Vše o výměně opotřebovaných stěračů

placená inzerce - 18 Červen 2020

Na první pohled se to možná nezdá, stěrače ale patří mezi základní bezpečnostní prvky vozidla – starají se totiž o bezpečný výhled za jakýchkoli podmínek.Pokud jsou stěrače už za zenitem, může vznikat celá řada zbytečných rizik. Třeba že se včas nepodaří reagovat na překážku na silnici. Staré stěrače navíc nepříjemně škrábou a skřípou, což umí být také pořádná zátěž na nervy.

Pokud jsou stěrače už za zenitem, může vznikat celá řada zbytečných rizik. Třeba že se včas nepodaří reagovat na překážku na silnici. Staré stěrače navíc nepříjemně škrábou a skřípou, což umí být také pořádná zátěž na nervy.
foto: IM

Jak často stěrače měnit?

Stěračům není potřeba věnovat zvláštní pozornost, jejich postupný odchod do gumového nebe poznáte i bez složitých návodů – stačí pozorovat, jak se chovají. Pokud po nich zůstávají šmouhy, nesetřené kapky vody nebo pruhy, je nejvyšší čas pořídit na stěrače nové.

Ideální interval výměny stěračů je přitom jeden rok, ruku ale na srdce, většině z nás vydrží i výrazně déle. Každopádně je ale lepší měnit stěrače na jaře, právě velké zimní mrazy dávají gumě zabrat.

Jak už jsme naznačili, nechávat v provozu opotřebované stěrače se nevyplácí. Nejen ale z bezpečnostních důvodů, u starých stěračů může docházet k uvolňování kovových částí a následnému poškrábání skla. Vozit si na skle památku v podobě rýh asi není snem žádného řidiče.

Je třeba investovat do značkových stěračů?

Z hlediska kvality provedení nejsou mezi značkovými a neznačkovými stěrači příliš velké rozdíly. Při koupi značkových stěračů musíte počítat s vyšší pořizovací cenou, budete mít však jistotu, že daný kus je přesně určen pro váš typ vozu. Což se může hodit.

Neznačkové stěrače nemusí být automaticky méně kvalitní. Při jejich výběru však doporučujeme být obezřetní a důkladně ověřit, zda je délka a způsob uchycení vhodný pro váš vůz. Mnozí online prodejci už dnes ale mají stěrače přesně zařazené k jednotlivým modelům aut.

Jak vybírat stěrače?

V první řadě samozřejmě pozor na podezřele nízké ceny. Přehnaně levné napodobeniny originálních značek bývají nepřekvapivě nekvalitní: jejich guma vydrží výrazně méně, špatně přiléhají ke sklu, vodu dostatečně nesetřou. Ve finále tak díky neustálým výměnám utratíte peněz ještě více.

Pokud nekupujete stěrače přesně určené na konkrétní model vozidel, je potřeba si dát pozor na správnou délku stěračů. Příliš dlouhé si budou vzájemně překážet, příliš krátké nesetřou celou plochu auta.

Délku nemusíte řešit u značkových dílů, které jsou určeny přímo pro váš vůz. Stačí se podívat na internet, kde najdete tabulky pro jednotlivá vozidla. Případně můžete zabrousit přímo na stránky výrobce aut, který ke každému modelu uvádí vhodnou délku stěračů.

Úplně nejpohodlnější je pak nákup v e-shopu umožňujícím filtrování podle značek, typů a roků výroby. Tam snad ani nejde vybrat špatně.

Ramínkové nebo ploché stěrače

Původním typem stěračů jsou ty ramínkové. Představit si je můžeme jako ocelovou tyčku ve tvaru šatního ramínka, na kterém je umístěna gumička na stírání. Ocelové ramínko zajišťuje dostatečný přítlak pro správné setření skla, při vyšších rychlostech však přítlak klesá. Pokud si tak vozíme opotřebované ramínkové stěrače, může hrozit výše zmíněné poškrábání skla kovovou konstrukcí.

Léty prověřené ramínkové stěrače jsou nyní nahrazovány stěrači plochými, takzvanými flat stěrači. Ploché stěrače nemají problémy s rezivěním a sníženým přítlakem jako jejich předchůdci, některé majitele aut ale může odradit lehce vyšší pořizovací cena. Bavíme se ale spíše o korunových rozdílech.

Jak na výměnu stěračů?

Výměna starých stěračů za nové není žádná raketová věda, člověk ji zvládne i bez jakýchkoli zkušeností s opravami aut.

Nejprve je potřeba demontovat opotřebované kusy. Původní stěrač snímejte opatrně, abyste předešli poškození pohyblivého ramene, není k tomu zpravidla potřeba vynakládat velkou sílu. U novějších aut je nutné nejprve uvést stěrače do montážní polohy.

Ramínkové stěrače odtáhnete od skla a odjistíte mechanický kryt. Stěrač posuňte dolů a vyklopte jej směrem od skla. Nový stěrač nasadíte opačným způsobem. Výměna plochých stěračů je ještě jednodušší – stačí odjistit pojistku, vysunout starý stěrač a místo něj nasunout nový.

Na závěr nezapomeňte zkontrolovat, zda stěrač sedí na svém místě a přiléhá ke sklu. Zkuste zapnout ostřikovače a prohlédnout si funkčnost nových stěračů. Zadní stěrače se mění stejným způsobem, interval výměny však bude pravděpodobně delší.

Hotovo

A je to. O stěračích teď víte vše důležité. S výměnou radíme nečekat, nervy a případné riziko za to nestojí.

placená inzerce
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Proč kupovat celý Cirkus, když stačí vyměnit jen toho šaška
Osobně si vystačím s výměnou stíracích gumiček
Doporučuji ty grafitové Stojí to pár drobných
Není co řešit

https://www.youtube.com/watch?v=2txjO7PtPqs

Heh, zrovna vcera som menil stierace po rokoch.

Stěrače už nebudou potřeba. Musk nechal patentovat laser.

Jo to je ten, co sestreluje kapky kapicky kapenky jeste predtim, nez dopadnou na sklo...

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).

Obrázek uživatele Kuk

Sestřeluje rozpláclý mouchy a jinej sajrajt a ne vodu. Docela rozdíl.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů CircontrolSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Live