VRZ 2: Kolo z 3D tiskárny

Trojrozměrný tisk se ve světě průmyslu skloňuje ve všech pádech. Pomocí této revoluční technologie lze zhotovit součástky, o kterých se nám dříve ani nesnilo. Ralf Holleis, průmyslový designér, nyní ukázal jak lze pomocí 3D tisku vyrobit propracované cyklistické součástky.

Cyklistické kolo VRZ 2 je vyrobené pomocé 3D tisku
foto: Ralf Holleis

Pomocí 3D tisku se už dnes tiskne ledacos. Od biologického materiálu, přes plastové hračky až po součástky z nejtvrdších materiálů. Při tisku tvrdých materiálů se používá především spékání jednotlivých vrstev pomocí laseru.

Výrobek zde vzniká tavením práškového materiálu (kov, keramika nebo sklo), který je po tenkých vrstvách spékán v ploše řezů podle počítačového modelu vysoce výkonným laserem.

Titanové 3D součástky

Titanové cyklistické součástky
foto: Ralf Holleis

Jelikož se přímo tiskne i vnitřní struktura, lze tak vyrobit i součástky s kompilovaným vnitřním tvarem, nevyrobitelné klasickými postupy (odlévání, frézování, atd.). Případně vyrobit takové součástky, které jsou klasickou cestou jen velmi obtížně a zdlouhavě (draze) vyrobitelné.

Jednou z obrovský příležitostí, kde se může uplatnit 3D tisk, je také cyklistika. Na vytisknuté 3D rámy si ještě nějakou dobu počkáme, ale proč nezačít s něčím menším? Ralf Holleis navrhl kolo jehož základem je rám z ultralehkých karbonových trubek a vytisknuté titanové spojovací prvky.

Poněkud osudově natočené propagační video
video: Youtube

Všechny spojovací prvky, představec, horní i dolní krček kola, miska sedla či držáky nábojů kol, vše je vyrobeno pomocí trojrozměrného tisku z titanového prášku. Díky použití 3D tisku si mohl Holleis dovolit experimentovat a designově vytříbit vzhled součástek.

Jednotlivé díly se pak jednoduše lepí k nařezaným karbonovým trubkám. Výsledkem je rám kola, složený z lehkých karbonových trubek jenž drží pohromadě titanové spojovací prvky.

Avšak VRZ 2, jak je kolo minimalisticky nazýváno, neslouží jen jako designové cvičení. Kolo také vyníka extrémně nízkou hmotností, jimž se pyšní snad jen závodní speciály. Se svou hmotností 4,9 kg patří mezi opravdovou špičku.

Z přiložených fotek je jasné, že kolo je spíše ruční uměleckou prací než produktem připraveným pro sériovou výrobu. Holleis však ukazuje, že trojrozměrný tisk zasahuje do všech lidských činností, cyklistiky nevyjímaje. Jsme zvědaví, kdy se dočkáme prvních trojrozměrně tisknutých rámů.

Ralf Holleis

Napsat komentář