Car-sharing neboli sdílení auta využívají de facto všechny rodiny. Auto si prostě půjčí zrovna ten, kdo potřebuje někam jet. Prosté. Ale půjčovat si auto se známými, nebo dokonce s cizími lidmi? U nás minimálně zvláštní, v zahraničí ale naprosto běžný jev.
foto: Hybrid.cz
Car-sharing uvítají zejména ti, jimž se nevyplatí provozovat vlastní automobil. Pokud více lidí vlastní společně jeden automobil, je využívání auta efektivnější, ale na druhou stranu je třeba počítat s tím, že někdy můžete chtít vozidlo a nebudete mít žádné k dispozici.
Jedná se spíš o doplněk MHD než o plnohodnotný dopravní prostředek. Na sdílení jednoho vozu se může domluvit pár lidí, ideálně bydlících nedaleko od sebe. Druhou možností je udělat z car sharingu byznys.
Soukromá firma může půjčovat automobily, které jsou rozmístěny na několika místech ve městě. A kdo zaplatí registrační poplatek, může si vůz kdykoliv za celkem směšnou částku půjčit. Jedná se o podobný systém, na jakém funguje půjčování kol v pražském Karlíně.
Funguje to i v ČR
V ČR sice fungují půjčovny aut, ale ty automobily pronajímají, sdílení aut v pravém slova smyslu to není.
Klasický car-sharing v ČR moc rozšířený není. Výjimkou je Brno, kde od roku 2003 funguje projekt Autonapůl. V arzenálu je osm automobilů a přívěsný vozík. Na jedno auto připadá 4 až 6 osob – Autonapůl má nyní 40 členů a 3 neziskové organizace z Brna a blízkého okolí.
V Autonapůl se platí vstupní poplatek 5 000 Kč při registraci. Členové jednou za čtvrtletí zaplatí zálohy za palivo, drobné opravy, dálniční známku, vysávání vozidel apod. Při vyúčtování se vynásobí ujeté kilometry příslušným poplatkem a odečtou se zaplacené zálohy, rozdíl se buď vrátí, nebo doplatí.
V ČR se pro car sharing rozhodlo několik firem, zakládajících si na ekologii. Například v ČSOB se již rok zaměstnanci snaží plánovat na intranetu služební cesty tak, aby jeli v autě minimálně ve dvojici.
„Z našeho pohledu je car sharing úspěšný a určitě v něm budeme pokračovat i nadále,“ říká tisková mluvčí ČSOB Pavla Hávová a dodává, že v současné době je evidováno několik desítek nabídek i poptávek car sharingu.
Úplně snadné to ale se zavedením velkého projektu na sdílení aut v ČR není. Například nadnárodní společnost Sixt spustila projekt car sharingu v Německu s názvem DRIVE NOW.
„Sixt ČR také tento způsob zvažoval, zejména po zkušenostech z Německa. Nicméně bohužel narážíme na dva problémy, řekl bych typické pro Česko,“ řekl pro Hybrid obchodní ředitel Sixtu ČR Petr Kosmák a vysvětlil, že dle výkladu právníků musí být nájemní smlouva na pronájem vozu písemná.
A to elektronický systém čteček karet neumožňuje. Druhý problém je, že nelze doložit, kdo způsobí případnou škodu na vozidle. Zatímco v Německu se zákazníci přiznají, v ČR by bylo nutné mít každé auto pod kamerou.
Sixt tedy zvolil mírně odlišnou cestu, jak vyjít vstříc zájemcům o krátké a levné zapůjčení auta. Elektromobil Smart s dojezdem 100 km a náklady na spotřebu 0,70 Kč/km si lze půjčit na 24 hodin za 408 Kč bez DPH. Oproti jiným vozům levné, oproti car sharingu však enormně drahé.
Situace v zahraničí
V Evropě funguje projekt momo Car-Sharing (momo znamená „more mobility“, tedy větší mobilita), který je součástí evropského programu zvyšování energetické účinnosti STEER. A car-sharing je jednoznačně efektivní druh dopravy.
foto: Hybrid.cz
Již před 10 lety byl v Německu zahájen DB Carsharing, který vznikl pod hlavičkou Deutsche Bahn, německé železnice. Nyní, když se sdílení automobilů věnuje stále více subjektů, má DB náskok: provozuje prý 800 stanic a k dispozici má 2 500 vozů.
Zákazníků je 170 000 a jde zde o ideální kombinaci veřejné hromadné dopravy a sdílení automobilů. Dalších 150 000 zákazníků si půjčuje jízdní kola.
Pravidelný zákazník Deutsche Bahn zaplatí registrační poplatek 50 Euro (pro majitele BahnCard zdarma) a pak platí jen pronájem, který stojí pár Euro za hodinu. Tato částka se liší podle typu půjčovaného auta.
Sazba za 1 km jízdy je však 17 centů u malých vozů a 19 u těch větších, ať už jde o elektromobil či o konvenční pohon. To je tedy celkem výhodné. Jedná se ale o celostátní ceny, města Berlín, Kolín a Stuttgart mají cenové tarify odlišné, zde lze auto v noci půjčit i zadarmo.
Síť těchto „půjčoven“ nese od letošního léta název Flinkster a vyhlásila i zajímavou soutěž. Kdo správně tipne počet registrovaných klientů, může vyhrát Peugeot iOn. A pozor – soutěž stále běží.
Děkujeme za zmínku o
Děkujeme za zmínku o naší organizaci Autonapůl. V případě, že byste dychtili po aktualitách od nás, zkuste náš FB: http://fb.me/autonapul . Na případné dotazy rádi odpovíme. Přejeme šťastnou cestu!