VYZKOUŠELI JSME: jedinečný Volkswagen XL1

Extrémní koncepty aut s velmi nízkou spotřebou se u koncernu Volkswagen objevují už od roku 2003. Volkswagen L1 se objevil na autosalonu ve Frankfurtu 2009. O dva roky později VW ohlásil Volkswagen XL1.

Volkswagen XL1 není na pohled ošklivé auto – naopak, neustále na sebe poutá pozornost.
foto: Hybrid.cz

Testy „litrového“ šetrného auta začal Volkswagen v roce 2012. Brzy se objevily první fotky a potvrzení o tom, že toto jedinečné auto míří do výroby.

Prohlédněte si Volkswagen XL1 ze všech stran na našem krátkém videu
foto: Hybrid.cz

Na autosalonu Ženeva 2013 se pak Volkswagen XL1 ukázal jako revoluční kus s cenou 111 000 euro a oficiální spotřebou 0,9 l/100 km. Objevily se i spekulace o čtyřmístné a sportovní verzi. Ke koupi je v Německu, Británii a dalších evropských zemích od poloviny roku 2014.

Vzácná rarita

Volkswagen potvrdil, že vyrobí pouze 250 kusů tohoto vozu. O to vzácnější je jakákoliv příležitost se v něm projet. Tu jsme jako jedni z mála získali díky českému zastoupení automobilky Volkswagen, které si jeden kus do Česka pořídilo.

Volkswagen XL1

Dveře se otevírají vzhůru. Jsou poměrně těžké a je lehké je otevřít, ale už o něco těžší zavřít – je třeba použít sílu.
foto: Hybrid.cz

Volkswagen XL1 je rozhodně vozem, který přitahuje na ulici zdaleka nejvíc pozornosti ze všech aut a jezdítek co jsme dosud vyzkoušeli. Lidé na něj zvědavě koukají z tramvaje, autobusu i na ulici. Kdekoliv zastavíte, kolemjdoucí si jej neváhají jít vyfotit.

„Vítej, ty, jenž přicházíš z budoucnosti,“ zdravil nás dokonce s úsměvem kdosi na parkovišti v Praze na Palmovce. XL1 skutečně na pohled vytváří zdání, že jde o auto, které přijelo z nějakého sci-fi filmu.

Lehké, aerodynamické auto

Oblé tvary a výška 1282 mm dávají vozu koefecient odporu 0,189. K tomu přidejme hmotnost 795 kg díky masivnímu využití a plastů a máme tu adepta na superšetrné auto, které by chtěl každý.

Volkswagen XL1

Jakmile se usadíte, zjistíte, že ostatním autům koukáte do chladiče.
foto: Hybrid.cz

Nebo ne? Zdání totiž klame. Zhruba pět hodin, které jsme mohli s VW XL1 strávit nás přesvědčilo především o tom, že jde o velmi rozporuplný vůz. Na jedné straně stojí jedinečný tvar a celkově futuristické pojetí zevnějšku auta.

V absolutním protikladu k tomu je však interiér vozu, řízení a dojmy z jízdy. Tam totiž jako kdybychom se vrátili minimálně o 30 let nazpět. Auto je dvoumístné a proti původnímu konceptu nesedí řidič a pasažér v tandemu za sebou, ale vedle sebe.

Návrat do budoucnosti

Vůz nemá posilovač řízení. A přestože jsou kola poměrně malá a velmi úzká, při delší jízdě už je to, zejména při častém manévrování v nižších rychlostech po městě, znát.

Volkswagen XL1

Palubní počítač vám prozradí všechno co byste si mohli o jízdě přát vědět.
foto: Hybrid.cz

Taktéž chybějí servomotorky pro elektrické stahování okének. Místo nich jsou na obou dveřích dvě skládací kličky, které lze za jízdy jen obtížně nahmátnout, rozložit a otočit. Okénka navíc není ani proč stahovat – vzhledem k oblému tvaru lze stáhnout jen malou nižší část.

Okno vzadu zcela chybí a spolu s ním i zpětné zrcátko. Chybějí také postranní zrcátka a místo nich jsou na boku auta umístěny kamery, které přenášejí obraz na malé displeje ve dveřích auta.

Digitální snímače a zobrazovače ale nenabízí takovou kvalitu jako běžná zrcátka, a tak je obraz na displejích mírně rozmazaný a celkově neposkytuje o situaci za autem tak dobrý přehled jako klasické zrcátko.

Jak to jezdí?

OK, je to spartánské vozítko s velmi ostrým kontrastem mezi hi-tech a low-tech/old-tech. S tím bychom se ještě dokázali srovnat, supersportovní vozy ostatně takové bývají. Jen kdyby nám Volkswagen XL1 dokázal předvést zajímavé jízdní vlastnosti nebo extrémně nízkou spotřebu.

Volkswagen XL1

Malý volant se drží dobře
foto: Hybrid.cz

Jenže když po usazení do tvrdého sedadla z jednolité hořčíkové skořepiny šlápnete na plyn, čeká na vás další překvapení. Volkswagen XL1 nenabízí takové zrychlení ani plynulost, na jaké jsme dnes u elektromobilů a plug-in hybridů zvyklí.

Papírově je to 12,7 vteřin z 0 na 100 km/h. Reálně jde cítit, že je to možná o něco málo méně. Ale na BMW i3, Volkswagen e-Golf nebo Nissan Leaf to prostě nemá. Dokonce ani na jiný plug-in hybrid, třeba Audi A3 e-tron, se kterým jsme jezdili ještě před pár dny.

Se sekačkou v zádech

Volkswagen XL1 je plug-in hybrid. Pohání ho elektromotor o výkonu 27 koní, 0,8l TDI dvouválec doplněný o dvojspojkovou automatickou DSG převodovku a 5,5kWh baterie. Baterie je vpředu, vše ostatní vzadu.

Volkswagen XL1

Podvozek je tvrdý a při jízdě ucítíte každý menší výmol. Zároveň je třeba si dávat velký pozor na hlubší díry, protože auto je dost nízko posazené.
foto: Hybrid.cz

A v tom je ten problém. Jakmile vypnete EV mód a auto si usmyslí, že potřebuje nastartovat dvouválec, je to jako kdybyste měli za hlavou TDI sekačku na trávu. Která si navíc startuje kdy chce a na jak dlouho chce.

Zejména po nastartování je hluk uvnitř i vně auta citelný. Po zahřátí a rozjezdu na vyšší otáčky se TDIčko ztiší, ale pořád to není nic, co byste si přáli od zánovního plug-in hybridu s cenou téměř 3 miliony korun.

Spotřeba ujde

Prvních 100 km vás auto snadno sveze se spotřebou nižší než 1 l/100 km. Dalších 100 km už ale bude fungovat jako klasický hybrid a spotřeba se snadno vyhoupne k průměrným 2,6 l/100 km. Těžko pak s 10l nádrží bez pravidelného nabíjení ujet víc než mezi 300 a 400 km.

Volkswagen XL1

Zadní kola jsou kvůli lepší aerodynamice zakryta
foto: Hybrid.cz

Ani tvrdý podvozek jen pár centimetrů nad zemí vám dlouhé cestování neulehčí. A kdybyste náhodou opravdu chtěli pravidelně nabíjet, připravte se, že bude nutné z miniaturního 120l kufru vždy vyjmout objemnou nabíječku (zhruba rozměrů starých desktopů) a tu připojit do zásuvky.

Volkswagen XL1

„Kufr“. S nabíječkou pod kapotou žádné místo nezbývá.
foto: Hybrid.cz

Ačkoliv je auto dlouhé 3888 mm, překvapil nás také velký poloměr otáčení, což spolu s absencí zpětného zrcátka dál ztěžuje manévrovatelnost. Ani šířka není nijak zázračná, 1655 mm je jen o 115 mm méně než má Nissan Leaf.

Volkswagen XL1

Úzká kola snižují tření a tím i spotřebu.
foto: Hybrid.cz

Proč?

Volkswagen XL1 bude nejspíš jednoho dne náramně ceněný sběratelský kousek. Ostatně jako cokoliv, čeho se na světě vyrobí jen 250 kusů. Ale že byste něčím takovým chtěli jezdit každý den do práce, neřku-li na výlety, tak to rozhodně ne.

Volkswagen XL1

Sedačka spolujezdce je mírně odsazena.
foto: Hybrid.cz

V nedávné minulosti se objevily informace, že Volkswagen plánuje hybridní verzi Up! s pohonem z XL1 nebo že pohon z XL1 využije osmá generace Golfů. Možné je nakonec všechno. Ale proč nešel Volkswagen cestou lehkého, aerodynamického čistě elektrického „state of the art“ vozidla (viz. GM EV1 z roku 1996!), to nám nejspíš navždy zůstane záhadou.

vlastní

30 Comments on “VYZKOUŠELI JSME: jedinečný Volkswagen XL1”

  1. Probůh redakce čím se to
    Probůh redakce čím se to natáčelo děs běs a hrůza co mi škubala oči…
    Pokud je na tom redakce tak špatně pokusím se jí věnovat cca 3 roky starý iphone 4S který má FullHD video, nepustí ten děsivý vítr a hlavně neohýbá „prosotr“ jak Neo v matrixu…

  2. Nápad je to skvělý!
    Nápad je to skvělý! Design, skvělá aerodynamika, nízké valivé odpory, nízká hmotnost. Teď to zkombinujte s elektromotorem a máte zde ideální úsporné, ekologické a svižné vozidlo. Pokud by i výrobci elektromobilů šli tímto směrem, bude to další cesta jak významně prodloužit dojezd, zvýšit maximální rychlost, bez nutnosti navyšovat hustotu či kapacitu baterií. Minimalizace odporů je budoucnost.
    Viděl jsem ale mnoho konceptů, které šli cestou snižování odporů mnohem chytřeji, praktičtěji a levněji než zmiňovaný XL1. Podívejte se do minulosti, jak pokrokový byl před téměř 25 lety GM Ultralite (vč. článku zde na Hybridu)! A to vše jako rodinný, reálně použitelný sedan.

    http://www.hybrid.cz/gm-ultralite-zazracne-auto-budoucnosti-z-roku-1992

  3. No toto auto vzniklo jen
    No toto auto vzniklo jen kvuli tehdejsimu sefovi VW ktery kdyz nastoupil rekl ze az bude odhazet budou vyrabet auto se spotrebou 1L. Takze se vyrobil prototip ta 1M Euro a ted se rozjela maloseriova vy roba.Vyhozeny prachy na blbost.I prevodovka ma duta ozubena kolecka kvuli uspore hmotnosti atd…

  4. Kdo dával pozor ve škole a
    Kdo dával pozor ve škole a ví, co je to Carnotův cyklus, tak i ví že v běžných podmínkách není možné, aby auto na spalovací motor ujelo 100 km při sprotřebě cca 12kWh (litr benzínu). Spotřeba prostě musí být asi 3x větší než u elektromobilu, protože spalovací motor má mizernou účinnost.

      1. VW ví že by to koupil jen
        VW ví že by to koupil jen blázen. Vyprodukoval a do časáků to ukazuje jen proto, aby TESLYelektroneznalá prostá společnost na to koukla, řekla si TAK TOHLE TEDA NE, emobily jsou ještě nevyzrálé a nadále kupovali jejich spalováky. Protože VW jim jistě neřekne, že už za 750.000 Kč se dá koupit cekem príma NISSAN LEAF 😉
        kcc-hho.webnode.cz/akce/koupit-elektromobil/

    1. ale oni ve VW moc dobře ví
      ale oni ve VW moc dobře ví co dělají. Tohle vozítko přece nemá sloužit masám jako dopravní prostředek, ale má světu (zákazníkům) ukázat, že ve VW se m.j. přemýšlí nad novými technologiemi atd. Tohle vozítko je to samé jako reklamní propiska – říká: my na Vás sice vyděláváme prodejem zastaralých spalovacích motorů a budeme je prodávat dokud to jen trochu bude možné, ale pokrytecky si připravujeme píseček, aby nám konkurence úplně neutekla a abychom si udrželi stávající již třeba váhající a nad novými technologiemi přemýšlejícími zákazníky…. Jinak ono se pár lidí, kteří to koupí najde.

  5. Nerád tvrdo kritizujem..ale
    Nerád tvrdo kritizujem..ale toto auto je snad pokus o vtip..o zlý vtip.
    Žiaden ropák nebude jazdit za 1 liter paliva..preto lebo v litri paliva je „uskladnene“ konecne mnozstvo energie.
    Benzin ma necelych 9 kWh v 1 litri,tych 12kWh co tu uviedol dakto nadomnou je na 1KG! Ale benzin kupujeme na litre.
    Takže benzinove auto co ajzdi za liter je nezmysel ja by som dokonca povedal ze aj pod 2 litre to nepojde. Dakde okolo 2,5 litra pri velmi futuristickom tvare a pri vahe 700kg.

    1. To je možné, že je to na
      To je možné, že je to na kg, už to opakuji tolikrát, že jsem si nezkontroloval, jestli je to na kg nebo na litr. Každopádně, je to celkem jedno. To auto neujede 100 km ani na 1 kilogram benzínu a tím méně na litr pokud nemá dobitou baterii. Považoval bych to přímo za klamavou reklamu, ale na druhé straně dělá vlastně VW dobrou službu elektromobilitě, protože je srovnat takový výplod s podobným čistě elektrickým vozítkem a hmotnosti kolem 700 kg je dnes už možné. Takové prototypy dělají už i studenti na VŠ. 🙂

    2. Tak určitě, ale za takto
      Tak určitě, ale za takto uváděné pseoudohodnoty spotřeby především zodpovědná asociace, která schválila jízdní cykly pro hybridy tak, že se měří spotřeba pouze prvních 100km se zcela nabitou baterií. Ono je vůbec z podivem, že když už je to takto hloupě nastaveno, že zde není povinnost udávat i spotřebu elektřiny. Tedy že spotřeba na 100km je 0,8l + 5,5kWh.

  6. o nicom o nicom o
    o nicom o nicom o nicom

    Jasny dokaz, ze spalovaky su na konci svojej zivotnosti. Toto sa neda s Teslou S porovnavat ani co do komfortu, dojazdu, dynamike, cene vlastne aby som to zrhnul asi v nicom. Mozno jedine fakt ako zberatelsky kusok. Kazdopadne je to jasny dokaz, ze znizovanie spotreby spalovakov skoncilo. Tadialto uz cesta nevedie.

  7. Čili jako koncept dobré,
    Čili jako koncept dobré, jako sběratelský kousek taky, ale jinak nepoužitelné.
    Navíc vědomí, že tohle všechno platím v ceně aut z VW (protože nikdo jiný, než zákazníci v ceně běžných VW aut takový vývoj a výstřelky automobilky neplatí), by mi jako zákazníkovi VW řádně hnulo žlučí.
    Zopakoval bych zde čtvrteční zkušenost, kdy jsme se ženou v ostravském VW Auto Heller vyzkoušeli VW e-UP! a VW e-Golf. Což jsou praktičtější výsledky práce německých inženýrů z Wolsfburgu.
    Pocity velmi smíšené, e-UP! nám připadal pomalejší a těžkopádnější než Peugeot Ion, taky místo uvnitř, hlavně na zadních sedadlech a přístup k nim, stísněnější. Opruz byla i nutnost volby rekuperace po každém nastartování a vyřazení na N nebo P, chyběly i takové maličkosti jako automatické svícení. Okna na zadních sedadlech jen výklopná. Pozitivní byl větší hluboký zadní kufr na zavazadla, což je dáno tím, že motor a vše k němu je v předním kufru. Ale za děsivých 609 tisíc je to prostě o ničem.
    VW e-Golf byl už jiná káva, v podstatě jde o obyčejného Golfa se všemi vychytávkami, jen osazeného elektromotorem a bateriemi. Je to subjektivní pocit dvou lidí, kteří jezdí elektromobily různých značek už rok a čtvrt, ale v porovnání s Nissanem Leaf bychom zvolili Nissan. Golf je přetechnizovaný a ovládáním je to takový hybrid mezi benzínem a elektrikou. Spousty čudlíků a režimů, hejblátek atd. Žádná jednoduchost a elegance. A opět závratná cena, doplněná obvyklým koncernovým „a ještě si k tomu dokupte další věci, aby se s tím vůbec dalo odjet“. Čili doplňková výbava, kterou mívá konkurence v základu. Za 915 tisíc je to prostě o ničem, navíc naše verze měla pár věcí navíc (třeba navigaci) a už stála přes milion.
    Celkové naše hodnocení – Peugeot Ion lepší v poměru užitek cena i v jednoduchosti ovládání a prostoru než VW e-UP!. Nissan Leaf je na tom podobně versus VW e-Golf, ostatně i jeho nejvybavenější verze nepřeskočí 800 tisíc.
    Auto Heller prozatím prodal jen 3 elektrické VW e-Up!. Oba námi zkoušené elektrovozy měl jen na pár dní předváděcích jízd zapůjčeny z Prahy. Sám žádné k dispozici nemá. Když jsme si prohlédli prospekty z roku 2014, které jsme obdrželi, moc se nedivíme. I tato auta jsou nabízena ve stylu emoce vítězí a na hezkých, barevných, tvrdých křídových listech se skví takové přednosti jako modře podsvícené logo nebo ozdobná lišta s nápisem e-UP. Prostě hovadiny nahraditelné samolepkou.

    1. Podle mne tomu e-UP! tak
      Podle mne tomu e-UP! tak trochu křivdíte. Většina uvedených „negativ“ platí i pro benzinovou verzi, ze které vychází. Stejně tak výkon elektromotoru a zrychlení odpovídá spalovací verzi (tj. není k dispozici žádný TSI) a konkurence v tomto segmentu také nic znatelně výkonnějšího nenabízí. Tudíž srovnávat jej s Ionem je trochu nefér, ten myslím oficiálně patří o segment výše (Polo) a v tomto kontextu je možno Ionu spílat zcela analogicky.

      Nesmyslnost cenové politiky VW je pak věc druhá.

        1. To je mimochodem další
          To je mimochodem další svinstvo od automobilek, že auta sice rostou do šířky i délky, ale užitek uvnitř z toho nemáme. Ostatně krásné porovnání je třeba Ford Fiesta před 20 lety a dnes. Nějak nám poskočila o třídu výše.
          Ovšem kdo si dá trochu přemýšlení, ten porovnává nejen vnější rozměry (aby se mu ta nafouklá dnešní bublina vůbec vešla do garáže z roku 1970), ale kouká se hlavně dovnitř. Tedy jak se tam vleze, kolik se nás tam vleze, jestli si někdo sedne dozadu, když posunu přední sedadlo na doraz, co dám do kufru atp..
          Hodně se tchán divil, když si přes moje varování pořídil Fabii kombi. Najednou se mu dozadu nic oproti jeho staré Felicii kombi nevešlo. A když pak zjistil, že mám srovnatelný Seat Cordoba kombi, za menší peníze a s větším vnitřním prostorem, pochopil svůj omyl. Taky mu v autosalonu říkali, jak je ta Fábka větší, že na ni Felda nemá.
          Já Iona měřil velmi dobře hlavně uvnitř. Tam budu jezdit já i rodina. Rozměrově – uvnitř hlavně, protože vnější rozměry vozu mne nezajímají, to je jen plech co vozím sebou – je Peugeot Ion srovnatelný s Peugeotem 208, ne P108, protože má rozvor 2,5 metru. Na šířku uvnitř méně, proto je jen 4 místný. 147 versus 173 cm, tedy o 26 cm. Ovšem upřímně řečeno, sedět v 5 v P208 se moc nedá. Cestuje se v Ionu pohodlně, uvnitř je to díky rozvoru 250 cm překvapivě velké. Včetně zadních sedadel. Vůz je vysoký, takže ani v tom není potíž. Kufr je přiměřený týdennímu nákupu. Pokud nejedeme 4, sedadla se dají sklopit (dělená 50/50) do roviny s podlahou kufru. Při demontované přední pneumatice se pak do auta vejde i běžné horské kolo. Parkuje se s tím komfortně, otočí se to doslova na pětníku.

    2. Díky za shrnutí od
      Díky za shrnutí od zkušeného e-mobilisty. Podle nedávno zveřejněného testu e-Up! má být to vozítko v nízkých rychlostech pěkně hbité, jak se od vozidel poháněných e-motorem očekává. Jezdil jsem C-Zerem, vím, že třeba ze 40 km/h umí stále pěkně zrychlit (byť na krásu i3 to nemá), ale že by ten e-Up! měl být ještě slabší? To se mi nezdá…

      Jinak získávám z přečteného pocit, že politika VW je taková jinak navlečená politika Toyoty – na rozdíl od ní VW ta čistá EV sice dělá, ale jakoby se stále poohlíží jinam a jeho vozy jsou spíše legislativní nutností. Těším se, až se e-Up nebo e-Golfem svezu a udělám si vlastní názor.

Napsat komentář