Výtahy budoucnosti umí jezdit i horizontálně

Technologie magnetické levitace dnes teprve začíná pohánět rychlovlaky. V budoucnu by ale mohla najít daleko širší využití, mimo jiné v architektuře. Německá firma ThyssenKrupp přišla s nápadem na maglev výtahy.

Budoucnost výtahů v představě německé společnosti ThyssenKrupp
foto: ThyssenKrupp

Vývoj prvního výtahu v roce 1854 umožnil zcela zásadní proměnu světa, ve kterém dnes žijeme. Výškové budovy a se díky výtahům mohly stát skutečností. Princip výtahu se ale nezměnil už 160 let.

A právě teď nastal čas na změnu. ThyssenKrupp je průmyslová společnost zabývající se primárně vývojem automobilových komponent. I ona ale sleduje globální trendy a dobře ví, že v budoucnosti bude čím dál tím víc lidí žít v obřích městech plných výškových budov.

Problém je, že dnešní téměř kilometrové budovy dosahují na fyzikální hranice materiálů, tedy zejména ocelových lan klasických výtahů. MULTI, jak se nový maglev výtah společnosti ThyssenKrupp, tyto problém řeší a nabízí překročení klimitů ve výšce i tvaru budov.

MULTI je podle firmy první výtah svého druhu, který operuje zcela bez kabelů (jenže podobný princip si už patentovala také americká firma MagneMotion). Navíc může jezdit jak vertikálně, tak horizontálně, a v šachtě může jezdit několik na sobě nezávislých kabin. Ty díky využití lineárních motorů cestují rychlostí až 18 km/h.

Každá kabina je vybavena dvěma motory – jeden pro pohyb vertikální, druhý pro pohyb horizontální. Spotřeba energie proti klasickým výtahům by měla klesnout o 50 % a potřebný prostor o v budovách o 25 %. První praktické testy mají odstartovat v roce 2016 v 244 metrů vysoké a veřejně přístupné testovací budově v Rottweilu v Německu.

ThyssenKrupp

9 Comments on “Výtahy budoucnosti umí jezdit i horizontálně”

    1. No já myslím, že
      No já myslím, že 17km/hod, tj. 4,7m/s není zase tak málo. Pro začátek by to mohlo v klidu stačit i z toho pohledu, že u klasických výtahů s lany se musí ve výškových budovách často přestupovat. Například Kovo, které má status jedné z nejvyšších budov v Praze, má přestup v polovině výšky budovy.

      1. No tak v těch budovách,
        No tak v těch budovách, které jsem uvedl se nepřestupuje. Navíc výtahová lana jsou již překonána. Viz stránky největšího výrobce výtahů na světě OTIS.

        Jinak vámi uváděnou rychlostí jezdí i výtahy na smíchovském vysílači. Takže proti dříve uvedeným je to šnek.

  1. Jen doufám, že v
    Jen doufám, že v případě výpadku energie, to má dobré mechanické brzdy a možnost přiblížení k nejbližšímu výstupu nějakým náhradním ručním pohonem. 🙂
    Doplním, že si to představuji tak, že při ztrátě levitace dojde ke kontaktu s vodící lištou, která by pak sloužila podobně, jako u běžného výtahu.

    1. I klasické výtahy tažené
      I klasické výtahy tažené na laně mají v případě přetržení lana brzdy, které se aktivují při volném pádu kabiny, takže proč by něco podobného nemohl mít levitující výtah. Navíc by teoreticky mohl v podlaze mít nějakou nouzovou baterii, která by se zapnula v případě výpadku proudu. Akorát by si to asi vyžadovalo mít systém podporujíc aktivní i pasivní levitaci.

Napsat komentář