Využití veřejné dopravy v USA rekordně stoupá

Jan Horčík - 13 Březen 2013

Amerika se mění. K lepšímu, zdá se. Mílovými kroky postupuje cestou k nezávislosti na dovozu fosilních paliv. Výrazně tlačí na využití a LNG, mimo jiné i na železnici. A Američané také čím dál tím častěji využívají veřejnou dopravu.Tramvajová zastávka Redondo v Los Angeles

Lehkodrážní stanice Redondo v Los Angeles
foto: Sean Lamb, licence Creative Commons 2.5 Generic

Veřejná doprava vám v USA ušetří až 9250 dolarů ročně. To není málo v době, kdy nezaměstnanost kolem osmi procent dusí americké hospodářství. Není se pak co divit, že veřejná doprava je v USA stále oblíbenější.

To, co k ní přitahuje stále více je lidí je ale i vysoká úroveň služeb. A navíc i fakt, že stále více měst, která dříve spoléhala pouze na osobní automobilovou dopravu, buduje systém městské veřejné dopravy. Aktuálně je to například Los Angeles, které v centru staví první tramvajovou trať.

Rekordní zájem veřejnosti

Podle statistik Americké asociace veřejné dopravy (APTA) v roce 2012 podnikli Američané celkem 10,5 mld. cest veřejnou dopravou. To je o 154 milionů cest více než v roce 2011. Zároveň jde o druhý nejvyšší výsledek od roku 1957!

Počet 10 mld. cest ročně byl překonán již po sedmé za sebou. A to i přes řádění hurikánu Sandy, který zdevastoval řadu systémů MHD na východním pobřeží . “Každý mód dopravy vykázal zvýšenou přepravu,” komentoval výsledky prezident APTA Michael Melaniphy.

Zároveň vysvětlil čím je zvýšený zájem o veřejnou hromadnou dopravu způsoben: jsou to jednak vysoké a volatilní ceny benzínu, a za druhé stále větší počet lidí vracejících se do zaměstnání. Jasná známka toho, že Amerika se pomalu vynořuje z recese.

Změna chování

Souběžně ale Melaniphy vidí proměnu v chování Američanů. “Lidé chtějí mít při cestování na výběr; chtějí mít možnost si vybrat nejlepší způsob dopravy. Jsou to skvělé časy pro veřejnou dopravu, protože tím dál tím víc Američanů ji chce a podporuje.”

Los Angeles není v obnovené podpoře veřejné dopravy zdaleka osamoceno. Prakticky každé větší město v USA dnes zavádí nebo minimálně plánuje zavedení tramvají nebo jiných podobných typů drážní dopravy. Právě tyto zažívají zdaleka největší boom – zájem o ně roste často i o desítky procent ročně.

Čím dál častěji ale cestující využívají také příměstské vlaky a autobusy. Veřejná doprava v USA výrazně šetří jak čas cestujících (v roce 2011 to bylo 865 mil. hodin, které by jinak strávili v zácpách), tak jejich peníze (2011: 450 mil. galonů paliva = 1 730 mld. litrů).

Nejvíce díky veřejné dopravě mohou ušetřit obyvatelé města New York – až $1225 měsíčně. Ti kdo bydlí ve městech San Francisko nebo Boston ušetří přes $1000 měsíčně.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

450 miliónů galonů je 1730 miliónu litrů a ne 1730 miliard :(

Obrázek uživatele den

Toto sa celkom hodi k tejto teme - pod New Yorkom stavaju dalsie trate metra uz od roku 2007:
http://www.sme.sk/c/6723978/nie-je-to-sci-fi-ale-zabery-z-vystavby-hlboko-pod-new-yorkom.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale vystavba a rozšiřovani MHD je přirozenym a asi nikdy nekončicim jevem.Všude na Světě budou bohati a chudi a samozřejmě středni vrstva.Metro je před Alvegem progresivni veřejnou dopravou s mnoha klady ale i zapory.V přeplněnych velkoměstech metro a vysuta draha je snad jedinym možnym dopravnim řešenim.Takže přejme si,aby MHD se v podobnych městech stale vice stěhovala do prostoru kde nebude omezovana osobni a nakladni dopravou a kde bude kralem v rychlosti přepravy.

Obrázek uživatele den

Ja suhlasim, len keby s tym suhlasili aj blbci ktorych si nasich koncinach kazde 4 roky volime aby sa nam starali o stat. O Bratislave a metre sa hovori uz desatrocia a za tu dobu nikto nepohol ani prstom.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale nesvadějme vše na politicke blbce všech stran.V prvni řadě musi přijit od někoho podnět,a pokud to bude Kelner,Jančura nebo Novotny nebo Čuba je jen dobře.Nebo si myslite,že za slušovickym zavodištěm a minidalnici byli jenom politici.

Obrázek uživatele den

Neviem, ako to chodi v Ceskej republike, ale na Slovensku sa velke investicie zacnu diat iba v pripade, ze prejavi zaujem niektory podnikatelsky subjekt (J&T, Penta, pripadne Juraj Siroky). Toto plati bez ohladu na farbu vladnucich politikov.

Metro pod Bratislavou je aj pre tieto skusene "subjekty" sakramenska vyzva a podla mna je problem v tom, ze uz normalna cena takej stavby je brutalna. Ak si na to budu chciet dat svoju standardnu 300+ % proviziu, tak IMHO nezozenu politika, ktory by mal gule im to podpisat (a to ich napriklad taky Fico ma jak dva kohinoor diamanty).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale to je všude na Světě.Nejdřive musi přijit napad a potom se teprve shani finance.Vzpominam si,že v době meho mladi a fungovani Československa se na vysoke urovni uvažovalo o vybudovani Alwegu ve Vysokych Tatrach při přiležitosti ZOH.v te době byl rozhodnym statem SSSR a tak tento projekt skončil v rubrice "Zašlapane projekty minuleho režimu".Dnes se podobně ale chova EU.A aby stat neskončil v podobnych problemech jako Řecko,měl by si každy uvědomit,že stat neni dojna stračena a zaleži na hospodaři jak se mu bude dařit.A je lhostejno zda se jedna o absolventa jedne university nebo čtyř,zda je vyučanym dřevomodelařem nebo obkladačem nebo prtakem.


10% sleva na produkty EVmotionVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrol