Vzlétnul historicky první pilotovaný elektrický vrtulník

Jan Grohmann - 21 Září 2011

Povídali jsme si už o nejrůznějších dopravních prostředcích, které využívají elektrickou energii ke svému pohybu. Od až po . Jeden prostředek však mezi nimi chybí, a to . Důvodem neexistence elektrických vrtulníků je energetická náročnost nutná pro kolmý vzlet, let i svislé přistání. Náročné ale neznamená nemožné! Francouzský inženýr Pascal Chretien podnikl 12. září srpna historický první let s vrtulníkem na elektrický pohon.Pascal Chretien a elektrický vrtulník

Pascal Chretien s prvním funkčním elektrickým vrtulníkem
foto: Solution F

Iniciátorem projektu prvního funkčního elektrického vrtulníku byla francouzská společnost Solution F. Firma kontaktovala konstruktéra Pascala Chretiena, aby vrtulník navrhl a sestrojil. Zkušený inženýr souhlasil, ale také si zároveň uvědomil, že k návrhu stroje nemůže přistupovat klasickou cestou.

Jak bylo řečeno v úvodu, vrtulník pro svůj vzlet i let potřebuje spoustu energie. Pan Chretien proto hned na počátku zavrhnul energeticky náročný ocasní vyrovnávací rotor, typický pro většinu klasických vrtulníků. Místo toho použil dvě protiběžné koaxiální vrtule.

elektrický vrtulník
Foto: Solution F

Koaxiální vrtule udržují stroj v přímém směru. Vrtulník tak potřebuje jen jednoduchý směrový ocas, namísto těžkého a energeticky náročného systému vyrovnávací vrtule.

Další snížení energetické zátěže bylo dosaženo výměnou klasického cyklického řízení za nový „váhu-přenášející“ systém. Pro změnu směru letu se natáčí celá osa vrtule (místo jednotlivých listů), a to jen pomocí jednoduchého pákového systému spojeného s řidítky.

elektrický vrtulník
Foto: Solution F

Kromě možnosti konstrukce funkčních elektrických vrtulníků, může francouzský projekt zásadně zvýšit bezpečnost klasických helikoptér. Let vrtulníkem je statisticky 40x nebezpečnější než let . Samotné selhání motoru a technické poruchy mají na svědomí 40 % všech nehod vrtulníků.

Pokud bude klasická helikoptéra dovybavena elektrickým pohonem, riziko nehody kvůli selhání motoru dramaticky klesne. Podle francouzského inženýra může klasický vrtulník teoreticky letět až 4 minuty na elektřinu z . Dost dlouho na to, aby přistál nebo zásadně snížil svou letovou hladinu.

gizmag
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Máte tam špatný datum, let nebyl v září ale už v srpnu - viz asi první zdroj o tomto letu v češtině - priroda.cz/aktuality.php?detail=1513

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky za upozornění, napravili jsme!

---

šéfredaktor Hybrid.cz


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-station
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?