Výroba elektromobilů v Česku zpomalila, loni klesla o 13,3 %

V loňském roce bylo v Česku vyrobeno 113 232 osobních bateriových elektromobilů, meziročně  o 13,3 % méně, podíl na celkové produkci dosáhl 7,8 %.

Výroba plug-in hybridů loni klesla o 23,8 %, na  38 336 vozidel, což představuje 2,6 % celkové produkce. Během uplynulých pěti let bylo v Česku vyrobeno 642 881 osobních elektrických vozidel s externím dobíjením, z toho 432 242 bateriových elektrických  a 210 639 plug-in hybridních, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze  zdrojových dat Sdružení automobilového průmyslu. 

Snížení výroby elektromobilů s externím dobíjením v České republice úzce souvisí s celkovým poklesem  registrací těchto vozidel v Evropě, když v zemích Evropské unie loni meziročně poklesly registrace nových  osobních bateriových elektromobilů o 5,9 %, těch plug-in hybridních pak o 6,8 % (pozn. viz zpráva).  V tuzemských závodech se v loňském roce vyráběly tři modely bateriových elektromobilů, Škoda Enyaq, Enyaq  Coupé a Hyundai Kona Electric. V letošním roce se tato paleta rozšířila, když včera Škoda zahájila výrobu svého  nejdostupnějšího elektromobilu Elroq. Česká výroba elektrických bateriových vozidel by se tak letos mohla zvýšit, navzdory tomu, že automotive sektor prochází turbulentním obdobím,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra  dopravního výzkumu. 

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v Česku v loňském roce celkem 896 933 osobních  vozidel, meziročně o 3,7 % více. Přibližně každé deváté vyrobené vozidlo bylo s externím dobíjením, když  jejich podíl představoval 10,8 %. Bateriových elektrických se vyrobilo 79 932, meziročně o 7,8 % méně,  jejich podíl na celkové produkci představoval 8,9 %.

Plug-in hybridů pak 16 602, meziročně o 24, 9 % méně  (podíl 1,9 %). Škoda v tuzemsku vyrábí model Enyaq a Enyaq Coupé, které v nedávné době prošly modernizací  a jsou dostupné od 1 015 00 Kč, resp. 1 075 000 Kč.

Ve středu 22. ledna 2025 pak byla oficiálně zahájena  výroba cenově nejdostupnějšího elektromobilu Škoda Elroq (od 799 000 Kč). Během uplynulých pěti let  vyrobila Škoda v Česku 274 517 bateriových elektrických a 106 341 plug-in hybridních osobních vozidel. 

Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech vyrobila v loňském roce v Nošovicích 330 890 osobních  vozidel, meziročně o 2,8 % méně. Přibližně každé šesté vyrobené vozidlo bylo s externím dobíjením, když  jejich podíl představoval 16,6 %.

Bateriových elektrických se vyrobilo 33 300, meziročně o 24 % méně,  jejich podíl na celkové produkci představoval 10,1 %. Plug-in hybridních pak 21 734, meziročně o 23 % méně  (podíl 6,6 %). Hyundai v moravskoslezském kraji vyrábí model Kona Electric, který je dostupný již od 699 990  Kč s DPH (pozn. v ceně je započítána prémie, výkupní bonus a zvýhodnění při využití financování Hyundai  Finance).

Hyundai dále nabízí také elektromobily Hyundai Inster (od 549 990 Kč s DPH), Ioniq 5, Ioniq 5N, Ioniq 6, které se však v Česku  nevyrábí. Během uplynulých pěti let vyrobil Hyundai v Česku 157 725 bateriových elektrických a 104 298 plug-in hybridních osobních vozidel. 

Toyota Motor Manufacturing vyrobila v loňském roce 225 058 osobních vozidel, meziročně o 17 % více.  V Kolíně se zatím vozidla s externím dobíjením nevyrábí. V Česku se loni vyrobilo 245 elektrobusů, meziročně o 216 více. SOR Libchavy spol. s r.o. vyrobil 52 vozidel,  meziročně o 29 více, Iveco Czech Republic pak 193 vozidel, meziročně o 187 více.

zdroj: Centrum dopravního výzkumu

24 Comments on “Výroba elektromobilů v Česku zpomalila, loni klesla o 13,3 %”

  1. Pocitově mi připadá , že cena EV se hned na začátku roku 2025 šoupla tak o 150-200 tisíc dolů. Nejlepším ukazatelem bude zřejmě Tesla M3. Ale zatím se mi to jeví tak, že M3 SR už nepůjde prodat nad 40k €. Tipoval bych , že ještě letos uvidíme ceny 34-36k €. Pak si budeme muset položit otázku , zda je ČR ještě z ekonomického hlediska vhodná destinace pro výrobu elektromobilů. Teď to ještě šmudlají na lince se spalovákama, ale brzo téměř žádné spalováky nebudou. Co potom?

          1. Jasně, to je logika hospodských Lojzíků, u nás to taky tak říkají.
            Jenom nevím jak ta mafie dokáže dělat ty povodně, tornáda a požáry aby ty lidi pořádně vystrašila. Dokážu se představit ropnou mafii, tam se točí obrovské peníze. Ale kdo financuje tu GD mafii? Gréta nebo chudí študáci? Mě už je to celkem jedno, moje dny už jsou sečteny ale vy mladší se tady budete trápit déle. Je to škoda, že lidstvo vyhyne na blbost.

            1. Kšefty s povolenkami, to je miliardový byznys, dotace další miliardový byznys.
              Solární megapodvod v česku, tady už jde o bilion korun pro solární mafii. Předražená elektřina a kolaps evropského a českého průmyslu atd. Trvale ztrátové a dotované větrníky. Platíme to my všichni. Nevím co na tom nechápete, že je to špatně. Nebo na tom taky rýžujete ?

              1. Z výnosu z povolenek jsou ty dotace. Znečišťovatelé platí, čističi dostávají zaplaceno. To je normální a všeobecně prospěšné. Když někdo znečišťuje méně a povolenky si našetří tak je prodá tomu komu se to nedaří. Taky normální, nikde žádný byznys nevidím. Solární mafie? Jo, to byla chyba. A kdo je největší solární baron? Podívej se tady:
                https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejv%C4%9Bt%C5%A1%C3%ADch_fotovoltaick%C3%BDch_elektr%C3%A1ren_v_%C4%8Cesku

                1. visper – vidím že jste velký idealista pane, sněte si dál svůj zelený sluníčkový sen 🤢🤢🤢 Dokud se nevyřeší ukládání elektřiny z OZE, tak bude OZE jen okrajová záležitost, to samé baterie v elektroautech, dokud nebudou lepší a levnější baterie, bude to jen okrajovka pro nadšence a ekofanatiky, uvidíme co přinese budoucnost.

                2. Já nejsem idealista ale realista a nesním ale už 6 let žiju reálný život ve kterém neplatím za elektriku ani za benzin, nečoudím a nikomu neškodím. Nedělám to kvůli ideologii ale je to pro mě výhodné.

                3. Polovina výnosů odpustků šla do zcela jiných oblastí. Například na rekonstrukci statku politika, který to vykázal jako muzem a regionální rozvoj a až skončí povinnost provozu tohoto muzea, kam nikdo nechodí, zůstane mu zrekonstruovaný majetek za cizí peníze.
                  Měnit by se to mělo až teď. Ale upřímně, tohle se prostě nezmění.

                  A co píše Jano, tak to 100% podepisuji.

                4. Kriminalita se vyskytuje ve všech oborech a musí se potírat. To bychom mohli taky hlásat, že nebudeme stavět nemocnice protože se na tom může někdo nabalit.

                5. Kriminalita jsou přečiny v konfliktu se zákonem. Toto je systémové rozkrádání v souladu se zákonem kryté ideologickou proklamací o vyšším dobru.

                6. Tak to je samozřejmě špatně, bojuj proti tomu. Špatný přístup je bojovat proti dobru s heslem „radši zdechnem než aby se na nás někdo nabalil“.

                7. @Jano. V EU je podil OZE na vyrobe elektriny 48%. Komu to pripada jako okrajova zalezitost, ten ma zrejme vazny deficit sede hmoty.

                8. A kolik z té OZE vyrobené elektřiny se spotřebovalo na něco užitečnějšího, než je ohřívání vzduchu v „mařičích“?

                9. Každý spalovák si vozí výkonný mařič sebou. Většinou je vpředu za čelní maskou a má ventilátor. Rozdíl je v tom, že energie mařená z OZE je zadarmo kdežto u toho spalováku jste si ji za draho koupili.

                10. Zadarmo 😀 😀 😀 😀 😀 Díky, jsem pobaven, a teď můžu jít dělat něco produktivního.

                11. Ty medializované mařiče vůbec nejsou problém OZE. Ty jdou kdykoliv rychle stáhnout na nulu. Je to problém obchodníků kteří si nakoupí na burze víc než stačí prodat. Museli by platit za regulační energii zápornou, ta je drahá takže se jim to vyplatí zmařit.

Napsat komentář