se zvyšuje každému autu ne jen elektrickému. Jediný rozdíl je v tom, že víte, že se spalovacím autem máte dostatečně velkou nádrž a nemusíte tedy zpomalovat aby jste snížil spotřebu.
          Pokud máte elektrické auto s dojezdem 200 a víte, že pokud pojedete 130 dojete kolem 100 km a víte, že pojedete z Prahy do Plzně, tak proč by jste měl jezdit pomalu?
          Tato ukázka ukázala jedinou věc. Tedy to, že Peugeuoty iOn mají tak malou baterii, že nejsou schopná s normální dálniční rychlostí přejet vzdálenost více než 100 km.
          Jinak bohužel rekuperace neušetří tolik energie. Nejvíce energie ušetří plynulá jízda. Je to stejné jako se spalovacím motorem.

  4. ..Som zástanca
    ..Som zástanca elektromobility ako takej …Ale.. Toto mi pride ako akcia ktoru zaplatili automobilky a ropne spoločnosti. Ide o to aby pod zamienkou propagacie el.mob. sa tato vlastne strapnila na celej ciare.. Samotny vyber el aut je viacako cudny. Osobne si myslim ze peugeot /citroen/ zacal predavat tieto elektricke priserky len a len preto aby odplasil verejnost od nakupu el aut. Vyzeraju ako poskladane s lega ale najvacsi pruser je technologia ktoru prezentuju.. Kapacita /alebo skor NEkapacita/ baterii je tragicka. Ak ste chceli zosmiesnit elektromobilitu podarilo sa to na plnej ciare..
    Nabuduce poradim zobrat Nissan Leaf /jeden v cechach je/ a jednu teslu ktora beha po ceskom kraji. A mozno taka cesta presvedci par ludi ze naozaj elektromobilita ma vyznam….

    1. Nissan Leaf je síce
      Nissan Leaf je síce elektromobil o dve triedy vyšší ako iOn (a to sa netýka len zovňajška, ale aj technológií), ale čo sa týka výzoru, tiež vyzerá ako „autíčko z lega“. A ani dojaz nie je nič závratného – 116 km v kombinovanom režime (podľa EPA). Ale ak beriem v úvahu porovnateľnú cenu, určite by som si kúpil radšej Leaf, než iOn/C-Zero/iMiEV.

      1. …sam som nikdy Leafom
        …sam som nikdy Leafom nejazdil ale podla ludi nazahranicných fórach je dojazd okolo 120 -130 km úplne bez problémov.. Takže funkciu 2heho auta v rodine to plní dokonale bez akých koľvek kompromisov. A dovolim si povedať že v mnohých prípadoch by sa dal použiť aj ako jediné auto v domácnosti.. Aj ked je to trochu na hrane. Ale zobrat iON a na dialnicu je podla mna antireklama ako zvon…. Ak neskrachuje Tesla motors tak si buduci rok /dufam/ objednavam model s.. A potom sa môže robiť test alektroauta… 😀 😀 😀

  5. Ok, když jste tak chytří,
    Ok, když jste tak chytří, tak si zkuste jet po dálnici autem 70 a chvíli tak pojezdit. Vsaďte se, že vás zastaví policajti a dostanete pokutu za zdržování provozu… A upřímně až budou elektromobily mít dojezd kolem 400 km a stát maximálně o polovinu více co normální auta tak si ho koupím. Ale vydávat tu oslavný článek jak jste jeli 5 hodin po dálnici z Prahy do Brna je trapný.

  6. Z BA do AB(Praha CZ) a spat
    Z BA do AB(Praha CZ) a spat v rovnaky den, pripadne z BA po SR az do KE a spat v rovnaky den, je u mna prirodzene a zvladam to dobre, asi tak 2x do roka. Elektromobilite fandim, a dufam ze usetri naklady pokial sa nieco politicko ekonomicky v tomto nepokazi a nebude vnimana len ako mensie zlo. Zacala ma nadchynat od momentu co som urcitym sposobom dospel a zhliado a pochopil dokumnet o Ev1.

    Co sa vam podarilo,
    vnimam ako prvy pokus ktory nieco ukazal, ale nenadchol. Napriek tomu dufam ze raz budem moct absolvovat cestu ako potrebujem, a nebude to 80km/h s nutnostou 35 min zastavok kazdych 99 km

  7. Ísť s elektromobilom po
    Ísť s elektromobilom po dialnici menej ako 80km/h je porušovanie predpisov a aj ohrozovanie ostatných účastníkov cestnej premávky.
    I keď elektromobilom fandím -zatiaľ musím konštatovať, že nespĺňajú kritériá pre prevádzku po dialnici. Jediná značka, ktorá to spĺňa je Tesla Motors a to od Roadsteru cez model S až po SUV, ktoré posledne predstavili.
    Dúfam, že výkony elektromobilov v krátkej budúcnosti presvedčia viac a stanú sa plnohodnotnými dopravnými prostriedkami.

    1. Tak prvně se vrať do
      Tak prvně se vrať do autoškoli nebo si přečti vyhlášku, na dálnici se nesmí jet pomaleji než 50km/h, jinak máš povinost sjet na prvním výjezdu. Jezdíte asi zajímavě když vás ohrožuje někdo kdo jede 80km/h.

      P.S. kromě „předjíždění“ se kamionů nějak nesleduju, že by ohrožovali ostatní, když jich dost jezdí 80-110 km/h.

      1. Prosím, aby ste si všimli,
        Prosím, aby ste si všimli, že Anonym, na ktorého príspevok reagujete je Slovák. Neviem ako je to v Čechách, ale u nás máme minimálnu povolenú rýchlosť na diaľnici 80 km/h.

        Čo sa týka môjho názoru, tak si myslím, že i keď tieto elektromobily pre diaľničnú prevádzku stavané nie sú, vnímam túto trasu ako zaujímavý spôsob osvety. Myslím, že keby bol ich dojazd na diaľnici pri konštantnej rýchlosti 110 km/h 150 – 200 km, tak by dokázali pokryť potreby väčšiny vodičov, ktorí jazdia aj na dlhšie trasy. Z môjho pohľadu je dokonca výhodnejšie urobiť si sem – tam krátku prestávku. Elektromobilom fandím a teším sa na ďalšie podobné projekty.

        1. Nu jelikož je článek o
          Nu jelikož je článek o trase Praha-Brno tak nechapu proc bych si mel vsimat, ze autor prispevku je slovak? To jako slovak bude jezdit podle slovenskych pravidel silnicniho provozu na useku praha-brno? Kdyby byla trasa Brno-Bratislava, pak bych souhlasil s vasi vytkou a i se omluvil. Takto bych prosil o vysvetleni proc bych si mel vsimat, ze to psal slovak?

          1. To sice máte pravdu, ale
            To sice máte pravdu, ale také nesmíte bezdůvodně zdržovat dálniční provoz, a musíte tak na nejbližším výjezdu opustit dálnici.
            Doufám, že dálniční policie i pomalou jízdu po dálnici pokutuje.
            Určitě jsou ostatní účastníci dálničního provozu zvědavi na to, že Vám elektromobil rychleji nejede, nebo že při rychlejší jízdě nikam nedojede, a proto jedete pomalu a šetříte si energii na další km.

  8. Podle mě je to první krok
    Podle mě je to první krok pro lepší dopravu,auta jsou zatím drahá,ale je potřeba do provozu benzínových aut počítat i cenu servisu a ne to hanit.Je potřeba změnit zvrácené myšlení lidí,kteří si do města kupují velká auta 4×4,minimálně 200 koní a pořád někam spěchají.Budoucnost je v elektrickém pohonu.Dokážete jet po dálnici 100km za hodinu,menší spotřeba,nižší emise,rekord 3,4 L na 100,palivo nafta.Tak zatím takový je můj přínos pro ekologii.

      1. Logo vadí na klasických
        Logo vadí na klasických neširokoúhlých monitorech, kde leze při základním zvětšení do textu stránek. Jestliže si text zmenším (Ctrl + tlač. mínus), tak logo text nepřekrývá. Je ale fakt, že se pak ty muchy se blbě čtou!! Přimlouvám se taky za lepší umístění loga. Např dolů či nahoru.

  9. uzasne. pidi auta za cenu
    uzasne. pidi auta za cenu limuzin nedojedou bez „tankovani“ z prahy do brna. navic tam jedou “ 80-90 km/h, do kopce klidně méně“ tomu rikam elektromobilita. kolik jim to asi tak trvalo? no nic. pokud opravdu chce nekdo udelat neco pro ekologii, tak asi nejlepe udela, kdyz namisto dieslu koupi benzinak. nic lepsiho mne nenapada.

              1. Jo to se říkalo, ale před
                Jo to se říkalo, ale před 40 lety jste ujeli s bateriema to samé co dnes, ale byly dvakrát tak těžší a měli dvakrtá menší kapacitu a vydrželi 2 roky.
                Dnešní baterie jsou o to lepší, že je lze komerčně již použít na dojezd 150 až 200 km (nepočítám iMiev) tam šetřili na bateriích).
                Baterie, které jsou ve vývoji na tom jsou opět dvakrát lépe.

                1. jasne. chapu. takze si
                  jasne. chapu. takze si pockejme dalsich 40 let.

                2. No to je smutná pravda,
                  No to je smutná pravda, leda že by někdo ty technologie na výrobu dal k dispozici ihned a nečekal na to až se mu to finančně vyplatí…

          1. Aha…no ono je to s těmi
            Aha…no ono je to s těmi rychlostmi na dálnici malinko složitěší..Tou osmdesátkou myslel asi předešlý diskutující toto proavidlo ….“Dojde-li během jízdy na vozidle nebo nákladu k závadě, pro kterou nelze dosáhnout na rovném úseku rychlosti nejméně 80 km/hod. (dříve 50 km/hod.), musí řidič dálnici opustit na nejbližším výjezdu.“…tak nevím v tomto případě se mluví o poruše a pokud po dálnici s elektromobilem svištím něco nad 80 km/h je to ok a pokud jsem ve stoupání pomalejší tak jedu ve stoupacím pruhu

              1. Platí rychlost 60km/h?? Na
                Platí rychlost 60km/h?? Na dálnici a rychlostní komunikaci smí vjet pouze vozidlo s konstrukční rychlostí min. 80km/h. Musí být opatřené známkou pro placené úseky , nebo krabičkou na placení mýtného. Dálnici a rychlostní komunikaci musí vozidlo na nejbližším výjezdu opustit, pokud na rovině, pro technický stav, nebo velikost nákladu, není schopno dosáhnout rychlosti alespoň 80km/h. To ale neznamená, že by bylo nařízeno jet min. 80km/h!!! Na rychlostní komunikaci R10 jsem před lety jel mnoho kilometrů rychlostí asi 40km/h v noci za hustého sněžení. Pokud bych jel 60 nebo 80 a způsobil nehodu, těžko by argument „jet rychlostí min. 80km/h“ policie přijala 🙂 . Stejné to je i při samotné jízdě v noci. Potkávací světla jsou povolena pouze do rychlosti asi 60km/h a pokud chcete jet zmiňovaných více než 80km/h musíte svítit dálkovými světly. To lze pouze za předpokladu, že nikoho nebudete oslňovat. V letní noci se také většinou jezdí pomaleji. Přečtěte si novou vyhlášku. 😉

Napsat komentář