Výzkum: české zákazníky láká CNG a hybridní auta

Češi se dobře orientují v alternativních pohonech, za nejsympatičtější považuje více než 80 % z nich hybridní vozy a .

Nejzářivější budoucnost Češi předpovídají elektromobilům, CNG i hybridním vozům (ve všech případech více než 80 % respondentů), nejméně pak LPG (19 %).
81 % lidí kladně hodnotí investice měst a krajů do alternativních pohonů. Nesouhlasí pouze 7 % respondentů.

foto: Gascontrol

Vyplývá to z výzkumu společnosti E.ON u agentury Ipsos, kterého se zúčastnilo 1 510 respondentů. Výsledky také dokládají, že si Češi na alternativní dopravě nejvíce cení snížení emisí a levnějšího provozu. Jako negativum pak vnímají nízký počet čerpacích stanic nebo pořizovací cenu vozů.

Výzkum, který E.ON uskutečnil koncem roku 2014 na vzorku 1 510 respondentů ve věku 18 až 65 let, analyzoval vztah obyvatel České republiky k alternativní dopravě. Odhalil, že nejpovědomějším alternativním pohonem je pro Čechy plyn LPG (propan-butan), nejméně povědomým stlačený zemní plyn (CNG).

„Výsledky ale v tomto případě mohou být mírně zavádějící. Lidé stále nedokážou příliš odlišit technologii LPG od výrazně modernějšího řešení v podobě stlačeného zemního plynu CNG nebo třeba hybridních vozů,“ upozorňuje Jiří Lachout, odborník na alternativní dopravu ze společnosti E.ON Energie.

Z průzkumu zároveň vyplynulo, že ačkoliv je pro Čechy LPG nejpovědomější, chovají k němu nejmenší sympatie – tento pohon je nesympatický téměř čtvrtině dotázaných. Lidé navíc očekávají, že v budoucnu poroste význam ostatních alternativních pohonů.

Mírný nebo výrazný rozvoj očekává 87 % dotázaných u elektromobilů, o něco méně pak u hybridních vozů nebo automobilů na CNG. Podle odborníků je to dáno také tím, že vozů na tento pohon již u nás jezdí jen o něco méně než 10 000, zatímco počet elektromobilů se stále pohybuje ve stovkách.

Co se týče vnímání přínosů a nedostatků alternativní dopravy, až 40 % respondentů si u ní pochvaluje snížení emisí, 32 % levnější provoz a 16 % pak snížení závislosti na konvenčních palivech. Mezi nedostatky uvedlo 59 % oslovených vysokou pořizovací cenu vozu na alternativní pohon, 51 % nedostatečný počet čerpacích stanic a 30 % takto hodnotilo omezený sortiment automobilů.

„Hustá síť čerpacích stanic je pro Čechy opravdu důležitá, což potvrdilo 80 % dotázaných. Pro 86 % Čechů je zároveň důležité mít možnost tankovat v blízkosti domova a 75 % lidí také souhlasilo s tím, že by si koupili vůz na alternativní pohon, pokud by neměli problém s tankováním. Počet čerpacích stanic v Česku se proto neustále zvyšuje. V roce 2015 by kupříkladu těch na CNG mělo být až 100, přičemž na začátku roku jich bylo méně než 80,“ objasňuje Jiří Lachout.

Průzkum však zároveň dokázal, že naprostá většina Čechů kladně hodnotí investice měst a krajů do rozvoje alternativní dopravy. Kraje a města dnes například hromadně nakupují autobusy na stlačený zemní plyn, k čemuž využívají i štědré dotace.

Tento trend oceňuje na 81 % dotázaných. Obdobné procento Čechů hodnotí kladně také fakt, že se na rozvoji využívání alternativních pohonů v dopravě podílejí jednotliví dodavatelé energií. Ti se často přímo podílejí na výstavbě nových čerpacích stanic či edukaci trhu.

Hlavní závěry výzkumu E.ON u agentury Ipsos na téma alternativní dopravy:
Pro 87 % Čechů je nejznámějším druhem alternativního pohonu .

Jako hlavní pozitiva alternativních pohonů Češi uvádějí snížení emisí (40 %), levnější provoz (32 %) a snížení závislosti na konvenčních palivech (16 %).
Hlavní negativa lidé spatřují v pořizovací ceně vozu (59 %), v nízkém počtu čerpacích stanic (51 %) a v omezené nabídce automobilů (30 %).

Nejméně sympatickým alternativním pohonem je pro Čechy LPG (25 %), nejsympatičtější jsou naopak hybridní vozy (83 %).

tisková zpráva

6 Comments on “Výzkum: české zákazníky láká CNG a hybridní auta”

  1. Nechápu proč všude
    Nechápu proč všude píšou o CNG jak je super, když dojezd je nižší oproti LPG. Bomby jsou těžké a cena za kilometr je stejná. Subjektivně bych řekl, že snad i horší.
    Samotná přestavba CNG stojí dvojnásobek LPG.

    Je to něčí loby? Proč ta agresivní propagace?

    Já mám těžkou nohu a jízdu si užívám a stojí mě to 1,1Kč/km a mám 125koní s LPG.

    Kdybych měl CNG tak platím za kilometr stejně, ale 500km na nádrž bych neujel a přestavba dvojnásobek. Do garáže stejně nesmím, protože v ČR CNG/LPG rozlišují tak u 5 garáží na republiku.

    1. CNG je výhodná alternativa
      CNG je výhodná alternativa k diselu u nových aut. CNG varianta je obvykle trochu dražší, než nejlevnější disel, ale návratnost je skvělá.
      Dojezd vozidel jako Passat, nebo Octavia na CNG je přibližě 400km. Válcové nádrže jsou tu asi tři a jejich předepsaná životnost je 20 let.
      CNG nekopíruje vývoj ceny ropy, tak jako LPG.
      Všechny dnešní originál zástavby CNG na plyn rovnou startují.
      Na benzín sám ani nepřepnete.
      Třeba v Rakousku je lepší dostupnost CNG stanic, než LPG.
      Že lidé LPG nevěří je fuk, kdyby na to jezdil každý, nebylo by tak levné.

      1. Budu vám odporovat a řekl
        Budu vám odporovat a řekl bych, že diesel si každý pořídil kvůli nízke ceně za kilometr a dojezdu. Což LPG aktuálně má lepší než CNG.

        Zájimala by mě hmotnost CNG nádrže, už jsem ty bomby párkrát viděl a ta hmotnost musí být vyšší oproti LPG. Zabraný prostor taky.

        Pro mě zatím vyhrává LPG, protože mám 2 roky staré auto a od výroby má LPG a přimazávání, takže benzín jen na první minutu při startu. Cena, dostupnost stanic a cena montáže je menší než LPG. Jinak pořád má ten CNG passat a Octavia o 150km menší dojezd. A to mu vlastně chybí benzinová nádrž (má jen malý kanystřík).

  2. U nových aut je to jedno,
    U nových aut je to jedno, co si lidé myslí. Dostanou jen to, o čem si budou automobilky myslet, že jim nejvíc hodí – a to jsou dvě překvapivě odlišné množiny:-) CNG je pro automobilky zajímavější, protože to stojí víc, než LPG a lidi se to bojí cpát do aut dodatečně. Jakmile by začaly chrlit své modely ve variantě s LPG, tak by ho zbytečně propagovali, lidi by se začali zbytečně intenzivně zajímat o ojeté vozy na úkor nových „úsporných“ benzinů a neměli by z toho žádný zisk. Každopádně LPG je tu a pro benziňáky bez přímého vstřikování je to šance na druhý život! Koupil jsem si auto, které bych si nikdy nové nekoupil (dát za auto celoroční plat mi připadá úchylné, klidně si mě ukamenujte), ale na ojeté dosáhnu. A 2.5i benziňák – kdo si to dneska koupí, když všichni baží po turbodieselech, které jezdí za 1,5Kč/km!… Nicméně já díky LPG jezdím za 1,2 Kč/km a oproti turbodieselu se nemusím bát o turbo, čerpadlo, trysky, EGR, SCR, nápravy, olejovou náplň, lambdy atd. atd. atd. A srovnání emisí v režimu benzin a v režimu LPG – paráda. Nešetřete na přimazávání (doporučuji vysokotlaké elektronické přes plynové trysky) ani na benzinu pro startování a rozehřev (jedině 100 oktanový MaxxMotion, V-Power Racing nebo Verva) a ušetřite statisíce. Kupte si třílitrový BMW, Mercedes a Audi s výbavou, o jaké se vám jen sní, a nedáte za provoz víc, než s novým autem a všemi těmi předraženými garančkami. Dokud nezačnou vyrábět metan z kravských prdů nebo fotosyntézou, je stejné zvěrstvo, jako těžba ropy a propanbutanu!

Napsat komentář