Auta od Volkswagenu budou od roku 2019 vzájemně komunikovat

Vzájemné síťové propojení vozidel a propojení vozidel s dopravní infrastrukturou je dalším důležitým krokem k síťově propojené jízdě, jejímž cílem je snížení počtu dopravních nehod a minimalizace jejich následků.

Volkswagen vybaví první modelovou řadu technologií pWLAN v roce 2019. Cílem je zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
foto: Volkswagen

Volkswagen proto v roce 2019 zařadí do sériové výbavy první modelové řady další komunikační technologii pWLAN, která zajistí výměnu vybraných informací, důležitých pro silniční provoz, mezi vozidly bez ohledu na jejich výrobce.

Přitom dochází k výměně informací jak mezi vozidly (Car-to-Car), tak i mezi vozidly a dopravní infrastrukturou (Car-to-X). Díky tomu lze ještě rychleji než dosud poskytovat účastníkům silničního provozu v okruhu cca 500 metrů upozornění o stavu dopravy, nehodách a ostatních důležitých situacích.

Značkou Volkswagen použitá technologie vychází ze standardu IEEE 802.11p (pWLAN), který byl automobilovým průmyslem zaveden pro přímou komunikaci mezi vozidly navzájem i mezi vozidly a dopravní infrastrukturou a který byl testován na mezinárodních trzích s vozidly různých výrobců.

Pomocí technologie, vyvinuté a schválené speciálně pro požadavky automobilové dopravy, si lze během několika milisekund vyměňovat s bezprostředním okolím důležité informace, upozornění nebo data ze senzorů. Díky tomu se oblast, snímaná vozidlem, rozšíří o několik stovek metrů a řidič „uvidí“ doslova za roh.

Další výhoda pro zákazníky vyplývá z používání frekvenčního pásma, které je speciálně vyhrazeno pro bezpečnost a efektivitu silniční dopravy. Lokálně sdílená data nejsou zaznamenávána centrálně a odpadají jak obvyklé náklady na komunikaci, tak i závislost na pokrytí bezdrátovou telefonní sítí.

Volkswagen se na základě své strategie rozhodl rozšířit sériovou výbavu svých modelů nejen o mobilní telefon, ale také o technologii pWLAN. „Chceme zvyšovat bezpečnost silničního provozu pomocí síťového propojení vozidel a nejefektivnějším způsobem, jak toho dosáhnout, je rychlé rozšíření společné technologie,“ říká Johannes Neft, vedoucí vývoje karoserií značky Volkswagen. „Důležitá je všeobecně rozšířená technologie, kterou bude používat co největší počet výrobců a partnerů.“

V roce 2019, kdy bude systém uveden do sériové výroby, budou jeho základ tvořit výstražná upozornění a informace o místních a nově vznikajících dopravních rizicích. Nová technologie dokáže v rámci svých systémových limitů rozpoznat, zda se v aktuálním silničním provozu vyskytují potenciální nebezpečí.

Například v podobě nouzového brzdění některého z vozidel, nebo rozpoznají-li senzory vozidla kluzkou vozovku. Tyto informace mohou být během milisekund předávány okolí, aby ostatní účastníci silničního provozu mohli přiměřeně reagovat na nastalé riskantní situace.

Vzhledem k tomu, že efektivita tohoto řešení roste s počtem uživatelů, účastní se Volkswagen aktivně projektů s úřady, ministerstvy dopravy a partnery z automobilového průmyslu a odvětví dopravy. Cílem těchto aktivit je zajistit rozšíření technologie pWLAN jejím uváděním do sériové výroby. Volkswagen zároveň hledá s partnery způsoby, jak vyhovět vysokým požadavkům na ochranu dat (tzn. zpracování osobních údajů).

Jakmile budou technologií pWLAN vybaveny rovněž policejní složky a záchranné služby, mohou řidiči včas dostávat informace o vzdálenosti a směru, z něhož se přibližuje vozidlo s právem přednostní jízdy – často mnohem dřív, než je řidič schopen vozidlo slyšet nebo vidět.

Provozovatelé dopravní infrastruktury v Německu, Nizozemí a Rakousku navíc oznámili, že budou technologií pWLAN vybavovat přívěsy se značením, omezujícím dopravu při průjezdu staveništěm, aby na dálničních staveništích minimalizovali riziko kolizí s vozidly.

Volkswagen pracuje v rámci své cesty k automatizované a kooperující jízdě na tom, aby mohly být v budoucnosti do systému s technologií pWLAN zapojovány i další prvky dopravní infrastruktury (např. semafory) a účastníci silničního provozu. Cílem je další zvýšení bezpečnosti silniční dopravy.

tisková zpráva

32 Comments on “Auta od Volkswagenu budou od roku 2019 vzájemně komunikovat”

          1. čí?
            prečo spomínaš putina? myslíš, že podobne ako

            čí?
            prečo spomínaš putina? myslíš, že podobne ako lenin robí všetko? korčuľuje, má jeden jediný oblek, ale je neustále elegantný, … pretože knihu o všetkých vlastnostiach lenina som čítal, o putinovi neviem nič.

    1. Jde o komunikaci právě čistě mezi auty, bez napojení do
      Jde o komunikaci právě čistě mezi auty, bez napojení do jakéhokoliv centrálního dispečinku. Velmi pravděpodobně půjde o zcela oddělený typ komunikace od zbytku případné konektivity auta. V takovém případě se virus do auta může dostat (snad) jen velmi těžko.

        1. Viry se do aut asi jen tak nedostanou. Ale asi bude jednoduche
          Viry se do aut asi jen tak nedostanou. Ale asi bude jednoduche vysilat klamave informace. Treba ze jede sanitka s majakem a nikde nic nepojede. Semafory skoci na cervenou ve vsech smerech a vsichni budou stat jako kok*ti.
          Skodolibost lidi je bezbreha a nebo neuznavanych geniu je plny svet.

          1. Speciálně dneska se vám nabouraj do mobilu kde máte
            Speciálně dneska se vám nabouraj do mobilu kde máte originál appku ke svému autu a jste jejich. V moderních autejch je skoro vše řizené fly-by-wire včetně volantu, brzdového a plynového pedálu takže je to na dálku zneužitelné ajncvaj. Nedělejte si vůbec iluze ;D
            Svět je plnej manažerů a ajtíků, kteří tvrdili že jejich systém je neproniknutelnej a pak to rozlouskne 12ti letej školák na 5 řádcích kódu a ještě je to právně nepostihnutelný protože využil jen nedokonalost systému 😀

              1. Určitě bude strašnej problém takovou appku napsat a pak
                Určitě bude strašnej problém takovou appku napsat a pak jí s využitím diskrétních dat z originální apky použit 😀
                Jeden šikmej hošan z Reggo Apps napsal sám appku do iWatch kterou ovládáte Teslu natolik že můžete přes hodinky použit i summon funkce a od samotný Tesly si nevyžádal ani čárku kódu natož povolení. ;P Appku si můžete koupit na App storu. Dopadlo to tak, že mu Tesla nabídla místo, ale von už má peněz dost z jinejch appek tak to nevzal ;D
                Nedělám si iluze, že když se někdo nebude vázat na legální použití napíše daleko nebezpečnejší appku.

                Tady na to vzpomíná
                https://www.facebook.com/allenapp/posts/10106970796355046

                Remote S for Tesla
                https://appsto.re/cz/HPVg7.i

                1. Tesla asi jako jedina ma takove propojeni. Kdyz vyrobce
                  Tesla asi jako jedina ma takove propojeni. Kdyz vyrobce propojeni auta s okolnim svetem nebude podporovat, tak to nikdy nepujde. jsou dva extremy mezi kterymi se to da posouvat. Skoda S 100 a Tesla S/X. Zkuste ridit S-ko z mobilu (Skoda S 100).
                  A pravdepodobne ma Tesla uz take vic omezeni k rizeni z venci.
                  Vzajemna komunikace mezi auty jak je v clanku nema nic spolecneho s pridavanim plynu atd.

                2. Té jako kdyby jste napsal, že obrázek, textový dokument,
                  Té jako kdyby jste napsal, že obrázek, textový dokument, email nebo titulky k filmu nemají nic společného s ovládáním počitače :))) Přes všechny tyto věci lze počitač v pohodě ovládnout.
                  Člověce chápete vůbec o čem jsou sou viry, červy, malawery a podobná havěť??? 😀
                  Právě ta komunikace je jedno ze zranitelnejch míst.

                  https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/20/tesla-model-s-chinese-hack-remote-control-brakes

                3. To by jste musel zmenit firmware. A to bude jaksi vic
                  To by jste musel zmenit firmware. A to bude jaksi vic zabezpecene.
                  Kdyby to bylo tak jednoduche prepsat firmware pomoci mobilu, tak by asi uz jezdily Golfy s Autopilotem od Tesly :-))

                  Jak jsem psal, tak Tesla to propojeni umoznuje, treba aby se dalo zaparkovat pomoci mobilu. Takove hracicky jsou ale nebezpecne a proto to nikdo jiny neumoznuje.

                  Jina vec by byla, kdyby si nejaky jouda pripojil bezdratovou Obd2 diagnostiku a jezdil s tim celou dobu a byl online. Tam je riziko mnohonasobne vyssi.

    2. Hecknutie a vyrusi sa daju eliminovat este vo vyvoji. A to
      Hecknutie a vyrusi sa daju eliminovat este vo vyvoji. A to pouzitim spravneho hardweru a softweru ktory uz pre V2V a V2X existuje a pocita s tymto rizikom. Ja verim ze si toto pani vo VW dobre uvedomuju a ze si robite zbytocne starosti a ze nepouziju standardne platformi ako mate v mobiloch, alebo domacich Wifi rootroch. Nebespecenstvo bude realne v pripade pouzitia napriklad lacnych azijskych technologii, ktore sa zial uz aj v oblasti priemyslu dost hojne udomacnuju, kvoli lakavim cenam. Avsak v automotive vyvoji predpokladam a dufam, ze zostane priorita aspon kvalita za prijatelnu cenu a nie cena za prijatelnu kvalitu.

      1. hm, sedel som nedávno v aute na parkovisku medzi domami a
        hm, sedel som nedávno v aute na parkovisku medzi domami a nudil sa. zappol som BT na relefóne a PRIHLÁSILA sa mi kia soul. ako dlho by trvalo nudiacemu sa decku pripojiť sa a meniť nastavenia. hoci pri tomto aute sa „nedá nič ovplyvniť“. tada to mi kia napísala na otázku ČO.
        páni v automobilkách naprieč známym vesmírom kašlú na prioritu „kvalita“.
        aj „lacná ázia“ je mnohokrát kvalitnejšia ako námezdní pracujúci z turecka a ruska.

                1. neodpovedal si.
                  autor?
                  úspechy?
                  ochránil by si trabiho pred

                  neodpovedal si.
                  autor?
                  úspechy?
                  ochránil by si trabiho pred vírom?
                  a k veci – tvrdíš, že bt je nepriestupne oddelené od zvyšku auta?

                2. Neviem ako v Trabante ale v mojom aute ano.
                  Neviem ako v Trabante ale v mojom aute ano.

                3. na tú jednu odpoveď – fakt si to myslíte?
                  na zvyšok –

                  na tú jednu odpoveď – fakt si to myslíte?
                  na zvyšok – odpovede nie sú?

  1. jo ale jen Možná ! a za podmínky že to 2019 neodsunou na
    jo ale jen Možná ! a za podmínky že to 2019 neodsunou na 2022 😉 já se přiznávám že sem četl jen nadpis týdle reklamy :DDD ono jak je v nadpise zmíněno klíčový slovo „VW“ tak to se mi ježí na zádech a když k tomu navíc i „redakce“ tak i naprdeli :)))))DDDDDD_,_,_,_))

Napsat komentář