Volkswagen e-BULLI: hipísácká legenda s elektrickým pohonem

Volkswagen Užitkové vozy poprvé prezentuje studii e-BULLI – historický vůz z roku 1966 s elektrickým pohonem z roku 2020.

Speciální divize Volkswagen eClassics bude nabízet přestavby pro T1 i kompletní vozidla T1 ve stylu studie e-BULLI. Nová technika pohonu studie e-BULLI je sestavena z modulů aktuálních elektromobilů Volkswagen.
foto: Volkswagen

Studie vybavená komponenty pohonu aktuálních elektromobilů Volkswagen vychází z náročně restaurovaného vozu T1 Samba Bus vyrobeného v roce 1966. Světová premiéra se měla odehrát na veletrhu Techno Classica 2020. Vzhledem k posunutí termínu jeho konání se značka Volkswagen Užitkové vozy rozhodla pro virtuální prezentaci studie e-BULLI.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

A to včetně skvělé zprávy pro všechny fanoušky modelu Bulli a elektromobility: kombinaci luxusního historického vozu a technicky vyspělého elektromobilu bude možné reálně zakoupit. Společnost eClassics, partner značky Volkswagen Užitkové vozy, totiž plánuje nabízet ve stylu nové studie e-BULLI přestavby modelu T1 i kompletní vozidla T1.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

Na začátku byl zdánlivě opovážlivý nápad vybavit historický vůz Bulli pohonem s nulovými lokálními emisemi, který by byl odpovědí na výzvy nové doby. Za tím účelem vznikl tým, složený z inženýrů a designérů značky Volkswagen Užitkové vozy, odborníků na pohony ze společnosti Volkswagen Group Components a specialistů na přestavby vozidel na elektromobily ze společnosti eClassics.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

Za základ budoucí studie e-BULLI si tým vybral vůz T1 Samba Bus, který byl vyroben v roce 1966 v Hannoveru a před touto přestavbou jezdil půl století v Kalifornii. Od začátku byl stanoven jasný cíl: e-BULLI měl být T1 s aktuálními komponenty elektrického pohonu koncernu Volkswagen. Tento plán byl nyní realizován v podobě studie e-BULLI, která názorně ukazuje nesmírný potenciál tohoto konceptu.

Nové komponenty elektrického pohonu

Čtyřválcový „boxer“ o výkonu 32 kW uvolnil ve studii e-BULLI místo nehlučnému elektromotoru Volkswagen s výkonem 61 kW. Již z porovnání výkonů – elektromotor je téměř dvakrát výkonnější než zážehový „boxer“ – je zřejmé, že se studie vyznačuje zcela odlišnou výkonovou charakteristikou.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

Ještě větší rozdíly panují z hlediska točivého momentu. Nový systém pohonu poskytuje nejvyšší točivý moment 212 N.m, což je více než dvojnásobek hnací síly původního motoru T1 z roku 1966 (102 N.m). Jak je pro elektromotory typické, maximální točivý moment je navíc k dispozici okamžitě. A tím se mění vše.

„Oficiální“ T1 ještě nikdy nejezdil s takovou dynamikou jako tento e-BULLI, který nabízí dosud nevídané zážitky z tiché, plynulé a klidné jízdy. Fascinace pohonem s nulovými emisemi se zde snoubí s nenapodobitelným stylem klasického modelu Bulli.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

Hnací síla je přenášena prostřednictvím 1stupňové převodovky. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je nyní umístěna páka voliče provozních režimů s polohami P, R, N, D, B.

V režimu B může řidič měnit stupeň rekuperace – zpětné získávání kinetické energie při zpomalování. Nejvyšší rychlost studie e-BULLI je elektronicky omezena na 130 km/h. T1 s původním pohonem dosahoval nejvyšší rychlosti 105 km/h.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

Stejně jako plochý motor s protiběžnými písty v zádi modelu T1 z roku 1966 pohání i elektromotor studie e-BULLI z roku 2020 kola zadní nápravy. Napájení elektromotoru zajišťuje sada lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 45 kWh elektrické energie.

Ve spolupráci s firmou eClassics optimalizovaná výkonová elektronika v zádi studie e-BULLI reguluje toky elektrického proudu s vysokým napětím mezi elektromotorem a sadou akumulátorů.

Stejnosměrný proud (DC) z akumulátorů je přitom přeměňován na střídavý proud (AC) pro elektromotor. Prostřednictvím tzv. měniče DC/DC je navíc napájena i elektrická síť vozidla s napětím 12 V.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

Všechny sériově vyráběné díly elektrického pohonu dodala společnost Volkswagen Group Components ze svého závodu v Kasselu. Závod pro výrobu komponentů v Braunschweigu k tomu přidal moduly lithium-iontových akumulátorů, které společnost eClassics sestavila do akumulátorového systému koncipovaného speciálně pro T1.

Stejně jako u nového modelu Volkswagen ID.3 a budoucího elektromobilu ID.BUZZ je vysokonapěťová sada akumulátorů uložena uprostřed pod podlahou. Toto uspořádání snižuje těžiště studie e-BULLI, což vylepšuje její jízdní vlastnosti.

Na rychlonabíjecích stanicích 80 % kapacity za 40 minut

Akumulátory jsou nabíjeny prostřednictvím nabíjecí zásuvky CCS (Combined Charging System), která umožňuje nabíjení jak střídavým, tak i stejnosměrným proudem. Při nabíjení střídavým proudem lze v závislosti na druhu nabíjecího zařízení využívat nabíjecí výkon od 2,3 do 22 kW.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

V případě stejnosměrného proudu je možné rychlé nabíjení výkonem až 50 kW. Studie e-BULLI s nabíjecí zásuvkou CCS dokáže tímto způsobem doplnit vysokonapěťovou sadu akumulátorů na 80 procent její kapacity za pouhých 40 minut. Dojezd na jedno nabití je více než 200 kilometrů.

Nový podvozek zvyšuje úroveň komfortu, dynamiky a bezpečnosti

V porovnání s modelem T1 zcela odlišné zážitky z jízdy jsou ve studii e-BULLI umocněny rovněž nově koncipovaným podvozkem: víceprvkové zavěšení předních a zadních kol, nastavitelná tuhost tlumičů a pružin ve spojení s novým hřebenovým řízením a kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na přední i zadní nápravě přispívají k suverénním jízdním vlastnostem s nevídanou dynamikou.

Volkswagen Užitkové vozy pozměnil i design exteriéru a interiéru

Současně s novým elektrickým pohonem vznikl pro studii e-BULLI také avantgardní a stylový koncept exteriéru a interiéru. Nový vzhled a příslušná technická řešení vyvinulo designérské centrum značky Volkswagen Užitkové vozy ve spolupráci s oddělením historických vozidel značky Volkswagen Užitkové vozy a oddělením komunikace.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

Designéři přitom velmi citlivě modernizovali exteriér ikony s novým dvoubarevným lakováním v metalických odstínech „Energetic Orange Metallic“/„Golden Sand Metallic MATTE“.

Spojení s moderní dobou dávají jasně najevo vnější detaily, jakými jsou například nové kruhové světlomety LED s funkcí denního svícení. Na zádi jsou navíc umístěny diody LED, které řidiče již při příchodu k vozu e-BULLI informují o množství elektrické energie v sadě lithium-iontových akumulátorů.

Ještě více změn se odehrálo v osmimístném interiéru modelu T1, což prozradí už zběžné nahlédnutí dovnitř okny. Designéři značky Volkswagen Užitkové vozy zcela nově koncipovali mnohé části interiéru, aniž by přitom na jedinou sekundu ztratili ze zřetele originál.

Mezi nové prvky vnitřní výbavy patří sedadla, která ladí s lakováním karoserie dvoubarevným čalouněním v odstínech „Saint-Tropez“/„Saffrano Orange“.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je umístěna konzola s novou pákou voliče provozních režimů jednostupňové převodovky. Na konzole je navíc umístěno tlačítko Start-Stop pro elektromotor.

Podlaha je kompletně vyrobena z masivního dřeva a svým vzhledem připomíná paluby plavidel. Ve spojení s přívětivě světlými odstíny kůže tím tento elektrifikovaný Samba Bus získal přímořský charakter. Uvedený dojem ještě umocňuje velké panoramatické posuvné střešní okno.

Citlivých úprav se dočkala také přístrojová deska. Originální pojetí přebírá nový rychloměr, do něhož je integrován dvouřádkový displej, jenž vytváří spojení se současností. Digitální displej v jinak analogovém rychloměru informuje řidiče mimo jiné o dojezdu.

Volkswagen e-BULLI

Volkswagen e-BULLI
foto: Volkswagen

Elektroluminiscenční diody navíc ukazují, zda je zatažena parkovací brzda nebo je do zásuvky připojen konektor pro nabíjení. Uprostřed rychloměru se nachází malý, ale ušlechtilý detail v podobě stylizovaného symbolu Bulli. Tablet integrovaný do stropní konzoly zobrazuje mnoho dalších informací.

Díky systému Volkswagen „We Connect“ může řidič modelu e-BULLI získávat užitečné informace z webového portálu, a to prostřednictvím aplikace na chytrém telefonu nebo na počítači.

Získá zde například přehled o zbývající době nabíjení, aktuálním dojezdu, počtu ujetých kilometrů, době jízdy a spotřebě elektrické energie včetně rekuperace kinetické energie.

Hudbou potěší cestující audiosystém ve vytříbeném stylu „retro“, avšak s nejmodernější technikou včetně DAB+, Bluetooth a USB. Audiosystém je propojen se zvukovou aparaturou s neviditelnými komponenty včetně aktivního subwooferu.

Zájemci, které nový elektrifikovaný e-BULLI nadchl, si mohou svůj sen o T1 s nulovými lokálními emisemi splnit díky společnosti eClassics, jež nabízí přestavbu vozu T1 na elektromobil za ceny od 64 900 EUR včetně nově vyvinuté přední a zadní nápravy. Nabídka firmy eClassics zahrnuje rovněž přestavby vozidel T2 a T3.

tisková zpráva

27 Comments on “Volkswagen e-BULLI: hipísácká legenda s elektrickým pohonem”

        1. Na S1203 nedam dopustit. Mel jsem ledvinovy kamen a bolesti
          Na S1203 nedam dopustit. Mel jsem ledvinovy kamen a bolesti jsem lezl po strope. Kdyz me vezli 1203 do nemocnice, kamen ze me vyvybrovali. Ty silene vybrace auta by se mely patentovat. Prijel jsem do nemocnice a nic mi nebylo. O deformacni zone jsem tehda nepremyslel.

    1. Zvůj život, hlavně svěřujete řidiči a také
      Zvůj život, hlavně svěřujete řidiči a také samozřejmě stěstí.
      Sem najezdil 150 000 Km Škodou1203 po Evropě jen v Choratsku minimálně 15x. Škodou octavia r1963 55 tis. Km JAWA 550 r 1955 5000 Km . To už bych měl bejt statisticky asi 10x po smrti?

      1. Asi jste spatne miril a nic netrefil. Ja mam asi take spatnou
        Asi jste spatne miril a nic netrefil. Ja mam asi take spatnou musku a zadnou bouracku na krku. Bohuzel to stesti nema kazdy. A s nebezpecnym autem muzete byt mrzak nebo neboztik cobydup. V modernim aute se citim fakt lepe. Casy bez pasu a airbagu jsou nastesti minulost. A ze odpurcu bylo dost. I proti operkam hlavy.

    1. Zatím nabízí eGolf, což je sice letitý model, ale když
      Zatím nabízí eGolf, což je sice letitý model, ale když se člověk koukne na prodeje, tak to tak špatné není, ani v Evropě a ani v USA, ne? 🙂 A vypadá to, že eGolf vydrží, než přijde ID.3 a svou úlohu plní.

      Jo a teď ještě eUp a jeho klony, který se taky neprodávají špatně. Za dva-tři roky se jich prodá víc než těch trojčat Ion a spol. za dekádu.

        1. Jasně… nikdo normální si to nekoupí a přitom jde o,
          Jasně… nikdo normální si to nekoupí a přitom jde o, tuším, 4.nejprodávanější EV v Evropě za 2019. Ty jsi dobrý vtipálek 🙂

          Jak jsem psal, je to už letitý model, ale pořád se dobře prodává, loni lépe než Kona, lépe než Ioniq, atd. Ano, až ID.3 bude moderní EV od VW, to souhlasím. Ale říct, že VW nic nemá a nic neprodává je hloupost, stačí se kouknout na prodejní statistiky.

          1. Co ty jsi za agenta? Tvrdíš, že máš Lexus a pořád
            Co ty jsi za agenta? Tvrdíš, že máš Lexus a pořád bojuješ za eGolf, jak se dobře prodává, jak je lepší než cokoli jiného. Ty a ještě ten šašek s tím hybridem z Japonska, vy jste dva vykutálení pacienti bojující za koncern, za tím něco bude, že.

            1. Projdi si tu diskusi, abys byl v obraze a správně chápal o
              Projdi si tu diskusi, abys byl v obraze a správně chápal o čem to je. XMen napsal, že VW nic elektrického nemá, tak jsem mu napsal, že má eGolf a eUp. Je to tak? Je, má eGolf i eUp. Pak napsal, že eGolf je starý EV a že to nikdo nekouupí. Ano, je to starší EV, ale není pravda, že ho nikdo nekoupí, pravda je, že se prodává velmi dobře, mnohem lépe než Ioniq nebo lépe než Kona, v Evropě jsou lepší jenom model 3, Zoe a Leaf. To je taky fakt, tak co ti na tom vadí? Jenom jsem prostě poopravil XMena, protože nepsal pravdu, to je vše.

              Ne, nejsem agentem VW, jenom jsem uvedl na pravou míru dojmy a pocity XMena. A netvrdil jsem, že je eGolf lepší cokoli jiného (to záleží na každém), tvrdím jenom, že se dobře prodává a že v testech taky nedopadl špatně, ostatně stačí se přečíst test i tady na hybridu. A ano, mám Lexus 🙂

              Nebo si myslíš, že se pletu a eGolf se neprodává dobře? Neprodává se lépe než třeba Ioniq? Netvrdím, že je lepší, pro někoho ano, pro někoho ne…

              1. Hele borče, to není o této nebo jiné diskusi. Je to
                Hele borče, to není o této nebo jiné diskusi. Je to celkově o tvých příspěvcích. A je mi jasné, že to nemůžeš přiznat. Jinak by si musel vymýšlet novou strategii a nick s pěknou fotečkou. Stejně jako řada jiných před tebou.

                1. Sorry, ze se do toho pletu. Marka ctu (snad) pozorne a
                  Sorry, ze se do toho pletu. Marka ctu (snad) pozorne a neprijde mi, ze by nadrzoval VW, vlastn nenadrzuje zadne znacce. Rekl bych, ze jako jeden z mala tu pise hodne objektivne a logicky a hlavne v tomto pripade s rukavem plnym faktu (drive podlozenych odkazy).
                  Vam to samozrejme muze pripadat jinak, jen chci sdelit nazor treti (snad nezaujate) osoby ve Vasem „sporu“.

                2. Každý den se na všechny lidi valí jen negativní
                  Každý den se na všechny lidi valí jen negativní zprávy…
                  Nemůžeme čekat, že se to nějak neprojeví….

                3. Pro nas introverty, kteri neradi vytahnou paty z baraku (na
                  Pro nas introverty, kteri neradi vytahnou paty z baraku (na kterem ma furu prace a material ve stodole -) ), co maji narvane mrazaky, komory a sklepy jidlem a pitim, to neni, az na zpravy o obetech a tezkych pripadech, hrozne. Ale chapu, vetsina naroda je normalni, takze nervozita stoupa.

                4. Já si týden už tohohle doslova běsnění médií ve stylu
                  Já si týden už tohohle doslova běsnění médií ve stylu Hunger Games neúčastním a mám klid. Začal jsem mít náladu na čtení a koníčky, kterým jsem se nevěnoval. Doporučuju nekoukat na zprávy, nečíst noviny a přestat se tím zabývat.

                5. Sorry, tak se do toho nepleť.
                  Sorry, tak se do toho nepleť.

                6. I v jiných diskusích je to jenom o tom uvést na pravou
                  I v jiných diskusích je to jenom o tom uvést na pravou míru nějakou hloupost, kterou někdo plácne, tady konkrétně šlo o tu „neprodejnost“ eGolfu – je to blbost. Jinde může jít o jinou věc. A ano, o tom eGolfu jsem už psal nejednou. Důvod je ten, že se tady opakovaně najde dost chytráků, co jenom tak plácnou, že VW nemá elektromobily… když řeknu, že má, tak napíšou, že jsou naprd a nikdo je nechce a Ioniq je lepší. No a když jim ukážu čísla, že ten eGolf se prodává dobře, tak už pak nic nenapíšou. Tak snad je to odradí plácat podobné hlouposti.

                  Jde i o to, že tady v diskusích se obecně nemůže přijít VW na jméno a eGolf je nanic, eUp je taky nanic a podobně. A jak je Ioniq super, atd. Jak píšu, nedokážu posoudit, ale prodeje říkají jasně, které auto zákazníci preferují, ne?

                  A testy? Co jsem četl, tak ten eGolf dopadl velmi dobře i tady na hybridu:
                  http://www.hybrid.cz/test-volkswagen-e-golf-358-kwh-kdyz-se-koncernu-dari

                  Prostě mi přijde, že je tady vůči VW zbytečně negativní nálada, přitom těch EV prodává docela dost, více než jiné automobilky, které ale tady pranýrované nejsou… aspoň ne tolik.

  1. Nádhera, paráda, skoro nemám slov.
    A motor to má ze

    Nádhera, paráda, skoro nemám slov.
    A motor to má ze škodováckýho Citigoučka (VW e-UP).

    Akorát že ta cena bude víc než za vymakanou Teslu Y, takže se nakonec (pokud vůbec) vyrobí a prodá jen pár desítek těchto cestovatelských retro transportérů.

    1. Tak cílem není sériová výroba. Pokud jsem správně
      Tak cílem není sériová výroba. Pokud jsem správně pochopil, jedná se o přestavbu stávající T1, který si musíte sehnat a za těch 65000 eur vám to přestaví na elektro plus všechny ty úpravy. A ve srovnání s původním T1 dostanete mnohem výkonnější a dynamičtější vůz.

      Toto opravdu není konkurence pro Teslu Y 🙂

      1. Jasně, souhlas. Samozřejmě, že se VW nechystá vyrábět
        Jasně, souhlas. Samozřejmě, že se VW nechystá vyrábět takto malou sérii komplet od základu včetně platformy, podvozku, kastle a interiéru. Mimo jiné by to dneska stálo miliardy a nejspíš by byl i problém splnit dnešní bezpečnostní požadavky.

Napsat komentář