Vyjdou naštvaní Evropané do ulic kvůli drahým autům? A můžou za to elektromobily?

Na přelomu roku magazín Forbes zveřejnil článek o rozvoji elektrických aut. S jeho obsahem seznámil české publikum s titulkem „Malá a dostupná elektroauta se automobilkám nevyplatí, naštvaní Evropané vyjdou do ulic, varuje Forbes“ i Český rozhlas Plus.

Cena elektromobilu Škoda CitigoE iV začíná na 479 900 Kč.
foto: Škoda

O co v článku jde a proč se mi jeví informace leckde jako lehce zavádějící? Na začátku se v článku dočteme, že se v případě rozvoje elektromobilů jedná o změnu nařízenou zvnějšku, což s sebou pravděpodobně ponese „vážné důsledky pro výrobce a vyvolá i nespokojenost veřejnosti…, což významným způsobem ovlivní i politiku“.

Ano, opravdu se jedná o změnu zvnějšku (což v dnešním světě není neobvyklé, neb dnešní život je „zvnějšku“ regulován často, někdy z dobrých, jinde z méně dobrých důvodů). Myslím si ale, že snaha o to regulací či pobídkami zásadně změnit dosavadní vývoj klimatu má dobrý důvod.

V posledním více než století se totiž lidstvo dostalo na neudržitelnou dráhu hospodaření se zdroji (pálíme „uhlík“, který byl po stovky milionů let v zemi ukládaný), což s sebou dnes nese především potřebu výrazného snížení emisí. Jinak čekají lidstvo velmi drahé, a čím později tím hůře omezitelné, nepříznivé jevy.

Regulace – pokud je rozumná – je tedy spíš než „pokažení ekonomie“ její oprava, především co se externalit týče. Dnes totiž ceny fosilních paliv neodrážejí náklady, které jejich spotřebovávání zahrnují.

Článek se dále odkazuje na berlínského analytika Matta Schmidta, podle kterého se v tomto roce zvýší v západní Evropě prodej elektroaut na více než dvojnásobek. V souvislosti s tím zmiňuje nové požadavky Evropské unie na automobilky ohledně spotřeby paliva a odhad, že na s tím souvisejících případných pokutách by mohli výrobci zaplatit více než 32 miliard eur.

Opravdu, letos vstoupil v platnost flotilový limit 95 g CO2 na kilometr (dohodnuto zástupci členských zemí EU, expertů a automobilového průmyslu v roce 2013), což je průměrná spotřeba kolem 4 litrů (rozdíl u nafty a benzínu).

Pokud jde o flotilové emise, je zřejmé, že automobilky budou prodávat jak auta s nižšími, tak i vyššími emisemi a každá firma zvolí jinou strategii a nad každým výrobcem stojí jiné riziko nákladných pokut. Agregovat tato čísla je kvůli značném rozdílu v dnešním stavu zavádějící, a není pochyb, že velká část automobilek bude s to citelným pokutám předejít.

Je důležité si ale uvědomit, že automobilky měly na přípravu přes 7 let. Takže zatímco například Toyotu nečekají skoro žádné změny, pro firmy, jako je BMW nebo Mercedes, to nebude jednoduché (nedobře by na tom byla i Škoda se svým zaměřením na SUV, pokud by emise počítala samostatně).

Spekulovat, že kvůli pokutám budou automobilky zdražovat je ale podobné jako argumentovat, že bezpečnostní výbavy učiní auta neprodejně drahá (což se v minulosti ukázalo jako argumentace nepravdivá).

Je tedy otázkou voleb jednotlivých výrobců, jak si poradí. Technologie byly a jsou dostupné. Ti, co flotilové emise poměrně snadno splní (kromě zmíněné Toyoty mají dobré předpoklady francouzské automobilky), mohou situaci, kdy jiní zdraží, použít jak k navýšení zisku (také zvýší ceny), tak tržního podílu (nezdraží).

V textu je uveden též závěr, že z trhu zmizí „malá, dostupná“ auta. A bude to mít velké společenské důsledky (à la žluté vesty).

Především úvaha, že výroba menších automobilů se už automobilkám nevyplatí a jejich produkci ukončí, je poněkud spekulativní. Již dnes jsou často menší auta (městská) vybavena podobnou technologií jako auta větší (Fabia-Scala-Octavia) nebo jako auta odvozená SUV (Peugeot 208 – 2008).

Automobilky zde drží již dnes značně odlišné ceny. Navíc, dnešní klienti často nemají problém právě za dražší „klony“ (odvozená SUV) vydat podstatně vyšší částky než za auta s podobnou užitnou hodnotou. Zda se toto chování změní nebo ne, nelze snadno soudit (bez ohledu na to, že například elektroauta mají podstatně nižší náklady na provoz).

Navíc, v řadě zemí soukromí klienti formují jasnou menšinu kupujících nových aut (u nás řádově třetinu), neb ty jsou prodány firmám. A „soukromníci“ kupují auta starší, za nižší ceny, a fleety, které jsou z různých důvodů ochotné do nízkoemisních aut investovat, tak rozhodují o tom, co si část „soukromníků“ koupí (mimochodem, tak probíhá i dnes část pořízení elektromobilů soukromníky).

Především ale není jasné, zda základ elektroaut (bateriových), tedy akumulátor a motor, budou v dohledné době tak drahé, aby zdůvodnily dnešní vysoké ceny (baterie již míří k ceně 100 euro za 1 kWh, což činí náklad na baterie městského auta cca 100 000 Kč, a nezdůvodňuje to dnešní ceny nových elektroaut). A existují i příklady návrhů plug-in technologií (na bázi range extenderu), které nejsou nákladné (například nedávný projekt rakouské firmy Obrist Powertrain).

Nakonec ale vždy platí, že nabídka musí dojít do souladu s poptávkou. Dnes, kdy elektroauta kupují „early adopters“, kteří jsou ochotni za novou technologii platit vysoké ceny (stejně jako v minulosti u televizí, mobilů či počítačů), umožňuje držet ceny velmi vysoké (při poklesu cen vstupů), ale s potřebou vyšších prodejů bude muset ke změnám dojít.

Navíc, vyšší produkce modelů s nulovými emisemi umožní firmám prodávat i značný objem aut konvenčních, pokud po nich bude poptávka.

Zároveň nesmíme opomenout fakt, že v mnoha zemích je opravdu silná poptávka po snížení emisí a zlepšení životního prostředí. A protože emise z dopravy mají dnes (dle konečných „emitentů“) největší podíl (vyšší než firmy a budovy), minimálně od části lidí lze očekávat jistou ochotu tuto vyspělou technologii podpořit.

V textu velmi silně zaznívá varování před vznikem společenského konfliktu. S tím lze souhlasit, ale není to nutnost. Konflikt lze vyvolat různými cestami, z různých témat, třeba i touto cestou. Zejména pokud relevantní politické skupiny budou chtít tuto otázku silně zpolitizovat či dokonce konflikt vyvolat.

Ale ať každý zváží, zda opravdu změny, které nás čekají, jde či nejde zvládnout (což nesnímá odpovědnost politiků hledat ty nejlepší a nejefektivnější cesty jak dosáhnout potřebných změn) a také, jakou máme alternativu – o tom, že by důsledky velké klimatické změny rozvrátily společnost, snad nepochybuje nikdo. A čím později budeme své chování měnit, tím dražší bude těm největším a nejdražším škodám předejít.

O autorovi:

Luděk Niedermayer je vystudovaný matematik, poté působil 17 let v centrální bance (od pozice referenta po viceguvernéra). Poté přes 5 let v poradenské firmě, ale také jako spolupracovník Bankovní asociace, člen různých poradních skupin a častý pisatel do médií. Mimo to spolupracuje s neziskovým sektorem či vede tréningové programy pro centrální bankéře v zahraničí. Je ženatý, má celkem 3 děti a jednoho psa (menší živočichy nepočítá).

vlastní

81 Comments on “Vyjdou naštvaní Evropané do ulic kvůli drahým autům? A můžou za to elektromobily?”

  1. Ó Veliký Klimatický Panele OSN, buď jméno Tvé i tví
    Ó Veliký Klimatický Panele OSN, buď jméno Tvé i tví proroci, svatá Greta a Musk pomazaný, pochváleni až na věky a ochraň nás od pekla globálního oteplení a před pohanskými rituály ubohých nevěřících v ulicích, neboť jen v Tebe věříme, amen.

    A kdyby se náhodou zase začalo ochlazovat, tak jsme se prostě moc modlili, no.

    1. dobrýýý zní to docela gůd, ale jesi se ti to tady
      dobrýýý zní to docela gůd, ale jesi se ti to tady vopravdicky nelíbí tak můžeš jít klidně testovat mezizastávkou íránský středověk při cestě se svářečskou kuklou naksichtě ke klokanům. Vlastně rovnou v termoklimatizovaným voblečku do vyhnanství australský pouště páč tam už žádný klokani ani koaly nésů 😉

  2. nejšpinavější vzduch na světě je prý v Sarajevu,
    nejšpinavější vzduch na světě je prý v Sarajevu, Znečištění je v každém kusu ovoce a zeleniny, který tu člověk koupí…. ;))

    https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/tisic-kilometru-od-ceska-je-nejhorsi-vzduch-na-svete-sarajev/r~2e982dc836a811ea858fac1f6b220ee8/

    v Bosně i dalším zemím regionu, které vloni patřily mezi nejznečištěnější v Evropě, škodí zejména uhelné elektrárny. Místních 16 z nich uvolňuje tolik škodlivin jako více než 200 elektráren v celé EU…

  3. Když vezmeme moderní trend.
    Budoucí e-auta jsou pro

    Když vezmeme moderní trend.
    Budoucí e-auta jsou pro střední třídu cenově nedostupné. Současné auta (budoucí ojediny) jsou tak složité (různé nadopované motory ze sekaček), že to bude past na peníze.
    Budou se rozšiřovat eko. zóny, takže s se spalovací ojetinou nikam nedojedete.

    Já bych to taky videl na nějakou vzpouru. Vyhnat tyhle eko blázny by vůbec nebylo od věci.
    Jestli chtějí čistá města, tak by měli svojí energii věnovat tomu, jak efektivně město objet.
    Nikomu se při cestování nechce stát v kolonách při průjezdu městem. To jen v ČR je to taková móda mít veškerý tranzit přímo centrem města. Praha je náš největší vzor. Po X letech keců stále není hotový plnohodnotný obchvat, jeho dokončení je v nedohlednu, ale kde všude zakážou vjezd spalovacím autům, to už mají čas vymýšlet.

        1. Stavět se tam může, to je v pořádku. Jen ti lidi musí
          Stavět se tam může, to je v pořádku. Jen ti lidi musí počítat s tím, že pár sto metrů od baráku jim povede okruh. A to se jim nelíbí… jako, taky by se mi to nelíbilo, ale řešil bych to tak, že tam nepůjdu bydlet a ne že se tam usadím s vědomím, že tam někdy povede okruh a když ta doba nastane, budu řvát.

          Starousedlíkům se to nelíbí. OK, tak jim tam zachováme klídek a okruh nebude. Vždyť co, každý obyvatel Prahy má nárok na scvůj klid, žádná silnice u baráku, žádný prpvoz… pohodička. A tranzitní doprava bude jezdit kolem muzea nebo přetíženou jižní spojkou.

            1. A kolik by se usetrilo na zimni udrzbe. Stalo by take zato
              A kolik by se usetrilo na zimni udrzbe. Stalo by take zato zjistit o kolik dele vydrzi asfaltova vozovka v tunelu nez na povrchu. Voda, mraz, sul, slunce a zar v lete urcite namahaji asfalt a podlozi mnohonasobne vic nez teplotni pohoda pod zemi. Kdyby bylo podle meho, ja bych stavel vsechno pod zemi. I bydleni. Pod zemi nemrzne, stala teplota 10 °C, co muze byt lepsiho? Akorat to slunicko by trochu chybelo. Nevadi, dame si celovky na hlavu jako haviri, ale bez helmy. Jo a pod zemi je EV naprosto idealni.

              1. Co usetrite na zimni udrzbe, to propalite v elektrine za
                Co usetrite na zimni udrzbe, to propalite v elektrine za osvetleni, ventilaci a zaplatite dispecink za dohled. Vlastne provoz asi bude drazsi.
                Myslim si, ze vozovce nejvice skodi osizeni materialu (u tunelu ocekavam horsi povrch jak venku), podlozi (na ktere neni dimenzovany naklad, ktery po silnici jezdi). Povetrnostni vlivy jsou dle meho mensim vinikem. Ale je to jen muj nazor, chtelo by to nejakou statistiku.
                V podzemi by se daly pouzivat svetlovody. Misto sten LED televize a promitani amazonskeho pralesa 🙂

                1. Provoz EV v tunelech by usetril z velke casti naklady na
                  Provoz EV v tunelech by usetril z velke casti naklady na ventilaci. Pokud je povrch vozovky v tunelech horší, mel by být teda levnější. Jinak by to nedávalo smysl. Bohuzel by byl problém s gps navigaci. Lidí by z podzemí asi uz nenašli cestu ven.

                2. Navesti pred krizovatkou dle me funguji i v tunelech 🙂
                  On je

                  Navesti pred krizovatkou dle me funguji i v tunelech 🙂
                  On je levnejsi pro dodavatele stavby nikolv pro investora. Staveni dalnic je neskutecny vejvar a to i pro male subdodavatele.

                3. Ale našli.
                  jde to buď tam, nebo zpátky 🙂
                  V tunelech

                  Ale našli.
                  jde to buď tam, nebo zpátky 🙂
                  V tunelech věštšinou jen tam.

              1. Typicky obcan chce od statu vybudovat:
                Dalnicni si, zeleznicni

                Typicky obcan chce od statu vybudovat:
                Dalnicni si, zeleznicni sit, spalovny odpadu, jaderne elektrarny, sklady jaderneho odpadu, skoly, skolky, hriste, nemocnice, fabriky,….,
                Ale ne v blizkosti jeho bydliste. Tam musi byt klid a cista priroda.

            1. a proč by mělo jako vyhynout dyž na světě je 7,5
              a proč by mělo jako vyhynout dyž na světě je 7,5 milíhojardy sraček 😉 Ale chcípat bude! nadále ftěch sračkách samozřejmě ;)) možná že méně inteligentní arogantní většině je to jedno, ale rozhodně to není ta nejlepší možná cesta. Jsou totiž i lepší, jenže zná je jen ta více inteligentní menšina geneticky modifikovaných vopic :)))

                1. Kolik tech dlazdicu je kdyz „…musime…“? Aha, Hujerovi.
                  Kolik tech dlazdicu je kdyz „…musime…“? Aha, Hujerovi.

                2. To mají společné s Frantou Koudelkou. Ten taky píše furt
                  To mají společné s Frantou Koudelkou. Ten taky píše furt „my“ a „nepodporujeme“ atd., jako kdyby mluvil za více lidí. Ale vysvětlil to srozumitelně, si ho dovolím citovat z jiného vlákna 🙂

                  „za koho píšu?? za sebe!! staročeštinou : Jeho vopíčenstvo My Franta Koudelka mysli trochu pokrokově ;))“

        1. Dychat nas nuti fyziologie. Navzajem se nutime dychat
          Dychat nas nuti fyziologie. Navzajem se nutime dychat znecisteny vzduh. Pritom mame jine moznosti. To je jak vedome davat jist svym blizkym jidlo se rtuti ne proto, ze by to bez rtuti neexistovalo ale proto, ze to bez rtuti je o 50 % drazsi, sel byste do toho?

      1. Tak si zkuste žít na vesnici bez auta. Autobus jede 3x za
        Tak si zkuste žít na vesnici bez auta. Autobus jede 3x za den v čas který je vám úplně k ničemu. Cesta s ním trvá 2x déle než autem a cenově to vyjde pomalu stejně jako palivo. Pokud jedete ve dvou, tak už jedele levněji jak busem.

        Ty časy, kdy se do kolbenky jezdilo busem a auto se vytáhlo jen o víkendu jsou dávno pryč.

          1. Jejich předseda Bartoš se hrdě fotil s radikální
            Jejich předseda Bartoš se hrdě fotil s radikální levicovou násilnickou organizací zvaná Antifa. Přímo v programu mají podporu neomarxistického pamfletu DIEM 25. V tomto pamfletu mě zaujalo několik bodů a jeden obzvláště, protože je to v podstatě radikální omezení svobody slova: „Egalitářská Evropa, která oslavuje rozdílnost a ničí všechny formy diskriminace založené na genderové identitě, barvě pleti, společenské třídě a sexuální orientaci.“

            Jestli nevíte co to je hate speech zákon, který mají v Anglii tak toto je to samé. Na jednu stranu říkají jak jsou hrozně moc pro svobodu slova a demokracii ale na druhou stranu vás budou chtít zavřít za tvrzení že žena není muž.

            1. Dekuji. Projel jsme Vase tvrzeni Googlem a docela me prekvapil
              Dekuji. Projel jsme Vase tvrzeni Googlem a docela me prekvapil vysledek.

              1) FOTO Ivana Bartoše s levičáckou Antifou? „Hrdej!“ je clanek z Parlamentnich listu. Verim, ze toto jste nemel na mysli. V dalsich odkazech je nejake vysvetleni.

              2) Diem 25 tvrdi, ze jde o manifest za demokratizaci Evropy. Co je na demokracii tak spatneho (horsiho nez na jinych formach vladnuti)?

              3) Cituji: „Egalitářská Evropa, která oslavuje rozdílnost a ničí všechny formy diskriminace založené na gendrové identitě, barvě pleti, společenské třídě a sexuální orientaci“. osobne na tom nevidim vubec nic spatneho a rozhodne za tim nevidim trestani tvrzeni, ze zena neni muz, mate k tomu nejake indicie? Dost by me zajimaly.

              1. 1) Bartoš je vyfocený s Antifou, to je prostě fakt
                2) V

                1) Bartoš je vyfocený s Antifou, to je prostě fakt
                2) V Evropě snad nevládne demokracie? Ten manifest je splácanina všeho možného dohromady, ekologie, genderová rovnost, rasová rovnost, třídní rovnost, otevřené hranice atd. My tu ovšem žádnou nerovnost nemáme a nikdo tu není diskriminován na základě rasy nebo pohlaví.
                3) V Anglii platí Hate speech zákon a když napíšete např. na Facebooku, že žena není muž. Tak tím urazíte transsexuála, který když Vás nahlásí, tak si pro Vás přijede policie a odveze k výslechu. To je tam běžná praxe a nevidím žádný rozumný důvod, proč toto omezení demokracie zavádět i u nás. https://en.wikipedia.org/wiki/Hate_speech_laws_in_the_United_Kingdom
                V podstatě každá skupina lidí, která se cítí dotčena Vaším vyjádřením Vás může udat a tím jste už spáchal zločin. Vede to k absurdním situacím, kdy můžete jít do vězení i za vtip.

                1. 1) Mate k tomu faktu nejake dukazy? Dost by me zajimaly
                  2) V

                  1) Mate k tomu faktu nejake dukazy? Dost by me zajimaly

                  2) V Evrope docela slusne sili popu;lasmis a ten ohrozuje demokracii. Navic jsou staty EU, kde uz demokracie skomira (Madarsko, Polsko). V CR jsou diskriminovane zeny, proc maji mensi platy jak my muzi?

                  3) Neznam britske pravo ale i tak neverim, ze kdyz Vas nekdo z neceho bvini, ze to znamena, ze jste spachal zlocin. U nas to tak rozhodne neni. A co si vzpominam na pripad zabiteho Cecha retezem od nekolika Britu, tak jsou taky i pres obvineni nevinni. Mate priklad toho, ze byl nekdo odsouzen za rceni, ze zena neni muz? Na Vami udanem odkazu vidim tyto priklady: dehonestovani homosexuality, uceni heilovani psa. Vsechny odsouzene pripady koncily pokutou. Mam dojem,z e si lide pletou svobodu projevu se svobodou urazet. Ja s temito pravidly rozhodne zadny problem nemama, protoze nemam ve zvyku nikoho urazet, legraci si radeji udelam ze sebe nez z nejakych mensin.

                2. A to já jsem zase pro co největší svobodu slova. Pokud
                  A to já jsem zase pro co největší svobodu slova. Pokud nevyzýváte k násilí nebo někomu neubližujete nepravdivou pomluvou. Na to všechno tu zákony jsou. Zákony na zakazování urážlivých výroků nebo vtipů tu opravdu nechci. Je to zkrátka omezení svobody slova. Co je špatného na učení psa heilovat? Každý blb pochopí, že je to vtip, ale jelikož strůjce videa je konzervativec, tak ho levičáci udali právě kvůli jeho politickému přesvědčení. Ale to si vše rozhodneme ve volbách, Vy máte jiný názor, volte si stranu, která bude svobodu omezovat podle Vašich představ.

                3. Plne s Vama souhlasim, co se tyce svobody slova.
                  Heilovani v

                  Plne s Vama souhlasim, co se tyce svobody slova.
                  Heilovani v nekterych komunitach muze vyvolavat nasili, ale to prehlednu. Z meho poheldu je to akorat hodne ale hodne trapnej vtip.
                  Mate priklad toho, ze byl nekdo odsouzen za rceni, ze zena neni muz? Nebo je to nepravdiva pomluva?

                4. Psal jsem to jako příklad, ale jsou případy kdy se toto
                  Psal jsem to jako příklad, ale jsou případy kdy se toto skutečně řeší jako transfobní jednání a to je trestné.
                  https://www.telegraph.co.uk/news/2019/12/22/transgender-woman-accused-hate-speech-wearing-t-shirt-stating/

                  https://www.youtube.com/watch?v=ATeJlv62nig
                  https://www.youtube.com/watch?v=lQmkkoT7Dw4

                  Poprvé dostanete pokutu, podruhé jdete sedět. Já jsem pro maximální svobodu slova jako to mají v USA.

                5. Clanek z prvniho odkazu je super, ukazuje demokratickou
                  Clanek z prvniho odkazu je super, ukazuje demokratickou spolecnost, nekdo neco rekne, druhemu se to nelibi, tak se jde k soudu, co je na tom vlastne spatneho? Soud rozhodne. Rozhodl, ze napis na tricku byl OK. Nebo Vam se nelibi, ze kdyz se nekdo citi poskozen, ze muze dat kohokoliv k soudu a ten nezavisle rozhodne?
                  Dival sjem se na zacatek prvniho videa, tam se normalne rozebiraji nazory na transsexualtu. Takze ze zacatku zivota vidim prave tu svobodu slova, ze s enormalne o tom bavi a rikaji sve nazory.

  4. To je zase povídání. Prostě elektromobilita bude – bylo to
    To je zase povídání. Prostě elektromobilita bude – bylo to politicky rozhodnuto a politické lobby ví, co je pro všechny nejlepší.
    Elektromobily se výrazně nezlevní, ale budou levnější než auta se spalovacím motorem, toho bude docíleno tak, že bude nastavena taková politika, aby ta auta se spalovacími motory byla technologicky komplikovanější a dražší a ještě se pro jistotu na ně uvalí daně za všechno a svede se na ně, co půjde…třeba i druhá světová.
    Že to nebude pro řadu lidí nedostupné finančně je vlastně dobře, protože se sníží emise – nejvíc sníží emise to, co neexistuje. Do důchodu se taky nepůjde, protože peníze na důchody a zdravotnictví stát rozcrcá a rozdá na dotacích všeho, co politici chtějí, ale v zákonu nabídky a poptávky by to nemělo v kýženém rozsahu šanci na existenci. Neklid ve společnosti stoupne, společnost bude radikálnější a nůžky životní úrovně se rozevřou… bohužel a je to smutné – možnost individuální dopravy a samotná individuální doprava je velmi významným ukazatelem životní úrovně – možná se dočkáme toho, že bigmac index bude nahrazen own car indexem…

    1. tak složitost nemusí, udělali přes pokuty, pardon daně,
      tak složitost nemusí, udělali přes pokuty, pardon daně, kdy škodovka pod cenou prodá elektromobil, aby průměrné emise klesli a nemuseli platit pokutu…

      Když podobné infromace co jsou veřejné člověk ví, pak se ptá jeslti Nidrmaxer lže umyslně=je za to placen nebo je prostě jenom blb co nemá schopnosti posoudit reálně techniku a souvislosti (na to sázím já, protože lidi jako on většinou nemají schipnost nadhledu)

      1. Opravdu je CitiGo pod cenou? Vyvoj je dle meho zaplacen
        Opravdu je CitiGo pod cenou? Vyvoj je dle meho zaplacen e-Upem, takze rozpocitejte, prosim, naklady na vyrobu, at vidime, ze je pod cenou. Mne osobne se pod cenou rozhodne nezda. (rozdil mezi spal;ovaci a BEV verzi je vyssi nez cena baterie (budu pocitat, ze ostatni elektricke komponenty jsou za cenu spalovaciho ustroji).

        1. No bud budu verit vaemu vykriku, protoze „elektro navzdy“,
          No bud budu verit vaemu vykriku, protoze „elektro navzdy“, nebo budu verit tomu, co rikaji samotne automobolky 😉

          co si přečíst třeb toto:
          https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/emise-co2-autoprumysl-oxid-uhlicity.A190416_135217_automoto_fdv

          než začnáš psát pohádky o tom, že nejsou pokuty a elektromobily se nedávají pod cenou, kde jenom dodám, neznamená podnákladová cena, ale třeba i bez marže, nebo marčí co nezaplatí vývoj, ten se zaplatí s prodeje benzinaku… 😉
          Ale to uz je na tebe moc, přečíst si co EU zavedla a spojit souvislosti, že děj A nestojí osamoceně od děje B 😀

          1. Muzete mi napsat, kde jsem uvedl, ze nejsou pokuty?
            Na vyvoj

            Muzete mi napsat, kde jsem uvedl, ze nejsou pokuty?
            Na vyvoj jsem napsal teorii, vychazel jsme z nedavneho clanku zde, kde bylo uvedeno, ze i3 uz ma vyvoj zaplaceny, proc by to nemelo platit i pro trojcata od VW, kdyz ten prodava e-Up uz nekolik let?
            Kde jsme napsal, ze jsem necetl, co EU zavedla? To, ze s tim souhlasim, je vec jina, ale ze jsme to necetl… Tak schvalne, jake knizky (clanky) jsem cetl a jake ne, kdyz me tak dorbe znate? 🙂
            Clanek jsme proletl, nikde jsme tam nenarazil na vycet nakladu ani na jedno BEV, muzete mi napsat, be kterme odstavci toto je, ze se o to opirate?
            Dam jedno odhadovane cislo 125 tis Kc za battery pack (37 kWh * 130 E * 26 Kc/Eur). Co jsem nasel, tak nejdrazsi CitiGo se spalovacim motorem (CITIGO 5D MONTE CARLO) jsme nasel za 295 tis. A verim, ze se prodava s marzi, ktera by stacila i pro elektrickou verzi a v objemech, ktere planuji i pro elektrickou verzi (na rozpusteni vyvoje). Dokazete mi vecne oponovat misto urazek a odhadovani toho, co jsem kdy precetl?

                1. No podle sebe soudim tebe? Je smutne co si o sobe myslite a
                  No podle sebe soudim tebe? Je smutne co si o sobe myslite a pak to podle sebe rikate o svem okoli, co trochu vice sebevedomi 😀

                2. a veru nie,
                  dávam upozornenie pre tých, ktorí nemali tú

                  a veru nie,
                  dávam upozornenie pre tých, ktorí nemali tú pochybnú „česť“ s Tebou debatovať.
                  moja osobná skúsenosť je tá, že trepeš sprostosti, vkladáš oponentom do úst výrazy ktoré nikdy nepovedali, skrátka klasický všeadebolvšetko videl a všetkému rozumie.

                3. Takže chrobák vrecko??…
                  Takže chrobák vrecko??…

                4. To je doslovný preklad a nepoužíval sa. Na Slovensku to bol
                  To je doslovný preklad a nepoužíval sa. Na Slovensku to bol chrobák Truhlík :))

                5. Já vás obvinil z čeho? Jenom jsem konstatoival, že když
                  Já vás obvinil z čeho? Jenom jsem konstatoival, že když věříte, tak jaksi nemám s kým debatovat, protože kázání víry je něco co čekám v kostele, ale určitě ne v debatě 😉
                  Ale jestli tento postoj značí, že jsem vůl, pak hrdě beru tento titul. Je pravda, že dneska debata u hooodně lidí jako vi je kázáním víry a ostatní jsou blbci, no hrdě se k těm blbcům hlásím 😀 😉

                6. Ze jsme napsal neco ve smyslu „elektro navzdy“, ze jsme si
                  Ze jsme napsal neco ve smyslu „elektro navzdy“, ze jsme si neprecetl, ze EU zavedla limity na emise CO2 na km.
                  Ja verim, ze automobilky si davaji daleko vetsi marze na BEV nez na ICE (krome VW trojcat, tam je dle ta cena realna), vy verite, ze na BEV trati, chtel jsme jen vedet Vas nazor, proc si to myslite a napsal jsem duvod, proc si myslim, ze na BEV Skoda netrati. Misto toho jste mi podsunul, co jsme kdy necetl, co si dalsiho myslim. Ta Vase reakce je jednadi kluka pate tridy. Misto vecne diskuze hned shazovani a obvinovani.
                  Nikdy by me nenapadlo, ze by nekdo s jinym nazorem byl blbec. To, ze nekdo druhemu nadava, vklada mu do ust nikdy nevurcena slova, tvrdi, ze si mysli, co si nikdy nemyslel, ze necetl, co cetl, je projev reditele Vesmiru a ne normalbniho cloveka. Vase sebevdomi bych nechtel mit :-), vic s emi libi ucta, pokora a slusnost 🙂

                  PS: Neni Vam divne, ze Vas vice lidi upozornuje na ty same neduhy? Cim to asi bude?

  5. „Malá a dostupná elektroauta se automobilkám nevyplatí,
    „Malá a dostupná elektroauta se automobilkám nevyplatí, naštvaní Evropané vyjdou do ulic,…“

    Lidem se nevyplácí automobilky, platí za to svým podlomeným zdravím a zničeným životním prostředím…
    Lidé vyjdou do ulic a budou se ptát, kde jsou ty elektroauta, které jste před 10ti lety slibovali, vzali na to miliardy a nedodali??? Proč místo to musí naše děti dejchat sajrajt z podvodnech Dízlgejt rakovinometů, proč jste se spolčovali do kartelů a brzdili nástup nízkoemisních aut?!?
    Proč jste si nechali ujet vlak a teď jste za Teslou 10 let pozadu??? :-(((

    2010 Volkswagen Plans to Sell 300,000 Electric Cars a Year by 2018
    https://www.treehugger.com/cars/volkswagen-plans-to-sell-300000-electric-cars-a-year-by-2018.html?fbclid=IwAR1S2R-cZb91wnobyVegIypZZyf6ahiebvZk-uR6dKJVn5yzzx-iuPjz_HA

    2012
    První sériový elektromobil Škoda se objeví už za dva roky
    https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/1198420-prvni-seriovy-elektromobil-skoda-se-objevi-uz-za-dva-roky

    2013
    Škoda neplánuje elektrické nebo hybridní automobily
    https://www.auto.cz/skoda-neplanuje-elektricke-nebo-hybridni-automobily-74587

    2013
    https://www.plugincars.com/vw-ev-chief-we-want-lead-electrification-125999.html

    https://zpravy.tiscali.cz/sex-lzi-a-volkswagen-267255

    VW v roce 2015 zaříz svůj “Model S” protože by
    nedokázali konkurovat Tesle :)))
    https://electrek.co/2017/03/09/tesla-model-s-screwed-vw-phaeton/

    Herbert Diess
    „We were quite far advanced with the next Phaeton but it became clear it wasn’t enough of a leap forwards. A modern large saloon has to be competitive and have an advantage over the Tesla, which is the benchmark and in many regions dominates the segment. Now, if we go back there, we have to take Tesla seriously, and of course that is what we are doing with our electric strategy.”

    2011
    Elektromobily jako doprava budoucnosti
    Zábavně aktuální dokument o tom jak německej autoprůmysl miliardu od státu na ekoauta a politici jen slibovali a slibovali
    https://youtu.be/oASqhRqkTIk

  6. off
    Greenpísák vs jadernej teslabijec Topol vs ropák Brabec

    off
    Greenpísák vs jadernej teslabijec Topol vs ropák Brabec diskutují o budoucnosti českého energetického mixu. :))))))
    https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/220411000370113/

    Greenpísák: Jsme 7. největší vyvozce elektrické energie na světě a vyvážíme víc než spotřebují všechny české domácnosti.

    Topol: Straší dotacema solárních baronů. :))))))

    Brabec: Bez jádra to nedáme. Nesmíme být závislý na dovozu. Němci se ženou do průšvihu. :))))

    1. Topolánek je SPROSTÝ LHÁŘ A PODVRAŤÁK! Tak solární
      Topolánek je SPROSTÝ LHÁŘ A PODVRAŤÁK! Tak solární panely se “dovážejí na těch šílených tankerech”?!!! Ten žebrák tam byl snad jen pro toto. Aby hospodský bulvár mohl papouškovat, jak kouřící tankery dovážejí soláry. A ta karikatura po topolánkově levici byl ministr životního prostředí? Neplatíme si ho za to, aby se do krve pral s ostatními za tu nejrychlejší variantu? Je mi z toho na blití.

  7. Vetsina lidi jsou dementni. Radeji koupi 4x do mesice krabicku
    Vetsina lidi jsou dementni. Radeji koupi 4x do mesice krabicku cehosi za 10 Kc, nez jednou za mesic krabici za 20 Kc, ktera vydrzi cely mesic. Tech 10 Kc musi byt preci vyhodnejsi, nez hned najednou 20. Vetsina rozhoduje nejakym neznamym organem.
    Mozna by bylo jiste reseni prodavat EV za 1 Kc a nabijeni uskutecnit pouze pres specialni nabijecky kde se plati 1000 Kc/kWh. Samozrejme ze jina moznost by neexistovala. Lidi by to kupovali, prece za 1 Kc se to vyplati.

          1. Tohle jsou presne ty komentare, ktere by bez vypoctu nikdo
            Tohle jsou presne ty komentare, ktere by bez vypoctu nikdo nikdy nemel uvadet, protoze jsou manipulativni. Je to stejne jako s tema nakladnima lodema. Proste to muze byt pravda, ale pouze za nejakych okolnosti. Politici jsou tim prolezli

          2. Množství CO2 těch náklaďáků může být podobné, ale
            Množství CO2 těch náklaďáků může být podobné, ale emise dalších jedů a úniky ropných látek nesrovnatelné. O násobně větší potřebě servisu a náhradních dílů pro flotilu aut odpovídalící jednomu kotli a turbogenerátoru ani nemluvím.

Napsat komentář