Volkswagen: automobilový průmysl bude potřebovat 40 gigatováren

Hlavní brzdou rozvoje elektromobility v nejbližších letech se může stát nedostatek li-ion baterií. Myslí si to Ulrich Eichhorn, šéf vývoje a výzkumu koncernu Volkswagen.

Dobíjení elektromobilu Volkswagen e-Golf
foto: Volkswagen

Volkswagen v reakci na aféru dieselgate oznámil, že do roku 2025 bude čtvrtina jeho prodaných aut na elektřinu. K tomu ale budou potřeba i baterie. Podle Eichhorna jich bude jen Volkswagen potřebovat přes 200 GWh.

Pokud by se k podobnému závazku odhodlaly i ostatní automobily (tedy čtvrtina aut prodaných na elektřinu v roce 2025), bude světový automobilový průmysl potřebovat 1,5 TWh baterií!

To znamená, že by muselo vyrůst po světě asi 40 „gigatováren“ podobných té, kterou dnes buduje Tesla v Nevadě. Ta má do konce roku 2018 vyrobit ročně až 35 GWh, později možná až 150 GWh baterií!

Právě Tesla má dnes před ostatními světovými automobilkami díky své gigatovárně (Gigafactory 1) klíčový náskok. Zatím je továrna, budovaná společně s japonským gigantem Panasonic, hotova pouze z jedné třetiny. Už ale zvládá vyrábět bateriové články pro nejnovější elektromobil Tesla Model 3
i domácí a průmyslové baterie Powerwall/Powerpack.

Elon Musk, šéf Tesly, chce už letos oznámit lokace pro stavbu dalších minimálně tří gigatováren. Jde dokonce tak daleko, že gigatovárnu považuje za další významný produkt značky Tesla. Baterie, zdá-se, se tak stávají klíčovým průmyslem pro 21. století.

41 Comments on “Volkswagen: automobilový průmysl bude potřebovat 40 gigatováren”

  1. 40 gigatovaren na ctvrtinu produkce, 160 gigatovaren na celou
    40 gigatovaren na ctvrtinu produkce, 160 gigatovaren na celou produkci. kdyz za rok prumerne postavime 4 gigatovarny, do roku 2057 tu mame cistou elektromobilitu jako vysitou. potom dalsich 160 gigatovaren na stacionarni uloziste aby se ta cista elektrina vyrobena ze slunce a vetru mela kde skladovat a za necelych 80 let je tu svet jako z te pohadky od elona muska.

  2. Němci rozjeli malou motorovou revoluci, přináší prý
    Němci rozjeli malou motorovou revoluci, přináší prý spotřebu 3,5 litru na 100 km

    autoforum.cz/technika/nemci-rozjeli-malou-motorovou-revoluci-prinasi-pry-spotrebu-3-5-litru-na-100-km

    budou to natahovat jak jen to půjde. Nakonec se klidně 2025 změní na 2050 dle libovůle dotyčných soudruhů ;))

  3. Jen 40 továren? A kolik bude zavřených/revitalizovaných
    Jen 40 továren? A kolik bude zavřených/revitalizovaných továren v dodavatelském průmyslu spalovacích motorů a zpracování ropy? Že bychom se dostávali už i u VW z fáze hledání argumentů proč to nejde udělat k popisu jak to tedy udělat? Těším se!

      1. to je rozdíl mezi autem pro bohaté a masy. Tesla se
        to je rozdíl mezi autem pro bohaté a masy. Tesla se 100kWh baterií je o ničem, protože to auto prostě nemá reálnou návratnost a běžný člověk si ho nekoupí. Stejně jako BMW i3 REX všechny ostatní el. vozy nedosahují kvality klasických vozů kvůli limitovanému dojezdu. Bude trvat ještě dlouho než EV budou ekonomicky zajímavé při srovnatelných vlastnostech jako mají klasické vozy , možnost neomezeného dojezdu díky rychlému tankování u benzínových pump je totiž klíčová vlastnost vozu to totiž dělá majitele svobodným hledat v reálu nabíjecí stanici každých 100km a modlit se,aby byla funkční je totiž o ničem.

        1. Ano ropa je lacna a rychlo dostupna, ale: Na čo mi je v
          Ano ropa je lacna a rychlo dostupna, ale: Na čo mi je v nadrži dojazd 1000km ked 70% jazdim po meste, 20% do 200km a 5% do 500km a 5% nad 500km. A to podla studii 80% ludi denne prejde do 50km. Jednoducho povedana ak lietam 2krat do roka nebudem si kupovat lietadlo. To iste plati pre auta. elektromobily nie su pre vsetkych ale pre vacsinu ano.

          1. Jak tedy řešíte těch 30% Vašich jízd,které el. auto v
            Jak tedy řešíte těch 30% Vašich jízd,které el. auto v současné době a za současné infrastruktury evidentně nevzládne?
            Pronajíméte si jiné? Většina lidí by musela mít dva vozy. Což málokdo udělá, proto se Ev prodávají tak mizerně a tím pádem jsou i drahé, není konkurence a tak to jde do kola.
            Navíc pokud bude benzín nafta za 30 Kč tak se výraznějšího rozšíření ev. aut nedočkáme. Být benzín za 100 Kč litr tak to by byla jiná to by byl jinej hukot.

            1. V globale nejde o 30% jazd. pretoze tych 20% viete absolvovat
              V globale nejde o 30% jazd. pretoze tych 20% viete absolvovat s jednym kratkym nabijanim 10-20min.

              Takze sa bavime o 10%. Co je napr. v mojom pripade 2500km. A pre 2500km co je cesta 3x do roka sa da za rozumne peniaze pozicat auto z pozicovne a vyjde to lacnejsie ako drzat spalovaka. Ak totiz zaratate amortizaciu, servis, poistky, palivo a aj uroky na pozicku na auto je spalovaka drzat na dlhe trasy nezmysel. Hovorim nie je to pre kazdeho ale ak 10-15% tvoria trasy do 500km (jeden sup) a viac ako 500km sa spalovak neoplati.

              1. V zemích s mizernou finanční gramotností podporovanou
                V zemích s mizernou finanční gramotností podporovanou školstvím z dob Marie Terezie je těžké to někomu vysvětlovat. Už jen pochopení toho, že peníze jsou taky jen zboží, co jsou náklady obětovaných příležitostí atd. je mimo chápání mnohých, když nezvládají ani běžný úrok a inflaci. Auto nazývají investicí, přestože nepodnikají, hovoří o jeho levnosti (= nízká pořizovací cena ojetiny) a kupují ho, i když v reálu ho nepotřebují. A diví se, když jim ukážu jejich reálný náklad 12-20 Kč/1 km, tedy skoro cenu jako v taxíku.
                A diví se ještě více, když jim ukážu jejich nájezd za celou 4člennou rodinu do 10 tis. km ročně znamená ježděním jen v pracovní dny 33 km denně, bráno jen jako víkendovka k přesunu na chatu a zpět 192 km za víkend. A to zvládnou elektriky dnes s přehledem, i ty technologicky nejstarší.

                1. Nejvíc se směju, když tu všichni operují s termínem
                  Nejvíc se směju, když tu všichni operují s termínem „návratnost automobilu“ a přitom se jim vrací stará bela :))))

                2. i automobil plní nějakou funkci a zastupuje jiné náklady v
                  i automobil plní nějakou funkci a zastupuje jiné náklady v případě absence

              2. Za 10-20 minut toho moc nenabijete tak na 5-10 Km, ani by se
                Za 10-20 minut toho moc nenabijete tak na 5-10 Km, ani by se Vám na to nevyplatilo tahat kabel a prodlužovačku. Leba by jste používal
                rychlonabíjecí stojany, ale ty zase nejsou v ČR prakticky dostupné,nemá je ani většina „okresních měst“. A cena za takové dobíjení je nepřiměřeně drahá.
                Elektrické auto není mobil, který si v restauraci na 20 minut zapojíte na do konce dne Vám to stačí.

                Až bude kvelitní infrastruktura tak s Vámi souhlasím,ale zatím to je jen kolem komína a nabíjet pěkně pohodlně doma přes noc, nebo ideálně i v práci.

                1. Chapem v Cechach je infrastruktura tychlonabijacich stanic
                  Chapem v Cechach je infrastruktura tychlonabijacich stanic este v plienkach ale lepsi sa to. Pozrite si SR, AT, DE a pod a pochopite ze to az take zle nie je. Ja sa v ramci SR viem dostat z jednej strany na druhu aj v pripade dojazdu 100km. Za 20 minut dokazete nabit 14kWh co je zhruba 80-100km. Pri 200km trase 50%.

            2. Ja mam porad spalovak ale je fakt ze uz ted by mi 30kw baterie
              Ja mam porad spalovak ale je fakt ze uz ted by mi 30kw baterie stacila na 99% mych jizd.A do chorvatska uz v zivote nepojedu autem moc komplikaci umorneho cestovani atd (letecky) ..nejdelsi cestu mam 160 km do nemecka na potapeni a cestou je liberec kde uz je rychlonabijecka.Vyzkousel jsem si na mesic egolfa 24kw a jedine mi vadilo ten dojezd 150 km +-.Az bude 30kw za 300 000kc tak asi jako 2 auto a nebo 40kw a vejs jako hlavni jedine auto.Samozrejme ne nove ale z DE tak 3 roky stare +-.

        2. Přitom postačí, když nastane
          Přitom postačí, když nastane další
          https://cs.wikipedia.org/wiki/Ropn%C3%BD_%C5%A1ok
          a vše o čem píšete bude úplně jinak.
          Nikdo přesně neví kolik ropy má ještě v zásobě. U Arabáků to platí dvojnásob.
          Jak řekl jeden pán, který s mobilní soupravou vrtá studny. Když vodu nemají Modlí se k Alláhu. Když dostanou do užívání novou studnu i přes upozornění, že je zdroj omezený a musí s vodou šetřit. Chovají se, jako by byl bezedný .

          U luxusních automobilů a super sportů, u kterých je cena také luxusní. Nikdo nepočítá návratnost a náklady přesto že jsou vysoké, protože je to prostě luxusní zboží .

        3. čo je to (abstraktná/reálna) návratnosť pri čomkoľvek a
          čo je to (abstraktná/reálna) návratnosť pri čomkoľvek a automobile zvlášť? kdesi múdro píšu, že voziť sa taxi je lacnejšie ako vlastniť auto, koľko kilometrov sa odveziem za rozdiel nákupnej ceny, … a futrt platí, že zajac nepredbehne korytnačku!
          nedávno na takej š1203 musel človek plánovať cestu, pretože 40litorv benzínu NEvydržalo od jednej po druhú pumpu (24 hodín otvorené boli nod seba vzdialené min 70km) keď sa vyskytla (skoro vždy pravidelná) obchádzka! a š1203 sa nedala dobíjeť z bežnej elektrozásuvky, ktorá je v každej budove!

          1. Doba Skod 1203 a ridke site non-stop pump je sice relativne
            Doba Skod 1203 a ridke site non-stop pump je sice relativne nedavna, ale nastesti jiz prekonana, nechapu ten masochismus propagatoru elektromobilu, kteri se chteji k podobnym vecem mermomoci vracet :-/
            Podle me opravdu nelze argumentovat dobami, kdy bylo vyrazne hure, to uz rovnou muzete spalovaci automobily zcela odignorovat a stavet elektromobily proti konim nebo bicyklum.

            1. masochizmus a doby, keď bolo výrazne horšie je ako stavať
              masochizmus a doby, keď bolo výrazne horšie je ako stavať proti koňom a bicyklom – ja som do a zo školy chodil na konskom záprahu – brička, koč, v zime sane, aj na bicykli prejdem hodný kus, ale s automobilmi to neporovnávam. iba poukazujem na vývoj.
              a ako spomenul iný diskutujúci tuná, zažil som DVE benzínové krízy, keď na pumpe bolo treba predložiť veľký technický, kam zapísali 20 litrov!(koľko s tým množstvom najezdíte?) bez elektriny som zažil jednu „kalamitu“, keď sneh strhol kilometre vedení.

                1. pravek – koľko máte rokov?
                  je sranda, keď na jednej strane

                  pravek – koľko máte rokov?
                  je sranda, keď na jednej strane ľudia píšu o „pokroku“ a súčasne ho odmietajú, PRETOŽE nie je kompatibilný s mentálnym starovekom.
                  inde na fóre hybrid som písal, že som od detstva po starodôchodok jazdil na konskom povoze, na elektrovozidle (jašterka balkankar s rekuperačnou brzdou), na praga rnd, š1101 (tudor, dodávka i sanita), š440, to všetko vo veku 12 ročný, 13 ročný pribudlo osobné auto (r1956 cena 36 tis kčs), nič z toho neodvrhujem ako zaostalé. prevodovka BEZ synchrónov, keď sa spojka stláčala DVAKRÁT, smerom dolu aj s medziplynom tak, aby radenie netrvalo dlhšie ako dnes.
                  ps – primárne ide o DOMÁCI zdroj energie, nie zdroj s kohútikom, ktorý sa dá zatvoriť (plyn celkom nedávno) + posielanie peňazí skoro isto teroristickým vládam.

                2. To je irelevantni, ale preprava kratkymi priskoky mezi
                  To je irelevantni, ale preprava kratkymi priskoky mezi nabijeckami je pro me „pravek“. Danim do uvozovek jsem chtel naznacit, ze je to mineno v urcite nadsazce, bavime se stale pod prispevkem na tema ridke site nonstop pump a vysoke spotreby automobilu v drivejsich dobach. Elektromobily jsou na tom dnes stejne, malo nabijecek a velice neprijemny pomer spotreby a kapacity baterii.
                  ps – ja vim, ze je to ode me pokrytecke, ale radeji poslu trochu penez teroristickym vladam, nez bych travil pul zivota na nabijeckach.

                3. spomínate si na antireklamu „nebývajte v hoteli, kde v
                  spomínate si na antireklamu „nebývajte v hoteli, kde v pivnici (správnejšie sklep?) mučia väzňov“?
                  za socíka som svoju povinnú základnú odslúžil v ruských (SA-sovjetskaja armija) kasárňach. o.i. som tam získal prehľad ako sa národy v nerušimom sojuze „na smrť“ nenávidia … a podobne nás. strašenie, že nacisti by nás vykynožili je slabý odvar ich poňatia sveta.
                  ps – možná je cesta do staroveku chémie – obnovenie výroby syntetického benzínu z hnedého uhlia – chemička nováky, bane nováky a handlová.

                4. Ne, bohuzel nevzpominam, mozna jsem ji vubec
                  Ne, bohuzel nevzpominam, mozna jsem ji vubec nevidel/neslysel.
                  To Vam rad verim, ale vzdani se ropy, pripadne dalsich vyrobku, na ktere pochazeji suroviny z „nepeknych“ zemi bych bez ohledu na nepohodli a casove ztraty nebyl schopen ekonomicky ustat, je otazkou zda je vubec realne proveditelne.
                  ps – nahodou jsem slysel, ze chemicka v Novakoch je uplna bomba 😉

                  PS: Ted vazneji, pokud jste nabyl dojmu, ze jsem proti pokroku, tak se mylite, ja proti nemu vubec nic nemam, ale nesmi mi nikdo nabizet vyrobek, ktery je drazsi a zaroven v mnoha ohledech horsi, nez co mam v soucasne dobe k dispozici a nazyvat to pokrokem.

                5. To je jako první mobily, respektive přenosné telefony. Taky
                  To je jako první mobily, respektive přenosné telefony. Taky vám to asi nemohlo připadat jako pokrok. A přesto už tenkrát existovali lidé pro které drahé těžké telefony představovali pokrok za který byli ochotni připlatit. Nebejt nich, třeba by žádné mobilní chytré telefony dnes neexistovaly. Máte ještě pevnou linku?

                6. Uznavam, ze mobil mel sve nevyhody a byl drazsi nez pevna
                  Uznavam, ze mobil mel sve nevyhody a byl drazsi nez pevna linka, ale nabizel mnohem jednodussi moznost spojeni na cestach, lepsi nez hledat budku nebo nekoho prosit o vypujceni telefonu. Nicmene u elektromobilu proste zasadni prakticke vyhody proti spalovacimu autu nevidim, alespon ne tak vyrazne jako vyhody mobilu proti pevne.

                  V mych oci to porovnani sedi jen v tom, ze elektromobil je take tezsi a drazsi.

                7. Co k tomu dodat. Je to nová technologie, myslím baterky.
                  Co k tomu dodat. Je to nová technologie, myslím baterky. Časem nebudete muset hopsat od nabíječky k nabíječce. A věřím, že časem budou spalováky kupovat jen blázni. Dnes to je naopak. Já mám Leafa a chápu, že mne většina považuje za blázna. Já jsem ale elektru propadl. Spalovací auto je pro mě něco jako parní stroj…. Ještě zvýšit dojezd a zároveň zahustit nabíječky. Dejte tomu 5 let a bude to masovka. Spalováka si pak koupí jen nadšenec co musí dát Chorvatsko na jeden zátah. Přece nebude trávit na nabíječce 1x ročně 60 minut…

                8. Masovka za 5 let je spise sci-fi. Tesla takove kapacity ani
                  Masovka za 5 let je spise sci-fi. Tesla takove kapacity ani neplanuje, na rozjezd jinych novych hracu je to strasne kratka doba a klasicti vyrobci planuji na rok 2025 drobne desitky procent produkce a to do toho pocitaji i s plug-in hybridy. Je samozrejme mozne, ze to bude masovka v bohatych zemich, kde delaji mnohe pro potirani spalovaku, treba v Norsku, ale globalne bych to tak nevidel. Kdyz uz nic jineho, tak je to kratka doba pro dostatecne zvyseni tezby surovin potrebnych pro baterie a pro stavbu a rozjezd tovaren na baterie a dokud budou baterie nedostupne zbozi, tak se s relativne lacinymi elektromobily neda prilis pocitat.

                9. Průměrný američan stráví za 5 let tankováním 1000
                  Průměrný američan stráví za 5 let tankováním 1000 minut a kdyby měl elektromobil Tesla a nabíjel na dlouhých cestách (v noci doma) tak u stojanů stráví 600 minut.
                  https://youtu.be/Z-S04zSX5Uc

                10. To mně připomíná, jaký jsem odporný nevděčník. Že
                  To mně připomíná, jaký jsem odporný nevděčník. Že jsem se nebyl políbit a rozloučit s pumpaři a pumpařkami na čerpačkách, kde jsem kdysi dávno v pravěku tankoval. Tak jako v reklamě majitel eGolfu. 🙂
                  Nu což, občas se tam s elektromobilem po cestě stavím na kafčo nebo něco na zub, páč je to asi jediná (částečně) nonstop prodejna čehokoli. Ale jinak mám prostě obyčejnou domácí zásuvku 230V 16A doma v garáži na zdi a pak nabíjím na tomtéž v práci. Nic víc, nic míň….
                  P.S. A když se tam stavím, nezapomenu se optat, kde mají rychlonabíječku. Když neví která bije, tak kde mají zásuvku a kolik stojí elektřina. I z toho bývají vedle. Ovšem osvětu je nutno dělat dnes a denně. Pro nováčky – neptejte se, zda se dá u nich nabíjet elektromobil, ale kde mají nabíjecí stojan. Pak pokývejte smutně hlavou a řekněte, no nic, konkurence Vás předhání, měli by jste s tím něco dělat. A uveďte (oni neví, že bohužel jediný) příklad Benziny Vystrkov u Humpolce na D1 (benzín, nafta, plyn, elektřina, zázemí s WC a jídlem na 1 místě).

                11. To nasazování brouků do hlavy je velmi záslužná
                  To nasazování brouků do hlavy je velmi záslužná činnost. 😀

        4. Jde o to co se myslí tím reálná návratnost. Zkoušel jste
          Jde o to co se myslí tím reálná návratnost. Zkoušel jste se někdy ptát člověka, co zrovna střelil oktávku a koupil si superba, kdy se mu jeho investice vrátí? Celé je to jen o prioritách každého soudruha. Někdo utrácí za hospodu a za cigára a ty co si to odepřou a vozí si za stejné peníze v lepším autě pak nazývá boháčema. Když někam člověk jede tak potkává desítky aut v ceně tesly, které zdaleka nedosahují takových výkonů a o ekonomice provozu si můžou nechat leda zdát. Takže tolik k té návratnosti.

Napsat komentář