Vodík vs. baterie: tenhle graf vyvede z omylu i největší příznivce!

Australský podnikatel Ray Wills dal dohromady zajímavý graf, který názorně ukazuje dnešní stav bateriové a vodíkové elektromobility ve světě.

Toyota aktuálně uvádí na trh druhou generaci svého vodíkového auta Mirai. Ani u něj ale neočekáváme závratné prodeje.
foto: Toyota

Řada studií a odhadů analytiků se ohání tím, jak tu za pět či deset let budou jezdit statisíce, ne-li miliony aut na vodík. A to včetně blouznivého Národního akčního plánu čisté mobility České republiky (50 000 aut na vodík v roce 2030 jen v Česku!).

Nic takového se samozřejmě nestane. Skvěle to vyjádřil australský podnikatel Ray Wills na grafu aktuálního kumulativního počtu bateriových elektromobilů a vodíkových elektromobilů ve světě.

Celkový počet bateriových elektromobilů a vodíkových aut/elektromobilů prodaných od roku 2013 do června 2020. Modrý sloupec jsou bateriové elektromobily
foto: @ProfRayWills

Pokud se vám zdá, že v grafu něco „hapruje“, není tomu tak – je potřeba se jen podívat blíž. Červené linky u osy X jsou kumulativní počty prodaných aut na vodík. V oblasti osobních vozidel to pro vodík jednoduše nevypadá příliš nadějně.

vlastní

15 Comments on “Vodík vs. baterie: tenhle graf vyvede z omylu i největší příznivce!”

  1. Takový článek bych od propagátora elektromobility
    Takový článek bych od propagátora elektromobility nečekal.

    Dodám vám stejný graf, kde budou kumulativně ICE auta proti BEV a na jeho základě budu tvrdit, že BEV nemají šanci. Je snad jasné, že tam nebude červená čárka vidět ani v jednom roce ani ve výhledu do roku 2025

    1. V osobních autech budoucnost vodíku já osobně skutečně
      V osobních autech budoucnost vodíku já osobně skutečně nevidím. Nákladní vozy, železnice, lodní a možná i letecká doprava, tam může mít místo. Vaše přirovnání pak pokulhává s ohledem na časové řady – spalovacím autům trvalo 100 let dostat se tam kde jsou, zatímco vodíková auta a elektromobily začala řekněme přibližně společně.

        1. Myslím, že v článku se konstatuje jistý fakt. Vhodnost
          Myslím, že v článku se konstatuje jistý fakt. Vhodnost vodíku je pro osobní dopravu ( dle mého ) opravdu naprosto mimo realitu.
          1/ nízká energetické hustota ( ano i baterie má nízkou energetickou hustotu )
          2/ drahá výroba a skladování
          3/ nebezpečí výbuchu – bezpečnost baterií je zde nesrovnatelně větší
          4/ technicky náročné plnění ( tlak a nízká teplota )
          5/ extrémně drahá infrastruktura
          6/ nevhodnost vodíku prokázaly už americké rakatoplány ( rozdíl velikostí nádrží ( vodík – kyslík )
          7/ pokud by při výrobě byl použitý zemní plyn, tak už se opravdu dostáváme do paradoxní situace 🙂

Napsat komentář